Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Energiförbrukning/effektivitet vid varierande KB-in temp i jordvärmeanläggning  (läst 967 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jordekorren

• Jordvärmeintresserad
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: västra Skåne
  • Antal inlägg: 1
Jag har svårt att få grepp på skillnaden i energiförbrukningen vid KB-in temp +1 (som just nu), jämfört med +2 till +3 som det varit tidigare år (varmare) givet att utetemperaturen är samma - någon som kan hjälpa till? Hittar inget i IVT's manualer.
Jordvärme från åkermark, västra Skåne, IVT Greenline Plus E11 med 600m kollektor, ca 250m2 skånelänga (stenhus) i blåsigt läge.

Utloggad Bobo

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
Jag har svårt att få grepp på skillnaden i energiförbrukningen vid KB-in temp +1 (som just nu), jämfört med +2 till +3 som det varit tidigare år (varmare) givet att utetemperaturen är samma - någon som kan hjälpa till? Hittar inget i IVT's manualer.

Jag har kurvor som gäller Nibe men kompressorernas effektivitet torde vara ungefär lika.
Om KB-in minskar från +3 till +1 drar kompressorn ungefär 2,5% mindre effekt men samtidigt minskar den avgivna effekten med ca 7%. Gäller vid en framledningstemp på +45 grader. COP minskar alltså.

Bobo
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Bertil

• Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
Ett diagram kanske det lyckas, Nibe som sagt.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal