Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Dax att såga ner oljetanken  (läst 12741 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hampus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Jag älskar värmepumpar!
Dax att såga ner oljetanken
« skrivet: 20 maj 2005, 21:41:21 »
Jag tänkte såga ner min oljetank för att ordningställa pannrummet innan jag sätter in en vp.
Har läst lite på forumet om att det inte ska vara några problem att göra det själv. Det känns
ändå lite småläskigt så jag vore tacksam om någon som har kunskap i ämnet kunde bidra med
en steg för steg lista så att jag kan göra det utan att oroa mig för att huset ska brinna ner.

Jag tänkte såga ner den med tigersåg, Tanken besiktigades i höstas och tömdes då och skrapades
ur med gummiskrapa. Den har stått öppen och vädrat med öppna fönster i en vecka. är det bara att
sätta igång eller är det någonting mer jag kan göra för att vara säker på att överleva helgen?

/Hampus
« Senast ändrad: 04 juni 2005, 08:16:46 av Rickard »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
SV: Dax att såga der oljetanken
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2005, 22:31:38 »
En riktig brandsläckare med pulver eller kolsyra kan aldrig skada. Vatten fungerar också om olyckan skulle vera framme, släck med duschning och inte en riktad stråle.

Se till att du har bra ventilation medans du sågar. Rejäla kläder och handskar (blir j-gt varmt). Sen kan det vara bra med andningsskydd, både mot oljerök och metalldamm som kan virvla runt.

Många sågblad är bra att ha. Om man låter sågbladet jobba och inte toktrycker på sågen håller dom riktigt länge men inget slår ett nytt blad så byt i tid.

/Johan



Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Pjotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Jag älskar värmepumpar (tror jag)!
SV: Dax att såga der oljetanken
« Svar #2 skrivet: 21 maj 2005, 00:14:17 »
Hej!
Ett riktigt fingöra du har framför dig :)

Det värsta har du redan löst. Tömma tanken på gammal olja och slam.
Och den har stått utan manlucka en vecka.

De tankar jag har kapat ner har jag kört med stora vinkelslipen, 2200W och 230-skiva.

Hur van är du vinkelslip??
Är du inte säker, välj tigersåg!!

Koppla alla verktyg och lampor till uttag som har JORDFELSBRYTARE.
Har du inte det i centralen finns det sådana som man sätter i det JORDADE uttag man använder och blir på så vis skyddad.
UTTAGET MÅSTE VARA SKYDDSJORDAT!!! GÔRVIKTIGT!! Annars fungerar inte JFB!!!


Några tips.
BARA BOMULLSKLÄDER. KONSTFIBER SMÄLTER OCH BRÄNNS SNABBT.
Du ska kapa en tank och INTE till sjukhus!
Ta en kompis till hjälp.
Öronproppar + hörselskydd. Det dånar rätt bra!
Skyddsglasögon som sluter tätt runt om.
Gärna en munkjacka så du kan ha på huvan. Sprutet sticker i nacken.
Behöver jag skriva kraftiga handskar??!!
Andningsfilter.

När du har fått fram alla grejor och kläder så gå och ät. Man blir inte för snygg när man håller på och då är det trist att bryta för ätande :)

Har du möjlighet är det bra investerade minuter att tejpa runt pannrumsdörren. Det är MYCKET tråkigare att städa.

Är tanken cylindrisk slipper du första momentet! En "vanlig" tank har förstyvningar inuti. Kryp in och kapa.
Det är bra med kompisen som kan skicka in verktyg!!

Men va försiktig. Det är trångt och slinter du blir det djupa sår som inte vill läka på hela sommaren :(

När du kapat bort förstyvningarna får du klättra ur "fängelset".

Såga isär. Taket först. Med vinkelslip kan du börja där du vill men tänk på att det är spänningar i plåten och nyper skivan får du i bästa fall ett kast. I sämsta fall sprängs skivan och det flyger bitar!!
Med tigersåg är det lämpligt att utgå från manluckan.

Ta det lugnt hela tiden. Kör du som en "tornado" är det fort gjort att skicka sprutet på polarn.

Efter taket är det bara å fortsätta med "en lämplig sida". Kapa inte för stora bitar. Det är tungt nog.
Kompisen får vara med och hålla i.

Jag antar att väggar och tak är gipsade, men var ändå försiktig.
Du behöver inte oroa dig för ev olja ska ta eld. Jag brukar kapa upp en "dörr" i tanken för att komma in och sanera innan nerkapningen. Då kan det vara 50 liter slam på botten, går bra om man är försiktig och får det mesta sprutet utanför.

Sen kan du vara nöjd efter väl förrättat verk!

Lycka till!


För er med snuskig fantasi: Det unnar jag er gärna  ;D
Från olja till VP under försommaren. Japp nu står den där; TWS 8
1 1/2 plan 170 m2. Byggt -72. 2,2 m3 olja + 5 m3 ved.
2 vuxna, 2 barn.
Ett par mil norr om Karlstad.

Utloggad hampus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dax att såga der oljetanken
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2005, 20:56:15 »
Nu är det gjort.
Nu är tanken nedsågad och delarna utburna. Det gick mycket smidigare än jag hade förväntat mig. Det tog ca 3timmar
totalt och det gick åt åtta sågblad. Tack för alla tips!!! Utan dom vet jag inte om jag hade vågat skära ner den själv, men det var ju faktiskt ett förhållandevis enkelt "gör det själv" jobb som jag kan rekomendera för de som vill få ner priset på sin vp-installation.

/Hampus

Utloggad TwixTheCat

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Elektronrör värmer också...
SV: Dax att såga der oljetanken
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2005, 00:35:09 »
Har just kört iväg resterna av min oljetank till återvinnigsstationen. Använde vinkelslip 2000W/230mm för att dela upp den i  totalt elva hanterbara delar (en 3000-liters tank). Totalt tog det cirka 3 timmar att skära sönder tanken. Behövde aldrig krypa ned i den, alla förstyvningar gick bra att kapa efter hand. Duschade innanmätet med vatten som extra säkerhet innan jag började kapa.
Användande av tigersåg är säkert mycket renare men kanske långsammare. Jag hade gasmask och tätade dörr och andra hål mot resten av huset med tape men ändå lyckades lite damm smita igenom. Det gick åt 4 kapskivor totalt.

IVT Greenline HT C7, 150m djupt, 165kvm uppvärmt, Stockholm

Utloggad Ridax

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborgs-området
  • Antal inlägg: 2542
    • GoPro labbande
SV: Dax att såga der oljetanken
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2005, 08:12:33 »
UTTAGET MÅSTE VARA SKYDDSJORDAT!!! GÔRVIKTIGT!! Annars fungerar inte JFB!!!
Varför då?  En jordfelsbrytare arbetar väl bara med fas och nolla så skyddsjord borde väl inte ha någon betydelse för jordfelsbrytarens funktion.  Naturligtvis är det bra med skyddsjord av andra anledningar...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Göteborgs-området.

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
SV: Dax att såga ner oljetanken
« Svar #6 skrivet: 07 juni 2005, 12:19:53 »
Polarna gick ihop och hyrde en stor nibbler ,3stora tankar ut på 5-6 timmar det verkar som en smidig lösning.
Tänk bara på att man måste ta upp hål att börja i vid hörnen.
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad Pjotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Jag älskar värmepumpar (tror jag)!
SV: Dax att såga ner oljetanken
« Svar #7 skrivet: 08 juni 2005, 01:46:16 »
Citera
UTTAGET MÅSTE VARA SKYDDSJORDAT!!! GÔRVIKTIGT!! Annars fungerar inte JFB!!!
Citera
Varför då?  En jordfelsbrytare arbetar väl bara med fas och nolla så skyddsjord borde väl inte ha någon betydelse för jordfelsbrytarens funktion.  Naturligtvis är det bra med skyddsjord av andra anledningar...

En jfb mäter om det är någon överledning till jord. Är den större än 30mA löser den.

Om du kortsluter fas och nolla löser inte jfb, däremot säkringen (såklart).

Jfb löser inte om du ansluter en last därför att den inte har (tillräckligt hög) krypström till jord. I en fastighet med många äldre vitvaror kan en jfb för personskydd (30mA) vara omöjlig att använda för att samtliga vitvarors krypströmmar uppgår till mer än 30mA. I sådana fall kan en jfb för brandskydd (300mA) användas. Den ger iofs ett betydligt bättre personskydd än ingen.

Att installera jfb i en fastighet med ojordade vägguttag ger en större känsla av trygghet än vad som är fallet. Bra att tänka på om man har barn som är intresserade av allt och lite för mycket. :)
I våtutrymmen, kök, tvättstuga, badrum och pannrum, är det sedan länge krav på att uttag skall vara jordade så i äldre fastigheter är dessa utrymmen iaf skyddade med en jfb installerad.

MEN den löser inte ut om du tar i fas och nolla och inte jord även om den är ansluten till jordat uttag. Då är man bara en "normal" strömförbrukande last, så fort du däremot kommer åt en jordad punkt t.ex diskbänk, radiator, vp, kyl etc så löser den.

Kul förresten att det finns fôlk som inte räds att skita ner sig och ta i med båda hårdhandskarna. Pay-off tiden kortas dessutom :) :)


Från olja till VP under försommaren. Japp nu står den där; TWS 8
1 1/2 plan 170 m2. Byggt -72. 2,2 m3 olja + 5 m3 ved.
2 vuxna, 2 barn.
Ett par mil norr om Karlstad.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Jag älskar så gott det går
SV: Dax att såga ner oljetanken
« Svar #8 skrivet: 08 juni 2005, 02:01:48 »
Hej
Jag blev nyfiken på jorfelsbrytare när jag läste det han skrev om bara fas och nolla, och tro mig det jag fann sa att han har rätt.
Man mäter skillnaden i av ström i fas och nolla och om det uppstår en diff mellan dessa så löser JFB ut.
Men du har också rätt för när det går ström till jord via fel väg det är då diffen mellan fas och nolla uppstår men man mäter tydligen mellan fas och nolla.

Detta gör också att en jordfelsbrytare borde fungera i Norge.

M.V.H
Messer

Utloggad Ridax

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborgs-området
  • Antal inlägg: 2542
    • GoPro labbande
SV: Dax att såga ner oljetanken
« Svar #9 skrivet: 08 juni 2005, 07:37:17 »
Man mäter skillnaden i ström mellan fas och nolla.  Alltså spelar det ingen roll om eluttaget man har är jordat eller inte eller jordfelsbrytaren är ansluten till jordat uttag eller inte.  Om man tar i fas-ledningen och inte samtidigt råkar ta i nollan, så kommer ström gå genom kroppen och så småningom ner till någon jordpotential och då löser jordfelsbrytaren ut.  Men att strömmen går till jord, betyder absolut inte att uttaget eller jordfelsbrytaren måste vara jordad, jord finns överallt, det är bara att titta ner...

Det är absolut ingen "falsk trygghet" att ha en centralt placerad jordfelsbrytare och sedan en massa ojordade uttag.  Jordning har inget med jordfelsbrytarens funktion att göra och det är en mycket bra extra trygghet oavsett om uttagen är jordade.

I stora fastigheter där krypströmmarna gör att vanliga jordfelsbrytare inte kan installeras centralt för hela fastigheten, bör man installera flera jordfelsbrytare som bryter mindre segment istället för att välja en brytare med så hög brytström som 300 mA.  290mA är väldigt dödligt.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Göteborgs-området.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
SV: Dax att såga ner oljetanken
« Svar #10 skrivet: 08 juni 2005, 09:04:52 »
Testade jordfelsbrytaren i stugan, trefastyp, genom att sänka ned uttaget på en förlängningskabel i en myrpöl. Inget hände!  :o  Sc:,h

Så jag monterade isär stickproppen och anslöt endast fasen i förlängningssladden (tanken var att krypströmmen till stor del gick tillbaka i nollan...). Inget hände ändå!   >:( Sc:,h

Men med något enkelt motstånd som gav 40-50mA mellan fas och jord i ett uttag löste den. Första försöken fick mig att tvivla på testknappen, hade heller ingen växelströmsmätare på plats!   :)

Utloggad Ridax

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborgs-området
  • Antal inlägg: 2542
    • GoPro labbande
SV: Dax att såga ner oljetanken
« Svar #11 skrivet: 08 juni 2005, 13:13:35 »
Vatten leder inte ström speciellt bra (absolut rent vatten leder inte ström alls).  Men är du säker på att det var fasen du stoppade ner och inte nollan?  I en vanlig förlängningssladd så vet du ju inte vad som är vad egentligen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Göteborgs-området.

Utloggad Pjotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Jag älskar värmepumpar (tror jag)!
SV: Dax att såga ner oljetanken
« Svar #12 skrivet: 08 juni 2005, 14:16:29 »
Spännande med olika åsikter. Eller menar vi samma sak?

Citera
Man mäter skillnaden i ström mellan fas och nolla.
Citera
En jfb mäter om det är någon överledning till jord.
En jfb mäter strömdiffen mellan F och N. Diffar värdet finns överledning till jord.
Vi menar alltså samma sak. Men min formulering är fel. Jfb löser vid skillnad mellan F och N vilket i sin tur betyder att det finns överledning till jord.

Citera
Om man tar i fas-ledningen och inte samtidigt råkar ta i nollan, så kommer ström gå genom kroppen och så småningom ner till någon jordpotential och då löser jordfelsbrytaren ut.  Men att strömmen går till jord, betyder absolut inte att uttaget eller jordfelsbrytaren måste vara jordad, jord finns överallt, det är bara att titta ner...
Du kan stå till dödagar och hålla i F under vissa omständigheter, t.ex på ett parkettgolv, utan att strömmen letar sig till jord. Barfota i ett träsk löser den direkt.

Citera
Det är absolut ingen "falsk trygghet" att ha en centralt placerad jordfelsbrytare och sedan en massa ojordade uttag.  Jordning har inget med jordfelsbrytarens funktion att göra och det är en mycket bra extra trygghet oavsett om uttagen är jordade.
Citera
Att installera jfb i en fastighet med ojordade vägguttag ger en större känsla av trygghet än vad som är fallet.
Tänk dig ett rum med ojordade uttag, plastmatta och luftburen värme alt. golvvärme. Det innebär att du inte är jordad. Ansluten apparat, t.ex borrmaskin, får en skada på kabeln.
1.  Du får kontakt med F och PE i kabeln.
Jfb löser inte. Du får heller ingen stöt för det finns ingen krets.
2.  Får du kontakt mellan F och N löser inte jfb heller. Men du får ström i dig, det finns en krets.
3.  Har du kontakt med F, N och PE-parten i kabeln får du stöten men jfb löser inte.

Nog tycker jag att det är falsk trygghet. Jfb installerad men hjälper dig inte.
Hade du däremot haft en jordad anslutning hade jfb löst i 1:a och 3:e exemplet.

Citera
I stora fastigheter där krypströmmarna gör att vanliga jordfelsbrytare inte kan installeras centralt för hela fastigheten, bör man installera flera jordfelsbrytare som bryter mindre segment istället för att välja en brytare med så hög brytström som 300 mA.  290mA är väldigt dödligt.
Helt rätt.

Citera
Citat
UTTAGET MÅSTE VARA SKYDDSJORDAT!!! GÔRVIKTIGT!! Annars fungerar inte JFB!!!

Citat
Varför då?  En jordfelsbrytare arbetar väl bara med fas och nolla så skyddsjord borde väl inte ha någon betydelse för jordfelsbrytarens funktion.  Naturligtvis är det bra med skyddsjord av andra anledningar...
Jag har fel. Jfb fungerar även om den ansluts till ojordat uttag. :-[
Tack för att du uppmärksammade att jag hade fel. Nu kan jag åxå rätt. :)

Likaväl som att du med fast jfb måste ha tillgång till jord för att den ska lösa måste den bärbara ha det. Om det sedan sker via radiatorer eller PE eller en spade i myllan kvittar.
Om kabeln till apparaten sitter i jordat uttag är du garanterad att du har med PE till arbetsstället. Det är du inte annars. Nu kan det ändå gå illa om PE inte har någon kontakt med dig.

Vad ska man då dra för slutsatser?

Installera jfb även om uttagen är ojordade.
Men var uppmärksam på att man inte är fullt skyddad i något av fallen.

Tjipp
Från olja till VP under försommaren. Japp nu står den där; TWS 8
1 1/2 plan 170 m2. Byggt -72. 2,2 m3 olja + 5 m3 ved.
2 vuxna, 2 barn.
Ett par mil norr om Karlstad.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25571
  • Ägare av forumet
SV: Dax att såga ner oljetanken
« Svar #13 skrivet: 08 juni 2005, 14:22:18 »
Så vitt jag kan förstå är man skyddad i alla fall utom när man med kroppsdel kortsluter mellan fas och nolla.

Viss löser jordfelsbrytaren ut om du kommer åt fasen och står på ett parkettgolv, i alla fall om du får mer än 30 mA att passera kroppen, får du inte det så dör du inte av strömmen (oftast). För att få strömgenomgång behövs inte vattenburen värme, det kan jag försäkra.   :D
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
SV: Dax att såga ner oljetanken
« Svar #14 skrivet: 08 juni 2005, 15:00:04 »
Men är du säker på att det var fasen du stoppade ner och inte nollan?  I en vanlig förlängningssladd så vet du ju inte vad som är vad egentligen.

Jo jag mätte med den säkerligen fantastiska +/- 10% ClasOhlson-multimetern för 200pix (som bara mäter ström i likspänningsform) att det var ~230VAC mot marken från den ledare som var ansluten. Direkt "rent vatten" var det inte heller, den öppna kontakten i andra änden trycktes ned i ett "surdike" m h a en träbit... Ja jag blev då minst sagt  Sc:,h Sc:,h Sc:,h


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal