Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur kopplar man in en volymtank?  (läst 25861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #45 skrivet: 15 september 2010, 22:06:41 »
Om inte laddpumpen snurrar hela tiden fattar inte jag hur man får fram vattnet till beredaren på sommaren när inte det finns något värmebehov. Som jag ser det innebär volymökningen att man får längre gångtid men ingen nytta av vattnet i kärlet för det har ju troligtvis kallnat till nästa vv laddning.

Ja men det är ju en avvägning som varje individ får göra,vattnet i rörena utan kärl kallnar ju åxå.
Och det var ju längre gångtider och minskat antal start och stopp jag propagerat för hela tiden.
Du måste ju åxå förstå att man inte kan både äta och behålla kakan.
Har man många start och stopp på sommaren är detta ett utmärkt sätt att minska dessa,sen får var och en
avgöra om man ska ta slitaget eller förlora lite värme.
Det som är säkert är att man inte kan utöka husets volym för att minska ant.start och stopp.
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #46 skrivet: 19 september 2010, 21:50:51 »
Ja men en längre gångtid för att värma vatten som ligger i volymkärlet och kallnar till nästa vv körning kan väl knappast vara bra ekonomi. En lång gångtid vill man väl ha för att få långt mellan starterna. Vatten som ligger och kallnar i volymkärlet bidrar ju inte till det eller här jag fattat allt fel Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #47 skrivet: 20 september 2010, 20:21:18 »
En lång gångtid vill man väl ha för att få långt mellan starterna.

Ja och en lång gångtid är långt mellan starterna.
Bättre att den går en halvtimme än t.ex 3 starter under samma halvtimme...väl
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #48 skrivet: 20 september 2010, 21:56:14 »
Om man får 3 starter per halvtimme på sommaren är det något fel ;). Det måste väl vara bättre med 10 min vvladdning än 30 min vv laddning när man ändå inte kan nyttja vattnet som värmts de sista 20 min. Tycker det verkar smartare med volymkärlet på radiator systemet slipper värma onödigt vatten på sommaren samt får ner start stopp resten av året.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #49 skrivet: 20 september 2010, 22:39:58 »
Om man får 3 starter per halvtimme på sommaren är det något fel

Men det kanske var ett exempel,jag kan inte förklara på lättare sätt än vad jag försökt med här.
Det finns 1000-tals installationer med denna volymförstoring,det är inget förslag jag hittat på.
Själv fortsätter jag med mitt förslag då jag vet att det funkar.
Vad har du för nytta av volymkärl på radiatorkretsen på sommaren?
Värmepumpen kommer att värma upp elpannan lika effektivt och snabbt hur stor volymförstorare du än sätter på radiatorsidan.
Så start och stopp råder du ej bot på på detta sätt.
Värmepumpen måste få en "större"elpanna att jobba imot,då får du längre gångtider och färre start och stopp,det avhjälps med att montera en volymförstorare på returen mellan vp och elpanna.
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #50 skrivet: 20 september 2010, 22:44:59 »
Narurligtvis har du rätt att pumpen måste få en större elpanna om det gäller typ ctc för att minska start stopp vid värmedrift. Däremot vid vv drift kan jag inte se nån nytta med långa gångtider om man inte kan nyttja vattnet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #51 skrivet: 20 september 2010, 23:17:16 »
Narurligtvis har du rätt att pumpen måste få en större elpanna om det gäller typ ctc för att minska start stopp vid värmedrift. Däremot vid vv drift kan jag inte se nån nytta med långa gångtider om man inte kan nyttja vattnet.


Fast om vi ska hålla oss till Purjos Bosch och förrådsberedare (om Bosch har det)när det gäller start och stop och varmvatten
så blir mitt förslag det bättre.
Om man pratar start stopp varmvatten och ctc,så är väl största fördelen med kärlet att elpannan blir redigt igenomdragen med varmtvatten(genomvarm)i och med att värmepumpen går längre innan den stannar.
//Thommy J
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #52 skrivet: 21 september 2010, 08:18:22 »
Narurligtvis har du rätt att pumpen måste få en större elpanna om det gäller typ ctc för att minska start stopp vid värmedrift. Däremot vid vv drift kan jag inte se nån nytta med långa gångtider om man inte kan nyttja vattnet.


Fast om vi ska hålla oss till Purjos Bosch och förrådsberedare (om Bosch har det)när det gäller start och stop och varmvatten
så blir mitt förslag det bättre.
Om man pratar start stopp varmvatten och ctc,så är väl största fördelen med kärlet att elpannan blir redigt igenomdragen med varmtvatten(genomvarm)i och med att värmepumpen går längre innan den stannar.
//Thommy J

Men nu gällde det ju inte varmvattenproducering för purjos del utan värmedrift och helst med knäppfunktion och då är ju den den självklara placeringen på framledningen efter elpannan enligt de första förslagen i tråden.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #53 skrivet: 21 september 2010, 08:23:29 »
Narurligtvis har du rätt att pumpen måste få en större elpanna om det gäller typ ctc för att minska start stopp vid värmedrift. Däremot vid vv drift kan jag inte se nån nytta med långa gångtider om man inte kan nyttja vattnet.


Fast om vi ska hålla oss till Purjos Bosch och förrådsberedare (om Bosch har det)när det gäller start och stop och varmvatten
så blir mitt förslag det bättre.
Om man pratar start stopp varmvatten och ctc,så är väl största fördelen med kärlet att elpannan blir redigt igenomdragen med varmtvatten(genomvarm)i och med att värmepumpen går längre innan den stannar.
//Thommy J

Men nu gällde det ju inte varmvattenproducering för purjos del utan värmedrift och helst med knäppfunktion och då är ju den den självklara placeringen på framledningen efter elpannan enligt de första förslagen i tråden.

Visserligen har jag knäppningar, men jag lider inte av det. Därför skulle det vara intresant att se om det finns nåt bättre sätt att koppla in en tank med endast två anslutningar om bara ser rent ekonomiskt på det hela.
Intressant diskussion det här...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #54 skrivet: 09 oktober 2010, 14:16:48 »
Ja, då var tanken inkopplad - På framledningen, i serie med radiatorerna.
Bifogar bild på installationen och utfallet på VP'n - Man ser att tiden mellan starterna ökar runt kl 11 då jag kopplade om flödet så att det går via tanken...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #55 skrivet: 15 oktober 2010, 17:03:24 »
Nu när detta är gjort så infaller sig helt naturligt nästa fråga:
Skall man flytta framledningsgivaren så att den sitter efter tanken?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #56 skrivet: 15 oktober 2010, 17:14:52 »
Din värmepump styr väl på returledningen, så det borde inte spela någon större roll var du har framledningsgivaren.
Men visst, vill du veta tempen på det som går till radiatorerna så bör du flytta den, eller komplettera med ytterligare en givare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #57 skrivet: 15 oktober 2010, 17:39:21 »
Din värmepump styr väl på returledningen, så det borde inte spela någon större roll var du har framledningsgivaren.
Men visst, vill du veta tempen på det som går till radiatorerna så bör du flytta den, eller komplettera med ytterligare en givare.
Det är inte säkert det blir bättre med framlednings givaren efter tanken jag kör så nu och har ställt gradminuterna till -30 (det högsta det går att ha) har fortfarande långt mellan starterna. Får se när det blir kallt om tempen inne svänger. kanske skulle haft givaren i mitten på tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #58 skrivet: 15 oktober 2010, 17:44:45 »
På en värmepump som styr på framledningen bör man nog inte flytta framledningsgivaren.
Då riskerar man precis det du beskriver, att det blir fööör långt mellan starterna, och att det kan avspegla sig på en liten svängning på rumstemperaturen som man kanske inte vill ha.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur kopplar man in en volymtank?
« Svar #59 skrivet: 15 oktober 2010, 18:13:42 »
Din värmepump styr väl på returledningen,

Jag tror inte det. Det finns iallafall ingen givare i elpannan på returen...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!