Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kallt som f-n i huset...  (läst 6929 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zooo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Kallt som f-n i huset...
« skrivet: 06 januari 2010, 15:53:18 »
Hej !
Har ett problem som jag inte klarar av: Jag har ett vattenburet system med bergvärme och IVT HT Plus 11 kw som är 5 år gammalt.
Mitt hus är i tre plan och från värmecentralen går det tre värmeledningar, en för varje plan. Samtliga håller samma temperatur ut.
Mitt problem är att jag på entreplanet inte får värme. Jag har kontrollerat och reparerat ventiler i radiatorerna men får ingen fart på dem i alla fall.
På övre plan så ångar några radiatorer på som bara den, medan andra är sådär. På entreplanet är alla "sådär" vilket medför att jag just nu bara får 17,4 grader på entreplanet. dörrar är stängda mellan planen. Jag konstaterar att jag på en radiator i källaren har 49 grader och på en annan radiator i ett badrum på entreplanet har jag samtidigt bara 29 grader. Jag har luftat radiatorerna. Någon som har ett gott råd?

Mvh

Zooo
IVT Greenline HT-E 11 Plus, Borö VB 302 300L slingtank, inomhusgivare, utomhusgivare. Huset byggt 1983: 250 kvm fördelat på två plan á 91 kvm plus etagedel om 68 kvm. Dessutom 91 kvm källare, allt uppvärmt. 185 m aktivt borrhål. Installerat februari 2005.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 16:11:19 »
har du enrörs system ??
är elementer instrypta rätt ?
är det smuts i smuts filtret ?

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2010, 16:18:15 »
Om du stänger den radiator som är 49 grader blir de andra varmare då??
Hr du kollat så att samtliga termostatnipplar är ute riktigt??
Mest kyla men lite värme också

Utloggad zooo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2010, 16:31:27 »
Roligt med folk som engagerar sig snabbt ! :)
Jag har rengjort filtret. Ventilnipplarna har jag kollat på samtliga element. Fungerar. Systemet är tvårörs till varje plan. Har inte kollat om värmen till övriga huset ökar om jag stänger elementet i källaren. Pumpen slår också av ofta och larmar på för hör returtemp . ytterligare en sak jag inte begriper...

/Zoooo
IVT Greenline HT-E 11 Plus, Borö VB 302 300L slingtank, inomhusgivare, utomhusgivare. Huset byggt 1983: 250 kvm fördelat på två plan á 91 kvm plus etagedel om 68 kvm. Dessutom 91 kvm källare, allt uppvärmt. 185 m aktivt borrhål. Installerat februari 2005.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2010, 16:57:21 »
Hög returtemperatur kan vara ett resultat av att vattnet passerar några radiatorer utan att bli avkylt,de fungerar som kortslutningar. Känn på eller mät returtemperaturerna på de radiatorer som är varma. Det skall vara en märkbar temperaturskillnad, 5-10 grader, mellan till- och utlopp.

Är hela systemet installerat samtidigt med samma rördimensioner eller är det blandat gammalt och nytt? Det verkar vara ordentlig snedfördelning av flödet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2010, 17:30:12 »
Du har väl alla termostater helt öppna?

Som det redan skrivits låter det som snedfördelning av flödet. Några element tar all värme medans andra knappt får någon värme alls. Detta i sin tur leder till att mycket av värmen pumpen producerar kommer tillbaks till pumpen, du får hög returtemp och pumpen stänger av.

Lösningen är att strypa in alla element med den fasta strypningen. Har du nyare danfoss koppel görs det bakom termostaten, har du äldre grejer görs det i returventilen. Börja med att strypa de element som är varmast, och fortsätt tills alla har samma temp.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad zooo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2010, 17:38:34 »
Huset är byggt 1983. Alla rör har samma dimension. Installerat vid samma tillfälle. Det finns en cirkpump för hela systemet som byttes till en större vid installation av värmepump.
Jag upplever att returtemperaturen på flera radiatorer är väldigt lik ingångstempen. Jag upplever också att vissa radiatorer inte blir varma medan andra blir det...också på samma våningsplan.
Kan det vara så att radiatorventilerna inte fungerar TROTS att pinnen fjädrar in och ut ???
Vad kan orsaka att radiatorer inte blir ordentligt varma om rören till dem är det? Kan det vara nåt annat än ventilerna om radiatorerna är luftade? Termostaterna är borttagna på samtliga f.n.
Jag måste läsa på om strypning. Kan ingenting om det...
//Zooo
IVT Greenline HT-E 11 Plus, Borö VB 302 300L slingtank, inomhusgivare, utomhusgivare. Huset byggt 1983: 250 kvm fördelat på två plan á 91 kvm plus etagedel om 68 kvm. Dessutom 91 kvm källare, allt uppvärmt. 185 m aktivt borrhål. Installerat februari 2005.

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2010, 17:58:00 »
Angående strypning. Som det är nu forsar mycket av det varmvatten pumpen tillverkar rakt igenom några enstaka av dina element. Många andra element får då lite eller inget varmvatten alls och har då ingen värme att avge.

Om du skruvar åt returventilen på de element som är varmast (de element som varmvattnet forsar rakt igenom) kommer du leda mer varmvatten till de kallare elementen.

Man får prova sig fram med hur hårt man behöver strypa de element som tar mest värme. Några använder lasertermometer för att kolla ingående och utgående temp på alla element tills det är exakt samma överallt, men nu när det är kallt ute och VP gör ganska varmt vatten brukar handpåläggningsmetoden funka bra.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #8 skrivet: 06 januari 2010, 18:07:20 »
kan vara så att en del element är felkopplade på tillopp och retur

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2010, 18:44:44 »

Kan det vara så att radiatorventilerna inte fungerar TROTS att pinnen fjädrar in och ut ???

//Zooo

Många radiatorventiler (kanske de flesta?) innehåller en krankägla med en gummipackning. Om man stänger ventilen en längre tid, t ex över en sommar kan käglan "torka" fast. När man sedan tror att man öppnat ventilen sitter käglan kvar i stängt eller nästan stängt läge. Genom att knacka MED LAGOM VÅLD på ventilhuset kan vibrationerna få käglan att släppa. Värt ett försök, men slå inte sönder något!
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2010, 18:47:04 »
Jag upplever att returtemperaturen på flera radiatorer är väldigt lik ingångstempen.

Så skall det inte vara när man har en värmepump. Vid el- eller oljeuppvärmning spelar det ingen roll men med värmepump kostar det. Den får arbeta vid onödigt hög temperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2010, 22:17:56 »
Som Roland säger så är det viktigt att alla radiatorer får bra med vatten, MEN inte jättemycket vatten.
Små radiatorer och stora "nära" vp, kan kortsluta systemet, dom kan man va tvungen att strypa för att andra ska få optimalt flöde!

6-8 graders tempskillnad är bra mellan topp och botten på radiatorerna.
Obs om det är ojämn temp i överkant då är det luft i radiatorn och det stoppar flödet effektivt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad nottja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • novis
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2010, 10:34:05 »
kan vara så enkelt som att c-pumpen går för fort

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2010, 11:11:50 »
Har det fungerat i fem år, då tror jag på smuts i filtren, som någon tidigare påpekat.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad zooo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Kallt som f-n i huset...
« Svar #14 skrivet: 10 januari 2010, 18:20:35 »
Hej !

Har nu försökt följa upp problemen under helgen. Kompressorm stannar efter mellan 20 minuter och 1,5 timmar. Den står sedan still i en kvart. Jag konstaterar att framledningstemp och returtemp varierar hela tiden och vid en utetemp på -13 grader så har returtempen efter ett stopp varierat enl. följande: vid start snabbt upp från 25 grader till ca. 57 grader för att strax därefter sjunka till 37,8 grader, för att en stund senare stiga till 47,8 grader, för att en stund senare stiga till 49,8 grader. Efter ett bra tag därefter börjar en stigning till 56,7 grader som några minuter senare sjunker till 53.6 grader där den ligger ett bra tag. Plötsligt stiger tempen till 55,5 grader och ligger där en god stund för att slutligen, 1,5 timmar efter förra stoppet, stiga till 57,9 grader då anläggningen stannar igen.

 Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h :'(

Är detta som det ska vara?!?!?!?!?!?

//Zooo
IVT Greenline HT-E 11 Plus, Borö VB 302 300L slingtank, inomhusgivare, utomhusgivare. Huset byggt 1983: 250 kvm fördelat på två plan á 91 kvm plus etagedel om 68 kvm. Dessutom 91 kvm källare, allt uppvärmt. 185 m aktivt borrhål. Installerat februari 2005.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!