Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Sommar körning  (läst 3526 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bobben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SWE
  • Antal inlägg: 39
Sommar körning
« skrivet: 30 juni 2005, 19:16:02 »
Jag undrar om era pumpar också är igång på morgonen nu på sommar tid?
Jag har märkt att min pump är igång på morgonen och producerar värme till radiatorerna.
Innegivaren är ställd på 21grader  skall man stänga av värmen på radiatorrna ?
Man kanske kan stänga av värmen på pumpen?
Jag tycker ju inte att det behövs värme vid denna tid. knUp
//Bobben
Ytjordvärme IVT HT+C7 och 400 meter kolektor slang
Huset byggt 1937 renovert -84 med tegelfasad
Jobbar som svets&reperatör på ett service företag.Gift 2 barn och katt. 41 år gammal

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • sxa
SV: Sommar körning
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2005, 19:30:46 »
Det måste vara fel på din kurv inställning eller  är det någon givare som spökar. Läs av dina temp värde och bifoga i forumet. Då kanske det visar vara något helt galet.

Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Sommar körning
« Svar #2 skrivet: 30 juni 2005, 20:41:47 »
Jag tror inte att det är något fel. Jag har ju ingen innetemp så jag styr bara på yttertemperaturen och den kan ju ligga på  ned till +5 grader vilket gör att det behövs värme på morgnkröken.

Det är inte säkert att du kan hålla +21 grader hela natten utan lite värme till elementen. Prova att ställ ner innetempen till +18 grader så går den nog inte igång.

/Lennart
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Sommar körning
« Svar #3 skrivet: 28 juli 2005, 17:49:09 »
På sommaren behövs ingen värme men styren kan dra på "onödig" värme om natten är lite sval. Jag kör med rumsgivern sänkt max hela sommaren.
Inge kul med värmedrift om man redan nära nog badar i svett!!!

Absolut ingen fara att det blir kyligt om natten är sval!!! testa och se
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pen15en

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 75
  • vov!
    • Två ihjälklämda bröder
SV: Sommar körning
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2005, 13:32:41 »
Hej Bobben,

Om du tittar i menyn 1:14 så är sommarurkopplingen satt till 18°C. Jag har sänkt min till 10°C för att slippa onödig värmedrift. Till hösten sätter jag tillbaka värdet.

Mvh
pen15en
IVT Greenline HT+C9, 150m borra. Parhus (2*67m²), radiatorer i ena, golvvärme i andra delen. Frikyla, 2st VEAB CWK 160*3*2,5 som kyler 2 sovrum.

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
SV: Sommar körning
« Svar #5 skrivet: 22 augusti 2005, 09:01:03 »
Vill bara ventilera en tanke här som har med detta att göra. Igår kopplade jag in en innegivare på min Rego600. Fint och snyggt justerades alla bör-värden i menyerna. SÅ jag tänkte att nu kan jag kanske öppna upp flödet till övervåningen igen och slippa tänka på detta sedan (yeah right ;-) ) Sagt och gjort, och allt såg bra ut.

Tills frugan tyckte det var lite varmt och påpekade att elementen var varma.

Efter någon minuts funderande på varför (pumpen ville inte starta värmeproduktion förrän returen var 8 grader), så kom jag ju på att det blivit kallare ute, och pumpen gick inte längre i sommardrift. Även om den inte producerar värme till radiatorerna pga hög innetemp, så går ju växelventilen över till rad-kretsen efter VV-produktion, och då cirkuleras ju varm värmebärare i radiatorerna, och de blir således varma ändå, trots att ingen värme ska produceras enligt reglercentralen.

Så det blev till att stänga ventilerna till övervåningen igen ;-)

Att göra som pen15en, sänka sommarurkopplingen rejält, löser ju också den här biten, iom att växelventilen inte går över till RAD-kretsen då.
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7103
SV: Sommar körning
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2005, 09:34:40 »
Har också denna sommar lärt mig en del nytt om reglersystemet. Har enbart utegivare. Är utetemperaturen lägre än sommarurkopplingstemperaturen slår växelventilen över till radiatordrift efter varmvattenberedningen. Är utetemperaturen högre göra den inte det enligt vad jag har kommit fram till.

När växelventilen en kall natt har slagit om till radiatordrift går pumpen tills returgivaren indikerar att temperaturen nått upp till stopptemperaturen. Även om man ställt in reglerkurva 0 innebär det att pumpen slår ifrån vid kanske 22 grader. Då det är kallare i min källare innebär det att pumpen går tills vatten med den temperaturen når givaren.

Sen blir det lite besynnerligt och jag är inte säker på att jag har helt klart för mig hur det fungerar. Har växelventilen slagit om till radiatordrift stannar den i det läget när pumpen stannar.  I och med att det är varmt i pumpen pga varmvattenberedaren börjar då en självcirkulation som kyler pumpens innanmäte. Det resulterar i att pumpen måste värma varmvattenberedaren oftare. Jag har loggar gångtider och temperaturer och ser tydligt att varmvattenberedaren kyls snabbare kalla nätter. Det är stor skillnad nästan en faktor två.

Jag tänkte då att det skulle vara möjligt att stänga huvudventilen på  radiatorkretsen. Det skulle ju förhindra självcirkulationen. Resultatet var att vi en dag inte hade något varmvatten. Pumpen hade under natten stannat pga av för högt tryck i kondensorn förorsakat av att vattnet inte kunde cirkulera i radiatorkretsen.

Skall man köra en IVT-pump snålt sommartid så skall man, förutom att ställa in sommarurkopplingen på lägsta värdet, också välja reglerkurva noll. Dessutom bör man, har dock inte ännu testat detta, ställa in parallellförskjutningen av reglerkurvan så att pumpens stopptemperatur är lägre än temperaturen där pumpen står, detta för att förhindra att växelventilen slår om till radiatordrift.   
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • sxa
SV: Sommar körning
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2005, 18:12:11 »
Roland och egge

Kan ej tänka att varmvattnet blir mer nerkylt gör att VP växelventil går över till radiatordrift. Det gör den även för mig med Nibes styrning.'

Först stoppar växlar Vp till rad drift sen 1/2 min senare stoppar kompressorn sen går cirkpumpen i ca 3 mim och detta för att förhindra att kompressorn kondensor blir överhettad med den kvar varande värmen.  Det blir så klart en liten rusning VV ut i rad kretsen men det kommer ej från VV (utom om växelventilen läcker mott VV sidan). utan kondensorn blir nerkyld från ca 110gr till 90 grader så det värmetåget går till elementen och ger tycker jag en liten svagare värme men rummet elementen sittter i blir ej varma. Ni IVT ägare har ju sett retur HT upp kommer vid VV sommartid. Det kommer ej om rad växlar över till rad kretsen.

Kvällar höst Vår fördjöjs istället riktiga tillslag av värme, vilket bör spara energi. Inne givaren känner ej att det blir svalt så fort.

Kontrollera om ni får extra gång tid på kompressorn pga att växelventilern går till rad läge efter VV laddning så kan ni konstatera fakta.
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
SV: Sommar körning
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2005, 09:38:16 »
Så här tycker jag mig ha uppfattat att min pump beter sig i dagsläget, under två olika förutsättningar:

1) Med innegivare och i läge sommardrift, nu när det är varmt dagtid (över 18 grader ute)

Inget värme eller VV-behov: Vp står stilla med VXV i VV-läge
VV-Behov uppstår: Vp startar och producerar VV
VV-Behov uppnått: Vp stannar med VXV i VV-läge



2) Med innegivare, och temp under 18 grader ute (dvs ej sommardrift enl mina inställningar)

Inget värme eller VV-behov: Vp står stilla med VXV i RAD-läge. Extern RAD-CP snurrar och cirkulerar VB
VV-behov uppstår: VXV går till VV-läge och Vp startar för att producera VV
VV-behov uppnått: Vp stannar och VXV går över till RAD-läge. Extern RAD-CP cirkulerar värmebärare (fortfarande varm efter VV-produktion) i RAD-krets vilket gör elementen varma.

Elementen blir inte så varma som när pumpen tycker det finns ett värmebehov och producerar RAD-värme, men tillräckligt för att dra upp tempen inne någon grad, tex från 25 till 26 (initialt varmt efter dagens solinstrålning)



Alltså, som jag ser det producerar min pump i nuläget inte någon RAD-värme alls, utan går bara i VV-drift. Men mellan cyklerna kvälls- och nattetid cirkuleras drygt 30-gradig VB i RAD-kretsen vilket såklart värmer elementen.

För att besvara jannes sista "fråga", så nej, kompressorn går inte något extra efter VV-laddning när VXV går till RAD-läge. Den stannar, men CP snurrar runt VB i radiatorkretsen.

Personligen tycker jag mitt resonemang ovan låter ganska logiskt och korrekt. Men jag vill inte påstå att jag är expert eller ens kunnig, så jag kan mycket väl ha helt fel. Det är iaf så här jag uppfattat det hela efter att ha observerat pumpens gång.

En sak som bör redas ut som kan ställa hela mitt resonemang på kant, och som jag ännu inte har stenkoll på:
Inte är det väl skilda värmebärare för VV och Radiatorer? VXV styr väl bara vilka rör som VB ska skickas ut i, beroende på vilket behov det finns (VV eller rumsvärme)?
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • sxa
SV: Sommar körning
« Svar #9 skrivet: 23 augusti 2005, 10:06:30 »
Du har rätt i dina konstaterande tycker jag.

Vill ändå påstå att nu då  det blir svalare på natten och tidsvis i höst fördröjer man tillslag av "riktig " radiatorvärme pga att efter var VV laddning  (oftast sker morgon då det är svalt i huset och man går ut från duschen ) växlar till radläge utan kompressordrift det sparar extra gångtid för värme och därmed el.


Så sommartid över 15-18 grader. Sen då det faller under 15-12 gr så låt pumpen växla efter var VV laddning.
Själv kör jag växling sommar vid 20 grader pga hög effektbehov till poolvärme och jag tycker det funkar bäst så.
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad egge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 77
SV: Sommar körning
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2005, 10:43:21 »
Då tror jag vi är överens Janne :-) Att utnyttja "eftervärmen" från VV-laddningen är ju precis vad man vill om det går. Än så länge har vi dock för varmt inne för att vilja göra det ;-)

Tror jag missförstod ditt tidigare inlägg lite, därför försökte jag förtydliga mig själv lite mer ;-)
IVT Greenline E7 berg + 300/160 VVB
Hus byggt '47 i Stockholm, ca 85+85kvm med golvvärme i källaren
http://egrelius.se/huset/logger/

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7103
SV: Sommar körning
« Svar #11 skrivet: 24 augusti 2005, 08:53:16 »
Jag har lite svårt att förstå Jannes sätt  att utrycka sig, men jag tror jag har fattat huvudpunkterna. Att pumpen går en stund i radiatordrift efter avslutad VV-produktion förklarar varför den stannade pga utlöst högtryckspressostat när jag stängde ventilen i radiatorkretsen. Å andra sidan har Egge inte märkt att kompressorn går efter avslutad VV-beredning.

Min syn på hur pumpen fungerar stämmer med Egges. Poängen är att i Egges fall 2 (temperaturen ute lägre än sommarurkopplingstemperaturen) är värmeförlusterna från pumpen betydligt större än i fall 1. Visserligen är varmvattenberedaren isolerad men det är finns ytterligare ett lager isolering innanför plåtpanelerna som gör att temperaturen inne i pumpen är rätt hög. Är det cirkulation i radiatorkretsen kyls pumpens innanmäte och det ökar förlusterna från varmvattenberedaren.

Tillägg: Tittade i data från testkörningarna. Värmeförlusten från varmvattenberedaren är 200 W när växelventilen står i läge VV-beredning och 300 W när den står i läge radiatordrift. Med en värmefaktor på 3 blir det i snitt 30 W extra till kompressorn. Har man ställt sommarurkopplingstemperaturen på 10 grader blir det inte så många förlust-kWh på en sommar. Men det har ju blivit lite av en utmaning att köra pumpen så snålt som möjligt. 
« Senast ändrad: 25 augusti 2005, 08:10:52 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Sommar körning
« Svar #12 skrivet: 24 augusti 2005, 18:59:15 »
Citera
Inte är det väl skilda värmebärare för VV och Radiatorer? VXV styr väl bara vilka rör som VB ska skickas ut i, beroende på vilket behov det finns (VV eller rumsvärme)?

Helt ok "samma" värmebärare till både vv och värme kretsen.

Jag har tjatat en del om det här, mycket att tjäna på att se till att värmen inte aktiveras sommartid!!!
Inte ens om det blir 5-10 grader ute på natten behövs värme från värmesystemet!!
Solen och värmen på dan gör att man har en överaskande jämn temp inne ändå!! Antagligen lite för varmt hela tiden  fiR:

Om det nån gång under sommarperioden blir lite svalt eller rått inne, då är det bättre att köra på rejält med värme ungefär som en brasa i kaminen. Då kan man tokhöja kurvan i några timmar! Men håll koll så inte elpatronen aktiveras bara första gången när ni "tokhöjer.

Här i "kalla" Jämtland kör jag helt utan värme under ca 4 månader!
I Skåne borde man klara sig utan värme 5-6 månader!?
Jag kör iofs sommardrift på 17 grader, nästa sommar ska jag sänka den det som går, det sparar en hel del timmar på cirkpumpen osså kanske lite vp drift också.

Nån gång då o då kan ni höja värdet så att växelventilen får "motion"
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal