Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Cirkpump på värmebäraren  (läst 3932 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torsten Bengtsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
Cirkpump på värmebäraren
« skrivet: 05 januari 2010, 18:46:25 »
Hej

Jag skrev en fråga tidigare här på forumet som gällde hög gångtid på min IVT Greenline + C7. En teori som jag som novis har är att cirkulationspumpen för värmebäraren inte pumpar runt tillräckligt. Har studerat pumpens uppförande lite mer nu och trots att eltillskottet går in och höjer tempen på VBut med flera grader så ökar Vbin väldigt sakta. Är jag helt ute och cyklar? Hur lång golvvärmeslinga klarar en cirkulationspumpen i C7:an av?

Jag skrev tidigare följande i ämnet.

"Hej
Jag har en Bergvärmepump IVT Greenline 7kW som jag kört problemfritt i snart 4 år. Pumpen har gått som en klocka och jag har ett artesiskt borrhål så vattnet i hålet går aldrig under +3 grader även vid -25 - -30 grader. Detta har gjort att jag uppmätt förbrukning på pumpen (värme+varmvatten) på 5500 kW/år. 175m2 villa med golvvärme i Luleå.

I sommras byggde jag till ett garage 40m2 som via en kulvert försågs med golvvärme i platta på mark med 250 mm cellplast. Isolering i garage är 190mm minull i väggar och 400 mm lösull på tak samt två takskjutportar en dörr och två små fönster.

Nu när temperaturen droppar ner mot -15 till - 20 så kör pumpen väldigt mycket. De sista dagarna när det varit runt -20 går den i princip konstant. Pumpen styrs av värmebärarens returtemp och den ökar bara till en viss nivå sen stannar den där. Även när tillskottet går igång efter ett tag så har den svårt att gå upp i temp. Vad kan detta bero på?

En fundering jag har är att det kan vara cirkulationspumpen för värmebäraren som inte orkar med att pumpa runt ordentligt. På blandaren i garaget sitter flödesmätare. När man justerar flödet så rörs de ingenting utan förblir i samma läge. Tyder inte det på dåligt tryck i värmebärarkretsen?

Efter att ha observerat värmepumpen känns det inte som att den inte har nog med effekt. Som jag förstår så kör pumpen ut värmebärarens temp +5 grader över returvattnet. Allt eftersom returvattnets temp stiger så ökar även temperaturen på utgående lika mycket.

Om man skulle spekulera i att cirkulationspumpen pumpar väldigt sakta och det är kallt ute så skulle returvattnet vara så avkylt att även temperaturen på ut-vattnet skulle sänkas.

Om pumpen pumpade i en jäkla fart så skulle inte temperaturen hinna sjunka speciellt mycket.

Någon stans mitt mellan dessa lägen kommer man till ett läge där pumpen bara pumpar så pass att returtempen ligger konstant. Är det där jag hamnat?

Är det nån som förstår vad jag menar?? Stämmer resonemanget?

Hur lång golvvärmeslinga klarar en Wilo-pump som sitter i Greenline? Kan man komplettera med en extra pump om det skulle behövas?


IVT Greenline + C7. Borrhål 180m artesiskt vatten i hålet 7 l/min. Villa i Luleå, 1 1/2-plan tot 175 m2 boarea + 40 kvm garage. Golvvärme i både hus och garage.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 00:13:26 »
citat: Om man skulle spekulera i att cirkulationspumpen pumpar väldigt sakta och det är kallt ute så skulle returvattnet vara så avkylt att även temperaturen på ut-vattnet skulle sänkas.

Om pumpen pumpade i en jäkla fart så skulle inte temperaturen hinna sjunka speciellt mycket.

Någon stans mitt mellan dessa lägen kommer man till ett läge där pumpen bara pumpar så pass att returtempen ligger konstant. Är det där jag hamnat?


En annan novis här säger att det låter ganska logist, men de där med flödesmätare
värkar  lite kontig eller har jag fattat fel.

citat: En fundering jag har är att det kan vara cirkulationspumpen för värmebäraren som inte orkar med att pumpa runt ordentligt. På blandaren i garaget sitter flödesmätare. När man justerar flödet så rörs de ingenting utan förblir i samma läge. Tyder inte det på dåligt tryck i värmebärarkretsen?



Utloggad Torsten Bengtsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2010, 22:48:06 »
Flödesmätare kanske är fel ord.  På golvvärmefördelaren (fabrikat LK) i garaget sitter det vid returventilerna en glaskopp med en röd pinne i. Denna pinne ska röra sig när man stryper resp. öppnar ventilen, dvs justerar flödet. På glaskoppen finns en skala för att läsa av flödet i slangen. Om jag kör slingorna i både huset och garaget så rör sig inte den röda pinnen när jag justerar ventilen. Om jag däremot stänger av golvvärmen i huset och endast kör värme till garaget så fungerar "flödesmätarna som de ska och den röda pinnen rör sig när jag justerar på ventilen.

Detta tycker jag tyder på att pumpen till värmebäraren inte räcker till när jag kör både hus och garage. När jag skulle justera in golvvärmen i garaget pratade jag med rörkrökaren som drog golvslingorna i garaget. Han sa då att jag skulle justera in slingan och kolla på "flödesmätaren" (alltså den röda pinnen). Jag sa då att den inte rörde sig hur jag än justerade på ventilen. Då har du taskigt tryck i systemet svarade han då.

/Torsten 
IVT Greenline + C7. Borrhål 180m artesiskt vatten i hålet 7 l/min. Villa i Luleå, 1 1/2-plan tot 175 m2 boarea + 40 kvm garage. Golvvärme i både hus och garage.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2010, 23:47:11 »
Rotameter heter dom och är en flödessmetare det finns
massor av dom i industrier. Det var inte det som jag tyckte var konstig utan som du
skrev:

” När man justerar flödet så rörs de ingenting utan förblir i samma läge.
Tyder inte det på dåligt tryck i värmebärarkretsen? ”

Jag håller med att det måste vara så att C-pumpen är för klen och räcker inte till
båda slingorna. Vad skulle det vara annars
Sen jag är inte rätt man och svara om man skulle ha separat pump dit eller större gemensam

Utloggad Torsten Bengtsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2010, 23:36:21 »
Hej

Kom hem vid 22.40 efter en rafflande hockeymatch vid och tempen ute är -26. Noterade att pumpen gick och eltillskottet var igång. Observerade pumpen och efter ca 40 minuter knäppte det till i pumpen och tillskottet slog av. Pumpen fortsätter att gå men Vb ut och därigenom Vb in går ner. Trots att tillskottet kört med 2/3 effekt orkar alltså inte returtempen upp till stoppvärdet för Vb in. Är det så det ska funka?

Ska inte tillskottet ligga på tills dess att stoppvärdet på Vb in uppnåtts?

/Torsten
IVT Greenline + C7. Borrhål 180m artesiskt vatten i hålet 7 l/min. Villa i Luleå, 1 1/2-plan tot 175 m2 boarea + 40 kvm garage. Golvvärme i både hus och garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2010, 09:53:39 »

Ska inte tillskottet ligga på tills dess att stoppvärdet på Vb in uppnåtts?


Nej, tillskottet skall slå från innan stoppvärdet för returen har nåtts. Når man stoppvärdet stannar kompresssorn och det vill man absolut inte. Den skall gå hela tiden när det är så kallt att tillskottet behövs.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Torsten Bengtsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2010, 10:59:22 »
Ok, men vad menar du med innan stoppvärdet. I mitt fall var det vid detta tillfälle ca 2 grader under stoppvärdet.

/Torsten
IVT Greenline + C7. Borrhål 180m artesiskt vatten i hålet 7 l/min. Villa i Luleå, 1 1/2-plan tot 175 m2 boarea + 40 kvm garage. Golvvärme i både hus och garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2010, 11:19:15 »
Så som jag har fått IVT:s reglersystem beskrivet för mig fungerar det så här (att det sen händer lite egendomliga saker ibland som jag inte fattar kan vi lämna därhän för tillfället):

Pumpen arbetar med en start- och en stopptemperatur för kompressorn. I fabriksinställningen skiljer de 5 grader. Det är kopplingsdifferensen.

Reglersystemet arbetar med ett börvärde som beror på utetemperatur och inställd värmekurva. Startemperaturen ligger halva kopplingsdifferensen under börvärdet och stopptemperaturen halva över.

Tillsatsen styrs utifrån börvärdet. Är tillsatselen på och returtemperaturen når upp till börvärdet börjar timern "Ramptid från" räkna ned. Den skall vara inställd så att tillsatsen hinner slå ifrån innan stopptemperaturen uppnås.

Ok, men vad menar du med innan stoppvärdet. I mitt fall var det vid detta tillfälle ca 2 grader under stoppvärdet.

/Torsten

I det här fallet, om kopplingsdifferensen är 5 grader, slog tillsatsen från 0,5 grader över börvärdet och 2 grader under kompressorns stoppvärde. Ett stoppvärde som aldrig skall nås så länge som det behövs tillsatsel. Obs att detta gäller radiatordrift, när pumpen gör varmvatten når den naturligtvis stoppvärdet, men då skall den skifta över till radiatordrift, kompressorn och ev. tillsatselen skall fortfarande vara i drift.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2010, 12:49:35 »
Men det var jo det som hände i Torstens fall, tillsats elen slogs ifrån 2 grader innan stopp temp,
enlig  min förstånd, men jag tror man blir aldrig klok på dessa timer funktionerna.
Jag vill inte påstå att Roland inte vet hur detta fungerar, jag tror bara att han har inte lyckats
förklara  tillräckligt pedagogiskt att vi andra också förstår.
Jag erkänner gärna att det är krångligt att förstå dom.

Utloggad Torsten Bengtsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2010, 13:48:50 »
Ok, då ska vi se om jag förstått rätt.

Är det så här det funkar?

Antaget startvärde= +25 grader
Antaget stoppvärde= +30 grader

Detta ger kopplingsdifferansen 5 grader och "börvärdet ligger på +27,5.

Pumpen kör igång när Vb in sjunker till 25 grader. Pumpen tuffar sedan på och om den inte orkar med att öka temperaturen med ett visst värde efter en viss tid börjar pumpen nedräkning för eltillskottet (60 min för fabriksinst. = "ramptid till").

"Ramptid från" styr sedan hur länge eltillskottet ska ligga på.

Har jag fattat rätt?

Det jag tycker är underligt i mitt fall är att trots att pumpen går (7kW) och att 2/3 av tillskottet (6kW), dvs 14 kW, är igång så orkar inte tempen på returen upp till stoppvärdet utan stannar ca 2 grader under.

/Torsten 
IVT Greenline + C7. Borrhål 180m artesiskt vatten i hålet 7 l/min. Villa i Luleå, 1 1/2-plan tot 175 m2 boarea + 40 kvm garage. Golvvärme i både hus och garage.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2010, 14:13:21 »

Pumpen kör igång när Vb in sjunker till 25 grader. Pumpen tuffar sedan på och om den inte orkar med att öka temperaturen med ett visst värde efter en viss tid börjar pumpen nedräkning för eltillskottet (60 min för fabriksinst. = "ramptid till").


Inte riktigt så, orkar inte pumpen dra upp returtemperaturen till börvärdet innan tillskottstimern har räknat ner till noll börjar ramptidstimern räkna och kopplar in tillsatsen gradvis. Tillskottet kan bara kopplas in när returen ligger under börvärdet. Skulle returen ligga över börvärdet behövs ju inget tillskott även om pumpen inte orkar upp till stoppvärdet utan så att säga fastnar mellan börvärde och stopptemperatur. 

Citera
"Ramptid från" styr sedan hur länge eltillskottet ska ligga på.

När returen går över börvärdet börjar ramptid från räkna ner och kopplar gradvis ur tillskottet.  Ramptid från styr hur snabbt tillskottseffekten stegar ner.   

Citera
Det jag tycker är underligt i mitt fall är att trots att pumpen går (7kW) och att 2/3 av tillskottet (6kW), dvs 14 kW, är igång så orkar inte tempen på returen upp till stoppvärdet utan stannar ca 2 grader under.

/Torsten 

Precis som det skall vara. Temperaturen ska inte upp till stoppvärdet när tillsatsen behöver arbeta. Då stannar ju kompressorn. Det viktiga är att returen når börvärdet. Då blir det rätt temperatur inne. Idealet är att tillsatsen gör att returtemperaturen pendlar lite runt börvärdet men håller sig på betryggande avstånd från stoppvärdet. Stoppvärdet är till för styra kompressorn, styrningen av tillsatsen sköts av börvärdet och tillskotts- och ramptidstimrar. Skilj på de här funktionerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrtälje/Sverige
  • Antal inlägg: 32
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2010, 16:31:18 »
Tack Roland! det var en väldigt bra och enkel beskrivning om förhållandet mellan börvärde, start-o stopp samt ramptiderna.
Tänk om IVT hade lagt in den här enkla beskrivningen i sin manual, vad många fler skulle förstått bättre från början hur pumpen funkar.

Jag skulle ändå vilja tillföra en fraga relaterad till trådskaparens första inlägg. Jag tycker det verkar finnas 2 olika teorier vad gäller flödet i ett VP-system när det blir lite kallare och en elpatron måste in o stötta för att orka upp till börvärdet så snabbt som möjligt:

Teori 1) Det är bra med ett snabbt flöde i systemet som säkerställer att all värme som går ut på VB ut kommer tillbaka inte alltför avkylt så att pumpen + elpatron stegvis orkar höja det upp till börvärde. Detta skulle tala för ett ökat flöde och optimering av deltat över värmekretsen säg runt 6-8 grader totalt.

Teori 2) Det är bra med ett minskat flöde i systemet som säkerställer att elpatronen hinner med att värma det vatten som strömmar igenom. Detta talar för ett minskat flöde i systemet, med som grund ca 10 grader delta utan elpatron, och med elpatron blir det då ca. 13-14 grader i verklighet.

Jag har mött yrkesmän som antingen varit för den ena eller den andra teorin. Själv har jag problem med att pumpen inte orkar höja VBin fast elpatron ligger på och höjer VBut stegvis, men VBin ligger mer eller mindre konstant, och jag har svårt att uppnå en jämn värme i huset. IVT installatör var här och sänkte flödet, enligt teori 2 ovan. Det har dock inte hjälpt. Är det någon som har erfarenhet av teori 1 och provat? Jag kan inte höja den inbyggda wilo cirk.pumpens hastighet högre än till läge 3, så jag undrar hur teorin står sig i verkligheten? Spontant skulle jag vilja prova en gång att byta wilo star pumpen till en kraftigare modell, för att säkra att hela VP:n får runt all värme korrekt i mitt hus. Kanske är inte den modell av cirk.pump som IVT stoppar in i greenline passande till alla hus med alla möjliga kombinationer av rördragningar?

(Jag hade för ett år sedan, innan jag installerade IVT:n, liknande problem med flöden med gammal utrustning, som löstes när det sattes in en ny kraftig grundfos cirk.pump. Så nu, i samma hus, kör vi med IVT:n och får tillbaka sådana konstiga effekter jag haft innan med snedfördelning av värme. Så i stället för att sänka flödet, skulle jag vilja höja det.... men går ju inte mer än vad wilo:n klarar av)

Kan fortfarande vara relevant också vad gäller garaget att fundera över flödet även om pumpen som sådan verkar hinna värma hos dig med 6 kW el påkopplat. Någon som har erfarenhet av teori 1 ovan?
Har haft både CTC och IVT bergvärme i två tidigare hus. Bor numera i Norrtälje, i 2-plans trävilla på 180 kvm. Vedpanna med 1.500 lit tankar och panelradiatorer för det mesta. Står inför att installera bergvärme våren 2016. Effektbehov c:a 30.000 kWh för värme och varmvatten. Tror jag behöver 8 kW eller 10 kW pump, funderar på scrollvariant också.

Utloggad Torsten Bengtsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2010, 12:05:48 »
Det är en intressant frågeställning. Hoppas någon kunnig här på forumet kan förklara.

Jag pratade med en kollega som var ganska insatt i uppvärmning. Han sa att det kunde vara ide att sätta in en shunt och en extra cirkulationspump för garaget. I och med att jag kör olika temperaturer i hus och garage samt att det verkar som att jag har dåligt tryck i värmeslingan.

Sen ringde jag IVT för att kolla vad de trodde. De trodde inte att pumpen var för klen. De kunde dock inte ange hur lång golvvärmeslinga som pumpen klarar av. Men om pumpen var för klen skulle pumpen larma för "pressostat hög". Det kan jag köpa.

Det borde dock finnas ett optimalt flöde i värmebäraren. Alltså, har man en väldigt kort Vb-slinga så är man väldigt långt från att pumpen ska få problem med pressostat hög. Ju längre Vb-slingan sen är så ju närmare den längd där pumpen löser ut för "pressostat hög" kommer man. Ligger man då just under larmgränsen borde man ha ett ogynnsamt flöde.

/Torsten
IVT Greenline + C7. Borrhål 180m artesiskt vatten i hålet 7 l/min. Villa i Luleå, 1 1/2-plan tot 175 m2 boarea + 40 kvm garage. Golvvärme i både hus och garage.

Utloggad hulta

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 537
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2010, 12:42:05 »
Det är en intressant frågeställning. Hoppas någon kunnig här på forumet kan förklara.

Jag pratade med en kollega som var ganska insatt i uppvärmning. Han sa att det kunde vara ide att sätta in en shunt och en extra cirkulationspump för garaget. I och med att jag kör olika temperaturer i hus och garage samt att det verkar som att jag har dåligt tryck i värmeslingan.

Sen ringde jag IVT för att kolla vad de trodde. De trodde inte att pumpen var för klen. De kunde dock inte ange hur lång golvvärmeslinga som pumpen klarar av. Men om pumpen var för klen skulle pumpen larma för "pressostat hög". Det kan jag köpa.

Det borde dock finnas ett optimalt flöde i värmebäraren. Alltså, har man en väldigt kort Vb-slinga så är man väldigt långt från att pumpen ska få problem med pressostat hög. Ju längre Vb-slingan sen är så ju närmare den längd där pumpen löser ut för "pressostat hög" kommer man. Ligger man då just under larmgränsen borde man ha ett ogynnsamt flöde.

/Torsten

Försöker svara fast jag förstår inte fullt ut snacket här. Men du bör väl inte riskera pressostat hög för du har väl fler slingor? Om då flödet är för litet i just slingan i garaget och det ej hjälper att öppna strypventilen fullt så är det ide att montera egen shunt med cirkulationspump för just garagets slinga.
Skulle inte det hjälpa ändå så måste tempen till garagets slinga ökas!

Tips får du här nu. När jag stängde av oljepannan för fem år sedan så moddade jag golvvärmeslingan med en liten varmvattenberedare på 10liter så jag kunde ha igång golvvärmen i tv-rummet. Kopplade den i serie med golvvärmeslingan och ställde termostaten till önskad temp på golvet.
Bild här:

Monterade säkerhetsventil för säkerhets skull och he he flaskan till för eventuell övertrycksvatten som ej kom ändå.
Beredaren fortfarande inkopplad trots värmepump nu men urkopplad elpatron. Ifall jag stänger av värmepumpen på varma årstiden så kan ändå få golvvärme.
« Senast ändrad: 09 januari 2010, 12:47:34 av hulta »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: Cirkpump på värmebäraren
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2010, 13:48:09 »
Teori 1) Det är bra med ett snabbt flöde i systemet som säkerställer att all värme som går ut på VB ut kommer tillbaka inte alltför avkylt så att pumpen + elpatron stegvis orkar höja det upp till börvärde. Detta skulle tala för ett ökat flöde och optimering av deltat över värmekretsen säg runt 6-8 grader totalt.

Teori 2) Det är bra med ett minskat flöde i systemet som säkerställer att elpatronen hinner med att värma det vatten som strömmar igenom. Detta talar för ett minskat flöde i systemet, med som grund ca 10 grader delta utan elpatron, och med elpatron blir det då ca. 13-14 grader i verklighet.
 

Har svårt att förstå teori 2. Om elpatronen ger 3 kW tillförs vattnet 3 kW oavsett vattnets hastighet. Det är inte så att vid hög hastighet vattnet bara hinner ta upp 2 kW medan 1 kW försvinner någonstans. Alla kW som elpatronen avger hamnar i vattnet. Det blir oskså högre deltaT automatiskt när elpatronen går in i och med att tillförda effekten ökar.

Teori 1 lider av svagheten att börvärdet måste ändras när värmebärarflödet ändras så man lurar sig nog där. Det som bestämmer hur snabbt temperaturen stiger är

(Pumpens plus ev. tillsatsels värmeeffekt - Radiatorernas avgivna effekt)/Antal liter vatten i systemet 

Det blir ett visst antal kWh som skall tillföras till radiatorvattnet för att nå börvärdet oberoende av cirkulationspumpens hastighet.

Jag tycker det borde vara så att har man ställt in värmebärarpumpen så att deltaT har hamnat på ett bra värde, låt oss säga 7 grader, så kör man vidare med det. Det är optimalt deltaT över kondensorn man vill ha för bästa COP. Vad som händer efteråt i tillsatspatronen vet kondensorn inget om. Nu är det så att köldmediets glide minskar med ökande temperatur så teoretiskt bör det vara så att optimalt deltaT över kondensorn minskar något vid högre temperatur. Vet inte vad det betyder i praktiken.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal