Köpa värmepump?
Spara pengar
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Thermia Diplomat 8: "tinnitusljud" - hur ändrar jag cirkulationspumpen?  (läst 1378 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Novis101

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
Hej,

Har precis installerat en Thermia Diplomat 8. Den verkar fungera bra men jag får ofta ett jämnt brummande/tjutande "tinnitusljud" som fortplantar sig i rören och elementen. Inte jättehögt, men störande framförallt på nätterna. Efter att ha tittat runt i forumet tror jag att det kan ha att göra med att jag behöver vrida ner inställningen på cirkulationspumpen. Elementen är redan ställda på max. Mina frågor är:
- Hur ställer jag in cirkulationspumpen? Hittar inte detta på menyn?
- Hur mycket kan jag ändra på cirkulationspumpinställningarna utan att jag försämrar eller förstör pumpen?
- Om ljudet inte beror på cirkulationspumpen, vad kan det då vara?

Stort tack i förväg,

Utloggad Roland

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 7262
Inställningsvredet finns på själva cirkulationspumpen, brukar vara tre lägen. Oftast fungerar läge 1 bra, se till att temperaturskillnaden mellan in- och utgående värmebärare ligger i området 5-10 grader när pumpen värmer radiatorerna. Det går inte att förstöra pumpen genom att växla mellan olika hastigheter så de är bara att prova.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Öppnar din e-postklient

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal