Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Det susar i radiatorerna  (läst 6954 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nibelungen

  • Trodde värmepump skulle vara bekvämt och underhållsfritt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
Det susar i radiatorerna
« skrivet: 27 oktober 2009, 11:06:20 »
Huset jag bor i har haft en problematisk övergång till värmepump från olje- och vedeldning, men numera håller det värmen ganska bra, sedan vi byggt om de värsta köldinsläppen och delat av huset i en varm del och två kallare delar. Att de extremt kalla vinterdagarna varit fåtaliga de senaste åren har förstås också hjälpt till. Men värmesystemet kräver ständig justering beroende på önskad temperatur i olika rum och den önskade temperaturnivån rent allmänt.

Det jobbigaste problemet just nu, förutom att hålla uppe vattentemperaturen utan att tillsatsvärmen går in, är att så fort jag öppnar termostaterna på radiatorerna lite mer än minimum börjar det susa hörbart i dessa, kanske inte många decibel men klart störande. Jag har ställt ner cirkulationspumpen på lägsta fart, och jag antar att det skulle bli värre om jag skruvade upp farten på den.

Vad tror ni, har jag kanske för kraftig cirkulationspump? Något som talar emot detta är att diffen mellan in- och utgående värmebärare är ganska hög, uppemot 15 grader. Men jag är rädd att om jag ökar cirkulationen får värmepumpen ännu svårare att hålla värmen uppe utan tillsatsvärme.

Skulle problemet kanske gå över om jag började värma upp även de kallare delarna, till priset av höjd energiförbrukning eller sänkt allmäntemperatur? Men de kalla delarna behövs inte dagligdags, så det känns dumt att de ska stå varma. Dessutom ligger de i husets ytterändor, så spillvärmen går till största delen förlorad.
Jag är ett av fyra syskon som försöker hålla det ärvda föräldrahemmet beboeligt, utan att bo där permanent.
Nibe Fighter 1210-10. Bergvärme sedan 2000, kompletterat med jordslinga 2001, tidigare olje- och vedeldning. 285 kvm sparsamt isolerad villa i södra Lappland, byggd 1918, tillbyggd 1952 samt 1967. Delar av huset svalställda vintertid. Statistik för 2009 (2008): VP-tid: 4568 (4769) h, TS-tid: 593 (232) h, ca 19000 (16500) kWh. VP gör vintertid som bäst knappt 44 grader (retur 37) utan tillskott, vilket räcker att värma husets centrala delar till 20 grader vid -7 grader utomhus. KB-in/ut: (1 januari) ca 0/-4 grader, kan sjunka ett par grader till slutet av vintern.

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
SV: Det susar i radiatorerna
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2009, 23:30:35 »
Ljudet hänger helt säkert ihop med de avstängda elementen. Den stora skillnaden på värmebäraren säger lågt flöde på de som är öppna. Om de varma rummen redan har alla termostater helt öppna, titta om elementen har strypventiler på returen, brukar sitta under ett sexkantlock som får öppna först, några droppar vatten brukar rinna ut.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Maijckel

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blåser)
SV: Det susar i radiatorerna
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2009, 23:56:27 »
Hur många element stryper du med termostat? Grundregeln är att öppna termostaterna fullt överallt förutom t.ex sovrum där man vill ha lite svalare.

Risken med att strypa eller stänga av för många element är att VP:n inte blir av med värmen den gör vilket leder till väldigt många onödiga start och stopp.
Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

Utloggad nibelungen

  • Trodde värmepump skulle vara bekvämt och underhållsfritt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
SV: Det susar i radiatorerna
« Svar #3 skrivet: 28 oktober 2009, 10:09:55 »
Tack för svaren så här långt!

[...] titta om elementen har strypventiler på returen, brukar sitta under ett sexkantlock som får öppna först, några droppar vatten brukar rinna ut.
Hittar inget sexkantslock, så det är nog inte fallet.

Hur många element stryper du med termostat? Grundregeln är att öppna termostaterna fullt överallt förutom t.ex sovrum där man vill ha lite svalare.
Faktum är att de flesta är strypta. Men nu har jag gått runt i huset och öppnat en del medan jag har stängt de andra helt. Då försvann suset, och returtemperaturen ökade några grader, men nu orkar kompressorn inte värma lika bra. Det blir nästan svårt att komma över bör-värdet även i dag när det är nollgradigt ute.

Risken med att strypa eller stänga av för många element är att VP:n inte blir av med värmen den gör vilket leder till väldigt många onödiga start och stopp.
Ett problem med det här huset är att om de flesta element vore öppna skulle det inte bli varmt någonstans vid bara ett par minusgrader, inte utan mängder med tillsatsel. Dessutom är elementens mängd, storlek och typ per rum inte helt idealisk i förhållande till önskad temperatur per rum, vilket ger en konstig värmefördelning i huset. Därav strypningen.

Men nu ska jag fortsätta försöket med helt öppna och helt stängda element. Det brukar ju ta ett tag innan systemet stabiliserar sig efter en stor förändring.
Jag är ett av fyra syskon som försöker hålla det ärvda föräldrahemmet beboeligt, utan att bo där permanent.
Nibe Fighter 1210-10. Bergvärme sedan 2000, kompletterat med jordslinga 2001, tidigare olje- och vedeldning. 285 kvm sparsamt isolerad villa i södra Lappland, byggd 1918, tillbyggd 1952 samt 1967. Delar av huset svalställda vintertid. Statistik för 2009 (2008): VP-tid: 4568 (4769) h, TS-tid: 593 (232) h, ca 19000 (16500) kWh. VP gör vintertid som bäst knappt 44 grader (retur 37) utan tillskott, vilket räcker att värma husets centrala delar till 20 grader vid -7 grader utomhus. KB-in/ut: (1 januari) ca 0/-4 grader, kan sjunka ett par grader till slutet av vintern.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2714
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Det susar i radiatorerna
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2009, 12:15:39 »
Kanske måste du...

sätta upp/byta några element. Komplettera med ett större element i det rum där du vill höja temperaturen mest. Det bör naturligtvis vara fullt öppet.

Dessutom kan man byta till en varvtalsstyrd cirkulationspump, tex Alfa+. Men då ger nog ännu ett element mer för pengarna.
« Senast ändrad: 28 oktober 2009, 12:41:49 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mr Energi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 353
SV: Det susar i radiatorerna
« Svar #5 skrivet: 28 oktober 2009, 12:20:26 »
Låter som att du har en för liten värmepump installerad till ditt hus?  ???
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett (tidigare elgolv) -2015

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Plutus

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
SV: Det susar i radiatorerna
« Svar #6 skrivet: 28 oktober 2009, 12:48:46 »
Värmer värmepumpen den gamla pannan, som sedan shuntar ut till huset? och varmvatten via pannan? Om det är så bör du skaffa en liten elektrisk beredare som spetsar varmvattnet till rätt temperatur när värmepumpen går 100%
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7104
SV: Det susar i radiatorerna
« Svar #7 skrivet: 28 oktober 2009, 14:30:17 »

Faktum är att de flesta är strypta. Men nu har jag gått runt i huset och öppnat en del medan jag har stängt de andra helt. Då försvann suset, och returtemperaturen ökade några grader, men nu orkar kompressorn inte värma lika bra. Det blir nästan svårt att komma över bör-värdet även i dag när det är nollgradigt ute.

Tänk på att det behövs inte lika hög framledningstemperatur för en viss inomhustemperatur när radiatorflödet ökar så det är möjligt att välja lägre värmekurva när flödet ökar. Det är i princip radiatorernas medeltemperatur som bestämmer värmeavgivningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad nibelungen

  • Trodde värmepump skulle vara bekvämt och underhållsfritt.
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
SV: Det susar i radiatorerna
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2009, 19:13:39 »
Jag ska försöka svara er i tur och ordning.

Kanske måste du sätta upp/byta några element. Komplettera med ett större element i det rum där du vill höja temperaturen mest. Det bör naturligtvis vara fullt öppet.
Dessutom kan man byta till en varvtalsstyrd cirkulationspump, tex Alfa+. Men då ger nog ännu ett element mer för pengarna.

Jo, att se över elementen måste göras. Varvtalsstyrd cirkulationspump har jag inte hört talas om, det får jag kolla upp.

Låter som att du har en för liten värmepump installerad till ditt hus?  ???

Det kan nog vara så. Faktum är att första året hade huset en värmepump på bara 6 kW, men den byttes eftersom det blev väldigt dålig värme med den, och massor med tilläggsel. Det var mina föräldrar som bodde i huset då, och de hade det inte roligt. Jag tror inte entreprenören hade förstått hur svårt det här huset är att värma. I samband med bytet var vi tvungna att gräva ner lite jordslang också, eftersom borrhålet inte skulle räcka för den nya effekten.

Värmer värmepumpen den gamla pannan, som sedan shuntar ut till huset? och varmvatten via pannan?

Nej, så är det inte. Skulle jag vinna något på att göra det?

Tänk på att det behövs inte lika hög framledningstemperatur för en viss inomhustemperatur när radiatorflödet ökar så det är möjligt att välja lägre värmekurva när flödet ökar. Det är i princip radiatorernas medeltemperatur som bestämmer värmeavgivningen.

Jag har sänkt parallellvärdet flera steg nu. Framledningstemperaturen är 39, returen 31 och bör-värdet 36, vid en minusgrad ute. Värmen inomhus är nästan som före experimentet, men jag saknar de varma elementen. Nu verkar det bli kallare ute, så vi får se hur det blir då.
Jag är ett av fyra syskon som försöker hålla det ärvda föräldrahemmet beboeligt, utan att bo där permanent.
Nibe Fighter 1210-10. Bergvärme sedan 2000, kompletterat med jordslinga 2001, tidigare olje- och vedeldning. 285 kvm sparsamt isolerad villa i södra Lappland, byggd 1918, tillbyggd 1952 samt 1967. Delar av huset svalställda vintertid. Statistik för 2009 (2008): VP-tid: 4568 (4769) h, TS-tid: 593 (232) h, ca 19000 (16500) kWh. VP gör vintertid som bäst knappt 44 grader (retur 37) utan tillskott, vilket räcker att värma husets centrala delar till 20 grader vid -7 grader utomhus. KB-in/ut: (1 januari) ca 0/-4 grader, kan sjunka ett par grader till slutet av vintern.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal