Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?  (läst 2241 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad subitus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« skrivet: 14 januari 2010, 11:01:43 »
Hej allihop igen, jag har noterat att de sista veckorna med ordentlig kyla medfört ordentligt med frost på cellpaketet. (ja, jag har läst liknande trådar)

Fråga 1: kör jag en tvångsafrostning går den i 30sek efter start sen börjar den producera igen. Känns väldigt kort, har inte sett cellpaketet frostfritt under senaste månaden, hela tiden täckt i 2cm frost!!  T11 visade idag 40 ºC fladdrande och t12 6 ºC misstänker att t11 är kraftigt kass, vad kostar en sådan och kommer man åt att byta denna bakom frontluckan?

Fråga 2: Min optima 700 lägger av vid -10, riktigt??
Fråga 3: Varför gör pumpen bara varmvatten och tillskottet värme

I skrivande stund misstänker jag att alla mina problem utom -10 har med t11 att göra... huvuddunk
« Senast ändrad: 14 januari 2010, 11:11:37 av subitus »

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
SV: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2010, 11:06:10 »
Hej
vet bara att e äldre Optima maskienrna fram til ca-06  så är det riktigt att maskinen stoppar vid -10 ºC. Hur de nyare gör känner jag inte till.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad subitus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
SV: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« Svar #2 skrivet: 14 januari 2010, 11:14:10 »
Hej
vet bara att e äldre Optima maskienrna fram til ca-06  så är det riktigt att maskinen stoppar vid -10 ºC. Hur de nyare gör känner jag inte till.

///AndersA

Ok, det är så, jag tyckte jag sett det någonstans...

Utloggad subitus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
SV: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« Svar #3 skrivet: 14 januari 2010, 11:23:35 »
Förresten, vad är max watt man kan koppla på plinten för värmekabel i optima 700?
Måste man ha IVTs kabel lr kan man köra med vilken 230v kabel som helst??

Måste installera ca 2m till avrinningsröret, passa på medans man ändå får byta ut t11??

Utloggad subitus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
SV: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« Svar #4 skrivet: 14 januari 2010, 12:41:31 »
Efter att driften kopplats om till enbart tillskott i väntan på ny t11, såg mina temperaturer ut så här....

t1  40,5 ºC
t2 -6,3 ºC
t3 47,1 ºC
t6 5,5 ºC
t8 38,7 ºC
t9 38,7 ºC
t10 39 ºC
t11 64,4 ºC
t12 -5,9 ºC

ute temp = -7,5 ºC

T11 måste väl vara kass???

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÅS
  • Antal inlägg: 534
SV: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2010, 13:48:19 »
Givaren kan du byta själv, en enkel operation. Du behöver bara ta bort frontplåten och plåten framför kopplingsplintarna. Kostnad knappt 300 SEK.

Du kan köra med vilken värmekabel som helst, för två m rekommenderas 30W. Min installatör hämtade en värmeabel hos den lokala VVS-grossisten och klippte kontakten.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste månad (aug), medeltemp i Borås +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushållsel 353 kWh. Senaste 12 mån 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd på 20°.

Utloggad subitus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
SV: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2010, 18:18:28 »
Givaren kan du byta själv, en enkel operation. Du behöver bara ta bort frontplåten och plåten framför kopplingsplintarna. Kostnad knappt 300 SEK.

Du kan köra med vilken värmekabel som helst, för två m rekommenderas 30W. Min installatör hämtade en värmeabel hos den lokala VVS-grossisten och klippte kontakten.

Sture

Göööt! Tack för svaret! studs

Man har inte sån tur kanske att givaren (t11) är en vanlig PT-100 ? Såg liknande givare i Elfakatalogen... (har inte fått tag på min återförsäljare) ???




Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
SV: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2010, 20:47:00 »
Givartabellen finns med i manualen.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÅS
  • Antal inlägg: 534
SV: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2010, 20:50:32 »
Min givare pajade för några år sedan. Ringde installatören som kom samma dag, han hade ett antal givare i sitt "reservdelslager" i servicebilen. Jag följde arbetet, så här gjorde han.
1. Tog bort frontplåten.
2. Tog bort plåten framför kopplingplintarna.
3. Lossade givarkabeln från plinten.
4. Följde kabeln in i pumpen till givaren.
5. Lättade på isoleringen runt givaren och frilade denna som var fasttejpad.
6. Bytte givare, satte tillbaka tejpen och isoleringen.
7. Anslöt givarkabeln på kopplingsplinten.
8. Monterade tillbaka plåtarna.

Tog kanske 15 min.

När han vid installationen satte dit värmekabeln, tog han också bort vänster sidoplåt och drog in kabeln till avrinningshålet genom rensluckan, som han bockade till lite för att få plats för kabeln vid återmontering.

Allt detta klarar du enkelt själv.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste månad (aug), medeltemp i Borås +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushållsel 353 kWh. Senaste 12 mån 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd på 20°.

Utloggad Sany0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
SV: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2010, 08:06:25 »
Visar t11 +64 grader är det precis som du säger det som är problemet, och jo det är en vanlig pt100 givare med en gjuten kontakt för att den ska passa på plintkortet.

Verkningsgraden går ganska så snabbt neråt när den börjar bygga på is på kylelementet eftersom du tappar luftföde och pumpen inte kan göra av med kylan den tillverkar för att göra värme till huset.

Utloggad subitus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
SV: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2010, 13:24:15 »
Visar t11 +64 grader är det precis som du säger det som är problemet, och jo det är en vanlig pt100 givare med en gjuten kontakt för att den ska passa på plintkortet.

Verkningsgraden går ganska så snabbt neråt när den börjar bygga på is på kylelementet eftersom du tappar luftföde och pumpen inte kan göra av med kylan den tillverkar för att göra värme till huset.

Är det verkligen det??

En pt100 har ju 100ohm vid 0 ºC
Enligt IVTs givartabell i manualen säger man att det skall vara 15.280k Ohm vid 0 ºC. Verkar som man har samma givartyp i hela systemet.

Pt100 och pt1000 har jag hemma så ingen hade varit gladare än jag.... Kallt att stå ute och labba nu, försöker hitta så mycket jag kan på nätet innan.

Ringde IVT dom sa att det va en specialgivare som bara var till ivt, han kunde inte säga vad det är för typ.
Visst inte att IVT tillverkar sina egna givare *roflmao*

Utloggad Sany0

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
SV: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2010, 07:17:29 »
Är inte jätteinsatt i ämnet så jag kan inte svära på det, men jag har hört att det ska vara pt100 givare i alla fall. Får ju själv bara ut reservdelar från firman så har inte behövt bry mig mycket mer än så där. Du verkar ju själv ha bättre kolla på ämnet än mig dock.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
SV: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« Svar #12 skrivet: 16 januari 2010, 10:17:29 »
Visar t11 +64 grader är det precis som du säger det som är problemet, och jo det är en vanlig pt100 givare med en gjuten kontakt för att den ska passa på plintkortet.

Verkningsgraden går ganska så snabbt neråt när den börjar bygga på is på kylelementet eftersom du tappar luftföde och pumpen inte kan göra av med kylan den tillverkar för att göra värme till huset.

Är det verkligen det??

En pt100 har ju 100ohm vid 0 ºC
Enligt IVTs givartabell i manualen säger man att det skall vara 15.280k Ohm vid 0 ºC. Verkar som man har samma givartyp i hela systemet.

Pt100 och pt1000 har jag hemma så ingen hade varit gladare än jag.... Kallt att stå ute och labba nu, försöker hitta så mycket jag kan på nätet innan.

Ringde IVT dom sa att det va en specialgivare som bara var till ivt, han kunde inte säga vad det är för typ.
Visst inte att IVT tillverkar sina egna givare *roflmao*

Utan att veta så skulle jag börjat med ett NTC motstånd. De flesta vp tillverkare använder dessa ur kostnadssynpunkt.
Du bör kunna hitta ett med motsvarande värde på ELFA
///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
SV: 200 a/w optima 700, frost, t11, verkningsgrad?
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2010, 15:06:58 »
Fråga 1: kör jag en tvångsafrostning går den i 30sek efter start sen börjar den producera igen. Känns väldigt kort, har inte sett cellpaketet frostfritt under senaste månaden, hela tiden täckt i 2cm frost!!  T11 visade idag 40  fladdrande och t12 6  misstänker att t11 är kraftigt kass, vad kostar en sådan och kommer man åt att byta denna bakom frontluckan?

Hej,
är det verkligen givaren, det är fel på. Kolla motståndet med  multimetern.
2cm is är ju fullständigt oacceptabelt, då fungerar inte VPn. Du måste frosta av längre tider tills isen är borta.
För övrigt: vad har du för grejer och hur gamla?
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal