Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Inbyggd eller separat vvb.  (läst 2560 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
Inbyggd eller separat vvb.
« skrivet: 21 mars 2005, 01:54:25 »
Sitter här i mina vp-funderingar och försöker helgardera mig inför det kommande stora beslutet och har nu kört fast i valet mellan inbyggd och separat vvb.  huvuddunk  Man vill ju inte "måla in sig i ett hörn" om man någon gång i framtiden t.ex vill installera en bubbelpool eller av annan anledning behöver rejält med varmvatten.

Till vp med inbyggd beredare som ger extra varmvatten får man väl räkna IVT HT+ och Thermia Diplomat TWS. Båda flaggskepp hos respektive tillverkare och av naturliga skäl därför även dyrare än motsvarande standardmodeller.

Hur skulle en jämförelse mellan dem och en vanlig IVT Greenline(finns de utan inbyggd beredare?) eller ThermiaEko(=Villa fast utan vvb) med separat vvb se ut, om man tar hänsyn både till vv-mängd och inköpspris (och installation)?

...OCH är det möjligt att komplettera en vp med inbyggd beredare, med en extra separat vid ett senare tillfälle???
Vad säger ni? studs  :)
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • min före detta
SV: Inbyggd eller separat vvb.
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2005, 02:30:48 »
Hej ,vad jag kann förstå av dom som vet på forumet så klarar man sig med en vp med inbyggd beredare om man inte har större badkar än normalt.
Det gå bra att sätta in en std beredare efter pumpens beredare om man kommer på i efterhand att man behöver mera vattenvolym.
Har satt in en nibe med extern beredare för ett antal år sedan som funkar bäst , men man skall komma ihåg att det blir typ minst 10 000 dyrare med ett sådan instalation för pump,beredare extra rördragning,elkasset,styrning av dito och växlings ventil mm.
Sedan så är det väl tveksamt att lägga upp en massa massa tusenlappar för att få en HT ellerTWS
/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
SV: Inbyggd eller separat vvb.
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2005, 06:47:10 »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Inbyggd eller separat vvb.
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2005, 17:04:42 »
Thermia har en utan beredare som motsvarar Diplomat den heter DUO.
sagt av en nöjd Villa ägare.
Jag håller på Thermia Diplomat TWS, eftersom den har en hög kapacitet utan att använda hög temp, det ger ju sämre COP. Men den har möjlighet för högtempdrift om det visar sig att det behövs!!!  Det kan man säga är en slags uppgradering.

Om du köper med inbyggd försök se till att det finns plats för en separat beredare nära vp, det går alltid utöka den dagen det det visar sig att det behövs..

Kom ihåg en sak, storleken på VP är lika viktig den för att kunna få floder med VV.
Minst 8,5 kw bör man ha, om hustets rad. system kan avge det utan för höga temperaturer.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
SV: Inbyggd eller separat vvb.
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2005, 18:31:38 »
Har satt in en nibe med extern beredare för ett antal år sedan som funkar bäst , men man skall komma ihåg att det blir typ minst 10 000 dyrare med ett sådan instalation för pump,beredare extra rördragning,elkasset,styrning av dito och växlings ventil mm.

Ett grovt överslag:
10000kr är väl ungefär vad man får betala extra för en HT+ eller TWS jämfört med standardmodellerna?!!
En vp utan inbyggd vvb som t.ex Thermia Eko borde kosta ännu mindre och dessutom ge mer vv tillsammans med en separat beredare. Alltså en billigare totallösning än HT+/TWS och med bättre vv-komfort ....eller???


-Hur tolkar man vvb beteckningar förresten?  T.ex 300/200?


Lite info finns här,

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2337.0.html
Värmeförlusterna i en sep. vvb som diskuteras i länken måste gå att bortse ifrån om den ska stå i en källare som ändå ska värmas. Kanske är det till och med möjligt att slippa installationskostnaden för en extra radiator efter gamla oljestånkans frånfälle?

Thermia har en utan beredare som motsvarar Diplomat den heter DUO.
sagt av en nöjd Villa ägare.
Jag håller på Thermia Diplomat TWS, eftersom den har en hög kapacitet utan att använda hög temp, det ger ju sämre COP. Men den har möjlighet för högtempdrift om det visar sig att det behövs!!! Det kan man säga är en slags uppgradering.

Om du köper med inbyggd försök se till att det finns plats för en separat beredare nära vp, det går alltid utöka den dagen det det visar sig att det behövs..

Kom ihåg en sak, storleken på VP är lika viktig den för att kunna få floder med VV.
Minst 8,5 kw bör man ha, om hustets rad. system kan avge det utan för höga temperaturer.

Mmm.. jo, de har ju också Eko som motsvarar Villa. Vad är det för fel på den egentligen??  ;)
 
Diplomat TWS har troligtvis den bästa värmeöverföringen om man tömt vvb och måste återladda den snabbt, men i det läget är som du påpekar effekten ändå minst lika viktig. Med en rejäl separat beredare borde man inte behöva försätta sig i den situationen utan kunna låta återladdningen ta den tid den tar.

Med en HT+ däremot skulle man kunna skölja ren smörkniven under kranen som någon påpekade.
Det klarar ingen annan lösning!!!   
Jo jag vet, fabriksinställningar, COP, lågtemp osv. Kunde bara inte hålla mig.  ;D ;D
Är nog lite svag för den ändå. Tänk att kunna fläska på med en riktigt effektstinn modell utan att behöva vara rädd att den löser på högtemp. när det är -25 ute.   a:gl

1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
SV: Inbyggd eller separat vvb.
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2005, 19:57:12 »
Citera
-Hur tolkar man vvb beteckningar förresten?  T.ex 300/200?

Innebär normalt 300l varmvattenberedare och 200l i manteln. Manteln innehåller radiatorvatten som värmer varmvattnet. Der ut lite som en termos, VV i mitten (istället för kaffe) och radiatorvatten utanför (istället för luften i en termos)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Gagner

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stureby, Enskede, Sthlm
  • Antal inlägg: 86
    • VP
SV: Inbyggd eller separat vvb.
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2005, 20:46:01 »
Hi,

Har testat med 2 fyllningar av normal stort badkar efter varandra.
Inga problem med det, dvs skön temp på vattnet.

Har bara 2tim TS-el sedan start i början av februari (legionella höjningen) studs

//Gagner
Borra 162m aktiv, Thermia diplomatTWS8, 170kvm uppvärmd yta, Sthlm. I drift 1/2-05.
1:a årets förbr: värme o vv 6580 kWh. Med hh el 15394kWh.
2:a årets förbr: värme o vv 6445 kWh.
http://www.gagner.se/vp/vp.htm

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • SoletAer
SV: Inbyggd eller separat vvb.
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2005, 21:42:40 »

Med en HT+ däremot skulle man kunna skölja ren smörkniven under kranen som någon påpekade.
Det klarar ingen annan lösning!!!   
Jo jag vet, fabriksinställningar, COP, lågtemp osv. Kunde bara inte hålla mig.  ;D ;D
Är nog lite svag för den ändå. Tänk att kunna fläska på med en riktigt effektstinn modell utan att behöva vara rädd att den löser på högtemp. när det är -25 ute.   a:gl



Hej

En Thermia Diplomat TWS kommer från fabrik m 26,5 bars driftspressostat, den växlar med andra ord tillbaka till radiatordrift vid drygt 60 grader och gör 55-57 grader varmt tappvarmvatten beroende på effektstorlek och inställning på radpumpen vilket är minst lika varmt som HT+ fast denna skapar tappvarmvattnet med mycket högre framledningstemperatur och sämre COP.
Det är bättre att sätta in ett extra element om man ligger på gränsen. Om detta inte går av olika anledningar kan man på Thermia Diplomat TWS be installatören flytta kontakterna till den högre pressostaten något vi dock ej rekommenderar då ju kunden får sämre driftsekonomi.

mvh

Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
SV: Inbyggd eller separat vvb.
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2005, 00:59:00 »
Hej Adam!
Ser att jag lyckats locka dig till tangentbordet två gånger de senaste dagarna.  Båda gångerna med samma svordom!   ;D ;D ;D
Måste känna Thermiavännerna här på pulsen ibland så de inte blir för stöddiga.  ;)

TWS:en är säkert bra. Lite dyr kanske?
Vad säger du om en jämförelse mellan D8TWS och Eko75 alt. Duo8 med en 300/200 beredare?




Thermia har en utan beredare som motsvarar Diplomat den heter DUO.
sagt av en nöjd Villa ägare.
Jag håller på Thermia Diplomat TWS, eftersom den har en hög kapacitet utan att använda hög temp, det ger ju sämre COP. Men den har möjlighet för högtempdrift om det visar sig att det behövs!!! Det kan man säga är en slags uppgradering.

Om du köper med inbyggd försök se till att det finns plats för en separat beredare nära vp, det går alltid utöka den dagen det det visar sig att det behövs..

Kom ihåg en sak, storleken på VP är lika viktig den för att kunna få floder med VV.
Minst 8,5 kw bör man ha, om hustets rad. system kan avge det utan för höga temperaturer.

Mmm.. jo, de har ju också Eko som motsvarar Villa. Vad är det för fel på den egentligen??  ;)
 
Diplomat TWS har troligtvis den bästa värmeöverföringen om man tömt vvb och måste återladda den snabbt, men i det läget är som du påpekar effekten ändå minst lika viktig. Med en rejäl separat beredare borde man inte behöva försätta sig i den situationen utan kunna låta återladdningen ta den tid den tar.




Citera
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
    • SoletAer
SV: Inbyggd eller separat vvb.
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2005, 07:40:42 »
Vad säger du om en jämförelse mellan D8TWS och Eko75 alt. Duo8 med en 300/200 beredare?
Hej
Det är nog en smaksak, det beror på också på vilket radiatorsystem du har. Thermia Diplomat hat Copelands ZH kompressor som ger höga COP värden generellt men ju varmare du kör desto mer tjänar du Thermia Diplomat, den har även en V80 förångare vilket ger en jämnare fördelning och lägre diff till köldbäraren. Thermia Diplomat TWS ger ca 5 grader varmare vatten än dubbelmanteltekniken vilket även påverkar komforten.
Begär in offert på de båda alternativen, lista för och nackdelar och välj med hjärtat :-\
mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Inbyggd eller separat vvb.
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2005, 11:26:49 »
Rinda
Citera
Mmm.. jo, de har ju också Eko som motsvarar Villa. Vad är det för fel på den egentligen??

Inget fel alls jag nämnde bara att DUO var deras diplomat utan vvb, och Eko är deras Villa utan vvb.

Jag kör en Villa sen 5 år, fargubben har haft sin i 1,5 år Sen har jag ett knippe till som jag tittar till ibland.
Alla funkar toppbra, men TWS är nog lite vassare, det ska den ju va också eftersom det är en nyare produkt...

Den hade kommit när farsgubben köpte sin, men han har både litet hus och litat vv behov där tyckte jag inte det var aktuellt med en Diplomat.

Men som Adam sa du kan väl få förslag på flera lösningar!? 8 kw modellerna ger lite högre uteffekt, det låter kanske som en liten skillnad, men har man ofta tillskottsbehov är det viktigt med en liite högre uteffekt också!!
Som Adam sa så skiljer det rejält på verkningsgrad särskilt om du behöver köra på en hög värmekurva..
                                                     Villa  75                      Diplomat 8
COP vid +-0 och 50 fram                    2,9                                 3,4
COP vid +-0 och 35 fram                    4,4                                 4,6

Avgiven effekt vid 50 grader fram      6,8 KW                           7,7kw
Avgiven effekt vid 35 grader fram      7,1 kw                            8,1 kw

Rätt stor skillnad på COP det ger mindre elförbrukning till kompressorn.  Den högre uteffekten kommar att ge dig mindre antal (svindyra) tillskottstimmar.
Som du ser är skillnaden på uteffekt ca 1kw, men namnet antyder att det "bara" är 0,5 kw!

Lycka till nu
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal