Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Pumpdimensionering och jordvärmeslang i kombination med artesisk brunn  (läst 3483 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mexitegel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 392
  • Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
Far funderar på att sluta elda och stoppa in vätskevärmepump och det finns en del klurigheter som jag gärna vill ha forumets syn på:
Huset är 125 kvm i byggyta i två plan plus källare om 35 kvm. Framledningstemp ska klara sig på 55 vid DUT. Byggt i början på 1900-talet men tilläggsisloerat på 80-talet - jag fick lite snabbt fram energibehov på 23.000 kWh och toppeffekt på 7,1 kW när jag överslagsräknade lite.

Dimensioneringen skall vara 100% effekt och energitäckningsgrad.

Det gamla vedpannesystemet skall kunna användas på grund av stor risk för elavbrott, jag tänker mig att detta bäst löses genom kulventiler som dirigerar om, men huset har en acktank med slingberedare som borde gå bra att mata VP till (med flytande kondensering)

Nu till det intressanta; på gården finns en artesisk brunn på 90 meter som kan ge hysteriskt mycket vatten (20.000 liter i timmen pumpat!). Trodde hela borriggen skulle lätta när de hittade den vattenådran... Brunnen används inte då vattnet är mycket järnhaltigt.

Funderingarna som jag har är vilket alternativ som blir bäst:
1. Ner med slang i borran och komplettera med jordvämre - men hur lång slang? Finns det någon bra formel att gå på givet attt vi mäter flödet ur brunnen(mängden artesiskt vatten). Hur påverkar järnhalten slangens värmeupptagningsförmåga? Det bildas ju en hinna av järnoxid på allting.

2. Grundvattenvärme - men vilken effektivitet kan man få här i förhållande till ovanstående, vattenpumpen förbrukar ju en del ström antar jag? Och med tanke på mängden järn så kommer värmeväxlaren att bäcka ihop ganska snart - går det att backspola dem på något bra vis? Och vad kostar sådan styrning?


Jättetacksam för synpunkter, tips ideer och erfarenheter!   :)
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
En 8 kW VP behöver ca 0,4 l/s köldbärarflöde. Grundvattenvärme kräver rätt rent vatten och eftersom du redan har en borra så är det kanske bättre att använda denna. Du skriver att den är artesisk, kommer det vatten året runt med självtryck? Kan du mäta flödet i så fall? Går det enkelt att leda bort vattenflödet?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad mexitegel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 392
  • Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
En 8 kW VP behöver ca 0,4 l/s köldbärarflöde. Grundvattenvärme kräver rätt rent vatten och eftersom du redan har en borra så är det kanske bättre att använda denna. Du skriver att den är artesisk, kommer det vatten året runt med självtryck? Kan du mäta flödet i så fall? Går det enkelt att leda bort vattenflödet?
Med "rätt rent" vatten antar jag att man då kan avskriva ideérna om grundvattenvärme då det som sagt är väldigt järnrikt?

Vatten kommer med självtryck från brunnen året om, vi har dock ännu inte uppmätt hur mycket. Jag gissar på 400 liter i timmen men det är en mycket osäker siffra tills vi mätt ordentligt... och det skulle nog inte vara så svårt att leda bort vattnet.
« Senast ändrad: 22 augusti 2010, 21:59:12 av mexitegel »
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
Grundvattenvärmepump ger ofta bra COP men det är ytterligare en cirkpump + värmeväxlare, bättre att söka undvika detta om man hittar en smidigare lösning. Installationskostnaden blir ju inte högre om du kan stoppa ner en slang i befintligt hål. Med en 8 kW VP så skulle 400 l/h ge en tempsänkning på vattnet med ca 11-12 ºC. Men sen har du dessutom 90 m berg som ger en hel del energi också. Jag tror det ska funka.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad mexitegel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 392
  • Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
Grundvattenvärmepump ger ofta bra COP men det är ytterligare en cirkpump + värmeväxlare, bättre att söka undvika detta om man hittar en smidigare lösning. Installationskostnaden blir ju inte högre om du kan stoppa ner en slang i befintligt hål. Med en 8 kW VP så skulle 400 l/h ge en tempsänkning på vattnet med ca 11-12 ºC. Men sen har du dessutom 90 m berg som ger en hel del energi också. Jag tror det ska funka.

Nu hängde jag inte riktigt med, hur menar du att 400l/h ger en tempsänkning på vattnet med 11-12 grader?  ???
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
Grundvattenvärmepump ger ofta bra COP men det är ytterligare en cirkpump + värmeväxlare, bättre att söka undvika detta om man hittar en smidigare lösning. Installationskostnaden blir ju inte högre om du kan stoppa ner en slang i befintligt hål. Med en 8 kW VP så skulle 400 l/h ge en tempsänkning på vattnet med ca 11-12 ºC. Men sen har du dessutom 90 m berg som ger en hel del energi också. Jag tror det ska funka.

Nu hängde jag inte riktigt med, hur menar du att 400l/h ger en tempsänkning på vattnet med 11-12 grader?  ???

En 8 kW VP ta ca 5.3 kW från kollektorn (resten är el). 400 l/h = 0,11 l/s

DeltaT = 5,3/(4,2 x 0,11)= 11,5  ºC.

Men detta är ju bara teortiskt eftersom vattnet i borran kanske håller 7 ºC, sen blir det is och flödet avstannar. Men om t ex vattenflödet tillför hälften av effekten så kommer berget tillföra resten vilket borde funka.
« Senast ändrad: 23 augusti 2010, 11:21:58 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569

Håller med Carl att du bör titta på en smidigare lösning istället för grundvattenpump.

Tycker absolut att du ska sänka ner en vanlig berkollektor, genom att du slipper problem med igenslammad pump och elförbrukning.

Med en bergkollektor i  en artesisk brunn blir nedkylningen låg, samt slösandet med grundvattnet kan minskas betydligt.

Med de vattenmängderna som angetts, antar jag att vattenådern ligger djupt, vilket har betydelse för drift med kollektor. Är det så att de mängderna sprutade fram högt i brunnen, skulle borrgänget inte kunnat fixa 90 meter.

Vet du vid vilket djup de hittade vatten?




Utloggad mexitegel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 392
  • Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
Brunnen borrades för rätt längesen, 1981 tror jag det var och man hittade vatten runt 50 meter först men eftersom det var en bondgård som skulle försörjas med vatten så ansåg man att mängden var för liten så man fortsatte. När de nådde 87 meter ändrade borriggen ljud och den 4-tumsslang som det tidigare runnit lite vatten ur förvandlades till extremt argsint och överviktig anakonda. Slangen slet sig från det träd som den var fäst i och två man kunde inte hålla den stilla. Man försökte borra vidare för ner få ner trycket lite men klarade inte av det. I plastlocket till brunnen skars ett 1x1 cm stort hål som det sprutade en vattenpelare på 90 cm ur.... Brunnen är "dränerad" nu med utlopp i en bäck och när jag kikade för något år sedan såg det ut soma att flödet avtagit något.

Det komiska i sammanhanget är att brunnen borrades för att den befintliga grävda brunnen inte gav tillräckligt med vatten. Men efter att vi borrade så ökade flödet så mycket i den gamla brunnen att den nya brunnen aldrig har använts...

Men det låter ju bra att slippa grundvattenvärme :)

Det som oroar mig lite är hur en järnoxidbeläggning på kollektorn ev. påverkar värmeupptagningsförmågan. Vattnet i brunnen är som nämnt extremt järnhaltigt. Det dike som som brunnens dränering slutar i är helt rödfärgad!
Fast å andr sidan kanske det inte blir någon beläggning eftersom vattnet inte kommer i kontakt med syret förrän utanför brunne???  ::)
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
Du kan säkert få en järnbeläggning på slangen med detta är inte lika kritiskt som om det hamnar på insidan av en plattvärmeväxlare. Beläggningen leder säkert värme också men på insidan av en plattis så kommer till slut flödet hämmas då tjockleken på beläggningen växer.  Sc:,h
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad mexitegel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stenungsund
  • Antal inlägg: 392
  • Självlärd Guru på NIBEs 1145:a
...av två onda ting. Det har du rätt i!  ;D

Hur ska man bära sig åt för att få ner slang i brunnen, fungerar det med en vanlig "bottenklump" (vad heter de egentligen) i denna brunn eller spolas den upp?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal