Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Dimensionering  (läst 8639 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 553
Dimensionering
« skrivet: 05 februari 2010, 10:58:05 »
Hej!

Jag skall börja bygga ett nytt hus och skulle vilja ha synpunkter på mina funderingar.

Huset är 152 m2, vattenburen golvvärme i hela huset, platta på mark 20 cm isolreing (U=0,13Wm2K)

Energiberäkningen för huset är 155W/K, årsmedeltempen ligger runt 3-4 grader och DUT -25...-28

Planlösningen är öppen och där är planerat för en ackumulerande spis. Kan tänka mig att vi kommer att elda en par ugnar nästan varje kväll vintertid.

Ventilationen blir med roterande värmeväxlare, Enervent.

Värmepump Nibe 1245 8 Kw, möjligtvis ett utjämningskärl på 100 liter. Borrhål 160 meter, tomten är så stenig så det finns inte möjlighet till markslingor.
Huvudsäkringar 25 x3

Hur låter detta?

Är 8 kw lämpligt? kommer 160 meter att räcka? I golvvärme ritningen är det inritat termostat på golvslingorna i alla sovrum, är det "onödigt"?

Tacksam för synpunkter!
Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2010, 12:37:44 »
155 W/k och -28 ºC i DUT gör 7,5 kW i max effektbehov om du har 20 ºC inne. Då är det läge för ett utjämningskärl om du ska ha en 8 kW VP, du bör nog ta ett på 200 liter. Alternativet är en 6 kW VP.

25A huvudsäkringar behövs väl bara om du ska ha bastu?
Annars så ska 16-20A räcka gott.

160 m aktivt hål kommer att räcka.

Kopplas tanken som en "arbetstank" dvs VP:n värmer tanken och golvvärmen kopplas sen från/till tanken med egen cirkpump så kan du ha termostater till golvärmen. Men du bör trimma in VP:n med termostaterna på max. Annars är denna lösning faktiskt bra för golvvärme eftersom du då kan ha lite värme på vissa slingor (t ex badrumsklinker) även på sommaren.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25571
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering
« Svar #2 skrivet: 05 februari 2010, 12:49:14 »
Mmm, det Carl föreslår är en bra lösning, men dyr.
Det billigare alternativet, som jag tror ger minst lika låg driftskostnad är ett alternativ med 6 kW värmepump, ingen utjämningstank, ingen extern cirkpump och inga rumstermostater eller styrdon alls på golvvärmefördelaren.
Satsa dock på flödesmätare på alla golvvärmeslingor! Då kan du justera temperaturen upp/ned i rum som har lite för hög/låg temperatur.

I din energiberäkning har nog inte tagits hänsyn till tillförseln av värme från hushållsel, som i vårt hus ligger på ca 700 - 1500 W beroende på tid på dygnet.

En centralt placerad rumsgivare, och utegivaren placerad i söderläge - då får du en bra temperaturreglering. (Sätt rumsgivaren nära braskaminen så att värmetillfärseln stryps ordentligt när du eldar.)

För övrigt är det egentligen totalt bortkastade pengar med en eldstad i ett hus med värmepump, jag tror att man som regel förlorar rätt mycket på att leda med ved.
Investeringen i eldstad, skorsten, sotning, ved, och utrustning för att hantera veden gör det hela till en omöjlig ekvation i mmina ögon.

Och så kul är det inte att elda att du gör det mer än i undantagsfall....
« Senast ändrad: 05 februari 2010, 12:51:04 av Rickard »
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 107
SV: Dimensionering
« Svar #3 skrivet: 05 februari 2010, 13:06:09 »
 Jag är bara på inlärningsstadiumet fortfarande, men efter dryga året med vp på 8kw, kan jag konstatera att den lätt klarar av att värma upp 260 m2 i ett 1 1/2 plans hus med källare, byggt -78, med 3-glas, mest raddar iofs, 30m2 golvvärme, 148m aktivt borrhål, kör frånluft genom en FLM som gör något lite + på brine in  Hade säkert klarat mig med en 6:a,men fått lite tillskott, vilket jag inte behöver nu, även vid -23. 16A sitter i skåpet, no problemas, det har aldrig gått en propp. Huset ligger väl lite längre söderut än ditt, men det är mina synpunkter.
 Novisen *vinkar*

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 553
SV: Dimensionering
« Svar #4 skrivet: 05 februari 2010, 14:11:54 »
Tack för svaren

Citera
25A huvudsäkringar behövs väl bara om du ska ha bastu?
Annars så ska 16-20A räcka gott.

Det blir bastu, Bor i Finland. Har läst en hel del här på forumet och har konstaterat att ni har mycket mindre Huvudsäkringar i Sverige än vad vi har här. Har i dagsläget på min radhuslägenhet 3*25 och på dessa finns ingen uppvärmning, dock bastu.

Citera
Kopplas tanken som en "arbetstank" dvs VP:n värmer tanken och golvvärmen kopplas sen från/till tanken med egen cirkpump

Har tänkt mig flytande kondensering. Tänkte dra framledningen via tanken. Behövs då extra cirkpumpar eller klarar Nibens interna detta? I det hus jag bor i nu finns en "arbetstank" och det fungerar mycket bra, men det blir väl ngt lägre COP.
Citera
För övrigt är det egentligen totalt bortkastade pengar med en eldstad i ett hus med värmepump
Det är säkert bortkastade pengar om man tänker på besparingen med att elda med ved, men det ger ju oxå en del annat än bara gratis energi. Skogen, maskinerna och utrustningen finns redan!

Citera
I din energiberäkning har nog inte tagits hänsyn till tillförseln av värme från hushållsel, som i vårt hus ligger på ca 700 - 1500 W beroende på tid på dygnet.
Joo det är nog beaktat, även solens instrålning, utgående från husets placering, fönster, årstid är beaktat.
Det är hårda krav på Energi certifikatet här

Citera
En centralt placerad rumsgivare, och utegivaren placerad i söderläge - då får du en bra temperaturreglering. (Sätt rumsgivaren nära braskaminen så att värmetillfärseln stryps ordentligt när du eldar.)

Detta är säkert en bra ide.

8 eller 6 KW, det kom ju nu två olika bud. 155w/k -28 ute + 22 inne blir ju ca 7,5KW, men då skall det ju oxå vara en del varmvatten.

Denna vinter har varit kall här -20 ganska långa perioder som kallast ca -25...-28 men en sådan här vinter har vi inte haft på långa tider.

Till vilka temperaturer skulle jag klara mig utan TS med en 6Kw pump? Vad skulle aktiva borrdjupet då bli?

Tumpi
« Senast ändrad: 05 februari 2010, 15:23:32 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2010, 16:48:49 »
Har tänkt mig flytande kondensering. Tänkte dra framledningen via tanken. Behövs då extra cirkpumpar eller klarar Nibens interna detta?

Du kommer behöva 2 cirkpumpar oavsett hur du kopplar, golvvärme behöver höge flöde än vad som är bra för VP:n. Man ska ha en tempdiff över VP:n på 7-8 ºC och det brukar vara lite för mycket tempdiff på golvvärme där tempdiffen ska vara 2-4 ºC.

Det var nån som provade med golvvärme och endast inbyggda cirkpumpen, lösningen blev halvdan med 5 ºC tempdiff.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad gb79

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
SV: Dimensionering
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2010, 17:33:44 »
Har tänkt mig flytande kondensering. Tänkte dra framledningen via tanken. Behövs då extra cirkpumpar eller klarar Nibens interna detta?

Du kommer behöva 2 cirkpumpar oavsett hur du kopplar, golvvärme behöver höge flöde än vad som är bra för VP:n. Man ska ha en tempdiff över VP:n på 7-8 ºC och det brukar vara lite för mycket tempdiff på golvvärme där tempdiffen ska vara 2-4 ºC.

Det var nån som provade med golvvärme och endast inbyggda cirkpumpen, lösningen blev halvdan med 5 ºC tempdiff.

nu ser ja nåt nytt, tycker ja läst här mycket men ska de bara vara 2-4 graders tempdiff ¨på golvvärme???
läser titt som tätt att det ska vara 7graders delta på varma sidan? eller hur menar du?
« Senast ändrad: 05 februari 2010, 17:46:33 av gb79 »
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20181
  • Alien snowman.
SV: Dimensionering
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2010, 19:41:14 »
Har man radiatorer så kan man ha 7-8 ºC tempdiff på varma sidan, och då räcker det med den inbyggda cirkpumpen. Men med golvvärme så kan det blir för stor tempdiff så man märker en försämrad komfort på golven. Fast om man inte bryr sig om att golven blir lite kalla på ena sidan så kan man säkert ha 7-8 ºC tempdiff på golven om man vill...  studs
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 553
SV: Dimensionering
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2010, 19:49:44 »
Det är oxå ny information för mig om tempdiffen på golvvärmen.

Kan man pröva att köra med den inbyggda cirkpumpen och se hurudan tempdiff man får, och vid behov komplettera.

Eller är detta dömt att misslyckas...

Golvvärmestockarna blir två stycken, en nära pumpen med två slingor(badrum, bastu och grovkök) och en ca 8 meter från pumpen med flera slingor, reten av huset, Tot ca 650 meter slang om jag minns rätt.

Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25571
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2010, 20:02:00 »
Har tänkt mig flytande kondensering. Tänkte dra framledningen via tanken. Behövs då extra cirkpumpar eller klarar Nibens interna detta?

Du kommer behöva 2 cirkpumpar oavsett hur du kopplar, golvvärme behöver höge flöde än vad som är bra för VP:n. Man ska ha en tempdiff över VP:n på 7-8 ºC och det brukar vara lite för mycket tempdiff på golvvärme där tempdiffen ska vara 2-4 ºC.

Det var nån som provade med golvvärme och endast inbyggda cirkpumpen, lösningen blev halvdan med 5 ºC tempdiff.

Det du skriver stämmer teoretiskt, men jag har sett de som loggat förbrukning och uteffekt som vittnar om att värmepumpen ger högre COP med lägre deltaT på VB.
Jag tror därför inte riktigt på det tillverkarna uppger, förmodligen beroende på att de fokuserar på VBf (oberoende av deltaT) för maximal COP.

Jag är personligen helt övertygad om att ett system med bara en cirkpump, utan acktank/volymförstorare/rumsgivare/styrdon är mer ekonomisk än an "fullödig" anläggning enligt VP-tillverkarnas och golvvärmeleverantörernas specifikationer.

Har en bekant som med egna ögon inspekterat anläggningar som är byggda på detta sätt och som går med otroligt låg genomsnittlig framledningstemp, "lågt" deltaT men ändå bra uteffekt och låg driveffekt.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 553
SV: Dimensionering
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2010, 20:59:58 »
Rickard!

Citera
Ett billigare alternativet, som jag tror ger minst lika låg driftskostnad är ett alternativ med 6 kW värmepump, ingen utjämningstank, ingen extern cirkpump och inga rumstermostater eller styrdon alls på golvvärmefördelaren.
Satsa dock på flödesmätare på alla golvvärmeslingor! Då kan du justera temperaturen upp/ned i rum som har lite för hög/låg temperatur.

Varför är det mera ekonomiskt utan volymförstorare, om man bortser från investeringskostnaderna?

Detta alternativ är säkert billigare, men varför inte en 8 Kw och 100- 200 liter extra och inga extra pumpar,termostater eller liknade, dock flödesmätare installerade. Golvärmeslangen är 20 mm och matningsrören är 25mm, två stockar, en för våtutrymme, med två slingor och en för resten av huset, med nio slingor, inget är köpt ännu, men så är det på VVS planeringen.
Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25571
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2010, 21:07:37 »
Rickard!

Citera
Ett billigare alternativet, som jag tror ger minst lika låg driftskostnad är ett alternativ med 6 kW värmepump, ingen utjämningstank, ingen extern cirkpump och inga rumstermostater eller styrdon alls på golvvärmefördelaren.
Satsa dock på flödesmätare på alla golvvärmeslingor! Då kan du justera temperaturen upp/ned i rum som har lite för hög/låg temperatur.

Varför är det mera ekonomiskt utan volymförstorare, om man bortser från investeringskostnaderna?

Detta alternativ är säkert billigare, men varför inte en 8 Kw och 100- 200 liter extra och inga extra pumpar,termostater eller liknade, dock flödesmätare installerade. Golvärmeslangen är 20 mm och matningsrören är 25mm, två stockar, en för våtutrymme, med två slingor och en för resten av huset, med nio slingor, inget är köpt ännu, men så är det på VVS planeringen.
Tumpi

Den extra besparing du får med en större värmepump äts lätt upp av lägre inkommande KB-temp (högre effektuttag när kompressorn går).
En större vattenvolym gör inget åt verkningsgraden, utan sparar bara på antalet start/stopp på kompressorn.
I ett system utan termostater, styrdon eller annat som stör driften kommer du inte att få så många start/stopp att det påverkar livsländen på kompressorn märkbart.

Det du verkligen spar på med mitt förslag är den mycket lägre investeringskostnaden.

Dock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 553
SV: Dimensionering
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2010, 21:19:40 »
Citera
Dock kan du kanske behöva vädra lite (kostar i princip inget) de (få) gånger du trots allt eldar i din eldstad.

 Thumbsup , du måste ha en mycket negativ inställning till ved  ;) tänk om någon skulle föreslå en kakelugnspanna här på pumpforumet  ;) 20-30 meter ved/år i vardagsrummet! :o

När jag tog offerter till den anläggning jag nu sköter om, så fick jag så hiskeligt stora variationer i pump storlekar och borrhål, så jag fick känslan av att deras kalkyler var tagna helt ur luften. Därför har jag beslutat att jag bestämmer pumpstorlek före jag tar offert.

En 8 Kw räcker helt säkert till, men hur långt räcker en 6:a ?? Borrhålet skulle då krympa till 130-140 meter???

Häls Tumpi
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad gb79

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
SV: Dimensionering
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2010, 21:22:23 »
Har man radiatorer så kan man ha 7-8 ºC tempdiff på varma sidan, och då räcker det med den inbyggda cirkpumpen. Men med golvvärme så kan det blir för stor tempdiff så man märker en försämrad komfort på golven. Fast om man inte bryr sig om att golven blir lite kalla på ena sidan så kan man säkert ha 7-8 ºC tempdiff på golven om man vill...  studs

nja, varför ja reagerar är för att efter flitigt läsande vad du o många andra skriver så har jag inte sett det förut att ja skulle ha lägre tempdiff med golvvärme.
ojämnt varma golv är inget ja upplevt iaf, här är ju golvvärme i betongplattan så de jämnar ju ut sig en del i den antar jag?

men är det någon annan fördel att ha mindre tempdiff? mår pumpen bättre? eller blir det dyrare eller billigare att hålla igång pumpen?

ja måste ju först o främst sätta upp cirkpumpen på läge 3 för att uppnå lägre tempdiff än mina 6-7 grader nu, så det drar ju mer ström där iaf. möjligtvis öppna några slingor lite till om de inte räcker att höja cirkpumpen men har inställt det bra så rätt värmetemp är i rätt rum tycker jag.
ja provar gärna ett tag o ser men har du svar på tal hur det blir så läser ja gärna först.

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad fripes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dimensionering
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2010, 22:34:54 »
Vill bara säga att jag har golvvärme i hela huset och under nio år så har jag haft ett diff värmen på 5-6 ºC och aldrig märkt någon skillnad tempen på golven.Pumpen har hittills gått som en klocka, ingen tillsats el dom sista fem åren
Thermia villa classic 55 borra 130m kopplad till 210 liters elberedare  som matas via vvc .180m2 golvvärme därav 30m2 dåligt isolerat källargolv.Huset och instalation klart 2001 mälardalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal