Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mätnogranhet pÃ¥ Nibe F2025 tempgivare  (läst 10140 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #15 skrivet: 21 januari 2010, 17:13:19 »
Jag har roat mig med att plotta hur givarens resistans ser ut i förhållande till temperaturen, värdena kommer från manualen. Man kan tydligt se att det är en NTC givare, passade även på att plotta intervallet 20 - 50ºC för att se om givaren var något så när linjär i det intervallet som de två givarna som jag har problem med arbetar inom.

Tyvärr är den inte sÃ¥ att en eventuell "kalibrering" genom att lägga ett motstÃ¥nd i serie eller parallellt med givaren kommer att fixa biffen till 100% utan kommer bara att rätta till felet vid en specifik temperatur och inte inom hela arbetsomrÃ¥det  :(

Därför gäller det att räkna ut "kalibreringsvärdet" ur rätt intervall, det intervallet som ligger närmst den temperatur där man vill att pumpens display ska visa rätt måste man alltså använda.

I mitt fall har jag +4,3 grader fel på givare T3, jag vill att min pump ska mäta rätt kring +50 ºC, givaren kommer att jobba i intervallet 45-50 ºC så därför räknar jag ut vilken resistans 1 ºC motsvarar i det intervallet.

1,31 - 1,08 = 0,23 kOhm på fem grader.
0,23 / 5 = 0,046 kOhm/grad

Jag vill kompensera för mina +4,3 grader så jag ska alltså öka min givares resistans med 0,046 * 4,3 = 0,198 kOhm.

I och med att jag ska öka min givares resistans sÃ¥ lägger jag motstÃ¥ndet i serie med givaren, om jag i stället hade behövt minska givarens resistans hade jag fÃ¥tt räkna ut vilket motstÃ¥ndsvärde jag behövt lägga parallellt med givaren för att minska värdet med 0,198 kOhm  Thumbsup





Pojkar pojkar trimpottar till varje givare yeah perfa! :)

Utloggad krille356

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #16 skrivet: 21 januari 2010, 17:16:13 »
Jag plottade en ny graf där jag la in "kalibrerad" givare i samma graf som den okalandrerade.
Man ser tydligt i första grafen att min justering endast påverkar givaren försumbart under 20 ºC över 20 ºC förskjuter justeringen kurvan för att visa rätt värde i intervallet kring 45 - 50 ºC.

Nu ska det lödas  studs

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #17 skrivet: 21 januari 2010, 17:43:11 »
Jag plottade en ny graf där jag la in "kalibrerad" givare i samma graf som den okalandrerade.
Man ser tydligt i första grafen att min justering endast påverkar givaren försumbart under 20 ºC över 20 ºC förskjuter justeringen kurvan för att visa rätt värde i intervallet kring 45 - 50 ºC.

Nu ska det lödas  studs

Lycka till!

Utloggad krille356

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #18 skrivet: 21 januari 2010, 18:25:36 »
Nu är det färdglött :)

Återkommer med mätresultat huruvida mina uträkningar stämmer.

Jag var också inne på att använda timpotentiometrar först, ibland mår de inte så bra av utomhusmiljö och börjar glappa/ändra resistans på grund av att banorna oxiderar.

Den enklaste lösningen är troligen att först använda en trimpot för att justera in värdet korrekt, när man sen är nöjd så löder man loss den och mäter värdet för att sen löda dit ett motstånd permanent.

Utloggad krille356

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #19 skrivet: 22 januari 2010, 13:00:25 »
Nu har jag kontrollmätt efter min justering vid nÃ¥gra olika temperaturer, verkar som att jag fÃ¥tt rätt hyfsat resultat  ;D

Mätning 1

Värmepump visar T3 = 41,6 C
DS18S20 visar 42 C
Differensen är -0,4 C

Mätning 2

Värmepump visar T3 = 49,6 C
DS18S20 visar 49,8 C
Differensen är -0,2 C

Men det viktigaste är att min pump nu stannar när det inkommande vattnet är 50 ºC vilket gör att jag får varmare vatten ut från pumpen samt kan sätta ett större spann mellan start och stopp temp vilket medför att pumpen får mindre antal stopp och start.

Men jag kan fortfarande inte förstå att Nibe använder sig av givare med så dålig noggrannhet, speciellt som pumpens funktion styrs av givarna. Man ställer sig även frågan hur mycket fel övriga givare i pumpen mäter.....

Jag ringde till Nibe för att frÃ¥ga hur pass noggrant deras givare mätte, svaret var att de inte riktigt viste för de flesta kunder brukade inte mäta upp hur fel de mäter  :o
Deras rekommendation var att jag köpte nÃ¥gra nya och bytte tills jag hittade ett exemplar som mätt rätt  huvuddunk

Fortsätt gärna att fylla pÃ¥ i trÃ¥den med hur mÃ¥nga grader fel era pumpar mäter  Thumbsup

Utloggad preset

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 121
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2010, 15:39:32 »
Men jag kan fortfarande inte förstå att Nibe använder sig av givare med så dålig noggrannhet, speciellt som pumpens funktion styrs av givarna. Man ställer sig även frågan hur mycket fel övriga givare i pumpen mäter.....

Jag ringde till Nibe för att frÃ¥ga hur pass noggrant deras givare mätte, svaret var att de inte riktigt viste för de flesta kunder brukade inte mäta upp hur fel de mäter  :o
Deras rekommendation var att jag köpte nÃ¥gra nya och bytte tills jag hittade ett exemplar som mätt rätt  huvuddunk

Fortsätt gärna att fylla pÃ¥ i trÃ¥den med hur mÃ¥nga grader fel era pumpar mäter  Thumbsup

Det var det märkligaste besked jag hört från en tillverkare. Skall kunden ta ansvar och kolla upp deras givare, detta understryker att Nibe inte har det minsta kontroll på kvalitén på sina givare. Frågan är vem som står för kostnaden av givarbyten, försäkringsbolagen eller Nibe själva? Oavsett vem, så borde deras givarproblem ha gett dem sådan badwill att de borde åtgärdat problemet, men så verkar inte vara fallet när man hör kommentaren "att byta tills man hittar ett exemplar som mäter rätt".

Hela VP:ns driftfunktion hänger på dessa givare, detta är urdåligt av en så pass stor aktör i branchen. Detta borde verkligen betonas för aktieägarna i bolaget.

/preset
Nibe 2020-10 och Elomax 450, villa i Skåne byggår -41 och -90, ca 200 m2 boyta uppvärmt till 23 gr, 155 m2 källare varav ca 75 m2 komfort-uppvärmt.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mätnogranhet på Nibe F2025 tempgivare
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2010, 16:22:13 »
när jag hade fel pÃ¥ förÃ¥ngargivaren sÃ¥ kom reparatören med en  bunt pÃ¥ 100st givare   ;D       sÃ¥ rejäl kvalitetsbrist pÃ¥ givarna har dom.  Vet inte hur mÃ¥nga han bytte men man fÃ¥r hoppas att han bytte alla för nu är garantin slut. Sen blir det väl en försäkrings frÃ¥ga om man inte gör det själv
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!