Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Ytjordsvärme vs. bergvärme, eller när blir ytjordsvärmen ett dåligt val?  (läst 2867 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad moiran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
Vi bor på en mindre jordbruksfastighet i Skövde. Huset är huvudsakligen byggt någon gång i mitten av 1800, renoverat 1850, 1910, 1952 och igen nu 2010 tillsammans med en utbyggnad. Boytan kommer vara ca 210m2 inklusive 36 kvadrat uppvärmd nybyggd källare. Den tidigare 55m2 stora boytan värmes upp av kökskamin, kakelugn och rörspis (nåja, kökspannan har räckt med råge att hålla varmt även nu under "extremvintern" trots bristande takisolering), men vi kommer nu i och med renovering och utbygge att installera vattenburen värme i hela huset (och skaffa varmvatten ;D). Dels kommer vi installera golvvärme i källare och bottenplan och dels radiatorer på övervåningen.

Vår stora stötesten är om vi ska välja bergvärme eller ytjordvärme. Vi har åkermark i anslutning till trädgården, så plats finns. Grannen 700m härifrån har 8m till berg, grannen några hundra meter bortom denne 6m. Det som talar mot ytjordvärmen som de flesta 'experter' generellt rekommenderar är:
  • Sandhaltig jord. Huset står på en liten kulle av pinnmo, så de första 50-60 metrarna från/till huset består till stor del av jord med ganska stor sandandel som snabbt torkar ur. Längre bort finns mer fukt i marken, men det är ju ingen mjuk lera där heller direkt... Men grundvattennivån ligger inte särskilt för djupt ned i det mer fuktiga området, knappt två meter ned sommartid att döma av vattennivån på den grävda brunnen.
  • Sten. Efter att vi grävt källare och pratat med den som tidigare brukat jordbruksmarken så vet vi att det finns ohyggligt mycket sten i marken i kullen. Inga småfjuttstenar, utan rejäla block som mäter både en och två kubik - och väl det också ibland. I och med att de ligger inbäddade i pinnmo så ruckar man inte på dem i första taget heller.

Hur mycket påverkas effektiviteten hos ytjordvärme av att kollektorn ligger i torr jord? Tillför den biten av kollektorn någon energi alls, eller bör jag till och med isolera de första och sista 50-60m mot huset av kollektorn?

Jag misstänker starkt att det till stora delar är dödfött att försöka plöja ned slangen i marken. Om vi måste gräva ned slangen till ett schysst vitt marknadspris, blir det fortfarande billigare med ytjordvärme framför att borra ett energihål tror ni? Försvarbart mycket billigare? Fördelen med ett energihål som jag ser det är ju att vi kan trycka ned och lagra mer värme i det när vi i ett senare skede investerar i solfångare, plus att jag slipper oroa mig för att interagera med elledningar och täckdikningsslang som också måste ned i den aktuella åkerbiten...  :-\

Vi har hört rykten om att vissa ytjordvärmeinstallatörer ger ett fast pris på nedläggningen av kollektorslang, har någon sett sådana offerter i verkligheten och vet om det finns brasklappar i dem angående jordtyper/(o)möjligheter att plöja ned slangen etc?

Någon som har lite åsikter eller annan input att mata en vilsen själ med..?  Sc:,h

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112

Hur mycket påverkas effektiviteten hos ytjordvärme av att kollektorn ligger i torr jord? Tillför den biten av kollektorn någon energi alls, eller bör jag till och med isolera de första och sista 50-60m mot huset av kollektorn?

Jag misstänker starkt att det till stora delar är dödfött att försöka plöja ned slangen i marken. Om vi måste gräva ned slangen till ett schysst vitt marknadspris, blir det fortfarande billigare med ytjordvärme framför att borra ett energihål tror ni? Försvarbart mycket billigare? Fördelen med ett energihål som jag ser det är ju att vi kan trycka ned och lagra mer värme i det när vi i ett senare skede investerar i solfångare, plus att jag slipper oroa mig för att interagera med elledningar och täckdikningsslang som också måste ned i den aktuella åkerbiten...  :-\


Isolera inte slangen, även om metrarna i torr jord inte är lika effektiva så fungerar de. Törs inte uttala mig om effektiviteten. Markvärme blir billigare än att borra om inte kullen är helt hopplös. Om det är en kulle bör det vara ett antal meter extra ner till berg och meter i borrhål i jord är dyra pga att det behövs foderrör så den kan bli ett problem vid borrning också. Tror inte heller att det är så enkelt att borra i jord med stenblock men det kan andra bättre.   

Att lagra sommarvärme i ett borrhål för uttag under uppvärmningssäsongen fungerar inte, värmen försvinner ut i berget så det är ingen fördel för ett borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
Du har ändå tur om du har berg så nära. I skövde kan det vara 50 meter till berg. Jag skulle nog rekommendera en B/V anläggning. Du har inte tänkt på L/V?

Utloggad ferlin

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 291
Att gräva ner slang i stenig jord är ingen lek, särskilt inte om grävmaskinen är lite klen. Hos oss räknade de med att det skulle ta ca 1,5 dagar att gräva..det tog 5  studs  Sten i alla möjliga storlekar fanns det gott om...

Går iofs säkert att göra en deal med de som gräver för att täcka upp om det skulle vara alltför j-vligt.

Annars är jordvärme lika bra som bergvärme, funkar även i jord med hög sandhalt men kräver då lite mer slang.
IVT HT+ C9, ca 550 m jordslinga. 180 kvm 2-planshus i Norrbotten, förbr. 14 500 kwh/år, 3200 driftttimmar/år, klarar -23 utan tillsats.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
Billigare med ytjord men mera arbete med städning efteråt, stora block kan man går runt det behöver inte va rakt och fint!
Huvudsaken att man får ut längden och tillräckligt avstånd mellan slangarna.

JKag borrade trots en oöm tomt på 10 000 kvadrat, men min rygg är paj så det avgjorde definitivt valet för mig!
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MrCrlhm

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
Gick själv igenom samma process förra året med att besluta mellan att gräva eller borra... Till slut efter diverse offerter så beslöt vi oss för borrning. Detta pga av att rot-avdraget gjorde prisskillnaden marginell. Det som underlättade beslutet för oss var också att vi kunde få en helhetslösning för bergvärmen med en entreprenör som tog på sig allt från borrning till installation.
Men titta på kostnaden om det verkligen skulle bli billigare med jordvärme, för oss rörde sig skillnaden bara om några tusenlappar.
Bor i ett gammalt tvåvåningshus(ca 120m2) från 1910 strax utanför Östersund. Körde förr på elpatron(-er) i en gammal kombipanna med en årlig elförbrukning på 33.000kWh.
Installerade bergvärme i februari 2010. 174m aktivt hål och en Nibe 1245, 6kW. Elförbrukning numera nere på 15.000kWh.

Utloggad moiran

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
Du har ändå tur om du har berg så nära. I skövde kan det vara 50 meter till berg. Jag skulle nog rekommendera en B/V anläggning. Du har inte tänkt på L/V?

Jo, det är ju skönt att alternativet finns!

Jag har absolut tänkt på L/V. Men dels har jag blivit avrådd av flera personer, bland annat 'vår' rörmokare och elektriker som anser att det fortfarande är en del strul med de maskinerna. Det blir ju dessutom större del av året då vi blir beroende i större omfattning av att elda för värme och el för varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5413
Det behöver det inte alls bli. Om du t.ex bara kan gräva ner 150m slang så kan man köra mot slangen när det är riktigt kall och fläkte(uteluft) den andra tiden. Detta kan du göra med en Thermia atria till exempel. Och om du har frånluft så kan du lätt kombinera detta med din VP.Var hos en kund i förrgår som hade drift ner till -19,5 och vp behövde tillsats vid -15. Atrian sköter dessutom allt, du behöver ingen annan utrustning om du inte vill ha det. Och eftersom du har en större tomt så kan du sätta fläkten 30 m bort så att du slipper is och ljud.
« Senast ändrad: 13 mars 2010, 19:15:07 av VP ORAKLET »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal