Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Byta FLVP till Bergvärme + Frånlufttillsats ?  (läst 603 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olof63

• Nybörjare
  • Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 262
Byta FLVP till Bergvärme + Frånlufttillsats ?
« skrivet: 30 januari 2010, 11:35:05 »
Hej! Har en 12 år gammal ES480 FLVP i ett hus från samma år (1997) på 240 kvm
i norra stockholmsområdet med radiatorsystem. Har funkat hyfsat och ligger på kring 20 C inomhustemp, dessutom har jag 15 kvm elslingor i badrum som är på 24/7 för att trycka upp lite extra där. Total årsförbrukning inkl hushållsel på 5 personer ligger mellan 27-30,000 kwh.
Inte så farligt tycker jag - MEN nu skall jag bygga till en souterrängvåning på 75
kvm så total yta att värma upp blir 315 kvm. Tror den är lite klen helt enkelt.  

I tillyggnad blir det vattenburen golvvärme, så nya anläggningen behöver två system, en till befintlig radiator och en lågtemphistoria till golvet.

Några idéer om vad jag bör putta in istället ? OBS Nöjd med ES480 är jag faktiskt, i det nya systemet vill jag gärna ha någon kombination kanske bergvärme + en frånlufttillsats som cirkulerar luften i befintlig byggnad. Tilluften är av mekanisk typ Freshventiler.

Tacksam för förslag !

/Olof
« Senast ändrad: 30 januari 2010, 16:32:20 av olof63 »
240 + 70 kvm radiatorburet och golvvärme (källare) i Stockholm, byggår 1997. Matas med en NIBE 1245-10 kw installerad nov-10 som servar hela huset . 200 m borrhål.

Utloggad Abuquir

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 651
  • Olje letare worldwide
    • http://www.algonet.se/~tomtlund
SV: Byta FLVP till Bergvärme + Frånlufttillsats ?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2010, 01:29:13 »
Titta på en Comfortzone CE65 FLVP den borde räcka tror jag. Den ger 6.5 Kwh på bara frånluften.
Har själv en CE50, 5 Kwh till ungefär 280 m2 hus och är mycket nöjd. Ligger på ca: 6000kwh för uppvärmningen/ år + lite ved när det är som kallast (ca:4-5 kubik om året)
Nybyggt hus sedan 2004. 30 cm isolering i golv, 28.5 i väggarna och 50 cm i tak. Uppvärmning med Comfortzone CE50 och vattenburen Kakel ugn. Årsförbrukning ca: 15-16000 KWh varav ca: 9000 kWh hushålls el. Bor mellan Göteborg och Borås. Vi är 6 personer i hushållet.
En Engelsk Bulldog och en Perser katt
Har även en renoverad gammal Hallandslänga strax söder om Varberg med Sfinx solars 11Kw LV värmepump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal