Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: temp diff pÃ¥ KB  (läst 1426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
temp diff på KB
« skrivet: 05 november 2009, 18:12:29 »
Hej!

Har funderat lite pÃ¥ detta med diff pÃ¥ KB. Skall ju vara mellan 2-5 grader vad jag läst. Har märkt att det skiljer lite beroende pÃ¥ om min pump (Nibe 1245) kör pÃ¥ för varmvatten eller värme. Skall bägge dessa värden ligga inom 2-5 grader eller räcker det tex att det gör det när den kör VV? Vad betyder det tex om det skulle vara en diff pÃ¥ 6 grader?  Bara nÃ¥gra funderingar frÃ¥n en ganska nybliven 1245 ägare!

Mvh John
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: temp diff på KB
« Svar #1 skrivet: 05 november 2009, 20:18:11 »
Hej,
Har haft liknande funderingar själv och ställt en del frågor ang. detta. Läs igenom tråden nedan så får du nog en del svar. Stämmer att tempdiffen varierar med framledningstemperaturen. Hög framledningstemp = liten tempdiff och vice versa.
Min tolkning från tidigare trådar är att det förmodligen är olönsamt att köra KB-pumpen på högsta fart för att få optimal tempdiff. Hellre lite större tempdiff eftersom elförbrukningen från KB-pumpen blir så pass mycket högre att det äter upp det bättre COP-värde man erhåller. Jag tror dessutom att man måste ha ganska avancerad mätutrustning för att kunna avgöra detta.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26370.0;all
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: temp diff på KB
« Svar #2 skrivet: 05 november 2009, 21:48:22 »
6 grader är nog lite för stor skillnad. Skillnaden kommer att minska i vinter när marken blir kallare och pumpens effekt sjunker, det är av samma anledning som det är skillnad mellan värme och varmvatten. När pumpen värmer vid hög temperatur som vid varmvattenberedning är pumpens effekt lägre och då tar den mindre värme från köldbäraren = mindre temperaturdifferens. Prova med ett snäpp högre fart på cirkulationspumpen.

2 grader är för liten skillnad enligt min mening. Även med en relativt kort köldbärarslinga mÃ¥ste man  troligen ha KB-pumpen pÃ¥ högsta fart för att nÃ¥ det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: temp diff på KB
« Svar #3 skrivet: 05 november 2009, 22:47:22 »
Hej och tack för svaren!

Har väl inte direkt 6 grader i skillnad utan snarare strax under 4 vid VV och strax under 5 vid värmeproduktion (uppskattningsvis). Ska kolla lite mer noga framöver och kanske bör invänta vintern innan ev justering kanske!? Vintern kommer ju ganska sent nere i Nibe land (Markaryd).

Mvh John
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: temp diff på KB
« Svar #4 skrivet: 06 november 2009, 10:52:36 »
Det är vettigt att vänta, de långa gångtiderna kommer under vintern. Nu är marken fortfarande rätt varm så pumpen har högre effekt då och tar mer värme från markslingan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!