Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Hastighet på köldbärare och verkningrad på panna kontra borra  (läst 867 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karaff

• Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 149
När det är smällkallt och mitt värmesystem måste arbeta på närmare 50 grader så sjunker verkningsgraden på min nibe 1210-7 så jag får följande värde på KB: kb-f -1C, kb-r -3C.

När utetemperaturen stiger och framledningen närmar sig 35 på returen så ökar ju dock energiuttaget påtagligt och jag närmar mig kb-f -2C och kb-r -4C.
Detta måste ju bero på högre energiuttag ur borrhålet ?

Testade dock att sänka kb-cp hastighet från 3 till 1 idag när framledningen var låg och jag fick -2/-4. Har nu kb-f -1 och kb-r -5. Uppenbarligen ger lägre cirkulation högre kb-f pga högre energiupptagning.

Vilket är mer optimalt ? Att ha högre kb-f och kyla fler grader, eller ha större omsättning på kb och lägre temperatur in ?

Antar att ena alternativet gynnar borrhålet och det andra pannan.

Någon som vet exakt vad som händer eg ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 20933
  • Alien snowman.
SV: Hastighet på köldbärare och verkningrad på panna kontra borra
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2010, 14:44:33 »
Du har rätt i att en lägre framledningstemp belastar borran hårdare.

Sen ger ett lägre flöde högre tempdiff eftersom VP:n då försöker ta upp samma effekt ur ett lägre flöde.

Jag brukar rekommendera en tempdiff på ca 3 ºC, läge 2 i ditt fall. En högre fart på pumpen gör att den drar mer ström utan att det påverkar effekten på VP:n så jättemycket, lägre fart på pumpen gör att VP:n tappar lite i uteffekt.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad karaff

• Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 149
SV: Hastighet på köldbärare och verkningrad på panna kontra borra
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2010, 17:01:30 »
Hade -1/-5 på hastighet 3 nu när den fått gå några timmar. Skruvade upp till hastighet 2 vilket resulterade i -2/-4 omgående, men det är nog närmare 3 grader i diff än på hastighet 3 ivf.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal