Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: En knäckfråga  (läst 2093 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 204
En knäckfråga
« skrivet: 16 november 2009, 16:50:49 »
Surväder nu +7grader,då blir det för kallt inne,har öka finjusteringen kör kurva3.0/+1,när det blir  minusgrader kommerr det att bli för varmt,har provat olika kurvlutning men frågan är måste man normalt knäcka kurvan för att bra temp?
Ni som kör knäcktkurva ökar ni knäckning med minskad temp? eller blir det en knäckning bara?
Jag har innegivare som inte är aktiverad än,funkar den motsvarande knäckt kurva?
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
SV: En knäckfråga
« Svar #1 skrivet: 16 november 2009, 17:29:05 »
Är lite förvånad , brukar inte knäckpunkten ligga runt 0 - 2 ºC? det är väl runt där som man brukar vilja ha lite mer värme?

///Anders A
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad major

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: En knäckfråga
« Svar #2 skrivet: 16 november 2009, 18:54:55 »
Har samma problem, det blir för kallt inne vid +5-7 - men däremot för varmt om det ligger runt nollan. Testar för fullt för att jämna ut detta...

Surväder nu +7grader,då blir det för kallt inne,har öka finjusteringen kör kurva3.0/+1,när det blir  minusgrader kommerr det att bli för varmt,har provat olika kurvlutning men frågan är måste man normalt knäcka kurvan för att bra temp?
Ni som kör knäcktkurva ökar ni knäckning med minskad temp? eller blir det en knäckning bara?
Jag har innegivare som inte är aktiverad än,funkar den motsvarande knäckt kurva?
IVT Greenline HT Plus C 9, 160 m (156m aktivt) borrdjup, VBX frånluftsmodul, 120L volymförstorare.
263 m2 boyta (därav 50 m2 i suterräng). Byggt 1999. Stockholm (norrort). Golvvärme i betongplatta.
Tidigare 29300 kWh/år. Driftsatt 3/2-2009.
År 1: 14107 kWh totalt (värme samt hushållsel).
År 2: 13704 kWh totalt (värme samt hushållsel).
Äger vindkraftsandelar som täcker 12000 kWh/år.

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
SV: En knäckfråga
« Svar #3 skrivet: 16 november 2009, 18:57:10 »
När du tycker det är för kallt inne, har du en termometer att titta på så du ser om temperaturen inne är kallare?
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 204
SV: En knäckfråga
« Svar #4 skrivet: 16 november 2009, 20:14:21 »
Jag har mätt temperaturen inne på flera ställen och den sjunker med ca1grad när utetempan stiger över 5grader.
Har laborerat med olika kurvlutning, men det tendera istället att bli för kallt runt 0grader.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala

Utloggad wiggo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
SV: En knäckfråga
« Svar #5 skrivet: 16 november 2009, 20:26:41 »

Varför aktiverar du inte innegivaren? den löser problemet.
Har själv innegivare som jag ställt på 21grader och innetempen pendlar mellan 20,6 och 21,2 oavsett temp ute.
Timmervilla byggd 80 1,5plan i västerbotten på 250m2 varav 20m2 garage som endast ska hålla ca 10grader, byggd 80 med 3-glas fönster,
rexovent som ventilation med till och frånluft .
Har 1-rör system med 4 utgående slingor och har vattenburen golvvärme i badrummet, annars radiatorer i huset.
Nibe 1235-8 och en ukv100 (volymtank), 190m borra varav 178m aktivt.

Separat el mätare på vp
sep 229kwh 7,63kwh/dygn
okt 530kwh 17,1kwh/dygn
nov 216kwh 17,2kwh/dygn
dec 852kwh 27,5kwh/dygn
Jan 982kwh 31,5kwh/dygn

Utloggad rekordmannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
SV: En knäckfråga
« Svar #6 skrivet: 17 november 2009, 12:41:24 »
Har precis samma problem med att det blir för varmt i huset när temperaturen sjunker ute.

Fick min bergvärmeanläggning startad för en månad sen och installatören sa att man skulle justera in värmekurvan när det var runt 0ºC ute. Men när temperaturen sjönk så blev det för varmt i huset och när man ändrade för att få en behaglig temperatur inne så blev det i sin tur iskallt i huset när temperaturen ute steg igen. Temperaturen ute har pendlat mellan 0 ºC och -10 ºC ända sedan jag startade värmepumpen. Det är väldigt irriterande.

Det låter som att en innegivare skulle lösa problemet.

Finns det någon på nätet som säljer innegivare?
Har en IVT Greenline HT+ C7.
IVT Greenline HT+ C7 installerad i Oktober 2009 med 200m borrhål, huset är ett 1 och 1/2 plans byggt 1980 med 160+70m2 uppvärmd yta. Tidigare el förbrukning runt 35000 kWh.

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 204
SV: En knäckfråga
« Svar #7 skrivet: 17 november 2009, 14:01:39 »
En innegivare löser delar av problemet,men kurvlutninge/finjusteringen skall vara hysfsat rätt innan du aktiverar denna,iannat fall kan värmepumpen och innegivaren motarbeta varandra.
Värmekurvan behöver antagligen knäckas för att få rätt temp vid minusgrader.
Innegivare(samma som utegivare) kan du köpa hos återförsäljare, eller bygga själv för några tior.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2714
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: En knäckfråga
« Svar #8 skrivet: 17 november 2009, 14:34:11 »
På CTC...

så börjar man lämpligen med att justera kurvlutningen "Huskurva". Blir det för varmt inne när tempen ute sjunker, så sänker man kurvan något (Flackare). Blir det för kallt inne när tempen sjunker så höjer man kurvan.

Därefter kan man justera parallellförskjutning av kurvan. Blir det för kallt inne när tempen ute stiger så ökar man "justering" någon grad. Blir det för varmt inne när tempen stiger så minskar man "justering" någon grad.

Slutligen monterar man innegivaren. En perfekt  inställning av "huskurva och justering" skall ju teoretiskt innebära att innegivaren aldrig behöver styra. Men när solen ligger på, kakelugnen värmer eller det blåser kallt runt min gamla kåk, så "knäcker" innegivaren huskurvan, om inställt värde över eller underskrides. (dvs böjer kurvan uppåt eller neråt vid det inställda inne-värdet tex 21 ºC) .

Hur "knäckningen" går till i detalj är det nog bara programmeraren som vet.
« Senast ändrad: 17 november 2009, 16:19:28 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: En knäckfråga
« Svar #9 skrivet: 17 november 2009, 15:28:44 »

Har en IVT Greenline HT+ C7.

I och med att det är en IVT-pump som reglerar med hjälp av start- och stopptemperatur skulle jag vilja rekommedera följande metod.

Ställ in värmekurvans finjustering på +1 om det är 20 grader inne som är önskad temperatur. Är det  x grader inne som är önskad temperatur ställ in x-20+1. Detta för att förhindra att det blir svalt inne höst och vår när det knappt behövs någon värme.

Sen gäller det att få en en lutning på värmekurvan (menty 1.1) som stämmer för huset. Det är en process som kan ta ett antal dagar. Det är en bra tid att göra det nu. Solen stör inte och det skiljer inte mycket mellan dag- och nattemperatur. Det är bra om det är runt noll grader ute. Efter varje ändring av värmekurvan, vänta något dygn.

Har man fått rätt värmekurva runt noll grader blir det för varmt inne när det blir kallt ute så nästa steg blir att knäcka kurvan med hjälp av meny 1.3. Hur mycket beror på om det är radiatorer eller golvvärme. I mitt fall har jag minskat med 0,5 grader vid -5, 1 grad vid -10 osv.

När det är gjort är det dags att koppla in innegivaren, ev, kan man hoppa över knäckningen av kurvan. Det bör fungera hyfsat bra ändå. Det är inte så stor mening med att koppla in innegivaren innan värmekurvan är någorlunda rätt. Innegivaren reglerar på skillnaden mellan önskad innetemperatur och den temperatur inställd värmekurva skulle ge och minskar avvikelsen mellan dem men kan inte få den att försvinna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad lubbis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: En knäckfråga
« Svar #10 skrivet: 17 november 2009, 17:46:22 »
Ur instruktionsboken till IVT. Vill du simulera start/stopptemperaturen se Excelark på min sida.

Kall väderlek (under -5°C):
Om temperaturen i ditt hus är för låg eller för hög vid
kall väderlek är det Värme öka/minska du skall ändra.
Tryck på knappen ”Värme”.
I fönstret ser du nu det inställda värdet. Dels i form av
en stapel men också som en siffra. Området är mellan 0
till 10. Tryck på knappen ”Ändra”.
Vrid på ratten åt höger för att öka, eller vänster för att
minska. I exemplet beskrivs hur vi ökar värdet till 5.
Vrid på ratten tills siffran 5 visas i fönstret. Det nya
värdet visas nu i fönstret. Tryck på knappen ”Spara” för
att lagra det nya värdet

Varm väderlek (över +5oC):
Om temperaturen i ditt hus är för låg eller för hög vid
varm väderlek är det finjusteringen du skall ändra. Du
kommer till Värme Finjustering genom att trycka på
knappen ”Värme” och sen vrida på ratten åt höger.
Finjusteringen kan ställas in i området -10°C till 10°C.
Du ändrar finjusteringen på samma sätt som Värme
öka/minska i beskrivningen på föregående sida.
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Hasse G

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 204
SV: En knäckfråga
« Svar #11 skrivet: 19 november 2009, 15:26:21 »
Tack,jag har sänkt kurvan till 2.8/+1 för att få rätt temp nu,detta är en väldigt låg kurva för radiatorsystem..men det är väl bra?
Jag får vänta på minusgrader och utvärdera.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala

Utloggad srick

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
SV: En knäckfråga
« Svar #12 skrivet: 19 november 2009, 19:24:27 »
Ju lägre desto billigare ;)

Så länge du själv trivs är det nog bättre för allt, pump och ekonomin.. pumpen slipper jobba lika mycket och vara effektivare
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal