Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
"TÄTAR UT"?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: "TÄTAR UT"? (läst 12318 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5464
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
SV: "TÄTAR UT"?
«
Svar #15 skrivet:
04 juni 2010, 20:26:36 »
Citera
Håller på med en större anläggning just nu. De har FJV och 80-60 system. Jag ska ha stoppa in 400kw pumpar där. Det kommer bli en riktigt avancerad anläggning. Om jag nu skulle misslyckas så har jag gjort mitt i fastighetsbranschen. Inte så kul när 120 hotellrum blir kalla eller de måste betala en fet FJV räkning, när dem betalat mig 5,5 milj för att sänka deras kostnader.
Som tur är har jag redan byggt liknande system på 15 andra större anläggningar och där funkar det fint.
Bland annat sitter det en sån lösning hos han som äger PREEM, och där spetsar vi med ,just det, olja. Tokhög temp när oljan kommer, men pumparna tuffar på för det Thumbsup
Tro mig det funkar, varför skulle jag hitta på det?
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 3353
Karma +8/-3
Kön:
VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
cocacola
«
Svar #16 skrivet:
04 juni 2010, 21:50:24 »
Citera
Ville . gå in och gör som vi andra läs lite om flöden kurvor termisk avspegling i beräknade system .
jag kan ta ett exempel för dig från en frånluftsvärmepump i ett bostadsområde där flödena är rätt. 80/60 system v-p 270kw spetsen 2500kw
den går året om förutom vissa timmar på sommaren då den blir förstor . skulle inte flödena varit beräknade skulle returen bli för hög och pumpen stanna . vi hade -31 som kallast enligt loggen gick värmepumpen Thumbsup . och det är inte det ända stället .Massor med värmepumpar jobbade runt om i landet stora som små där systemen är i balans beräknade och utförda av vvs ingejörer och duktiga installationsfirmer . Alla får lämna flödesprotokoll på beräknade värden och faktiska värden på flödena för dokumentering av balansen
är dom ur balans p,g,a för höga flöden eller någon som tagit bort ett par element vid någon ombyggnad eller ett par felinställda ventiler som förosakar en så kallad kortslutning det finns några felkäller till. Ja då blir det som Rickard skriver och jag instämmer i det för att man då ska få värme blir det med el olja fjärrvärme ved pellets eller något annat som får jobba i spets eftersom v-p löser eller stannar för hög returtemp.
.är du inte med på det här inlägget får jag ge upp på dig Ville med dom dåliga akademiska kunskaper jag har klarar jag inte att förklara det bättre för dig och alla andra som läser . Men det är så här det fungerar . Har någon svårt att tro det . rekomenderar jag att köpa ett par timmar av en vvs ingenjör ta med inlägget och fråga om det är något fel i det som är skrivet.
cocacola
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
Den enda källan till kunskap är erfarenhet.
Lyssna på kunskap och inte på tyckande Nyanser !
Ville Vessla
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1124
Karma +0/-0
Kön:
Ville Vessla
«
Svar #17 skrivet:
04 juni 2010, 22:05:09 »
Citera
270 kW VP,2500kW spets.
Jag har ju hela tiden skrivit att en kraftigt underdimensionerad VP funkar.
Är du inte läskunnig så är det ju inte mitt fel.
Loggat
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #18 skrivet:
04 juni 2010, 22:11:39 »
Citera
Du måste skämta med med mig . om det är värmepumpen som över tempererar rad tillop eller spetsen som över tempererar tror du då det blir någon skillnad på den heta returen som gör att pumpen stannar
vad är det för skillnad ? jag brukar inte fråga sånt här men vad jobbar du med och vilka erfarenheter har du av såna här jobb /tekniklösningar.
Loggat
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Lund
Antal inlägg: 3087
Karma +4/-3
Kön:
Jag älskar värme, men inte för mycket.
hplp
«
Svar #19 skrivet:
04 juni 2010, 22:27:58 »
Citera
Min vp stannar när den kör för legionellaskydd. Thumbsup
Om ni har samma kondenseringstemp som framledningen, värmevattnet, hur kan ni få nån värmeövergång då?
Hur påverkas garantin av ingreppen?
Vilken hetgastemp har en sån skapelse?
Jag har hur många frågor som helst, jag har ett öppet sinne, och jag är fortfarande inte sur.
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #20 skrivet:
04 juni 2010, 22:34:35 »
Citera
Jag tycker att du förklarar på ett ypperligt sätt, C-C Thumbsup Det finns inget mer att tillägga än att om man inte förstår detta och arbetar med det, ja då är man i fel bransch. Och är man en "vanlig" person och inte förstår detta. Ring ett proffs.
Det finns faktiskt riktiga proffs som vet hur man dimensionerar anläggningar och flöden.
Det är det enda dem sysslar med dag ut och dag in. Inte en chans att man lär sig allt det på nätet.
Av C-C:s inlägg att döma så är han en av dessa personer, att inte lita på det han säger är bara fel.
Sedan jag började hänga här så är det några som man märker är vassare än de flesta. Och C-C är en av dem som jag är imponerad av.
ACE och PerJ är 2 andra, det dem inte vet om kylbiten det är inte värt att veta. jag är inte på deras nivå, men jag kan så pass mkt att jag märker att dem är riktigt bra.
KEEP IT UP COCA-COLA Thumbsup
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #21 skrivet:
04 juni 2010, 22:38:56 »
Citera
Skapelse? Det är samma pump som man rattar in flödena på och i enstaka fall expventilen och i sällsynta fall justerar man gasmängden
Mina garantier blir de samma, jag är ju ÅF:en som monterar
Inte riktigt samma att fylla en beredare som ett hus va
Hetgas blir som vanligt c.a 30 grader över kondensering med 407c
Bor du sthlm kan vi mötas så ska jag visa dig några stycken
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #22 skrivet:
04 juni 2010, 22:40:00 »
Citera
Kondenseringstempen är den temp köldmedlet går över i vätskefas enligt skalan för tryck mot temperatur på manometerstället.
sen mäter man temperaturen på vätskan som kommer från kondesorn mot tempen den kondenserar på vid manometerstället skillnaden där kallas för underkylningen. Efter expansinsventilen mäte rman förångningen på samma sätt .trycket i förångaren får en temp på manometerstället . sen mäter man på suget in i kompressorn tempen som röret håller mäts mot tempen på manometerstället och skillnaden är överhettningen det är här din gratis energie kommer . sen börjar det om . hetgasen ska hamna 20-30 grader över kondenseringstempen då är det Thumbsup
cocacola
Loggat
ORAKLET
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +28/-13
Kön:
ORAKLET
«
Svar #23 skrivet:
04 juni 2010, 22:47:01 »
Citera
ville kom på att du är jämte sorry
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-3
Kön:
hplp
«
Svar #24 skrivet:
04 juni 2010, 22:48:10 »
Citera
Aha!
Loggat
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #25 skrivet:
04 juni 2010, 22:53:31 »
Citera
Blev du hjälpt hplp?
jag har skrivit så gott jag kan
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-3
Kön:
hplp
«
Svar #26 skrivet:
04 juni 2010, 23:02:36 »
Citera
You Tube var rolig sida att besöka, man visste ju redan allt det där, man har ju gedigen utbildning i ämnet.
Klarlagt blev i alla fall att kondensorn är av plattväxlartyp.
Men länken rekomenderas för de som vill sätta sig in i kylprocessen.
(Tycker ni jag var ful nu)?
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #27 skrivet:
04 juni 2010, 23:07:12 »
Citera
satte du mig på prov för att kolla mina kyltekniska kunskaper
det är helt ok jag skäms inte .
och det kanske hjälper någon annan om dom bara kan förstå vad jag skriver
coca cola
hplp är du branschen ?
Loggat
hplp
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-3
Kön:
hplp
«
Svar #28 skrivet:
04 juni 2010, 23:11:15 »
Citera
Nej, inte i branchen. Har intressantare saker att göra än att kånka runt med skit-tunga värmepumpar och dess komponenter.
Såå, du blev inte sur då? åtminstone lite?
Loggat
cocacola
Rörmockare
VVS-Tekniker
Dignitär inom värmepump
Karma +8/-3
Kön:
cocacola
«
Svar #29 skrivet:
04 juni 2010, 23:14:54 »
Citera
nej inte det minsta.
fråga på bara jag har ingen prestige kan jag inte något säger jag det .kan jag svara gör jag det .
och jag gillar skit tunga värmepumpar beräkningar konstruktion injustering ja du vet allt som gör livet spännande inom vvs
coca cola
«
Senast ändrad: 04 juni 2010, 23:19:45 av cocacola
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
"TÄTAR UT"?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 813
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
GeorgeCostanza
jälldorf
Heat?
Larsa
jehu
Rillman
AndersÖ60
Valiant
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info