Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Halvdålig installation - rond 2  (läst 11958 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad srick

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
Halvdålig installation - rond 2
« skrivet: 27 januari 2010, 20:25:02 »
Hej på er,

nu har jag efter mycket tjat äntligen fått hem firman för att åtgärda det sista som var:

- isolering av köldbärarrör hela vägen genom träbjälklaget till min frikyla
- lösa mitt problem med larm om högt värmebärardelta

dessutom bad jag dem ordna

- ett rör som började läcka i samband med installationen - fixat (vad jag kan se än så länge)
- vända smutsfiltret på varma sidan så det är lättare att rengöra - fixat
- fixa en relästyrning av cirkulationspumpen till frikylan som annars kommer gå konstant mot en stängd ventil ett halvår i taget.. - ej fixat

Rent spontant är jag missnöjd - igen. Resultatet ser ni här:

ack


På bilden med ackumulatortanken kan man se det gamla kopplingsröret där framledningen (från VP) gick till botten av tanken och framledningen (till radiatorer) gick ut i toppen. Nu går båda in och ut i toppen av tanken. Rent logiskt måste detta vara helt fel, det varma vattnet tar väl kortaste vägen och volymen i mitt radiatorsystem har nog minskat med ca 80L nu misstänker jag och då borde värmepumpen starta oftare, vilket jag även tror är fallet. Borde dessutom inte framledning från VP gå in i toppen och framledning till radiatorer ut ur botten?

bjälklag




Här ser man att de nu åtminstone dragit isolering genom innertaket från pannrummet. Men dels är isoleringen lite skadad och dels är den inte alls dragen genom hela bjälklaget. Istället har det mellan rör och golv på övervåningen sprutats in fogskum och upp till fogskummet har man skjutit på isoleringen. Hade varit mycket bättre att knäcka ett rör, ta bort det, borra upp hålet, montera nytt rör och dra på isolering och skjuta på det hela vägen.

Bortsett från att jag är rätt missnöjd med resultatet kom ingen elektriker så relästyrningen är inte fixat. Trots att jag påpekade att detta är det minsta de kunde göra iom att jag väntat i snart tre månader på detta..

Vad tycker ni?

Edit: ändrade länkarna till bilder, ursäkta för detta.
« Senast ändrad: 28 januari 2010, 07:57:10 av srick »
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Jarlen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 397
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2010, 22:20:36 »
Citera
På bilden med ackumulatortanken kan man se det gamla kopplingsröret där framledningen (från VP) gick till botten av tanken och framledningen (till radiatorer) gick ut i toppen. Nu går båda in och ut i toppen av tanken. Rent logiskt måste detta vara helt fel, det varma vattnet tar väl kortaste vägen och volymen i mitt radiatorsystem har nog minskat med ca 80L nu misstänker jag och då borde värmepumpen starta oftare, vilket jag även tror är fallet. Borde dessutom inte framledning från VP gå in i toppen och framledning till radiatorer ut ur botten?
Ärd säker på att det inte är ett dykrör inne i tanken?
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvåning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första årets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad våren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeåtergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad srick

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2010, 07:54:23 »
Om man tittar på http://www.nibeonline.com/pdf/611182-6.pdf så verkar det faktiskt finnas dykrör på UKV100. Tyvärr ser man inte om dykröret är inkopplat på något av de övre in- eller utloppet som nu är inkopplade.

Jag kände på anslutningarna i botten på tanken i morse efter att VP gått en helt natt och de var rumstempererade, det borde väl tyda på att cirkulationen i tanken är obefintlig? Dessutom kontrollerade jag elförbrukningen över natten sen jag kom hem i går vid halv sex, och på drygt 12h med en yttertemp på +1.5 igår kväll och -1.8 i morse har den dragit nästan lika mycket som under ett helt dygn tidigare med samma utetemperaturer... jag märkte också att värmepumpen startade efter en knapp halvtimme igår. Det gjorde den endast när det var -10 och under. Kring +5 brukar den stå i en och en halv timme ..

Någon som har några åsikter om rörisoleringen? Jag fick tidigare tips av en yrkesman här på forumet att rören absolut skulle vara isolerade hela vägen genom bjälklaget, utan avbrott. Det åstadkommer man ju bara om man tar isär rören igen, borrar upp ett större och och skjuter på isoleringen underifrån när man återmonterat röret, eller?

Tacksam för så mycket åsikter som möjligt, måste fundera ut hur jag skall göra med detta..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad JimGus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 314
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2010, 11:26:08 »
Hej Srick,

UKV:n är felkopplad, var rätt från början.
http://iframe.nibenl.eu/docs/611182-MAV%20SE-GB-DE%20UKV-100.pdf

Nu använder den bara toppen av UKV:n.

Dykrör finns under plastlocket på toppen av UKV:n, tror det finns i botten även.
 
*vinkar* SP
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
Rullande årsförbrukning: 14294 kWh
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2010, 11:46:09 »
För att det ska fungera som tänkt ska returen från elementen till värmepumpen dockas in i Ukv:ns botten. Så fram in och fram ut på toppen är korrekt men saknas returen i botten så är det katastrof dåligt gjort.....

Dykrören användes väl bara till anslutning av dyktermometrar?

Utloggad srick

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2010, 12:36:47 »
TACK för hjälpen!

Aha, så det är det som locket i toppen (och antagligen i botten) är till för, det finns dykrör där för att stoppa ned en termometer i. Ska nog göra det vid ett senare tillfälle.

Ja det här blir att göra om - göra rätt för dem. Som jag nämnde märktes redan i morse att värmepumpen dragit mer ström..

ShovelPower; den länken visade bara en ritning av tanken; var det inkopplingen "Volym och flödeshöjare", sidan 5,  i dokumentet http://www.nibeonline.com/pdf/611182-6.pdf du och hulta menade? Den verkar fungera så.

Och "flödeshöjare" är ju precis vad jag behöver enligt analyser här på forumet..

Har någon mer några åsikter om rörisoleringen? Jag vill ju på sätt och vis höra att det också ska göras om för jag kommer inte vara nöjd, men är det någon som har någon erfarenhet som gör det lättare?

Tack återigen, väldigt uppskattat med all hjälp..

« Senast ändrad: 28 januari 2010, 12:52:52 av srick »
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad JimGus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 314
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2010, 12:52:35 »
För att det ska fungera som tänkt ska returen från elementen till värmepumpen dockas in i Ukv:ns botten. Så fram in och fram ut på toppen är korrekt men saknas returen i botten så är det katastrof dåligt gjort.....

Dykrören användes väl bara till anslutning av dyktermometrar?

Srick skriver,

"På bilden med ackumulatortanken kan man se det gamla kopplingsröret där framledningen (från VP) gick till botten av tanken och framledningen (till radiatorer) gick ut i toppen."

Detta gav Srick en volymförstorare/knäpptank som det är tänkt att fungera. Man kan även koppla tvärt om, mao från VP till topp & stigare till raddar på motsatt sida i botten. Se sprängskiss, finns inga rör i UKV:n.

Som det är kopplat nu går vattnet från topp- till toppanslutning utan att använda hela volymen. Uppskattningsvis 1/3 dels volym/knäpptank.

Dykrören är för termometrar, trodde han ville kontrollera tempen i topp resp botten.

 *vinkar* SP
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
Rullande årsförbrukning: 14294 kWh
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad srick

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2010, 12:57:23 »
Hej och tack igen ShovelPower!  Thumbsup

Precis den rekommendationen har jag sett andra få här på forumet, att VP fram ska in i toppen och radiator fram skall ut i botten. Detta känns ju rent logiskt mest riktigt också på något sätt.. kan inte riktigt förklara varför dock.. Sc:,h

Precis, tanken används knappt alls vilket ökar antalet starter, tvärtemot syftet med tanken.

Perfekt, då ska jag skaffa termometer med två trådade givare och koppla in  :D
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11031
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2010, 13:02:19 »
Hej och tack igen ShovelPower!  Thumbsup

Precis den rekommendationen har jag sett andra få här på forumet, att VP fram ska in i toppen och radiator fram skall ut i botten. Detta känns ju rent logiskt mest riktigt också på något sätt.. kan inte riktigt förklara varför dock.. Sc:,h

Precis, tanken används knappt alls vilket ökar antalet starter, tvärtemot syftet med tanken.

Perfekt, då ska jag skaffa termometer med två trådade givare och koppla in  :D

Ratiator RETUR skall in i botten.
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad JimGus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 314
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2010, 13:04:36 »
TACK för hjälpen!

Aha, så det är det som locket i toppen (och antagligen i botten) är till för, det finns dykrör där för att stoppa ned en termometer i. Ska nog göra det vid ett senare tillfälle.

Ja det här blir att göra om - göra rätt för dem. Som jag nämnde märktes redan i morse att värmepumpen dragit mer ström..

ShovelPower; den länken visade bara en ritning av tanken; var det inkopplingen "Volym och flödeshöjare", sidan 5,  i dokumentet http://www.nibeonline.com/pdf/611182-6.pdf du och hulta menade? Den verkar fungera så.

Och "flödeshöjare" är ju precis vad jag behöver enligt analyser här på forumet..

Har någon mer några åsikter om rörisoleringen? Jag vill ju på sätt och vis höra att det också ska göras om för jag kommer inte vara nöjd, men är det någon som har någon erfarenhet som gör det lättare?

Tack återigen, väldigt uppskattat med all hjälp..



Jag menar att du ska koppla som sidan 4övre  i detta dokument.
http://www.nibeonline.com/pdf/611182-6.pdf

SP
 
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
Rullande årsförbrukning: 14294 kWh
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2010, 13:06:40 »
Hej och tack igen ShovelPower!  Thumbsup

Precis den rekommendationen har jag sett andra få här på forumet, att VP fram ska in i toppen och radiator fram skall ut i botten. Detta känns ju rent logiskt mest riktigt också på något sätt.. kan inte riktigt förklara varför dock.. Sc:,h

Precis, tanken används knappt alls vilket ökar antalet starter, tvärtemot syftet med tanken.

Perfekt, då ska jag skaffa termometer med två trådade givare och koppla in  :D
Hoppsan fler svar då jag skrev detta.....

I detta fall kommer tanken i serie med radiatorerna och tanken (ja ja) är att eliminera knäppningar.
I fallet med anslutning i botten till retur radiatorer till pump, så kommer tanken parallellt med radiatorerna. Denna inkoppling är nog tillämplig så bestämd volym finns på radiatorsidan, kanske för att minska risken av för lite flöde pga att termostaterna på elementen stryper?

Isolera rören i bjälklaget göres med skum eller insprut av frigolitkulor. Enklast så och inte fel i mina ögon sett.
« Senast ändrad: 28 januari 2010, 13:08:32 av hulta »

Utloggad JimGus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 314
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2010, 13:07:08 »
TACK för hjälpen!

Aha, så det är det som locket i toppen (och antagligen i botten) är till för, det finns dykrör där för att stoppa ned en termometer i. Ska nog göra det vid ett senare tillfälle.

Ja det här blir att göra om - göra rätt för dem. Som jag nämnde märktes redan i morse att värmepumpen dragit mer ström..

ShovelPower; den länken visade bara en ritning av tanken; var det inkopplingen "Volym och flödeshöjare", sidan 5,  i dokumentet http://www.nibeonline.com/pdf/611182-6.pdf du och hulta menade? Den verkar fungera så.

Och "flödeshöjare" är ju precis vad jag behöver enligt analyser här på forumet..

Har någon mer några åsikter om rörisoleringen? Jag vill ju på sätt och vis höra att det också ska göras om för jag kommer inte vara nöjd, men är det någon som har någon erfarenhet som gör det lättare?

Tack återigen, väldigt uppskattat med all hjälp..



Jag menar att du ska koppla som sidan 4övre  i detta dokument.
http://www.nibeonline.com/pdf/611182-6.pdf

SP
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
Rullande årsförbrukning: 14294 kWh
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad srick

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2010, 13:14:21 »
Citera
Jag menar att du ska koppla som sidan 4övre  i detta dokument.
http://www.nibeonline.com/pdf/611182-6.pdf

SP
 
Är det någon skillnad på övre och undre? Är undre en LV-installation?


Citera
Ratiator RETUR skall in i botten.
Citera
Hoppsan fler svar då jag skrev detta.....

I detta fall kommer tanken i serie med radiatorerna och tanken (ja ja) är att eliminera knäppningar.
I fallet med anslutning i botten till retur radiatorer till pump, så kommer tanken parallellt med radiatorerna. Denna inkoppling är nog tillämplig så bestämd volym finns på radiatorsidan, kanske för att minska risken av för lite flöde pga att termostaterna på elementen stryper?

Isolera rören i bjälklaget göres med skum eller insprut av frigolitkulor. Enklast så och inte fel i mina ögon sett.
Bestämd volym? Menar du när volymen på själva radiatorsystemet egentligen är tillräcklig för VP? Det är ju inte så i mitt fall. Flödet däremot har ju sagts varit mitt problem tidigare så där stämmer det ju...

Nu ska det väl förhoppningsvis åtminstone inte finnas något naket köldbärarrör i golvbjälklaget/innertaket, där det bla gjorts med fogskum på de trångaste ställena. Borde jag kunna släppa det då?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2010, 13:20:58 »
Citera
Jag menar att du ska koppla som sidan 4övre  i detta dokument.
http://www.nibeonline.com/pdf/611182-6.pdf

SP
 
Är det någon skillnad på övre och undre? Är undre en LV-installation?


Citera
Ratiator RETUR skall in i botten.
Citera
Hoppsan fler svar då jag skrev detta.....

I detta fall kommer tanken i serie med radiatorerna och tanken (ja ja) är att eliminera knäppningar.
I fallet med anslutning i botten till retur radiatorer till pump, så kommer tanken parallellt med radiatorerna. Denna inkoppling är nog tillämplig så bestämd volym finns på radiatorsidan, kanske för att minska risken av för lite flöde pga att termostaterna på elementen stryper?

Isolera rören i bjälklaget göres med skum eller insprut av frigolitkulor. Enklast så och inte fel i mina ögon sett.
Bestämd volym? Menar du när volymen på själva radiatorsystemet egentligen är tillräcklig för VP? Det är ju inte så i mitt fall. Flödet däremot har ju sagts varit mitt problem tidigare så där stämmer det ju...

Nu ska det väl förhoppningsvis åtminstone inte finnas något naket köldbärarrör i golvbjälklaget/innertaket, där det bla gjorts med fogskum på de trångaste ställena. Borde jag kunna släppa det då?

Glömde tillägga parallellkopplingen höjer flödet också ursäkta samt volymen utökas sedan misstänkte jag bara det här med termostaterna. I ditt fall skall tydligen botten på tanken anslutas till returen rad. pump.

Fogskum har en otrolig förmåga att expandera, normalt borde det räcka men du kan ju borra några extra hål runt omkring och spruta in mera. Kostar så lite och så slipper du tjata på klantisarna till rörisar....

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 11031
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2010, 13:33:33 »
Citera
Isolera rören i bjälklaget göres med skum eller insprut av frigolitkulor. Enklast så och inte fel i mina ögon sett.
Bestämd volym? Menar du när volymen på själva radiatorsystemet egentligen är tillräcklig för VP? Det är ju inte så i mitt fall. Flödet däremot har ju sagts varit mitt problem tidigare så där stämmer det ju...
[/quote]
Citera
Fogskum har en otrolig förmåga att expandera, normalt borde det räcka men du kan ju borra några extra hål runt omkring och spruta in mera. Kostar så lite och så slipper du tjata på klantisarna till rörisar....

Är inte en av poängerna med hel, oskarvad, rörisolering att man slipper få eventuell kondens att sugas upp av isoleringen i bjälklaget?
Drar man på lite kyla så lär det väl kunna bildas en del kondens på rören? ???
Nyinflyttad i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, Byggyta 100kvm, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Tidigare förbrukning 22MWh + okänd mängd ved.
Kyrkan: Plankstomme, ca 10 cm spån i väggarna, 1-glasfönster med innerbågar. Byggt 1876. 490 kvadrat... Direktverkande el på 45kW. Tidigare förbrukning ca 2MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal