Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Isolera sidvindar  (läst 13104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
Isolera sidvindar
« skrivet: 21 januari 2010, 15:49:20 »
Hej!

Har tänkt att tilläggsisolera vinden i sommar och undrar lite hur man skall isolera dessa sidvindar. Har en 1,5 plansvilla där man på ovanvåningen har snedtak samt sidvindar bakom väggarna på plan 2. Ovanför innetaket har jag sedan en "vanlig" vind. På sidvindarna ligger idag 15 cm gullfiber. Om man lägger på låt säga lösull på den befintliga gullfibern, skall man även isolera väggen och gavlarna? Hittar inget bra exempel på liknade vindar vare sig på Isovers eller liknade hemsidor för isolering. Tacksam för tips och råd.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
SV: Isolera sidvindar
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2010, 20:16:07 »
Isolera mera

Paroc har ganska bra gör det själv beskrivningar på sina sidor
(Tänk bara på att klicka på proffsbyggar sidans nummer för den konstruktion du är intresserad av eftersom självbyggar sidan inte verkar fungera i ditt fall 1 och 3).
Vidare har de en bra dokumentbank med arbetsanvisningar och gör det själv dokument HÄR

Om du vill se hur Isover gör finns instruktionerna HÄR och du skall titta på Takfot och vinden.

Efter att ha tittat på dina bilder och läst vad du skrivit så är min spontana tanke för vinden byggmatta 200mm tjock som rullas från gavel till gavel alltså tvärs över nuvarande isolering alternativt lösull som du tilloch med kan kratta ut om du vill.
På detta sätt får du en isolering med få skarvar som täcker bjälkarna vilket ger minimala köldbryggor.
Glöm inte takfotsventilationen,ser ut som du har ganska mycket ventilation (över 10cm?), Parock hade förut ett minimum på 25 mm för takfots ventilationen vilket brukar räcka.
Du kan bygga takfotsventilationen med läkt 25x35 och oljad masonite (fuktsäker så den inte deformeras) om du inte vill köpa isover/Paroc dyra standardlösning.
(Bild IMG_0543_1.jpg visar hur jag löste det när jag isolerade min vind plankan längs ner är den gamla tafots vetilationen då jag endast hade 7cm spån)
Observera att läkten i mitten är skruvad rakt upp i råsponten med 40mm lång skruv masonite + läkt + råspont (4+25+17mm=46mm) för att inte göra hål i pappen.
VIKTIGT! du måste också bygga upp för ramper att gå på så du inte trampar sönder/komprimerar isoleringen eftersom den då förlorar mycket av sin isoleringsförmåga.

När det kommer till väggen så skall du naturligtvis isolera den också.
minst 45mm (helt 70mm) men du får nog spika på ett par reglar så du har något att sätta isoleringen i.
Misstänker att det är stående reglar i väggen så lägg de nya reglarna ner med cc60 tryck i isolering och avsluta med en vindpapp längst ut.
Gavlarna skall inte behövas isoleras men ytan är så liten att du lika väl kan trycka in ett par skivor, ialla fall i facket längst in mot rummet på övervåningen.

Vad gäller diffspärren så lade man förr den omlott med 20cm det är nu på senare tid som man börjat att tejpa så är skarvarna omlott tror jag inte att det är några problem.

PS! Ditt schakt till kaminen ser ut att vara av flyfa?
du måste ha en snäll sotare som godkänt den om det är så
Min sotare kräver 1 lager minarit+1 lager gips samt utvändiga reglar i plåt
« Senast ändrad: 21 januari 2010, 21:07:01 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
SV: Isolera sidvindar
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2010, 12:26:42 »
Hej!

Tack för bra information. Som sagt jag har tänkt lösull tycker det är enklare att får ut i all vinklar och vrår. Bygger man en landgång närmast väggen kan man lätt kratta ut materialet också. Vad gäller takfotsventilationen vet jag att 25 mm brukar räcka, jag har nog nu närmare 15 cm, så min först tanke var faktiska att sätta masonite eller standardlösning från Isover etc direkt mellan takstolarna men det kanske är onödigt? Vad gäller isolering av vägg och gavlar lägger man nån ny ångspärr här eller hur gör man. Det finns som sagt idag i väggen (bakom masoniten 15 cm gullfiber). Sen var min första tanke att enbart isolera vinden ovanför somrummet, men det kanske är bortkastade pengar om man inte samtidigt tar med dessa sidvindar eller? Har nån teori att ioch med att värmen stiger så bör det mesta av värmen passera ut i vinden längst upp......

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
SV: Isolera sidvindar
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2010, 12:47:55 »
Vad gäller isolering av vägg och gavlar lägger man nån ny ångspärr här eller hur gör man. Det finns som sagt idag i väggen (bakom masoniten 15 cm gullfiber).

Nej ångspärren skall alltid ligga på den varma sidan (in mot rummet) så du skall inte lägga någon ny plast/ångspärr när du isolerar väggen
Antingen spikar du reglar rakt på masoniten och isolerar mellan eller så tar du bort masoniten,isolerar och sedan sätter tillbaka masoniten huvudsaken är att du har något som hindrar luft från att blåsa in i väggisoleringen (masonite eller vindpapp) så länge som du inte använder plast ut mot snedvinden/kallvinden.

Edit: endast rättat ett par stavfel  a:gl
« Senast ändrad: 22 januari 2010, 14:53:01 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
SV: Isolera sidvindar
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2010, 12:51:34 »
Ok, jag har inte pluggat på isolering av väggar så mycket som du kanske märker.... vad tror du om min sista lilla fråga om bara att isolera översta vinden?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
SV: Isolera sidvindar
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2010, 13:49:53 »
Som du mycket riktigt påpekar så stiger värme uppåt så att isolera vindarna (både den översta och sidovindarna) är det som kommer att ge mest besparing för minsta kostnad.
I andra hand kommer väggisoleringen för väggarna eftersom det är lätt att komma åt
Nästa stora energibesparing är effektivare uppvärmnings system eller fönsterbyte till något super treglas med u-värde 0,7
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Beasten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
SV: Isolera sidvindar
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2010, 14:29:10 »
Tack för bra inlägg

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Isolera sidvindar sent svar
« Svar #7 skrivet: 29 mars 2010, 11:12:32 »
Hoppas du har bevakning inställt :  så g det här fört nu. Jag  gjorde som ett tält av den Nonvoven "vindpapp" som jag sköt fast med häftpistol på en ram ungefär som i bilden ovan . sen fyllde jag med lösull (ekofibrer sim blåstes dit)  lämnade 10 cm spalt upptill som ventilation. Isoleringen gick ifrån 7,5 cm till 75 cm i framkant och 150 i bakkant......
hus 180 m2 + källare  en tyst IVT PremiumLine EQ e 13 med 170 m borrhål, 24 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor. VP styr shunt även för solvärme . Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.

Tänkta projekt: värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån acktank , mekanisk frånluft med återvinning.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 345
SV: Isolera sidvindar
« Svar #8 skrivet: 16 maj 2010, 01:00:47 »
Något gammal tråd men jag hakar på lite... Jag står inför exakt samma sak som Beasten och jag har ett par andra frågor rörande isoleringen, då främst på den "övre" vinden. Idag ligger det gullfiber med en svart papp på, vid en tilläggsisolering måste jag då lägga "likadan" isolerering? dvs med svart "vindpapp" runtom? Eller kan jag köra vanliga skivor/rullar utan pappen?

Ett alternativ är kanske att lyfta bort den gamla isoleringen, inspektera ångspärren (diffusionstät papp ala 70-tal) och ev reparera skador medelst tejp, sedan lägga ny "vanlig" isolering underst och sedan de gamla isoleringsskivorna med papp överst?

Vad det gäller mina "sidvindar/kattvindar" så har de 180mm gullfiber och är dessutom golvade med 22mm spånskiva. (hela övervåningen är golvad innan väggar etc slogs upp) Tänkte ev slänga på mer iso där oxå, är det lönt att isolera väggarna där? Idag finns 70mm, väggarna är 140cm höga.

Någon expert? ::)
Konverterat från direktel till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 248
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Isolera sidvindar
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2010, 09:14:57 »
Någon expert är jag inte ! MEN har gjort  tilläggsisolering några gånger och liksom du så var jag orolig för fuktspärrar. Det finns också lite mögelpåslag på min vind.

Problemet med mineralull är just att om man inte får fuktätt så kan kondensationen ske inne i isoleringen som sedan släpper i från sig vatten som rinner ut på "golvet" som ruttnar. Risken ökar vid tilläggsisolering. Jag valde därför ekofiber som är återvunnet papper och som antar omgivningens fuktkvot utan att ge ifrån sig kondens. Träspån uppför sig likadant
RÅD :KAn du få spärrarna täta så gör det. Använd däremot inte mineralull. Det går lätt att konstruera behållare med lock som håller lösullet på plats med träramar,häftpistol Väv av polypropylen typ PAROC XMW 075.
för absorption kurvor se länken nedan.
http://www.ekofiber.se/Images/user/cellulos.isol.FuktegenskaperSPLarsOlsson.pdf
hus 180 m2 + källare  en tyst IVT PremiumLine EQ e 13 med 170 m borrhål, 24 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor. VP styr shunt även för solvärme . Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.

Tänkta projekt: värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån acktank , mekanisk frånluft med återvinning.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 908
  • Blivande drifttekniker
    • Driftteknikern.org
SV: Isolera sidvindar
« Svar #10 skrivet: 16 maj 2010, 11:34:45 »
Vill man ha ett annat ord än 'sidvind' att googla på, skulle jag föreslå 'kattvind'.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne". Just nu dock boende i 20 m2 lägenhet i Karlstad värmd med fjärrvärme.

Utloggad byggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
SV: Isolera sidvindar
« Svar #11 skrivet: 14 september 2010, 21:43:59 »
Hej!

Bra webbsida för tips!

http://www.abis.se/presentation.htm

/Byggare

Utloggad byggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
SV: Isolera sidvindar
« Svar #12 skrivet: 15 september 2010, 23:37:34 »
Här finns det en bra presentationsvideo om lösullsisolering med Ekofiber... http://www.abis.se/presentation.htm

Paroc eller Ekofiber det är frågan?

/Byggare

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
SV: Isolera sidvindar
« Svar #13 skrivet: 15 september 2010, 23:42:55 »
Jag säger alltid att det beror på vad du har för isolering idag.

Har du en ekologisk isolering (Spån,ekofiber osv.) fortsätt med ekologisk isolering
har du stenull/glasull fortsätt med det (men du kan om du vill även använda typ ekofiber).
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5843
  • Jag älskar värme!
SV: Isolera sidvindar
« Svar #14 skrivet: 16 september 2010, 21:10:33 »
Har du dåligt med fuktspärr (hål i plasten/ingen plast) använd typ "Ekofiber"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal