Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag installera för ny värmekälla??? Hjälp!  (läst 1726 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Malin75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Idag har vår elpanna gått sönder och jag är velig över vad jag ska välja för ny värmekälla?? Kan någon hjälpa mig med tips?? Vi har en 1½ plans tegelvilla med källare (alltså inte särskilt öppen planlösning) från 1950. Hela huset är byggt av hålsten dessutom. Elementen är vattenburna och vi förbrukar idag ca 25.000 kwh om året. Husets yta är ca 200 kvm med källan inräknad. Vad ska jag nu välja? Ny elpanna (klart billigast att köpa in men dyr i drift), bergvärme (tror dock att det är för långt ner till berget), jordvärme (hur mycket yta behövs), luft/vattenpump (oöppen planlösning dock). Någon som kan ge mig bästa tipsen så är jag tacksam!!!


Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Idag har vår elpanna gått sönder och jag är velig över vad jag ska välja för ny värmekälla?? Kan någon hjälpa mig med tips?? Vi har en 1½ plans tegelvilla med källare (alltså inte särskilt öppen planlösning) från 1950. Hela huset är byggt av hålsten dessutom. Elementen är vattenburna och vi förbrukar idag ca 25.000 kwh om året. Husets yta är ca 200 kvm med källan inräknad. Vad ska jag nu välja? Ny elpanna (klart billigast att köpa in men dyr i drift), bergvärme (tror dock att det är för långt ner till berget), jordvärme (hur mycket yta behövs), luft/vattenpump (oöppen planlösning dock). Någon som kan ge mig bästa tipsen så är jag tacksam!!!



först o främst så måste jag förklara skilnaden mellan luft/vatten & luft/luft värmepumpar.

en luft vattenvärmepump andvänder luften som energikälla presis som bergvärme pumpen andvänder berget som energikälla. sen omvandlar den det till varmt vatten do kan köra i ditt radiatorsystem

en luft/luft värme pump andvänder luft som energi källa & omvandlad det till varm luft.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
du behöver ungefär 400m slang som förläggs 2 meter från huset & 1 meter mellan slingorna absolit inte tätare.

det första du ska göra är o tareda på om ditt radiatorsystem är av lågtempsystem, annars så kan du inte ha värmepump alls
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Fel

Om man ej har lågtempsystem kompleterar man systemet med fler element. Ett bra ALT ÄR ATT MONTERA IN EN VATTENBUREN FLÄKTKONVEKTOR SOM KOMPLETTERING. Finns i utförande i olika effekter upp till 4000W värme. Bra som värme källa i lågtemp system
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
det första du ska göra är o tareda på om ditt radiatorsystem är av lågtempsystem, annars så kan du inte ha värmepump alls

Fel, jag kör tunna panelradiatorer ihop med en luft vatten pump vilket kanske inte är optimalt men ändå en stor besparing jmfrt med olja/el. Givetvis är stora element att fördra men "man tager vad man haver"

Tidigare förbrukning 28000kWh, räknar med att hamna på 15000 efter installationen
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 506
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!