Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Vilket Delta är bättre?  (läst 3523 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
Vilket Delta är bättre?
« skrivet: 10 januari 2010, 20:18:35 »
När jag kör cp på läge2 har jag Delta på 5,7-5,9 o på läge1 får jag 8,5-8,9, vilket är bättre att köra på? Jag tror att den kommer upp i gradmin. startvärde fortare på läge1 för jag tycker den går oftare nu när jag kör på det, kan det stämma att det blir så? Isf borde ju läge2 vara bättre för att det blir färre starter eller vad säger ni experter?
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2010, 20:20:17 »
 Ingen som har ett bra svar? ^-^
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
    • Min hemsida
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2010, 10:59:50 »
Jag försöker, så får väl nån annan säga emot...
I mitt fall har jag en diff på 6°C trots att alla radiatorer har en tempdiff på minst 5°C och cirk.pumpen på lägsta fart.
Så jag har strypt hela systemet på returen för att få upp tempdiffen till 7°C som rekommenderas här på forumet.

Nu kommer det lite egna teorier...
Nibe rekommenderar 5-10°C som tempdiff. Kör du på läge I drar det mindre ström och diffen är över 5°C. Borde väl vara mer optimalt än att slösa mer el på en större (onödigt stor?) tempdiff Sc:,h
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2010, 11:32:25 »
Jag kanske tänker fel men om man stryper blir inte delta lägre då för vattnet "kyls" ju ej av lika mycket då i elementen. Hur blir det med gradmin. på olika hastigheter på cp, tickar de upp till startvärde fortare om pumpen går fort eller blir det tvärtom?
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
    • Min hemsida
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2010, 16:01:02 »
Lägre flöde ger ett större delta.
Deltat påverkar inte gradminutrarna. De beräknas på Nibe enbart med avvikelsen mellan är- och börvärde på framledningen.
Behövs det 50°C på framledningen och du har 45°C så skapas det varje minut ett underskott på 5 gradminuter.
Det som värmer rummet är radiatorns medeltemperatur. Har du 55°C fram till radiatorn och 45°C från radiatorn så är delta över radiatorn 10°C. Medeltempen i radiatorn blir då 50°C.
Om du har ett mindre delta och har 55°C fram till radiatorn och 49°C från radiatorn så är delta över radiatorn 6°C. Medeltempen i radiatorn blir då 52°C.
Mindre delta = högre medeltemp i rad. = mer avgiven värme.
Dock skall inte delta med värmepump vara för stort eller litet eftersom det då påverkar kompressor med köldmedia negativt.
Tycker dock att du skall börja med att kontrollera att ingen radiator kortsluter = väldigt litet delta över radiatorn.
Bra tråd om strypning av radiatorer:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2471.0;all
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #5 skrivet: 14 januari 2010, 20:20:24 »
OK, deltat påverkar inte gradminutrarna men farten på cirkulationspumpen påverkar väl hur fort gradmin. kommer till start resp. stoppvärde eller har det verkligen ingen betydelse, jag kanske fattar fel!?
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
    • Min hemsida
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2010, 22:19:02 »
Nu är jag ute gränslandet och trampar, men vill svara nej.
Teoretiskt sett så påverkar deltat värmeavgivningen, mindre delta ger högre medeltemp på radiatorn. Men med värmepump så störs kylmodulen (kompressor, förångare, kondensor) av ogynnsamma driftförhållanden (läs del delta) därav anledningen till att deltat skall vara inom ett visst intervall.
Om du skulle ha för högt flöde (litet delta) på varma sidan så hinner nog inte heller VP värma vattnet lika mycket. Det borde innebära att framledningen blir något svalare och att det därmed snabbare uppstår underskott av gradminuter.
Har du lågt flöde borde VP hinna värma vattnet lite mer, men i gengäld kyls det mer i radiatorerna = större delta = lägre medeltemp i radiatorerna = sämre värmeavgivning.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #7 skrivet: 15 januari 2010, 18:48:28 »
Du kan säkert ha rätt Elmer, men jag tycker att jag har mer starter när jag kör Cp på läge 1.Skulle vara intressant höra svar från någon mera. (ta inte illa upp Elmer, vill ju se om någon annan har samma frågor)
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2010, 19:31:57 »
Det är nog viktigast att man har minst ca 6 grader.. jag tycket att man ska ha under 8-9..

Detta för att gasen ska hinna i kompressorn ska "hinna" med.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
    • Min hemsida
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #9 skrivet: 15 januari 2010, 20:56:37 »
(ta inte illa upp Elmer, vill ju se om någon annan har samma frågor)

Inga problem.
Det är ju detta som är vitsen med ett forum.
Man kan tro att man har rätt ända tills nån annan motbevisar ens teorier. :)
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Jarlen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 397
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #10 skrivet: 16 januari 2010, 09:26:03 »
Citera
Om du skulle ha för högt flöde (litet delta) på varma sidan så hinner nog inte heller VP värma vattnet lika mycket. Det borde innebära att framledningen blir något svalare och att det därmed snabbare uppstår underskott av gradminuter. Har du lågt flöde borde VP hinna värma vattnet lite mer, men i gengäld kyls det mer i radiatorerna = större delta = lägre medeltemp i radiatorerna = sämre värmeavgivning.

Jag upplever att det är på det viset. Jag har ett 1.rörssystem. Om jag ställer CP så att jag får ett delta på ca 7,5 så svalnar raddarna ner och inomhustemperaturen sjunker. Om jag däremot ställer CP så jag får ett delta på 3,5 så så hålls temperaturen uppe.
Jag begriper inte varför det blir så. Man tycker att om värmen finns i raddorna så borde det bli varmare i rummen. Kan någon förklara för en ”okunnig” hur det fungerar. Att vattnet kyls, är för mig detsamma som att värme avges, men så är tydligen inte fallet. Hur kan det avsvalna utan att avge värme?
« Senast ändrad: 16 januari 2010, 09:41:27 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvåning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första årets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad våren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeåtergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
    • Min hemsida
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #11 skrivet: 16 januari 2010, 17:12:25 »
Har själv samma funderingar och har testat lite grann.
Har alla radiatorer fullt öppna utom 6 st. på övervåningen som är hårt strypta.

Alt 1)
Detta ger mej en framledningstemp på 37,0°C, returledningstemp på 30,8°C.
Räknar man på det blir det dT13,7 (radiatorns medeltemp är 13,7°C över rumstemp).
Tempdiff över VP är i detta fall 6,2°C.

Alt 2)
Stryper returen så att tempdiff över VP ökar till 7,1°C.
Detta ger mej en framledningstemp på 37,4°C, returledningstemp på 30,3°C.
Räknar man på det blir det dT13,5 (radiatorns medeltemp är 13,7°C över rumstemp).

Min slutsats av detta blir att det driftläge som är optimalast ur värmeavgivningssynpunkt är det med högst dT, i detta fall alt. 1, trots att framledningstempen är lägre. Om denna slutsats är korrekt eller ej har jag ingen aning om, men det är mitt sätt att försöka optimera inställningarna.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad fdeldare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2010, 16:52:41 »
Ska jag köra på läge 1 på cp då,  eftersom ingen säger att det blir som jag upplever det så kanske det är marginellt om det blir fler starter för mig. Som sagt svårt riktigt kolla antalet starter eftersom temp aldrig är konstant. Kan man strypa ett element helt för att få lagom temp i rummet, eller blir det galet någon annanstans då?
1,5 plans hus fr. 1920 ca.170 m2
Nibe 1235-8, 198m aktiv borra

Utloggad Kåge watt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2010, 18:58:26 »
jarlen : jag har ju samma problem som dig med mitt 1rörs.

Har ett flöde på 960l/tim för att få värme på raddarna. Har då ett delta på 3 gr
över pumpen och 12 över radiatorena.  Har också då mer eller mindre kortslutning
på 6st raddar.Sätter jag ett delta på 8 över pumpen får jag framledningstemp
som vida överstiger börvärdet och bara överdelen på raddarna varma.

(jag kan aldrig få en framtemp under 40gr oavsett kurva)

Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Årsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Jarlen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 397
SV: Vilket Delta är bättre?
« Svar #14 skrivet: 24 januari 2010, 10:12:42 »
Hej Kåge!
Citera
jarlen : jag har ju samma problem som dig med mitt 1rörs
Jag har egentligen inga problem med min anläggning, Jag har förlikat mig med att den fungerar lite annorlunda än traditionella system. Under de nuvarande höst och vintermånaderna så har jag sänkt min elförbrukning mot motsvarande månader förra året, trots att vi har en mycket bistrare vinter i år.
Citera
Har ett flöde på 960l/tim för att få värme på raddarna. Har då ett delta på 3 gr
över pumpen och 12 över radiatorena.  Har också då mer eller mindre kortslutning
på 6st raddar.Sätter jag ett delta på 8 över pumpen får jag framledningstemp
som vida överstiger börvärdet och bara överdelen på raddarna varma.
Vad menar du? Får du kortslutning i systemet vid ett lågt DT? Och får du inte ut värmen från raddarna vid ett högt DT? Det finns lite olika utformningar på 1-rörs system. Var ligger din bypast? Ligger den i radiatorkopplen eller i slingan? Själv har jag ett system som benämns kontinentalsystem, vilket innebär att jag har en grov huvudledning som matar runt vattnet i slingan. På denna slinga sitter för varje radiator två st språng som är utformade så att vattnet leds in och ut med minsta motstånd. I Sveriska 1-rörs system så dimensionerar man upp radiatorerna vartefter de ligger i slingan, så har inte jag vad har du?
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvåning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första årets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad våren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeåtergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal