Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Synpunkter / kommentarer mottages tacksamt  (läst 1565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RB33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Synpunkter / kommentarer mottages tacksamt
« skrivet: 01 februari 2010, 12:18:30 »
Hej,
I slutet av november så körde vi igång en Nibe 1125-8 med VPA300. Till detta 2x300 meter slang i hyfsad blöt lera. de 20-30 närmaste meterna från huset kom slangen förvisso endast ca 60-70 cm djupt. Slangarna ligger väl åtskilda utom den närmaste delen mot huset där den kalla sidan är isolerad mot de ingående slangarna. Huset 120 kvadrat bottenvåning samt 70 kvadrat övervåning, har tidigare haft vedeldning och jag är väl medveten om bristfällig isolering på delar av vinden samt några riktigt otäcka ställen med kallras. (har lite att göra i sommar...) Ca 15-20 % av bottenvåningen har golvvärme i övrigt radiatorer.
Nu har det förvisso varit rejält kallt en längre tid men jag trodde ändå att jag skulle kunna få högre framledningstemp utan eltillskottet.
Om jag manuellt avaktiverar elpatron så kan jag vid utetemp ca -12 till -15 få max 37 grader som framledningstemp och ca 30 grader på returen. Brine ut -2 och in 1 grad.
Behöver ha minst 50-55 grader på framledningen för att få en dräglig inomhustemp. Utan eltillskott vid dessa utegrader så får jag max 15 grader inne...
Om jag aktiverar elen så snurrar elmätaren friskt, vid 55 grader ut så når jag då ca 18-19 grader inne (vid -15 ute).
Beror detta på att jag har en dåligt isolerad kåk eller kan det vara en kombination med installationen?




Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Synpunkter / kommentarer mottages tacksamt
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2010, 12:40:08 »
Ytjorden är ju ok, med nuvarande pump med plusgrader in!
Men värmepumpen är i klenaste laget åtminstone vid en sån här kallvinter!
200 m2 bostadsyta är rätt mycket i ett välisolerat hus!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad RB33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Synpunkter / kommentarer mottages tacksamt
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2010, 13:06:09 »
Hej,
Tack för inlägget. Om jag isolerar väl och fixar alla kallras betyder det att jag ändå inte kan räkna med högre framledningstemp? Jag är tämligen okunnig på detta men jag trodde att som det var nu så suger huset så mycket energi så att pumpen inte orkar ge mer framledningstemp än vad den gör. Med bra isolering så kommer förvisso lägre framledningstemp att räcka längre. Till saken hör att jag kommer att installera en Contura kamin för "myseldning" vilket bör bidra till mindre eltillskott.
Min installatör sa att det var bättre med denna pumpstorlek än en större som bara skulle starta och stoppa ofta..Vid varmare än minus 10 ute så funkar det ganska hyfsat med denna "låga" framledningstemp utan el, denna vinter har ju varit lite extrem än så länge men jag reagerade ändå när elräkningen för december låg på ca 3500 kr..
Jag var lite oroligt att sträckorna (max tot 40 meter) med lite grundare schakt var orsaken men det kanske jag kan lägga åt sidan.

mvh / RB

Utloggad wiggo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Synpunkter / kommentarer mottages tacksamt
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2010, 14:28:18 »
Att vissa installatörerna hellre sätter in en pump som behöver en massa eltillskott kan jag inte fatta.
Nu när det sitter mjukstartare på pumparna kan det ju inte vara så farligt, och sen kan dom ju ge förslaget att sätta in en lite större pump och sätta in en volymtank för att minimera start och stopp.
En till fördel med större pump är ju att den värmer varmvatten fortare.
Själv har jag en pump som egentligen är en storlek förstor men fungerar bra tack vare volymtanken,  ca 11,5-13,5 timmar drifttid i dygnssnitt under dec och jan men har ändÃ¥ bara 20 starter per dygn i snitt.
Vid -31 startar eltillskott.
« Senast ändrad: 01 februari 2010, 14:36:09 av wiggo »
Timmervilla byggd 80 1,5plan i västerbotten på 250m2 varav 20m2 garage som endast ska hålla ca 10grader, byggd 80 med 3-glas fönster,
rexovent som ventilation med till och frånluft .
Har 1-rör system med 4 utgående slingor och har vattenburen golvvärme i badrummet, annars radiatorer i huset.
Nibe 1235-8 och en ukv100 (volymtank), 190m borra varav 178m aktivt.

Separat el mätare på vp
sep 229kwh 7,63kwh/dygn
okt 530kwh 17,1kwh/dygn
nov 216kwh 17,2kwh/dygn
dec 852kwh 27,5kwh/dygn
Jan 982kwh 31,5kwh/dygn

Utloggad RB33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Synpunkter / kommentarer mottages tacksamt
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2010, 14:42:58 »
OK, din installation verkar vara optimal sett till den elförbrukning du anger. Men i mitt fall, är den största orsaken för liten pump eller det faktum att huset värmer alla kråkor i området :)

RB

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Synpunkter / kommentarer mottages tacksamt
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2010, 15:29:37 »
Det blir bättre emd isolering då går det ju åt mindre mängd energi!
Med andra ord pumpen själv klarar kallare väder!
Men nåd du bara 37 på framledningen när pumpen går hela tiden skulle du ju lätt kunnat ha en större värmepump!!!

Du verkar ha ett högt effektbehov i den kåken, är det sällan kallare än -15 där du bor så verkar ju värmesystemet rätt ok.

Pressa installatören med hur mycket pumpen klarar utan tilksott, du har rejäla markslingor som bör kunna klara av en större pump!!!
Gav han dig kalkyler och fick han värden av dig på förbrukningen tidigare?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad RB33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Synpunkter / kommentarer mottages tacksamt
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2010, 15:57:48 »
Ja, isolering och andra åtgärder står först på listan till våren..vidare ska jag ersätta ca 25 kvadrat på bottenplanet med ytterligare golvvärme. I de utrymmen vi idag har golvvärme är framledningstempen inget problem, dessa utrymmen är riktigt varma även utan eltillskott.
Installatören fick uppgifter om husets storlek samt förbrukning men jag fick ingen kalkyl. Huset ligger i södra hälsingland och frånsett denna vinter är det inte många dygn med kallare än minus 15 grader.
Lite surt det där med pumpstorlek men det är väl kört nu, får lägga kraft på isolering istället.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Synpunkter / kommentarer mottages tacksamt
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2010, 17:06:19 »
Hej,
Tack för inlägget. Om jag isolerar väl och fixar alla kallras betyder det att jag ändå inte kan räkna med högre framledningstemp?


Du kanske har förstått från tidigare svar, men förtydligar ändå:
Om du isolerar ordentligt så går det förhoppningsvis åt mindre energi och pumpen orkar upp lite högre på framledningstempen.
« Senast ändrad: 01 februari 2010, 17:09:54 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!