0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MålarnTänk på att det är viktigt att du får rätt djup på hålet. Det viktiga är hur många meter vatten det finns i hålet. Du har inte talat om hur många meter du beställde från borrgubben - undrande
ca 10 meter berg idagen. finns det någon bra lösning att skydda slangarna från yttre åverkan samt kyla?
Jag har med hjälp av länken till http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=18 och formeln 40w/m3 försök räkna ut storleken på mina radiatorer. om jag räknar av bad och tvätt som idag har elkabel men i senare skede skall ersättas med vattenburen golvvärme och ett utrymme som vi ej fastställt användningsområde för så återstår ca 105 m2 i bottenplan enligt länken skulle det ge en total på 7350 w och med formeln 8380 w. känns det som rimliga siffror ?
jag har tittat efter radiatorer på ett antal sidor men på första stället heter de s11, s21, s22 etc. på nästa ställe c11, c21,c22 osv. på 3dje siten heter de d11, d21, d22 vad är det för skillnad ?
på den 3dje siten står "Watt vid DT30* 766watt,DT50*1504watt " vad skall jag gå efter?
Hej Målarn,Citat från: Målarn skrivet 24 augusti 2010, 22:47:13Jag har med hjälp av länken till http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=18 och formeln 40w/m3 försök räkna ut storleken på mina radiatorer. om jag räknar av bad och tvätt som idag har elkabel men i senare skede skall ersättas med vattenburen golvvärme och ett utrymme som vi ej fastställt användningsområde för så återstår ca 105 m2 i bottenplan enligt länken skulle det ge en total på 7350 w och med formeln 8380 w. känns det som rimliga siffror ?Det blir ca 70-80 W/m2 vilket låter rimligt om jag jämför med mina radiatorer. Mina radiatorer är dimensionerade att avge 50-80 W/m2.Citat från: Målarn skrivet 24 augusti 2010, 22:47:13jag har tittat efter radiatorer på ett antal sidor men på första stället heter de s11, s21, s22 etc. på nästa ställe c11, c21,c22 osv. på 3dje siten heter de d11, d21, d22 vad är det för skillnad ?Nu kan jag inte de olika fabrikaten, men 11 brukar vara definitionen för en konvektionsradiator med en vattenkammare och en konvektionsplåt. 21 = dubbla vattenkammare och en konvektionsplåt. 22 = dubbla vattenkammare och dubbla konvektionsplåtar.Alla fabrikat är väl i princip lika, men på Purmo's hemsida ser du en bra förklaring på de olika radiatortypernahttp://www.purmo.com/se/produkter/panelradiatorer/purmo-compact-typer.htmCitat från: Målarn skrivet 24 augusti 2010, 22:47:13på den 3dje siten står "Watt vid DT30* 766watt,DT50*1504watt " vad skall jag gå efter?Du skall välja en radiator som avger erfoderlig effekt vid DT30. Om Watt-antalet inte stämmer -> välj en något större modell.I inlägget nedan har jag bifogat en pdf-fil som innehåller dimensioneringsråd från Thermopanel. Du kan ju kolla vad du får för resultat med den.http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25509.msg245448#msg245448Slutligen:Om du väljer en värmepump som kan avge 7 kW (med enbart kompressorn) så ger den definitivt 10 kW om elpatron behöver gå in med 1:a steget, vilket inte är alltför osannolikt att så sker om det blir riktigt kallt. För min del börjar elpatronen att gå in vid ca -13°C.Det betyder att då får du 10 kW som skickas ut i värmesystemet. Eftersom dina radiatorer bara avger 8 kW kid DT30) kan du råka ut för hög returtemp och kompressorn stannar enligt mitt tidigare påpekande i denna tråd.Men du avser antar jag att värma även 20 m2 ytterligare med golvvärme samt kanske också ett uterum, vilket betyder att den avgivna effekten ökar markant och det förmodligen inte blir ett problem.Dock vill jag påpeka att du riskerar problem med hög returtemp så länge ditt värmesystem inte klarar av att avge all effekt värmepumpen levererar. Ditt totala värmesystem bör (anser jag) avge "VP's effekt med kompressor" + "elpatroneffekt".
Hej Om jag Skulle dimensionera mina radiatorer att avge ca 10 kw totalt vad händer då när jag i ett senare skede kommer att komplettera med golvvärme? blir det ett problem då? Eller är överdimensionering inte samma problem? Hur mycket effekt avger en golvvärme slang per meter?
Jag hade vid första planeringen tänkt att ersätta vvberedaren i tvättstugan med den nya pumpen men då det blir en väldigt central placering i mitt flera gånger tillbyggda hus och till på köpet blir stående på ett träbjälklag så har jag fått kalla fötter, vad tror ni skall jag ge upp den tanken? om jag väljer bort det alternativet så återstår att regla upp ett rum på inglasade verandan eller försöka att flytta ut slamavskiljare och sluten tank som finns i utrymmet under. mina funderingar är dock, hur mycket yta behöver jag vid uppregling av ett nytt "pannrum" ? utrymmet under verandan kräver att jag gjuter ett golv och då blir nog höjden begränsad till 1800- 1900. fungerar det eller blir det för lågt?
Citat från: Elmer skrivet 25 augusti 2010, 01:10:45Slutligen:Om du väljer en värmepump som kan avge 7 kW (med enbart kompressorn) så ger den definitivt 10 kW om elpatron behöver gå in med 1:a steget, vilket inte är alltför osannolikt att så sker om det blir riktigt kallt. För min del börjar elpatronen att gå in vid ca -13°C.Det betyder att då får du 10 kW som skickas ut i värmesystemet. Eftersom dina radiatorer bara avger 8 kW kid DT30) kan du råka ut för hög returtemp och kompressorn stannar enligt mitt tidigare påpekande i denna tråd.Men du avser antar jag att värma även 20 m2 ytterligare med golvvärme samt kanske också ett uterum, vilket betyder att den avgivna effekten ökar markant och det förmodligen inte blir ett problem.Dock vill jag påpeka att du riskerar problem med hög returtemp så länge ditt värmesystem inte klarar av att avge all effekt värmepumpen levererar. Ditt totala värmesystem bör (anser jag) avge "VP's effekt med kompressor" + "elpatroneffekt".Varför inte välja en VP som klarar hela effektbehovet? Då slipper man riskera hög returtemp med påföljande onödig elpatrondrift.
Slutligen:Om du väljer en värmepump som kan avge 7 kW (med enbart kompressorn) så ger den definitivt 10 kW om elpatron behöver gå in med 1:a steget, vilket inte är alltför osannolikt att så sker om det blir riktigt kallt. För min del börjar elpatronen att gå in vid ca -13°C.Det betyder att då får du 10 kW som skickas ut i värmesystemet. Eftersom dina radiatorer bara avger 8 kW kid DT30) kan du råka ut för hög returtemp och kompressorn stannar enligt mitt tidigare påpekande i denna tråd.Men du avser antar jag att värma även 20 m2 ytterligare med golvvärme samt kanske också ett uterum, vilket betyder att den avgivna effekten ökar markant och det förmodligen inte blir ett problem.Dock vill jag påpeka att du riskerar problem med hög returtemp så länge ditt värmesystem inte klarar av att avge all effekt värmepumpen levererar. Ditt totala värmesystem bör (anser jag) avge "VP's effekt med kompressor" + "elpatroneffekt".
Citat från: Målarn skrivet 23 augusti 2010, 22:40:49Citat från: cheetah1 skrivet 23 augusti 2010, 19:22:04Jag är själv Nibefantast, så Nibe 1245-8 eller 1226-8 kanske? 1245 har lite mer finesser än 1226.Vad menar du med finesser?Poolstyrning, styrning av flera klimatsystem, styrning av FLM (kanske xx26 har också iofs, skummade bara manualen), schemaläggning, egna kurvor och lite annat smått och gott.
Citat från: cheetah1 skrivet 23 augusti 2010, 19:22:04Jag är själv Nibefantast, så Nibe 1245-8 eller 1226-8 kanske? 1245 har lite mer finesser än 1226.Vad menar du med finesser?
Jag är själv Nibefantast, så Nibe 1245-8 eller 1226-8 kanske? 1245 har lite mer finesser än 1226.
7-8 kW VP och ca 150 m borra.
Citat från: Carl N skrivet 22 augusti 2010, 17:57:357-8 kW VP och ca 150 m borra.Om jag väljer att flytta ner min luft/Luft i garaget och bara värma huvudbyggnad med bergvärme, är det fortfarande inom samma storlekar jag skall fundera?
Ok , om jag förstår det rätt så går 1226 bort om jag vill kombinera radiatorer och golvvärme, hur är det med kyla på sommaren?