Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: för varmt inne...  (läst 3285 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Crille-10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nykarleby, Finland
  • Antal inlägg: 13
för varmt inne...
« skrivet: 07 januari 2010, 06:57:26 »
Hej
Nu slog Kung Bore till, men vi har för varmt inne. Det ligger till som så att när utomhustemperaturen går ner mot -18 ºC då börjar inomhustemperatur gå upp mot 24-25 ºC.
Kör för tillfället med värmekurva 1,4 och finjust. 2,1.
Har en C7 från 2004 och en villa på 154m2. Skall jag knäcka kurvan eller finns det nåt annat trick?
h.

Christian
IVT C7 -03 , 145m aktiv borra, 1½-plansvilla 154m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
SV: för varmt inne...
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2010, 07:06:40 »
Det är nog att knäcka kurvan som är tricket.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: för varmt inne...
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2010, 13:22:34 »
Även att sänka kurvan hjälper dig din stackare  >:D

Det kanske är lättare att hålla reda på... om du knäcker notera hur och var du ändrar!
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad klinkhammer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
SV: för varmt inne...
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2010, 13:32:50 »
Att knäcka kurvan hjälpte mig:http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29133.0

Mvh
Paul
Villa i mexitegel byggd 1972 med källare ca 200 m2 uppvärmd yta 
Bergvärme IVT C9 160m borrhål, innegivare, installerad mars -09
Haier luftvärmepump i bodegan, körs på sommaren
Tilläggsisolerad vind med lösull, jan -09
Första året med bergvärme total elförbrukning 15131 kwh
Antal drifttimmar första året 3013 tim
Tillskott 23 tim

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 50
SV: för varmt inne...
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2010, 17:47:13 »
Även att sänka kurvan hjälper dig din stackare  >:D

Det kanske är lättare att hålla reda på... om du knäcker notera hur och var du ändrar!
Knäcka kurvan is the shit!  Thumbsup
Efter att ha läst flera rekommendationer här på forumet har jag knäckt min kurva helt manuellt för i princip var femte grad under nollan. Det är en barnlek med lubbis excel-dokument som han delar ut på sin hemsida (länk till excelarket: http://www.abc.se/~m5938/Kurva_Rego.zip). Jag snodde hans fina ekvation för kurvlutningen och gjorde en tabell där man kan anpassa för varje inställningstemperatur. Jag ska försöka bifoga min fil också. Problemet är bara att jag blir pedantisk och jagar in temperaturerna i smådetaljer, jag lade in en extra decimal på kurvlutningen...  ;) (Lär väl bli till att komplettera med en innegivare sen också.)

I min tabell ställer du bara in vilken kurva och finjustering du vill ha för respektive utetemperatur så ser du vilken returtemperatur du ska skriva in i knäck-kurvan. Sparar du den varje gång så har du loggning på vilka inställningar du har också. Värdena i den nu är mina aktuella. Jag ställde in grundkurva 3,5 med finjustering 0,8 bara för att det passade bäst runt nollan först och så slipper jag ratta så mkt när jag justerar, eftersom jag redan är i närheten.

Jag får passa på att tacka lubbis för ekvationen, som nämnt ovan har den hjälpt mig väldigt! :)
Nyligen (okt 2016) flyttat till 2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C plus 45m2 garage som blir det den blir, ca 10°C vid -3°C. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. Kulvert till garage. (Sugen på ett till likadant borrhål och byte av pump till IVT GEO 312C.)

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: för varmt inne...
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2010, 22:57:01 »
Jalle H
Utan rumsgivare är du "pantad"
tex vid solinstrålning blåst snabba temändringar mycket folk inne mm mm
Då är en rumsgivare TOPPEN!
Särskilt bra rumsgivare på IVT dessutom!
Jag påstår det kan va svårt att knäcka kurvan så det blir jämn temp.
Det bygger ju på att man har stabil temp så man får facit på varje fem grader  >:D
Kurvan och finjustering ska funka mycket bra, ev med den "vanliga" knäckningen runt +-0 ute.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jalle H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 50
SV: för varmt inne...
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2010, 00:17:35 »
Jalle H
Utan rumsgivare är du "pantad"
tex vid solinstrålning blåst snabba temändringar mycket folk inne mm mm
Då är en rumsgivare TOPPEN!
Särskilt bra rumsgivare på IVT dessutom!
Jag påstår det kan va svårt att knäcka kurvan så det blir jämn temp.
Det bygger ju på att man har stabil temp så man får facit på varje fem grader  >:D
Kurvan och finjustering ska funka mycket bra, ev med den "vanliga" knäckningen runt +-0 ute.
Haha, jo du har säkert rätt, det är nog inte så raskt gjort egentligen. Det kanske bör nämnas att jag är en sådan som gillar att nörda i början av en inlärningsfas så kanske är det så att jag är beredd att lägga orimligt mycket tid på att få till vad jag anser vara bra kvalitet på det hela. Mitt mål är ju att komma till ett läge där jag hittat husets och mina vanors kurva och där ha så liten tempdiff som möjligt och sedan inte behöver skruva mer om någon faktor inte förändras. Det där med innegivare räknar jag, som jag nämnde, med att behöva av just anledningarna du nämner, alltså sådant som inte går att knäckas in.

Jag fastnade för knäckningen när jag insåg att jag fick för kallt kring nollstrecket och accelererande temperaturhöjning inne när det blev allt kallare. Jag fick flytta kurvan fram och tillbaka (naturligtvis efter att ha gett varje inställning tid att ge effekt). Om jag ändå måste ändra värdet vid 0, -5, -10, -15, -20 så hade jag ju redan i princip gjort en egen kurva. Den visar sig vara svagt exponentiell istället för linjär, om det beror på att mina radiatorer ökar i effektivitet vid högre arbetstemperaturer eller om det beror på något annat vet jag såklart inte, men det spelar ju heller ingen roll eftersom det är innetempen som avgör. Sedan måste man ju inte ha exakta utetemperaturer för att se var som ska skruvas. Har man läst av några värden omkring -13ºC lär man väl begripa att man får göra två mindre justeringar på -10 resp. -15.  ;)

Jag tar heller inte för helt osannolikt att jag har missat något väsentligt i förståelsen av kurvfunktionen, men just nu funkar det här väldigt bra för mig. Men det är som sagt möjligt att jag går över ån efter vatten. :) Funkar det med vanliga kurvan med möjligen enstaka knäckningar för någon är ju det såklart perfekt och det man bör testa först.
Nyligen (okt 2016) flyttat till 2-plansvilla med källare. Byggår 1938. Ca 220 m2 uppvärmt till ca 20°C plus 45m2 garage som blir det den blir, ca 10°C vid -3°C. Nuvarande installation: IVT C7 med 150 meters borrhål. Kulvert till garage. (Sugen på ett till likadant borrhål och byte av pump till IVT GEO 312C.)

Tidigare VP: 1,5-plansvilla med källare. tot 167m2 varav dryga hundra är normalt uppvärmd boyta och källaren håller 10-15 grader. Vattenburet värmesystem med stora radiatorer. IVT HT+ C7. 163 meter borrhål. Byggår 1958. Energibesiktningen säger 22 000 kWh/år i uppvärmning. Första året resulterade i total elkonsumtion på 10 500kWh och 3320 drifttimmar, varav ca 2800 till värme (ca 5600kWh). COP=3,9(?) Antagligen lägre p.g.a. lägre temp på övervåningen och därmed mindre energibehov. Lägsta brine in var +0,8ºC.

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 204
SV: för varmt inne...
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2010, 10:17:56 »
Jag har upplevt samma sak,ökande innetemp med sjunkande utetemp,sänker man kurvan blir det kallt vid plusgrader istället.
Jag har knäckt kurvan från -5 och kallare,ökad knäckning vid minskad temp,det kan ha att göra med mina överdimensionerade radiatorer,har just nu -12 ute, frånslag på returen ligger på+35grader,vilket är ganska lågt.
Innegivaren har jag aktiverat, och innetempen ligger normalt +-0.3 från inställt värde.
Det blir en del skruvande innan man hittar rätt,annars kan man ju ta det den enkla vägen som min granne,tryck på startknappen, klart!
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: för varmt inne...
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2010, 15:27:37 »
Sista meningen tycks dom flesta installatörer också köra efter  >:D
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
SV: för varmt inne...
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2010, 19:30:57 »
Hej
Nu slog Kung Bore till, men vi har för varmt inne. Det ligger till som så att när utomhustemperaturen går ner mot -18 ºC då börjar inomhustemperatur gå upp mot 24-25 ºC.
Kör för tillfället med värmekurva 1,4 och finjust. 2,1.
Har en C7 från 2004 och en villa på 154m2. Skall jag knäcka kurvan eller finns det nåt annat trick?
h.

Christian

Det var en väldigt låg kurva, frågan om det inte är nått annat som är knas.
En felaktig givare eller växelventil, eller så har elpatronens kontaktor fastnat.

För så överdimensionerat värmesystem så att man kan köra dom kurvorna har jag nog aldrig sett.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
SV: för varmt inne...
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2010, 22:11:39 »
Jag reagerade också på låg kurva men jag antar att han har ett väldimensionerat golvvärmesystem?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert på värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
SV: för varmt inne...
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2010, 09:08:38 »
Ett börvärde på under 30 grader och 25 grader inomhus... ???

Sen tycker jag att det är väl ett utmärkt tillfälle att ställa värmekurvan, och att inte knäcka när man ligger på -18gr. ute?

Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Crille-10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nykarleby, Finland
  • Antal inlägg: 13
SV: för varmt inne...
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2010, 11:34:23 »
Här kommer en liten mellanrapport

Kurvknäckningen föll väl ut, knäckte enligt följande
-20 ºC;  29,4 ºC -> 28,4 ºC
-25 ºC; 30,7 ºC -> 29,7  ºC

och det blev svalare inomhustemp.

Nu är det endast -6 ºC på utsidan på nytt så inga problem.

Golvvärmeslingorna är uppdelade i rummen så det finns en yttre slinga längsmed yttervägg och en innersling i centrum av rummen. 14mm plaströr ingutet i betong på nedreplan och inspacklat mellan gipsplattor på vinden. Kör för tillfället utan rumstermostater på vinden men på nedre plan är de igång.
Kollade att det är 504m3 volym i villan och en bruttoyta på 207m2 .

Är förövrigt själv förvånad över de låga kurvorna som nu tycks funka, klimatet här i Österbotten i höjd med Sundsvall är ju mildare än på den Svenska sidan.

Kan nog komma med lite givarvärden om intresse finns...

Hadegött
IVT C7 -03 , 145m aktiv borra, 1½-plansvilla 154m2

Utloggad BOF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
SV: för varmt inne...
« Svar #13 skrivet: 16 januari 2010, 12:45:17 »
Hej!

Jag har börjat klura lite på att knäcka kurvan på min VP. Jag har alltså en IVT HT Plus C7 + ett FTX aggregat. Installerat 15/12-09.
Huset är på 140 kvm, golvvärme i hela kåken. Har kikat på era tips här på forumet. Det verkar ju inte vara allt för svårt att labba med kurvan... :o
Jag kollade nyss upp har mina värden på VP ligger:

 20 -- 20,0
 15 -- 21,9
 10 -- 23,6
  5 -- 25,2
  0 -- 26,9
 -5 -- 28,5
-10 -- 30,2
-15 -- 31,8
-20 -- 33,5
-25 -- 35,1
-30 -- 36,8
-35 -- 38,4

Kurva: 5,0. Finjustering: 0,0

Är detta fabriksinställningar eller är det en kurva som installatören ställt in?
Tittade på Jalle Hs inställningar. Kan man bara "kopiera" dem?
Tilläggas kan att det har varit väldigt varmt i kåken när temperaturen legat kring -20 grader.

Nån som har några tips till en nybörjare?

B-O
Bor i Uppland. 160 kvm, golvvärme i kåken. Nyinstallerad bergvärme. IVT Greenline HT Plus C7. Nytt FTX aggregat IVT HRV 200. 120L knäpptank. Ca 150m borra.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
SV: för varmt inne...
« Svar #14 skrivet: 16 januari 2010, 13:36:46 »
När det gäller inställning och knäckningar är jag obstinat och förespråkar att man knäcker till sin egen kurva.

Det klassiska när man jobbar med kurvlutning och finjustering är att man hittar en lämplig inställning med vanlig temperatur för orten t.ex  0gradigt i Stockholm. Sen kommer en köldknäpp och det blir för varmt inne kurvan sänks och när det då blir varmare igen blir det för kallt inne. Det skruvas fram och tillbaka tills man tröttnar.

Med knäckning kan man göra sin egen kurva. Hittar snabbt lagom tempinställning för de vanligaste utetemperaturerna  och ändrar inte dem när ändring behövs för ovanligare utetemperaturföhålanden.

Hur gör man då. Jo, under 1.3 i menyn kan man se vilken temp (i de flesta fallen är det returtempen men i vissa fall framledning eller temp i arbetstank) som maskinen kommer att försöka hålla vid rådande utetemp, med nuvarande kurva, finjustering, knäckning.
Skriv upp dem på ett papper (excel ark) skriv av alla värden från +20 till -35
Ställ sedan kurvan på 0 och finjusteringen på 0, om det inte förekommit någon knäckning tidigare kommer det önskade börvärdet att vara 20 grader vid all utetemperaturförhållandena.

Sedan kommer det tidsödande (10 minuter eller något). Ställ in de avlästa värdena på respektive utetemp och glöm inte att ställa in vid alla utetemperaturer ända ner till -35grader ute temp.
Nu är det bara att se vad som händer med innetempen, vill man ändra så titta vad styrningen
känner av för utetemp och gå in på knäckning vid motsvarande temp och höj eller sänk börvärdet  efter behag.  Ganska snabbt har ni fått fram en bra temp för den vanligaste rådande utetemperaturerna för orten.
När det blir kallare eller varmare ute och innetempen inte stämmer kan den enkelt åtgärdas utan att det som stämmer ändras. Dessutom kan man se ganska enkelt hur kurvan kommer att se ut med lite fantasi. Vilket innebär att man kan låta kurvan plana ut vid låga orimliga utetempförhållanden på orten.

Vill man sedan sänka eller höja tempen generellt är det bara att ta finjusteringen till hjälp.
Att man ställer kurvan och finjusteringen på 0 innan man knäcker är bara för att ge en vink till
eventuellt servicefolk eller annan som petar att förstå att det är en egen knäckt kurva man har.
Vid Kurva 0 och finjustering 0 så skall alla värden var 20 vid en oknäckt kurva.

För de som har innegivare gäller att ju bättre kurva man fått till desto bättre kommer den att hålla tempen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal