Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Optima 600 - Avfrostningsproblem vid kallare än -5 grader (pic inside)  (läst 4237 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Penguin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
(snabbfråga: Är det okej/bra att stänga av värmepumpen när det är såhär kallt som -20 grader och bara köra på elpatron?)

Köpte en Optima 600 lösning med en Kombimodul A/W 9 kW 200 FC och fick installerad i höstas.
Allt verkar ha lirat på fint och elkostnaderna märkbart gått ner kan man väl säga från den förra elpannan NIBE EVC270 (med den låg vi runt 21000 kW/år då (med hushållselen inräknad) vi körde den snålt. Men den var rejält risig och läckte lite också. Bara en tidsfråga att den kanske la av den här vintern så tog inga risker)  Thumbsup

Sedan kom vintern nu då lagom till jul. Dagen före Julafton drog det iväg på -20 grader och jag satt här sent på kvällen och hörde hur det blippade till i huset. Det visade sig vara brandvarnaren i grovköket som larmade lågt batteri. Men där står också kombimodulen och displayen lös blått. Det var märkligt tänkte jag och kände en sorts flashback av ett knäppande ljud tidigare på kvällen från övervåningen ovanför det hela och utanför.

På displayen står det att kompressorn har gått in i tillfälligt driftstop. Det är inget larm tydligen. Larmloggen innehöll inte det alls. Bara de som var vid installationen 3-4 månader innan.

Så jag kikar utanför på andra sidan väggen hur mycket snö som fallit och hur värmepumpen verkar grejja snön under norrsidan av huset. Det är inga problem, men det knäpper om värmepumpen oroväckande medan fläkten går.

Så jag kikar närmare och finner att det är fullt med is runtom lamellerna bakpå och på insidan. en 2-3 cm isblock kan man säga runtom. Eftersom jag läst manualerna och installationsmanualerna noga innan den kom och installerade var min första tanke: "inte bra!!!!"


http://dl.dropbox.com/u/717194/optima600minus19grader.JPG


Eftersom det är sent och får inte tag på installatören och ens fråga vad jag ska göra tar jag beslutet att den där isen måste bort och börjar fundera på om det är något fel med värmekabeln i avrinningsröret som går hela vägen ut eftersom den verkar inte se ut att ha smält isen runtom sig ens på vägen ut ur avrinningshålet från insidan. Tar en vetekudde och kör i micron tokhet och virar runt utloppet bakpå för att tina upp. Och häller på lite varmt vatten bakifrån försiktigt. Dock med baktanke "tänk om det skadar något om jag shockar minuskalla delar med tempererat vatten" dvs.

På morgonen får man tag på IVT och de har tokmassor att göra med 50 samtal direkt på morgonen redan om prylar som inte fungerar alls för folk. Min går ju fortfarande. Men jag får veta att det är okej att tina upp det hela. Och att jag verkar ha något problem med värmekabeln troligen (jag är dock inte så säker det bara är det nu när man läst lite här och T11 värdet som är kallare än yttertemperaturen just nu med 5-6 grader)
Och lokala installatören har semester till den 7:e Jan. Jag är snäll och säger att jag kan stå ut och hålla koll på det hela.

3 dagar senare är hela avrinningsröret tydligen igensatt med en kärna av is. Jag håller rent från is runtom elementen i värmepumpen. Ringer IVT igen och denna gång säger de åt mig att stänga av värmepumpen. Gör det och det tar omfattande värmebehandling med varmt vatten med mera att få hela avrinningsröret fritt från is.
Sedan faller temperaturen ner till 6-11 minus grader över nyår och jag drar igång värmepumpen igen.

Nu har temperaturen dragit iväg till -18 grader igen och jag håller koll på på det hela och häller på varmt vatten och håller det fritt.
Jag tycker det hela är märkligt dock och börjar kolla genom manualen mera och menyerna, samt Googlade av nätet. Och då hittar jag hit!  :D

Jag hittade lite posts om det hela men ingen säger direkt optima 600 osv. Jag har skrivit av loggarna av vad det rapporteras för temperaturer från givarna och T11 är uppe på -23.7 till -25 grader. Värmepumpen går hela tiden konstant samtidigt som tillskott och den stannar till för att frosta av och då sjunker T11 till +10. Sedan sätter värmepumpen igång igen efter 1 minut ca och T11 går snabbt tillbaka till -23 och -25 grader.

Här är i alla fall loggen. Är det T11 som är kass eller? Är det okej/bra att stänga av värmepumpen när det är såhär kallt som -20 grader? Ingen risk att något fryser sönder av att den är avstängd och kör på tillskott tills att installatören kommer hem eller IVT har tid att komma ut?

Temperaturer

T1 - Framledning 39.8  ºC
Värmesystem Stopp  43.4  ºC
T2 - Ute Temperatur -16.4  ºC
T3 - Varmvatten  49.5  ºC
Varmvatten Start 49  ºC
Extra varmvatten start  60.0  ºC
Extra varmvatten stopp 65.0  ºC
Varmvattenspets Stopp 65.0  ºC
T6 Kompressor Temp  60.4  ºC
T8 Värmebärare UT  39.6  ºC
T9 Värmebärare IN  37.0  ºC
Varmvatten Stopp  54.0  ºC
T10 Kondensor Temp  38.6  ºC
T11 Köldmediatemperatur -23.7  ºC
T12 LuftTemp - Förångare -16.4  ºC

Har en 157 kvm 2 våningsmodulent hus med 13 element.

Värmen i huset fungerar och den håller sig runt 18 grader nattetid och en 20 på dagtid och en trevlig jämn värme jämfört med förra.
Men detta är ett problem helt klart.

Ska kika på vad avfrostningsintervallet står på också och bifoga här efter nästa runda nu med lite varmvatten för att vara på säkra sidan. Känns dock som att borde stänga av värmepumpen om det är okej dvs. Vid -17 ger den inte så mycket ändå så bättre köra patronen och sova gott istället kanske?

Edit:

Fläktavfrostning Intervall  1
Fläktavfrostningstid    1.0 min

Avfrostningsinställningar > T12-T11 Inställningar

Tid för uppnådd temperaturskillnad 60s
T12-T11   5.1 ºC
Beräknad minsta temperaturskillnad 6.0  ºC
Skillnad vid +10  ºC       12.0  ºC
Skillnad vid 0  ºC           8.0  ºC
Skillnad vid -10  ºC        6.0  ºC

Något känns i alla fall inte helt klart rätt här. Man lär väl kanske trilla av stolen nu när avläsningen kommer för förra månaden (hoppas jag inte!).  :o
« Senast ändrad: 03 januari 2010, 04:51:08 av Penguin »

Utloggad Shaggy

  • F.d. CTC Rebell ägare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
Jag har en Optima 900 tillsammans med en 200 A/W. Igår kväll fick jag samma meddelande "Tillfälligt stopp av kompressordrift". Det var då ca -17 grader ute. Jag vet att den gick normalt vid - 16.5. Nu på morgonen ringde jag installatören som sa sig inte ha någon praktisk erfarenhet av detta men ansåg att kompressordriften skulle gå igång av sig själv. Han hade dessutom fler kunder som ringt om samma problem.
Nu har ute temperaturen stigit till -14.1 grader och alldeles nyss startade kompressorn igen. Tydligen gäller det att ha tålamod. Det är dåligt att denna situation inte finns beskriven i dokumentionen.
Något problem med avfrostning har jag inte, så våra problem kanske inte är identiska.
IVT Optima 900+200AW sedan Feb 2009
+ Mitsubishi FH25 i separat stuga
1-rörs radiatorsystem

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
T8 - T9, dT över din värmepump är 2.6 grader. Det är lågt. Prova att minska cirkpumpen över värmepumpen till läge ett. dT bör ligga på ca 5 grader vid den låga uttemperaturen du har nu för bättre verkningsgrad.
Du har två cirkpumpar, den bakersta under IVT 290 A/W är den till värmepumpen.


Utloggad Penguin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
Jag har en Optima 900 tillsammans med en 200 A/W. Igår kväll fick jag samma meddelande "Tillfälligt stopp av kompressordrift". Det var då ca -17 grader ute. Jag vet att den gick normalt vid - 16.5. Nu på morgonen ringde jag installatören som sa sig inte ha någon praktisk erfarenhet av detta men ansåg att kompressordriften skulle gå igång av sig själv. Han hade dessutom fler kunder som ringt om samma problem.
Nu har ute temperaturen stigit till -14.1 grader och alldeles nyss startade kompressorn igen. Tydligen gäller det att ha tålamod. Det är dåligt att denna situation inte finns beskriven i dokumentionen.
Något problem med avfrostning har jag inte, så våra problem kanske inte är identiska.

Håller med att det är lite dåligt att felmeddelandet inte finns med i grund dokumentationen med mera. Eller att det här med frostbildning och beskrivning av T värdena inte är bättre samt scenario. IVT ringde just de tycker T11 är som det ska etc. och att man inte får ut så mycket ändå just nu. Men han kunde inte förklara vad avfrostningsintervallet 1 stod för egentligen så undrar hur mycket pejl han hade i övrigt egentligen. Han trodde det var värmekabeln fortfarande. Men han sa även att det kan ju räcka med att värmepumpen hamnar i osynk/obalans för att den inte riktigt ska klara av att frosta av ordentligt och bygger upp is bara. Det tycker jag låter väldigt märkligt. Så kan inte en värmepump fungera ur driftstabil synvinkel. Man måste kunna åka iväg och veta att saker och ting gör som de ska lixom.

Märkligt..

Utloggad Penguin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
T8 - T9, dT över din värmepump är 2.6 grader. Det är lågt. Prova att minska cirkpumpen över värmepumpen till läge ett. dT bör ligga på ca 5 grader vid den låga uttemperaturen du har nu för bättre verkningsgrad.
Du har två cirkpumpar, den bakersta under IVT 290 A/W är den till värmepumpen.



Är det något jag kan ändra medan modulen och värmepumpen är i drift eller bör jag stänga av, ändra och slå på?

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
Vartalet på cirkpumpen kan du ändra när pumpen går

Utloggad Penguin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
Vartalet på cirkpumpen kan du ändra när pumpen går

Hmm. Jag är en sån där snubbe som alltid verifierar och gillar bidra information. Tog lite bilder på vad cirkulationspumparna står på. Vet att folk älskar bilder också  ;)

Cirkulationspumpen över värmepumpen står på III. Alla posts jag sett hör har bara snackat om I och II. Reagerade därav. Låter som det är fräs i rören mot värmepumpen också, he he.
Därtill sitter det någonting i plast ovanför med spår i som verkar höra till respektive cirkulationspump. Vilken av dem är det man ska pilla på?   knUp

Kanske bör säga att det här systemet är installerat i mälardalen i medelsverige utanför Västerås ifall värmezonen i sig kan ha betydelse på något vis (jag är IT snubbe, vi kan inte sånt här, ha ha ha)

I alla fall:

Bit av display över temperaturer nu vid -12 grader ca:
http://dl.dropbox.com/u/717194/temperaturdisplay-delvis.jpg

Cirkulationspump över värmepump:
http://dl.dropbox.com/u/717194/cirkulationspumpovervarmepump.jpg

Cirkulationspump över radiatorsystemkrets:
http://dl.dropbox.com/u/717194/cirkulationspumpoverradiatorer.jpg

Båda cirkulationspumparna i relation till varandra:
http://dl.dropbox.com/u/717194/cirkulationspumparvarmepumpochradiatorer.jpg


Läste av elförbrukningen och jämförde med förra årets månad med gamla pumpen. Nu var det iofs mycket kallare i år över den här tiden ute. Förra året var slask hela vintern i stort sett. Men förra månaden gick loss på 2282 kW och förra året 2269 kW. Kanske inte så illa pinkat ändå. Hade det varit den här kulan över gamla hade den nog dragit iväg 3k kan man misstänka.

Finns det något speciellt vad gäller denna sorts lösning och produkt av vad man INTE ska göra under några omständigheter, om man bortser från dumpuckade saker som att inte och pilla med gem i elektroniken eller saker som "folk gör på fyllan" (jag är aldrig full bör nämnas dock  8) )
« Senast ändrad: 03 januari 2010, 14:04:37 av Penguin »

Utloggad mikaelanderlund

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
Kan tyvärr inte se markeringarna på dina bilder men om den står på 3 så ändra till 2. Det är den i plast du ska vrida på med en skruvmejsel.

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 60
Hej hej

Såg dina tidigare isproblem, hade dom samma förra vintern men löste det med en lös värmeslinga som ligger i tråget o ner i dräneringsröret...nu fryser inte pumpen igen som din gör på bilden...ser exakt ut som på min tidigare...

Tycker du ska pröva ställa om med en 5krona cirkulationspumparna...

Kör båda mina på läge 1 just nu, men det där kan ju vara olika...

men läge tre på båda låter lite mycke, borde höras i rören och radiatorena att du har så högt flöda...brukar bli ljud av det

Den främre är till elementen den bakre är till pumpen

Ingen större risk att något fryser sönder heller, så länge du har el till huset så elpatronerna håller upp värmen och cirkulationen går så lär inget hända...


Håkan
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Penguin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
Hej hej

Såg dina tidigare isproblem, hade dom samma förra vintern men löste det med en lös värmeslinga som ligger i tråget o ner i dräneringsröret...nu fryser inte pumpen igen som din gör på bilden...ser exakt ut som på min tidigare...

Tycker du ska pröva ställa om med en 5krona cirkulationspumparna...

Kör båda mina på läge 1 just nu, men det där kan ju vara olika...

men läge tre på båda låter lite mycke, borde höras i rören och radiatorena att du har så högt flöda...brukar bli ljud av det

Den främre är till elementen den bakre är till pumpen

Ingen större risk att något fryser sönder heller, så länge du har el till huset så elpatronerna håller upp värmen och cirkulationen går så lär inget hända...


Håkan

Installatören drog en lös värmeslinga hela vägen som går ut en halv decimenter utanför rörets mynning (precis som du beskriver). Men den verkade inte värma alls när allt var iskubsproduktion före julafton. Den var fast i isblocket först och sedan andra gången när hela röret hade is ända bort till pumpen och inget vatten alls kom genom den.

Jädra märkligt dock här nu. Har inte ändrat på något än, men efter jag stoppade och startade pumpen första gången förrut känns det som om värmeslingan kanske började göra lite. Nu andra gången idag när det är -10 grader så körd den inte på tillskott alls just nu och pumpen går inte konstant heller. Jädra märkligt. Det var något som susade lite extra när jag tog korten på cirkulationspumparna. Då förde jag undan den svarta kabeln framför cirkulationspumpen till värmepumpen och noterade att ett ljud försvann som det kändes just då. Kan vara inbillning men beteendet är helt annorlunda nu än innan plötsligt. (it's alive!! aaah!)

Men jo.. det susar på fint i rören till värmepumpen. I radiatorkretsen susar det inget dock. Där är det tyst och fint. Det är dock stora element, ett är 3 meter långt. Några  2 meters osv. enbart 1 är runt en meter och 2 är 1-2 meter. Samt handukstorken i badrummet som sitter på det hela också.

Jädra intressant är det här dock. Man mår inte dåligt av att lära sig sina prylar direkt ^^

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 60
Det finns ju en inställning för värmekabel i menyn, kanske den har någon konstig inställning...ja kör min från det att de blir runt 0an ute...börjar det bygga is tror ja aldrig den kommer ikapp sen...lite för dålig effekt på dom för att tina is...

Det är ju inte fel lära sig grejerna...var nere tittade till min förut, snurrar på fint nu när det bara är -10 här...mina problem komer runt 18-20 minus

Men bara inse det inte är en bergvärme pump man har...förhållandena i luften är ju betydligt sämre än i backen:)
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Penguin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
Det finns ju en inställning för värmekabel i menyn, kanske den har någon konstig inställning...ja kör min från det att de blir runt 0an ute...börjar det bygga is tror ja aldrig den kommer ikapp sen...lite för dålig effekt på dom för att tina is...

Det är ju inte fel lära sig grejerna...var nere tittade till min förut, snurrar på fint nu när det bara är -10 här...mina problem komer runt 18-20 minus

Men bara inse det inte är en bergvärme pump man har...förhållandena i luften är ju betydligt sämre än i backen:)

Jo det är inte mycket fräs i de kablarna. De är till för att gå i intervall från första antydan till piggelin.

Jag kom på vad det var som slutade surra förresten när jag tog korten. Gick ut en sväng med grabben i pulkan och när jag kom tillbaka sa sambon att det var väldigt kallt i elementen.
Kikade på temperaturer och det stod konstant 42 grader på radiatorerna. Allt var stilla.. inget eltillskott.. ingen värmepump gick.. ingen kompressor.. på lång tid.. och mer tid..

En viss kabel som går in till ställaren till cirkulationspumpen till radiatorerna hade råkat åka ur lite när jag flyttade om kablarna... Slog av modulen. I med kabeln helt och såg till att haken säkrade den så den inte åker ur igen. Ställde om cirkulationspumpen till värmepumpen till II. Slog på och så blev det lite mer värme i elementen...  :D

Vilken stjärna man är...  a:gl

Ska låta den gå nu ett tag och sedan se vad T8, T9 och T11 uttrycker.

Den står på att frosta av var 30:e minut. Och att värmekabeln då ska köra i 15 minuter i övrigt.


Funderade över att cirkulationspumpen för radiatorkretsen/elementen står på III också. Vad blir konsekvensen om den skulle gå för långsamt om man ställer om den till II? Jag misstolkar kanske att ju snabbare vätska rusar runt i ett rörsystem i viss mån kan den kylas av fortare, och för stillastående förs istället inte värmen ut effektivast från värmestället?
« Senast ändrad: 03 januari 2010, 18:09:00 av Penguin »

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
Jag misstolkar kanske att ju snabbare vätska rusar runt i ett rörsystem i viss mån kan den kylas av fortare, och för stillastående förs istället inte värmen ut effektivast från värmestället?

Det är snarare så att om vätskan pumpas runt för fort så hinner den nästan inte att avge något alls utan det mesta av värmen kommer tillbaka till pannan.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Penguin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
Kan tyvärr inte se markeringarna på dina bilder men om den står på 3 så ändra till 2. Det är den i plast du ska vrida på med en skruvmejsel.

Avrinningsröret var ingenfruset nu på morgonen och fick lösa det fritt med varmvatten från båda hållen. Varit en 15-17 minus inatt.
Låter som om man i princip har en dåligt fungerande värmekabel eller rutin bakom den. Är inte riktigt säker men det kanske börjar droppa lite i mynningen i röret när jag tvångsavfrostar och den då börjar köra i 15 minuter. Ett är säkert och det är att den inte lyckas hålla röret ens fritt i de här temperaturerna. Det är iskärna rakt genom där den är upptryckt som ett skruvstäd i röret.

Ställde om cirkulationspumpen över värmepumpen till II igår. Värdena just nu är följande (kanske är det läge I som gäller. Och även ställa om cirkulationspumpen över radiatorerna från III till II. Allt verkar stå högt ställt).

Temperaturer

T1 - Framledning 39.6 
Värmesystem Start  38.4
Värmesystem Stopp 42.5 
T2 - Ute Temperatur -15.0 
T3 - Varmvatten  51.3 
Varmvatten Start 49 
Extra varmvatten start  60.0 
Extra varmvatten stopp 65.0 
Varmvattenspets Stopp 65.0 
T6 Kompressor Temp  78.3 
T8 Värmebärare UT  36.3 
T9 Värmebärare IN  34.9 
Varmvatten Stopp  54.0 
T10 Kondensor Temp  38.6 
T11 Köldmediatemperatur -21.7 
T12 LuftTemp - Förångare -15.2 

En annan fundering är just att den är satt att avfrosta var 30 minut. Och då ska den dra igång värmekabeln i 15 minuter. Det innebär att det är 15 minuter då värmekabeln alltså inte är igång tills dess att avfrostning sker igen och värmekabeln sätter igång igen. Vid temperaturer såsom -10 till -20 grader känns det som om lite is blir vätska och inte hinner bort i en del av röret pga. dess lutning och de vinklar (ska nog ta en bild på det. Har mina misstankar vart det sätter igen först) vilket är dragna.

Utloggad Penguin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
Hej hej

Såg dina tidigare isproblem, hade dom samma förra vintern men löste det med en lös värmeslinga som ligger i tråget o ner i dräneringsröret...nu fryser inte pumpen igen som din gör på bilden...ser exakt ut som på min tidigare...

Tycker du ska pröva ställa om med en 5krona cirkulationspumparna...

Kör båda mina på läge 1 just nu, men det där kan ju vara olika...

men läge tre på båda låter lite mycke, borde höras i rören och radiatorena att du har så högt flöda...brukar bli ljud av det

Den främre är till elementen den bakre är till pumpen

Ingen större risk att något fryser sönder heller, så länge du har el till huset så elpatronerna håller upp värmen och cirkulationen går så lär inget hända...


Håkan

Helt appropå förresten;

Vad har du för tid mellan avfrostningarna? Min är på 30 minuter.
Vad har du för tid på hur länge värmekabeln kör? Min är på 15 minuter där.



Lika bra man visar lite bilder på avrinningsröret  från värmepumpen (sista bilden är Rego800 och rördragningen runtom den för skojs skull bara).

http://dl.dropbox.com/u/717194/IMG_0365.JPG

Det är första kröken där röret går ner mot marken och sedan fortsätter bort mot nästa där det inte verkar vara mycket lutning alls enligt vattenpasset. Känns som om den där kröken ner mot marken skulle bort helt och gå direkt till 90 grader höger och ner mot marknivå så att vattnet rinner mot mynningen med säkerhet dvs.

http://dl.dropbox.com/u/717194/IMG_0366.JPG

http://dl.dropbox.com/u/717194/IMG_0367.JPG

http://dl.dropbox.com/u/717194/IMG_0368.JPG
Lossade röret från klammern för att få lite mer lutning på röret. Kanske kan hjälpa avrinningen mot sista 90 kröken där och mynningen.

http://dl.dropbox.com/u/717194/IMG_0369.JPG

http://dl.dropbox.com/u/717194/IMG_0370.JPG

http://dl.dropbox.com/u/717194/IMG_0371.JPG


« Senast ändrad: 04 januari 2010, 23:07:23 av Penguin »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal