Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera frÃ¥n direktel  (läst 15111 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #15 skrivet: 24 augusti 2010, 14:51:27 »
MÃ¥larn

Tänk på att det är viktigt att du får rätt djup på hålet. Det viktiga är hur många meter vatten det finns i hålet.

Du har inte talat om hur många meter du beställde från borrgubben - undrande ::)

Vi talade om ca 160 meter . Han hämtar nog slangen när hÃ¥let är klart. Jag har en vattenbrunn pÃ¥ fastigheten  med vattenpelaren ca 12 meter ner i hÃ¥let.
Kommunen har ett säkerhetsavstÃ¥nd pÃ¥ 30 meter mellan vatten och energibrunn det skulle göra 15 meter kollektor frÃ¥n hÃ¥l till torpargrund med ca 10 meter berg idagen. finns det nÃ¥gon bra lösning att skydda slangarna frÃ¥n yttre Ã¥verkan samt kyla? rörisolering i ett 110 markrör skulle det räcka? FrÃ¥gan är om risken för saltvatteninträngning i dricksvattnet ökar markant om man naggar lite pÃ¥ avstÃ¥ndet? Borraren flaggade för att kommunen kan neka ett 160 m hÃ¥l pga. risken för saltvatteninträngning och istället föreskriva 2x 80 meter.  Finns det nÃ¥gra för eller nackdelar med det om man kompenserar sÃ¥ att man fÃ¥r samma aktivt djup? kostnaden för borrning skulle inte pÃ¥verkas. Glömde bort att frÃ¥ga om foderrör men det används väl alltid enligt normerna även om det är berg i dagen , eller?

Utloggad COCS i Göteborg

  • Bergvärme-rÃ¥tta
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg / Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Christian loves PINBALL :-)
SV: Konvertera från direktel
« Svar #16 skrivet: 24 augusti 2010, 15:18:47 »
Foderrör används alltid oavsett det är berg eller annat (det är väl lag på minst 2 meter foderrör indrivet i berget + den ytan ovan berget upp till ex. gräsmattan).

Låter ju bra att det inte är långt ner till grundvattnet.

160 meter aktivt borrhål är ju en god början, fast jag hade lagt till så det blev 180 meter aktivt (+ det antal meter som ni bedömer det är ner till grundvattnet).

Citera
ca 10 meter berg idagen. finns det någon bra lösning att skydda slangarna från yttre åverkan samt kyla?

En av mina grannar har bara berg runt sitt hus och p.g.a. terrängen fick han borra ca 25 meter nedanför själva huset. Slangen går därför dragen ovanpå berget från borrhålet till huset, så den är synlig hela vägen. Det som gjorts efter dragningen av slangen är att dom klätt slangarna med isolering (ngn typ av grått runt skumgummi). Detta såg ju inte särskilt trevligt ut, så dom beställde hem ett rejält lass med jord som dom lade över slangen/isoleringen och sedan sådde dom gräs på. Det ser fortfarande lite underligt ut med en lång slingrande grässträng uppför berget, men det är ju bättre än den fula grå slangisoleringen.
« Senast ändrad: 24 augusti 2010, 15:34:13 av COCS »
COCS - Göteborg
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-193145

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #17 skrivet: 24 augusti 2010, 22:27:06 »
Jag hade vid första planeringen tänkt att ersätta vvberedaren i tvättstugan med den nya pumpen men dÃ¥ det blir en väldigt central placering i mitt flera gÃ¥nger tillbyggda hus och till pÃ¥ köpet blir stÃ¥ende pÃ¥ ett träbjälklag sÃ¥ har jag fÃ¥tt kalla fötter, vad tror ni skall jag ge upp den tanken?  om jag väljer bort det alternativet sÃ¥ Ã¥terstÃ¥r att regla upp ett rum pÃ¥ inglasade verandan eller försöka att flytta ut slamavskiljare och sluten tank som finns i utrymmet under. mina funderingar är dock, hur mycket yta behöver jag vid uppregling av ett nytt "pannrum" ? utrymmet under verandan kräver att jag gjuter ett golv och dÃ¥ blir nog höjden begränsad till 1800- 1900. fungerar det eller blir det för lÃ¥gt?

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #18 skrivet: 24 augusti 2010, 22:47:13 »
Jag har med hjälp av länken till  http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=18 och formeln 40w/m3 försök räkna ut storleken pÃ¥ mina radiatorer. om jag räknar av bad och tvätt som idag har elkabel men i senare skede skall ersättas med vattenburen golvvärme och ett utrymme som vi ej fastställt användningsomrÃ¥de för sÃ¥ Ã¥terstÃ¥r ca 105 m2 i bottenplan enligt länken skulle det ge en total pÃ¥ 7350 w och med formeln 8380 w. känns det som rimliga siffror ?jag har tittat efter radiatorer pÃ¥ ett antal sidor men pÃ¥  första stället heter de s11, s21, s22 etc. pÃ¥ nästa ställe c11, c21,c22 osv. pÃ¥ 3dje siten heter de d11, d21, d22 vad är det för skillnad ? pÃ¥ den 3dje siten stÃ¥r "Watt vid DT30* 766watt,DT50*1504watt " vad skall jag gÃ¥ efter?

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Konvertera från direktel
« Svar #19 skrivet: 25 augusti 2010, 01:10:45 »
Hej MÃ¥larn,
Jag har med hjälp av länken till  http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=18 och formeln 40w/m3 försök räkna ut storleken pÃ¥ mina radiatorer. om jag räknar av bad och tvätt som idag har elkabel men i senare skede skall ersättas med vattenburen golvvärme och ett utrymme som vi ej fastställt användningsomrÃ¥de för sÃ¥ Ã¥terstÃ¥r ca 105 m2 i bottenplan enligt länken skulle det ge en total pÃ¥ 7350 w och med formeln 8380 w. känns det som rimliga siffror ?
Det blir ca 70-80 W/m2 vilket låter rimligt om jag jämför med mina radiatorer. Mina radiatorer är dimensionerade att avge 50-80 W/m2.

jag har tittat efter radiatorer pÃ¥ ett antal sidor men pÃ¥  första stället heter de s11, s21, s22 etc. pÃ¥ nästa ställe c11, c21,c22 osv. pÃ¥ 3dje siten heter de d11, d21, d22 vad är det för skillnad ?
Nu kan jag inte de olika fabrikaten, men 11 brukar vara definitionen för en konvektionsradiator med en vattenkammare och en konvektionsplåt. 21 = dubbla vattenkammare och en konvektionsplåt. 22 = dubbla vattenkammare och dubbla konvektionsplåtar.
Alla fabrikat är väl i princip lika, men på Purmo's hemsida ser du en bra förklaring på de olika radiatortyperna
http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/purmo-compact-typer.htm

på den 3dje siten står "Watt vid DT30* 766watt,DT50*1504watt " vad skall jag gå efter?
Du skall välja en radiator som avger erfoderlig effekt vid DT30. Om Watt-antalet inte stämmer -> välj en något större modell.

I inlägget nedan har jag bifogat en pdf-fil som innehåller dimensioneringsråd från Thermopanel. Du kan ju kolla vad du får för resultat med den.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25509.msg245448#msg245448

Slutligen:
Om du väljer en värmepump som kan avge 7 kW (med enbart kompressorn) så ger den definitivt 10 kW om elpatron behöver gå in med 1:a steget, vilket inte är alltför osannolikt att så sker om det blir riktigt kallt. För min del börjar elpatronen att gå in vid ca -13°C.
Det betyder att då får du 10 kW som skickas ut i värmesystemet. Eftersom dina radiatorer bara avger 8 kW kid DT30) kan du råka ut för hög returtemp och kompressorn stannar enligt mitt tidigare påpekande i denna tråd.
Men du avser antar jag att värma även 20 m2 ytterligare med golvvärme samt kanske också ett uterum, vilket betyder att den avgivna effekten ökar markant och det förmodligen inte blir ett problem.
Dock vill jag påpeka att du riskerar problem med hög returtemp så länge ditt värmesystem inte klarar av att avge all effekt värmepumpen levererar. Ditt totala värmesystem bör (anser jag) avge "VP's effekt med kompressor" + "elpatroneffekt".
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #20 skrivet: 25 augusti 2010, 07:18:59 »
Hej
Om jag Skulle dimensionera mina radiatorer att avge ca 10 kw totalt vad händer då när jag i ett senare skede kommer att komplettera med golvvärme? blir det ett problem då? Eller är överdimensionering inte samma problem? Hur mycket effekt avger en golvvärme slang per meter?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertera från direktel
« Svar #21 skrivet: 25 augusti 2010, 07:23:57 »
Hej MÃ¥larn,
Jag har med hjälp av länken till  http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=18 och formeln 40w/m3 försök räkna ut storleken pÃ¥ mina radiatorer. om jag räknar av bad och tvätt som idag har elkabel men i senare skede skall ersättas med vattenburen golvvärme och ett utrymme som vi ej fastställt användningsomrÃ¥de för sÃ¥ Ã¥terstÃ¥r ca 105 m2 i bottenplan enligt länken skulle det ge en total pÃ¥ 7350 w och med formeln 8380 w. känns det som rimliga siffror ?
Det blir ca 70-80 W/m2 vilket låter rimligt om jag jämför med mina radiatorer. Mina radiatorer är dimensionerade att avge 50-80 W/m2.

jag har tittat efter radiatorer pÃ¥ ett antal sidor men pÃ¥  första stället heter de s11, s21, s22 etc. pÃ¥ nästa ställe c11, c21,c22 osv. pÃ¥ 3dje siten heter de d11, d21, d22 vad är det för skillnad ?
Nu kan jag inte de olika fabrikaten, men 11 brukar vara definitionen för en konvektionsradiator med en vattenkammare och en konvektionsplåt. 21 = dubbla vattenkammare och en konvektionsplåt. 22 = dubbla vattenkammare och dubbla konvektionsplåtar.
Alla fabrikat är väl i princip lika, men på Purmo's hemsida ser du en bra förklaring på de olika radiatortyperna
http://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/purmo-compact-typer.htm

på den 3dje siten står "Watt vid DT30* 766watt,DT50*1504watt " vad skall jag gå efter?
Du skall välja en radiator som avger erfoderlig effekt vid DT30. Om Watt-antalet inte stämmer -> välj en något större modell.

I inlägget nedan har jag bifogat en pdf-fil som innehåller dimensioneringsråd från Thermopanel. Du kan ju kolla vad du får för resultat med den.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25509.msg245448#msg245448

Slutligen:
Om du väljer en värmepump som kan avge 7 kW (med enbart kompressorn) så ger den definitivt 10 kW om elpatron behöver gå in med 1:a steget, vilket inte är alltför osannolikt att så sker om det blir riktigt kallt. För min del börjar elpatronen att gå in vid ca -13°C.
Det betyder att då får du 10 kW som skickas ut i värmesystemet. Eftersom dina radiatorer bara avger 8 kW kid DT30) kan du råka ut för hög returtemp och kompressorn stannar enligt mitt tidigare påpekande i denna tråd.
Men du avser antar jag att värma även 20 m2 ytterligare med golvvärme samt kanske också ett uterum, vilket betyder att den avgivna effekten ökar markant och det förmodligen inte blir ett problem.
Dock vill jag påpeka att du riskerar problem med hög returtemp så länge ditt värmesystem inte klarar av att avge all effekt värmepumpen levererar. Ditt totala värmesystem bör (anser jag) avge "VP's effekt med kompressor" + "elpatroneffekt".

Varför inte välja en VP som klarar hela effektbehovet? Då slipper man riskera hög returtemp med påföljande onödig elpatrondrift.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Konvertera från direktel
« Svar #22 skrivet: 25 augusti 2010, 07:28:07 »
Hej
Om jag Skulle dimensionera mina radiatorer att avge ca 10 kw totalt vad händer då när jag i ett senare skede kommer att komplettera med golvvärme? blir det ett problem då? Eller är överdimensionering inte samma problem? Hur mycket effekt avger en golvvärme slang per meter?

Överdimensionering av radiatorerna är egentligen bara positivt. Då får du lägre framledningstemp, vilket ger bättre verknngsgrad på VP'n. De enda nackdelarna är att installationen blir dyrare och att radiatorerna kan se stora ut.
Det är ju ändå husets värmebehov som styr, så det går inte åt mer energi för att radiatorerna är större...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från direktel
« Svar #23 skrivet: 25 augusti 2010, 07:30:56 »
Jag hade vid första planeringen tänkt att ersätta vvberedaren i tvättstugan med den nya pumpen men dÃ¥ det blir en väldigt central placering i mitt flera gÃ¥nger tillbyggda hus och till pÃ¥ köpet blir stÃ¥ende pÃ¥ ett träbjälklag sÃ¥ har jag fÃ¥tt kalla fötter, vad tror ni skall jag ge upp den tanken?  om jag väljer bort det alternativet sÃ¥ Ã¥terstÃ¥r att regla upp ett rum pÃ¥ inglasade verandan eller försöka att flytta ut slamavskiljare och sluten tank som finns i utrymmet under. mina funderingar är dock, hur mycket yta behöver jag vid uppregling av ett nytt "pannrum" ? utrymmet under verandan kräver att jag gjuter ett golv och dÃ¥ blir nog höjden begränsad till 1800- 1900. fungerar det eller blir det för lÃ¥gt?

Man ksn ju ställa upp VP:n på vibrationsdämpande fötter typ dessa, så tror jag att det ska funka. Så farligt brukar det inte låta (fast det beror på vad man är van vid). Själv bytte jag till BV från olja och det vart mycket tystare.

http://www.energibutiken.se/vibrationsdampare/64-sylodyn-extra-mjuka-vibrationsdampare-for-varmepumpar.html
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 19:49:11 av Rickard »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Konvertera från direktel
« Svar #24 skrivet: 25 augusti 2010, 10:51:29 »
Slutligen:
Om du väljer en värmepump som kan avge 7 kW (med enbart kompressorn) så ger den definitivt 10 kW om elpatron behöver gå in med 1:a steget, vilket inte är alltför osannolikt att så sker om det blir riktigt kallt. För min del börjar elpatronen att gå in vid ca -13°C.
Det betyder att då får du 10 kW som skickas ut i värmesystemet. Eftersom dina radiatorer bara avger 8 kW kid DT30) kan du råka ut för hög returtemp och kompressorn stannar enligt mitt tidigare påpekande i denna tråd.
Men du avser antar jag att värma även 20 m2 ytterligare med golvvärme samt kanske också ett uterum, vilket betyder att den avgivna effekten ökar markant och det förmodligen inte blir ett problem.
Dock vill jag påpeka att du riskerar problem med hög returtemp så länge ditt värmesystem inte klarar av att avge all effekt värmepumpen levererar. Ditt totala värmesystem bör (anser jag) avge "VP's effekt med kompressor" + "elpatroneffekt".

Varför inte välja en VP som klarar hela effektbehovet? Då slipper man riskera hög returtemp med påföljande onödig elpatrondrift.

Menade inte att man skall välja en värmepump som är för liten. Vet man husets effektbehov vid DUT är det ju inget problem. Men antar att <Målarn> precis som jag bara har en total elförbrukning att gå på. Då finns ju alltid risken att man åker på lite eltillskott vid riktigt kall väder.
Väljer man en värmepump som levererar hela husets effektbehov med enbart kompressorn så kan man råka ut för många start o stopp vilket heller inte är bra, men det kan lösas med en volymtank.

Sen är min erfarenhet också så att är man 5 personer i hushållet som duschar i princip varje kväll så får värmepumpen fullt upp med att ladda varmvatten vilket i sin tur kan skapa stort värmeunderskott som i sin triggar eltillsatsen för att hinna ikapp. Med det menar jag att eltillskott kan vara svårt att undvika, men det blir å andra sidan förmodligen inte fråga om så många timmar som eltillsatsen är aktiverad.
Sen kan man också prioritera ner varmvattenladdningen, men man vill ju ha lite komfort också.
Vårt hushåll kanske inte är att betrakta som normala varmvattenförbrukare, och vi borde kanske ha haft en extra VVB som spetsar med el för att avlasta värmepumpen, men om det är ekonomiskare än att få eltillskott vet jag ej.
Vi snittar på ca 700 kWh/år för tillsatsel under de knappt 5 år VP'n varit i drift.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #25 skrivet: 26 augusti 2010, 20:27:18 »
Jag är själv Nibefantast, så Nibe 1245-8 eller 1226-8 kanske? 1245 har lite mer finesser än 1226.

Vad menar du med finesser?
Poolstyrning, styrning av flera klimatsystem, styrning av FLM (kanske xx26 har också iofs, skummade bara manualen), schemaläggning, egna kurvor och lite annat smått och gott.

Ok , om jag förstår det rätt så går 1226 bort om jag vill kombinera radiatorer och golvvärme, hur är det med kyla på sommaren?

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #26 skrivet: 26 augusti 2010, 20:39:25 »
7-8 kW VP och ca 150 m borra.

Om jag väljer att flytta ner min luft/Luft i garaget och bara värma huvudbyggnad med bergvärme, är det fortfarande inom samma storlekar jag skall fundera?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från direktel
« Svar #27 skrivet: 26 augusti 2010, 20:52:16 »
7-8 kW VP och ca 150 m borra.

Om jag väljer att flytta ner min luft/Luft i garaget och bara värma huvudbyggnad med bergvärme, är det fortfarande inom samma storlekar jag skall fundera?

Jepp, min uppskattning baserades på siffran 28000 kWh/år (om det är inklusive hushållsel).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Konvertera från direktel
« Svar #28 skrivet: 27 augusti 2010, 02:24:26 »
Ok , om jag förstår det rätt så går 1226 bort om jag vill kombinera radiatorer och golvvärme, hur är det med kyla på sommaren?

Kan inte exakt vad som skiljer 1226 och 1245.
Vad man kan se i databladen är att avgiven effekt är lite lägre på 1226. Annan kompressor?

Golvvärme kan du ha ändå, men den måste kopplas mot radiatorsystemet. Därmed kan man inte ha en egen värmekurva som t.ex. ger lite värme till golven på sommaren om så önskas. Nu kanske det finns lösningar för det (volymtank och avstängningsventil till radiatorerna?)

För frikyla gäller samma sak (det grundar jag på att dessa tillbehör finns till 1245 men inte till 1226). Du kan inte styra frikylan via kylkurvor i värmepumpen. I min frikyleinstallation har jag valt bort NIBE's tillbehör för styrning av frikyla (kostar 7000:-) och låter fläktkonvektorns termostat starta cirk.pumpen för frikyla.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från direktel
« Svar #29 skrivet: 25 oktober 2010, 20:38:57 »
Äntligen damp mitt tillstånd från kommunen ner i lådan, 9 veckor o 3500 kronor. Ska ringa borraren i morgon . Har kommit fram till effektavgivning på 10400 från radiatorerna vid dt 30. därtill tänker jag installera en fläktkonvektor huvudsakligen för frikyla men även för tillskottsvärme kallaste tiden. Skrotar nog planerna på kulvert till garaget och flyttar ner ll-pumpen i stället.
« Senast ändrad: 22 november 2010, 21:49:07 av MÃ¥larn »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!