Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Bygga om SRC25ZFX-S till Aerotemper?  (läst 5323 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dsb82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 20
Bygga om SRC25ZFX-S till Aerotemper?
« skrivet: 11 juli 2010, 22:37:24 »
Har fått tag i en inlöst SRC25ZFX-S utedel som jag har tänkt att bygga om så man kör varmvatten från solvärmesystemet i rören och sen bara kör fläkten på max för att värma upp och torka upp en del i krypgrunden.

Att få igång fläkten utan innerdel var inte så lätt som jag trodde det skulle vara då den var 240v DC med inbyggd varvtalsreglering (antar jag). Hittar ingen bra beskrivning på vad dom 5 olika ledarna går till. På någon sida med liknande motorer från samma tillverkare (Shinano Kenshi) hittade jag en lista som kan stämma. Men man vill ju inte riktigt prova sig fram när det är 240v.

Någon som har jobbat med felsökning på dessa maskiner som vet bättre hur sakerna hänger ihop?

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
SV: Bygga om SRC25ZFX-S till Aerotemper?
« Svar #1 skrivet: 24 juli 2010, 00:59:42 »
Hej..!

Mitt svar är lite sent så jag hoppas du fortfarande bevakar det här ämnet...

Först tänkte jag slänga iväg ett svar med en gissning, men jag har varit lite nyfiken själv på att ta reda på hur fläkt-motorerna funkar. Så jag plockade fram lite instrument och öppnade locket på burken där ute för att mäta lite innan jag svarade.

Tyvärr har jag inte någon info om just din modell. Men jag har en SRK25ZGX-S hemma, och gissar att dom är nog rätt lika. Jag tittade på min motor och hittade inget fabrikat men väl ett typnr: SSA512T075, och 24 W, DC 240V. Jag kollade i servicemanualen på min pump och där står ingen direkt beskrivning på hur den funkar, men det finns kopplings-schema och felsöknings-instruktioner. Se nedan

Mina mätningar bekräftade dina antaganden. Jag hade inte förväntat mej att dom skulle kosta på sej motorer med inbyggd varvtalsreglering, men det gör dom tydligen.
  • pin 1, blå - Tråden utan kommentar i schemat, är en tachometer-utgång för varvtalsmätning.
    Den gav pulser på... eee... minst 5V - tror jag... kommer inte riktigt ihåg så noga. Jag mätte i alla fall ca 100-150 HZ vid det låga varvtalet som den hade - som alltså är okännt... 
  • pin 2, gul - Varvtalet styrs av en DC-spänninng.
    4-7 V står det i manualen men jag mätte ca 3,5 V, och då gick den med låg fart. Jag körde pumpen på kyla (föga förvånande...), och även om jag satte den på max kyla, så snurrade inte fläkten så mycket. Jag misstänker att man kan styra fläkten med ett varvtal från 0 med en spänning från ca 1 V, till max-varv vid 7-8 V.
  • pin. 3, vit - 15V DC strömförsörjning till varvtals-regleringens elektronik.
    15V prick på min voltmeter.
  • pin 4, svart - Jord
  • pin. 6, röd - Drivström till motorn, 308-336V DC.
    Jag mätte ca 310V här. På motorn står det 240V DC, så dom kör den alltså på lite överspänning.

Så för att köra fläkten behöver man därmed fixa 240V DC, eller ca 325V som Mitsubichi... Det får man om man likriktar 230 V AC med en diod-brygga och en kondensator. Sen behövs 15V DC. Antagligen behövs inte så mycke ström, kanske 100 mA eller nåt. Spänningen till varvtals-styrningen kan man ta från 15V med en pot som en enkel spänningsdelare. Tacho-utgången lär man kunna strunta i om inte ett stabilt varvtal är ett krav. - Lite pyssel blir det, men inget oöverstigligt.

Fast att pumpa vatten genom värmeväxlaren...
Hoppas du har hög temperatur på vattnet. annars blir det nog inte så mycket värme. Det är klena rördimmensioner anpassade för flödet av kylmedium som förångas, och därmed kan överföra mycket mera värme än om man pumpar vatten med samma flöde. Har du koll på möjliga flöden och temperaturer..?

Lycka till, och berätta gärna hur det går med projektet...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
SV: Bygga om SRC25ZFX-S till Aerotemper?
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2010, 09:52:20 »
Låter som det är lättast att få tag på en AC 240v motor och göra om fästet, eller vanlig DC motor med trafo..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
SV: Bygga om SRC25ZFX-S till Aerotemper?
« Svar #3 skrivet: 25 juli 2010, 17:33:59 »
- om man skulle råka hitta en motor med "rätt" axel-dimension och fäste för propellern, och gillar mekanik bättre än elektronik... så visst...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1024
  • the good old days
SV: Bygga om SRC25ZFX-S till Aerotemper?
« Svar #4 skrivet: 25 juli 2010, 18:44:08 »
jag har en enfas kondensatormotor till fläkten på en panasonic utedel, det är hyfsat standard fäste på de flesta pumpar, 4 skruvar
kondingen har jag dock inte med det står på motorn hur många uF det ska vahar även en fläkt som passar på denna motoraxeln

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 108
SV: Bygga om SRC25ZFX-S till Aerotemper?
« Svar #5 skrivet: 11 september 2010, 21:48:26 »
 Gå till bilskroten, å plocka ut ur en bil mod. äldre, en fläktmotor, ta en 12v. eliminator 220v-12v på 1000-1500mA, reostat, dimmer el. bilens fläktreglage, en pilsner att ha när man funderar hur man ska få ihop motor med fläkt rent mekaniskt, det brukar alltid att gå på något vis. Från en äldre bil? ja, oftast lättare att plocka ut fläktenheten.
 Novisen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 166
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal