Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump  (läst 9742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« skrivet: 18 juni 2010, 12:49:27 »
Har en IVT HT+ med en radiatorpump Wilo Top S25/7,5 som har en effektförbrukning på 162W i läge 2. Jag har nu ersatt den med en Grundfos Magna 25-100. Den förbrukar 61W. Den förbrukar Så den förbrukar nästan bara 1/3 av vad den gamla behövde. Sålunda en effektbesparing på 101W
Per år 8760hX0,101kW= 885 kWh/år
Köpte A-pumpen  pÃ¥ internet i Tyskland för 2600 kr. Den borde ha betalat sig pÃ¥ 2-3 Ã¥r

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #1 skrivet: 18 juni 2010, 13:31:02 »
Jag bytte min VB-pump till en Wilo Stratos Eco och gick ner frÃ¥n en "tomgÃ¥ngsförbrukning" pÃ¥ 125W till 50W.  Om vi gissar att själva styren m.m. drar ca 10W, sÃ¥ gick cirk-pumpen ner frÃ¥n 115W till 40W.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2010, 14:06:03 »
Går cirkulationspumpen konstant äver under sommarmånaderna?
Energin som pumpen drar blir ju till värme, därför kommer den väl huset tillgodo under uppvärmningssäsongen, dock med COP=1, eller hur?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2010, 14:18:49 »

Går cirkulationspumpen konstant äver under sommarmånaderna?
Energin som pumpen drar blir ju till värme, därför kommer den väl huset tillgodo under uppvärmningssäsongen, dock med COP=1, eller hur?

Nja, det är nog så att en viss andel av energin omvandlas till arbete, och resterande omvandlas till värme.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2010, 14:32:25 »

Går cirkulationspumpen konstant äver under sommarmånaderna?
Energin som pumpen drar blir ju till värme, därför kommer den väl huset tillgodo under uppvärmningssäsongen, dock med COP=1, eller hur?

Nja, det är nog så att en viss andel av energin omvandlas till arbete, och resterande omvandlas till värme.



Det som omvandlas till arbete blir i sin tur värme via friktion i rören, etc.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #5 skrivet: 18 juni 2010, 14:46:54 »
Går cirkulationspumpen konstant äver under sommarmånaderna?
Energin som pumpen drar blir ju till värme, därför kommer den väl huset tillgodo under uppvärmningssäsongen, dock med COP=1, eller hur?
Mycket av den energin gÃ¥r ju över till det rum där VPn stÃ¥r.  Min VP stÃ¥r i garaget/källaren och där behöver jag inte mer värme än det blir av annat spill (är ändÃ¥ onödigt varmt där).  SÃ¥ det blir inte ens COP 1 pÃ¥ den energin som gÃ¥r till cirkulationspumpen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #6 skrivet: 18 juni 2010, 15:07:10 »
"Olle61":cirkulationspumpen går året runt ty jag behöver värme i souterainplanet. Jag stänger av husets övriga delar och sänket cirkulationspumpen till läge "1".

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #7 skrivet: 18 juni 2010, 15:08:19 »
Aha!  Thumbsup
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #8 skrivet: 18 juni 2010, 16:54:45 »

Må så vara att den värmer innerväggarna, men ser inte ditt inlägg särskilt informativ eller vänlig. Får känslan av att du tycker Lars inköp av ny cirkpump, är en onödig investering. När du dessutom frågar "eller hur" och skriver "kommer den väl huset tillgodo" känns informationen tveksam.

Lars däremot gissar jag hade avsikt att informera om cirkulationspumar som förbrukar mindre energi. Speciell bra då många av oss inte tänker på att dessa förbrukar en hel del energi varje år.

Men samma pump förbrukar olika mycket beroende på tryckfall, varför tryckfall måste beräknas om/när besparing ska presenteras.

Om man kollar vad en 6-meters Wilo Star RS förbrukar vid 15 kPa:s tryckfall och 0,25 l/s som är ett ganska vanligt flöde/tryckfall, så förbrukar den 40 Watt. 4-meterspumpen förbrukar 30 Watt vid samma driftfall.


Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #9 skrivet: 18 juni 2010, 17:27:43 »
Den effektförbrukning jag anger är mätt med cirkulationspumpen på plats i värmepumpen och i båda fallen borde flödet vara samma eftersom värmepumpens värmebärardelta är samma. Eller hur?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #10 skrivet: 18 juni 2010, 17:44:31 »

Eller hur?

Visst är det så att flödet är densamma.......när effekten och deltaT är densamma.




Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #11 skrivet: 18 juni 2010, 18:01:16 »
A-klassade pumpar är bra tänkt, men med tanke på värmepumpar och dess specifika krav kan man väl tjäna än mer.
Anta att vi byter en cirkpump till en ECM-modell med varvtalsstyrning, men sen skippar vi den automatiska tryckavkännaren och istället fixar en logik som varvtalsstyr cirk-pumpen efter gällande temperaturer utomhus. Vi har tjogtals med insändare där folk testar alla möjliga knep för att få en bra balans där man strävar efter c:a 5 ºC diff mellan vb ut och vb retur i samband med värmepumpsdrift.

Om vi då styr hastigheten beroende på temp bör vi kunna få en bra balans på nämnda diff och ge pumpen bästa drifförutsättning samtidigt som vi då spar på onödig el och kanske även kunna slippa strypa in radiatorer typ från 30-talet som oftast saknar strypmöjligheter.
Alltså ska man väl inte bara sikta på en A-pump, man borde även se till att man fixar en modell som klarar varvtalsstyrning, kruxet blir att hitta bra elektronik som fungerar mellan cirkpumpen och värmepumpen, oberoende om det är en L/V eller V/V.

Flera bud ?
« Senast ändrad: 18 juni 2010, 18:02:49 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #12 skrivet: 18 juni 2010, 18:24:20 »
Det finns ju redan.  Thermia Thumbsup

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #13 skrivet: 18 juni 2010, 19:18:00 »
Varierande hastighet är ju bara relevant om man använder termostater eller på en inverter.
Däremot 2 lägen, 1 högre när kompressor går och ett lägre när den står känns ju vettigt.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: A-klassad radiatorpump spar 101W i värmepump
« Svar #14 skrivet: 19 juni 2010, 09:30:00 »

Må så vara att den värmer innerväggarna, men ser inte ditt inlägg särskilt informativ eller vänlig. Får känslan av att du tycker Lars inköp av ny cirkpump, är en onödig investering. När du dessutom frågar "eller hur" och skriver "kommer den väl huset tillgodo" känns informationen tveksam.


Om du tycker att mitt inlägg var ovänligt så har då jag i alla fall sett betydligt mera ovänliga inlägg...
Att jag skrev "eller hur" och "kommer väl" med frågetecken var för att jag inte är helt säker och vill inte vara besserwisser.
Det jag ville få fram är att energin blir värme. Man sparar inte riktigt så mycket som i räkneexemplet.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!