Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Gradminuterna  (läst 2363 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
Gradminuterna
« skrivet: 29 december 2009, 10:30:50 »
Vi har nu runt -13 och jag såga att när gradminuterna passerade -400 så startade tillsatsvärmen. Men då ökade jag till -600 för att bli av med tillsatsen, men nu närmar den sig -600. Nu kan jag väl inte undgå tillsatsvärmen? Har Kbin +0,9 Kbut -0,6. Är det något annat jag kan göra för att undgå tillsatsvärmen?
Bor i Sörmland.
Hus från 1943, tilläggsisolerat, kopplade fönster ungefär 160 m2 (80 + 80) i två plan. Värmesystemet både enrörs och tvårörs, både gamla och nya element.
Tidigare vedeldning med tankar, laddomat m.m.
Nu Nibe 1245-6, borrade 130m, 12 m till berg, undermätare el.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5325
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuterna
« Svar #1 skrivet: 29 december 2009, 10:53:02 »
Vill du inte ha nått tillskott kan du ju stänga av tillskottet men då kommer du att få kallt inne när pumpen inte orkar hålla värmen. Du kanske spar in nån krona i timmen men får frysa i stället så frågan är om det är värt det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
SV: Gradminuterna
« Svar #2 skrivet: 29 december 2009, 11:07:20 »
Jag vill ju givetvis ha det varmt och gott inne. Men jag kan ingenting om värmepumpar. Vad är det man ska kolla och förändra för att få en bra drift av vp. Är -13 den lägsta tempen som min vp klarar tror du?
Måste man vara ingeniör för att ha en vp?
Bor i Sörmland.
Hus från 1943, tilläggsisolerat, kopplade fönster ungefär 160 m2 (80 + 80) i två plan. Värmesystemet både enrörs och tvårörs, både gamla och nya element.
Tidigare vedeldning med tankar, laddomat m.m.
Nu Nibe 1245-6, borrade 130m, 12 m till berg, undermätare el.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5325
  • Jag älskar värme!
SV: Gradminuterna
« Svar #3 skrivet: 29 december 2009, 11:47:06 »
Hur kallt din pump klarar utan tillskott är svårt att säga utan att ha alla "parametrar" klart för sig, men klarar den ner till minus 13 så är de helt OK. Och man behöver knappast vara nått tekniskt geni för att ha VP, dom flesta bryr sig över huvud taget inte om pumpen utan låter den tuffa och gå. Sedan finns det ju en del "nördar" som tex. dom som häckar på det här forumet som försöker få ut absolut max av sina anläggningar.
Genom att lära sig hur det fungerar kan man (om man har intresset) kanske plocka ut lite mer ur anläggningen utan att man gör avkall på komforten, men på en riktigt installerad och dimensionerad anläggning är det bara marginella förtjänster att göra.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
SV: Gradminuterna
« Svar #4 skrivet: 29 december 2009, 13:43:49 »
Kbin +0,9 Kbut -0,6   differensen på kallasidan är låg (1,5 grader) om givarna visar rätt.
Vilken hastighet går KB-pumpen ? Vad har du för andra temperaturer ?
Det är jo tråkigt med tillsats el om man kan undvika den, men annars är det
så som svenske kocken säjer om pumpen inteklarar mer så är det inte mycket
att välja på. Men det är helt naturligt att man vill utnyttja
pumpen så mycket som möjligt.

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
SV: Gradminuterna
« Svar #5 skrivet: 29 december 2009, 14:04:10 »
Jag har ingen aning om KB-pumpens hastighet. Vet inte hur jag kontrollerar det, enligt handboken så ska man gå in i meny 3.1 men jag har bara menyer som börjar på 5.x.
Jag kör cirkulationspumpen på 90% för att försöka få igång ett element som inte vill bli tillräckligt varmt.
Har 4-5 graders diff på fram och returledning. Ringde Nibe om att det inte går att ställa tid o datum. Dom svarade att det kommer en fix efter nyår. Har just satt i ett USB-minne för att logga lite.
Bor i Sörmland.
Hus från 1943, tilläggsisolerat, kopplade fönster ungefär 160 m2 (80 + 80) i två plan. Värmesystemet både enrörs och tvårörs, både gamla och nya element.
Tidigare vedeldning med tankar, laddomat m.m.
Nu Nibe 1245-6, borrade 130m, 12 m till berg, undermätare el.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
SV: Gradminuterna
« Svar #6 skrivet: 29 december 2009, 15:44:44 »
Jag vet inget om Nibe annat än skälva principen är jo samma i alla pumpar.
Valiga fall är det  en vred på skälva pumpen med 3-lägen 1,2,och 3 var av trean är
högsta läge men din pump är kanske så modern att den är varvtalsstyrd. En del pumpar
är så avancerade att den styr hastigheten att den blir optimal angående differensen.
Om man sänker hastighet så ökar differensen och tvärt om.
Samma gäller på varma sidan också.
Differensen på varma sidan är också lite låg, men det kanske beror på att man inte
har hunnit hitta rätta inställningar över huvudtaget, du har jo blandat med en rörs och
två rörs system.
Angående elementerna så kanske man får strypa vissa element att man får cirkulation
till dom andra som är inte varma.

Utloggad frega

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 151
SV: Gradminuterna
« Svar #7 skrivet: 29 december 2009, 22:49:30 »
Jag kör cirkulationspumpen på 90% för att försöka få igång ett element som inte vill bli tillräckligt varmt.


Är din anläggning ny? Jag anar att du försöker få bort lite luft i systemet. Jag har också problem med ett element och det är den som är längst bort från VP. Troligtvis behöver jag, förutom att få bort luft, att strypa små element som är nära VP eftersom de är genomheta jämfört med andra element. Detta kanske också kan vara en lösning för ditt ljumma element?

Mvh
frega
Den 7 dec 2009 startade Nibe 1245-6.
160m borrning, konvertering av 12 element, Svedbergs Bas handdukstork 50x142cm, utjämningskärl 100L.
Hus: 1,5plan, 156kvm, byggt 1976, 2-glasfönster.

Utloggad mikeymos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
SV: Gradminuterna
« Svar #8 skrivet: 30 december 2009, 00:16:45 »
Hej Janus, sitter själv med en 1245 som jag med hjälp av detta eminenta forum har justerat lite grand.

Om du bara kan accessa 5.xx menyer så har du aktiverat service menyn. Håll knappen "returpil" intryckt tills service meny fönstret försvinner ur displayen.

Hastigheten på cirkulationspumpen ställer du in under meny 5.1.11. Vet inte vilken skillnad det skall vara mellan framledning och retur, men tror att det skall vara runt 7-10 grader. Finns säkert någon här på forumet som kan svara på det. Du kikar på skillnaden under "info"
Din hastighet förefaller vara ganska hög, men som sagt kolla delta på framledning och retur.

Ditt delta på köldbärare in och ut är verkar vara lite för litet. Enligt manualen så skall det ligga på mellan 2-5 grader. Att justera KB pumpen krävs att du tar bort fronten samt locket till kyldelen- Se sid 39 i den bifogade länken till pdf manualen för detta.

Sedan vad gäller tillsats,  att labba med gradminuter kommer inte förändra det faktum att ditt hus behöver mer än 6kw (antar att du har en 6kw pump) energi vid utetemperatur som råder nu,  för att hålla innertemperaturen. Då hoppar tillsatsen in för att skjuta till energin som behövs för att hålla värmen.

Helt orelaterat till ovan kan jag nämna att jag har justerat gradminuter till -190 och det funkar väldigt väl. Har få starter och inga problem med temperatursvängningar.

Lycka till med justeringarna!

http://www.nibeonline.com/pdf/031303-5.pdf

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
SV: Gradminuterna
« Svar #9 skrivet: 30 december 2009, 11:00:12 »
Frega, Jo min vp startades Dagen före julafton. Det rullar på men som du ser så har jag lite kvar att fixa med. Har nu full fart på alla element. Vet inte om det är kylan kombinerat med 55 grader ut och högre fart på CP som gjort att elementet kommit igång. Men som du ser så har jag bara 4-5 graders skillnad på fram och retur på värmen. Många av de stora gamla elementen är varma även vid utgången. Håller på med att ta fram en fast strypning då jag tagit bort alla termostater. Dom nya moderna är enklare att strypa.
Mikeymos, jag är helt rudis på det här med gradminuter. Gradminuterna var ställda som standard till-400. Menar du att du minskat till -190 när det är så här kallt, vi har -18 just nu? Eller har det ingen betydelse???? :-\ Sc:,h.
Bor i Sörmland.
Hus från 1943, tilläggsisolerat, kopplade fönster ungefär 160 m2 (80 + 80) i två plan. Värmesystemet både enrörs och tvårörs, både gamla och nya element.
Tidigare vedeldning med tankar, laddomat m.m.
Nu Nibe 1245-6, borrade 130m, 12 m till berg, undermätare el.

Utloggad janus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
SV: Gradminuterna
« Svar #10 skrivet: 30 december 2009, 11:53:29 »
VP visar en rumstemp på 21,4 grader jag har ställt in på 20 grader, ändå går pumpen. Det är inte varmvatten pågång. Varför går pumpen tro?
Bor i Sörmland.
Hus från 1943, tilläggsisolerat, kopplade fönster ungefär 160 m2 (80 + 80) i två plan. Värmesystemet både enrörs och tvårörs, både gamla och nya element.
Tidigare vedeldning med tankar, laddomat m.m.
Nu Nibe 1245-6, borrade 130m, 12 m till berg, undermätare el.

Utloggad mikeymos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
SV: Gradminuterna
« Svar #11 skrivet: 30 december 2009, 14:57:33 »
Hej Janus,

Försöker förtydliga mitt svar från i går.

"Start av kompressor" är satt till -60 som standardinställning det är den som jag ändrade till -190 utan att det påverkar min innetemperatur negativt.
Syftet med det är att få ner antalet kompressorstarter. Kanske lite vanskligt att hålla på att testa det just nu med tanke på utetemperaturen?

Däremot är "start tillsats" satt till -400 gradminuter (standardinställning), när pannan når -400 gradminuter slår elpannan till med 2kWh effekt.
Som standardinställning är det 100 gradminuter "diff tilsats" mellan effektstegen, mao så hoppar elpannan upp till 4kWh vid -500 gradminuter etc.

Ang din senaste fråga. Eventuellt så har det att göra med det som beskrivs på sida 52 under 1.9.4 - man kan ställa in vilken inverkan/faktor rumsgivaren skall ha på framledningsvattnet. Men jag gissar bara här.

Lycka till!



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal