Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektvakt aktiv pÃ¥ IVT490  (läst 16187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larneby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Effektvakt aktiv på IVT490
« skrivet: 19 december 2009, 18:53:13 »
Hej.
Har en IVT 490 (3,5 år gammal). Jag har problem med låg temperatur på mitt varmvatten. Har vattenburen golvvärme som uppvärmningskälla för mitt hus, men där ser jag inga problem. Huset är varmt och skönt.

Har tittat på överhettningsskyddet och det har inte löst. På skärmen blinkar ikonen för eltillskott och texten "Effektvakt aktiv" visas.

Mina temperaturer på maskinen är:
Framledningstemp GT1: 33,7 (45,1)
Ute GT2: -7,7
Tappvarmvatten GT3:1  39,1
Varmvatten GT3:2   39,4
Värmevatten GT3:3   33,4
Kompressor GT6   66,0

GT3-temperaturerna verakr låga. Ska inte de ligga kring 50 grader?

Någon som varit med om liknande eller har några tips på vad det kan vara som är fel....
Tacksam för svar.
MArcus

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #1 skrivet: 19 december 2009, 22:09:50 »
Hej,

har ingen erfarenhet av IVT 490, men om symbolen för eltillskott blinkar & texten "Effektvakt aktiv" visas skulle jag rekomendera  dig att stänga av nÃ¥gra tunga förbrukare pÃ¥ den fas/faser din VP är installerad. Kanske du har nÃ¥gon direktverkande radiator i garage eller liknande. Effektvakten känner av den/de faser elpatron är kopplad pÃ¥, är strömmen för hög tillÃ¥ter den inte elpatronen att starta.

Lycka till,

 *vinkar* SP
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Larneby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #2 skrivet: 19 december 2009, 23:42:53 »
Tack Shovelpower.

Ska prova det.
/Marcus

Utloggad 780xlt

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2010, 20:08:17 »
Jag har ingen effektvakt installerad på min 490.
Har tyvärr bara säkrat 20A-säkringar i huvudmatarskåpet för min fastighet.
Detta gör att säkringarna för fas löser ut 2-3 ggr per vinter när det är mycket på samma fas.

Jag står i valet mellan att antinegn installera effektvakt, alternativt säkra upp rejält från 20A.
Vad är att föredra?


Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2010, 19:39:36 »
Installera effektvakten, kolla så det inte redan sitter ett effektvaktskort i maskinen.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2010, 21:11:36 »
Hej

Jag lät plocka bort effektvakten därefter fungerade maskinen bra. Jaghar 20 amp säkrad.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2010, 22:50:28 »
Effektvakten på just 490:n är lite lurig.:D Tyvärr ofta felinkopplad. :( Och då fungerar det dåligt. Rätt inkopplad så är alternativet att huvudsäkringen löser ut.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad ericfrejd

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #7 skrivet: 02 december 2010, 19:03:38 »
Hej!

Jag har ett liknande problem, min effektvakt slår till och från med ca 1 min mellanrum just nu, och tillskottet står konstant på 9 kw. I går var det -18-19 ute men i dag är det bara -5 och jag har samma beteende? Jag tycker också att det är lite kallt inne, ca 17-18 grader.

Det känns som att det inte är optimalt att effektvakten får göra så många till och frånslag då det låter som om det är ett mekaniskt relä inblandat?

Någon skrev i tråden att effektvakten kan vara fel installerad, vad menas med det? Är det något som man kan fixa själv eller måste jag ta hit en reparatör?

Utloggad floatvest

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #8 skrivet: 04 december 2010, 16:54:24 »
Hej!

Jag har ett liknande problem, min effektvakt slår till och från med ca 1 min mellanrum just nu, och tillskottet står konstant på 9 kw. I går var det -18-19 ute men i dag är det bara -5 och jag har samma beteende? Jag tycker också att det är lite kallt inne, ca 17-18 grader.

Det känns som att det inte är optimalt att effektvakten får göra så många till och frånslag då det låter som om det är ett mekaniskt relä inblandat?

Någon skrev i tråden att effektvakten kan vara fel installerad, vad menas med det? Är det något som man kan fixa själv eller måste jag ta hit en reparatör?


har exat samma problem med min..
har ni några tips?


Utloggad Hrimfrost

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #9 skrivet: 09 december 2010, 15:18:31 »
Effektvakterna i 490 är jäkligt luriga då dom kastar ut den stora delen först (det är det ni hör) istället för att snällt stega ner dem små först.
Jag skulle rekomendera ett inköp av säkringar och sen koppla bort effektvakten.
Smäller den säkringarna i ett fasligt tempo så är huset förmodligen för lågt säkrat eller så har ni byggfläktar eller vattenkokare som drar rätt mycket ström.
Men panna brukar endast gå in med full effekt då den ska värma upp allt vattnet sen klarar den sig rätt bra när den väl har fått upp temp.
Så kör utan effektvakt och inget annat igång under en kväll.
Det är ju så trevligt att äta ute.
Skulle det vara så att ni har en 13kw elpatron så kan den behövas begränsas samt om ni har ngt som drar mycket el så kan en stor del av elpatronen oturligt hamnat på samma fas och då flyger "kontaktorn" (vet att det inte är en sådan)på kraftkortet in och ut.

Utloggad jasu50

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #10 skrivet: 26 december 2010, 15:37:54 »
Har tittat på överhettningsskyddet och det har inte löst. På skärmen blinkar ikonen för eltillskott och texten "Effektvakt aktiv" visas.

Mina temperaturer på maskinen är:
Framledningstemp GT1: 33,7 (45,1)
Ute GT2: -7,7
Tappvarmvatten GT3:1  39,1
Varmvatten GT3:2   39,4
Värmevatten GT3:3   33,4
Kompressor GT6   66,0

GT3-temperaturerna verakr låga. Ska inte de ligga kring 50 grader?

Har haft samma symptom och då var det överhettningsskyddet som löst ut och alla steg gick inte. Tryck in återställningen och om du hör att maskinen klickar till och börjar jobba så är problemet löst. Det finns inga indikatorer på att det löst ut mer än att man får testa att återställa.

Utloggad Karl-Johan77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2011, 13:41:31 »
Har samma problem med min 490. Hur kopplar man bort effektvakten och var sitter den?

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2011, 11:57:59 »
Säkra upp huvudsäkringen istället för att installera en effektvakt.
Man är ofta inte medveten om att man med effektvakt installerad, tillåter pannan att stänga av värmen när Du bäst behöver den.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2011, 14:48:50 »
Säkra upp huvudsäkringen istället för att installera en effektvakt.
Man är ofta inte medveten om att man med effektvakt installerad, tillåter pannan att stänga av värmen när Du bäst behöver den.

Huvudsäkringarna skall givetvis klara att pannan går för fullt. Dock finns det ju en del pengar att spara på att inte säkra upp för de få tillfällen då panna, tvättmaskin, spis och vattenkokare går samtidigt - Då är effektvakten nödvändig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Effektvakt aktiv på IVT490
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2011, 15:21:13 »
Det är riktigt.
Men det är många som fått en aha-upplevelse denna och förra vintern, då tillåtet tillskott inte räckt till för att hålla huset varmt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!