Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Att betänka//MINST 4000KW/t per år rakt ut i betongplattan  (läst 2830 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • min före detta
Hej. Eftersom jag skall instalera VP i ett direktels hus till våren så har jag konstaterat följande när jag jämfört elförbrukning per år med grannarna.
Flyttade in för sju år sedan i en 1 1/2 planare i norrlands huvudstad? .
Har jämfört elförbrukning med 11 st grannar vilka 5 st är (snåla)pensionärer i likadana hus. Mitt hus har legat mellan som mest 26500KW och nu 22900KW med hushålls el.
Sista tre åren med pelletskamin instalerad och ca 800Kg pellets/år.
Vi är två vuxna och fem barn i familjen.
ALLA andra med vattenburet ligger på 28900-40600KW totalt med olika familjekonstelationer.
Alla dessa hus har platta på mark och byggda 77-78 . alla värmerör ligger på plattan under golv isoleringen och med största sanolikhet så är rören helt oisolerade !!!!!!
Utifrån detta så borde det vara en bra affär att dra synliga rör invändigt i kåken vid konvertering till vattenburet.
MVH/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Att betänka//MINST 4000KW/t per år rakt ut i betongplattan
« Svar #1 skrivet: 16 mars 2005, 14:36:48 »
Idag rek. man minst 200 mm helst 250 mm underliggande isolering vid golvvärme. inte bara pga av värmeförlusten utam mest för att minimera risken för fuktskador. Det finns en hel del skrivit här om det. Sök tex på fukt...
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • No more oil!
SV: Att betänka//MINST 4000KW/t per år rakt ut i betongplattan
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2005, 16:05:36 »
Surt med de gamla plattorna utan isolering. Energitjyvar utan like! I synnerhet i kombination med golvvärme. Och inte är det nån bra idé att isolera ovanpå pga fuktproblem. Så att sätta upp raddisar och lägga mattor på golvet och ta på tofflorna är nog ingen dum idé!  Sc:,h

Men som sagt, nya plattor isolerar man bättre. Undrar vilka problem som kommer att dyka upp med dom om 30 år!  ::)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
SV: Att betänka//MINST 4000KW/t per år rakt ut i betongplattan
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2005, 17:36:06 »
Var kom golvvärmen in i det hela ???

Om man på ett snyggt sätt kan lösa dragningen av rören skulle iaf jag ha lagt rören synligt och inte i golvet.

Måste du inte dessutom lyfta golvet för att få ner rören där? Det kostar ju också massor av pengar

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Stene

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 21
SV: Att betänka//MINST 4000KW/t per år rakt ut i betongplattan
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2005, 19:01:48 »
Det kan finnas en tanke med oisolerade rör direkt på sulan, att hålla den tryckimpregnerade syllen torr.
Jag vet hus från 70-talet med elslinga innanför syllen på några hundra watt, där en del har snålat och stängt av den.
Fuktig tryckimpregnerad syll =luktproblem *grina*
Nibe Fighter 2010-6+VVM240
145m2, enrörsystem.
Separat 3-fas mätare för värmen

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Att betänka//MINST 4000KW/t per år rakt ut i betongplattan
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2005, 19:08:52 »
Citera
Fuktig tryckimpregnerad syll =luktproblem

Jag har sagt det förr, det borde inte va tillåtet! Det ruttnar inte (tryckt virke) men det möglar och lukten är verdervärdig!

På flera rätt stora byggen skrev vi bort tryckt syll!  Om syllen blir så fuktig så tryckt syll behövs, då har man problem, fukten vandrar upp i väggarna.
Fukten ska stoppas tidigare!
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • min före detta
SV: Att betänka//MINST 4000KW/t per år rakt ut i betongplattan
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2005, 19:59:13 »
Golv värme? fukt eller inte? . Konstaterar att instalera VP i ett direktelshus kanske kan man räkna med ytterligare vinst i kassan eftersom det blir mindre förluster neråt jämfört med en installation i ett hus med vattenburet system med rör ovanpå plattan/Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Någon som vill köpa en något defekt FVP? :-)
SV: Att betänka//MINST 4000KW/t per år rakt ut i betongplattan
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2005, 22:52:05 »
Jag funderar på att lägga golvvärme i källaren. I ett badrum i källaren blir det golvvärme alldeles oavsett vad p.g.a komforten, men i övriga utrymmen vore det "trevlig" men ej kanske nödvändigt. För att det skall vara försvarbart att lägga golvvärme så bör det vara ordentligt isolerat under plattan om jag förstått allting rätt. Men jag vet inte om det är det? Det är ett modulenthus från 1990 och jag har en mängd ritningar, men ingen där jag kan se hur isoleringen under plattan ser ut? Finns det någon enkelt sätt att ta reda på det utan att behöva gräva sig ned och kolla? Är det möjligt att de kan ha info om det på Modulenthus, även om huset byggdes för 15 år sen? Eller kan kommunen (byggnadskontoret) ha någon info om detta?

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25571
  • Ägare av forumet
SV: Att betänka//MINST 4000KW/t per år rakt ut i betongplattan
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2005, 23:13:29 »
Om modulenthus finns kvar borde de veta vad som var brukligt på den tiden.

Skulle inte tro att det är isolerat, men hör med dem, eller den som byggde upp huset. (första ägaren, om han/hon är i livet)
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad RLA

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Att betänka//MINST 4000KW/t per år rakt ut i betongplattan
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2005, 23:18:18 »
Jag funderar på att lägga golvvärme i källaren. I ett badrum i källaren blir det golvvärme alldeles oavsett vad p.g.a komforten, men i övriga utrymmen vore det "trevlig" men ej kanske nödvändigt. För att det skall vara försvarbart att lägga golvvärme så bör det vara ordentligt isolerat under plattan om jag förstått allting rätt. Men jag vet inte om det är det? Det är ett modulenthus från 1990 och jag har en mängd ritningar, men ingen där jag kan se hur isoleringen under plattan ser ut? Finns det någon enkelt sätt att ta reda på det utan att behöva gräva sig ned och kolla? Är det möjligt att de kan ha info om det på Modulenthus, även om huset byggdes för 15 år sen? Eller kan kommunen (byggnadskontoret) ha någon info om detta?

/Micke

Om du inte hitta tillförlitliga uppgifter kan du borra upp ett hål om ca 30-40 mm genom sulan så får du svart på vitt, då ser du också vilken typ av kapilärbrytare det finns under huset, kolla fukthalten mm!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Att betänka//MINST 4000KW/t per år rakt ut i betongplattan
« Svar #10 skrivet: 20 mars 2005, 00:42:33 »
Kommunen har säkert en K-ritning. Men dom behöver bara spara i 10 år.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • sxa
SV: Att betänka//MINST 4000KW/t per år rakt ut i betongplattan
« Svar #11 skrivet: 20 mars 2005, 08:53:16 »
Jag funderar på att lägga golvvärme i källaren. I ett badrum i källaren blir det golvvärme alldeles oavsett vad p.g.a komforten, men i övriga utrymmen vore det "trevlig" men ej kanske nödvändigt. För att det skall vara försvarbart att lägga golvvärme så bör det vara ordentligt isolerat under plattan om jag förstått allting rätt. Men jag vet inte om det är det? Det är ett modulenthus från 1990 och jag har en mängd ritningar, men ingen där jag kan se hur isoleringen under plattan ser ut? Finns det någon enkelt sätt att ta reda på det utan att behöva gräva sig ned och kolla? Är det möjligt att de kan ha info om det på Modulenthus, även om huset byggdes för 15 år sen? Eller kan kommunen (byggnadskontoret) ha någon info om detta?

/Micke

Kontrollera betongens fukthalt med fuktmätare. (ring försäkrbolag och fråga om lån av instrument)

ETT SÄTT ATT KOLLA OM BETONGEN ÄR FUKTIG ELLER EJ 

Lägg en bit plast över golvet och tejpa det runt om. Om plasten blir fuktig under plasten är det problem med fukten i betongen då trycks fukt upp under ifrån med kapilärkraft. Så länge man har golvvärme till så är det inga problem. Stängs värmen av sommartid sugs fukten upp och man kan i värsta fall få mögel.

Isolera ovanpå betongen kan även det bli problem för då verkar det lika dant. Fukt under från går upp och lägger sig under isolermaterialet. Enda sätt är luftning under isoleringen. det är svårt.

Tänk på markfukt och kapilärkraft. Klinkers ovanpå betong är ok men alldrig trägolv eller plastgolv i källaren om där ej är markisolering under betongen.
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Prosten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 84
  • Någon som vill köpa en något defekt FVP? :-)
SV: Att betänka//MINST 4000KW/t per år rakt ut i betongplattan
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2005, 16:19:31 »
Hej Janne.

Kul det här med avaterer btw. Varje gång jag läser dina inlägg hör jag titelmelodin till Highlander i bakhuvudet...  ;D

Jo, min betong ÄR mkt fuktig, om jag inte missminner mig låg halten på runt 60%. Jag skall därför riva allt golv i källaren och installera mekaniskt ventilerat golv från FBS. Har redan fått allt material och skaffat bra verktyg, nu inväntar jag bara "rätt" tillfälle att komma igång med det. Golvet som ligger är: Svart platon på plattan, 50mm cellplast, spångolv på detta (flytande) och sedan linoleum. Socklarna ska vara ventilerade, men självdrag verkar inte fullgott för att ventilera bort fukten som kommer från plattan varför jag valt denna lösning. Det nya golvet består av spånskivor som undertill (fastlimmade) är isolerade med 50mm cellplast. I varje skiva sitter 10st silikonbussningar varigenom man skruvar ned silikonskruvar som förankras i plattan. Under golvet ligger plåtkanaler som mekaniskt via ett fläktsystem ventilerar hela tiden.

Det där med kapiläreffekten, eller vad det kallades, att om man har golvvärme direkt på plattan så måste det stå på året runt, har jag hört. Gör ju att det blir lite oekonomiskt. Dessutom skulle iaf jag få svår hicka om golvvärmen slutade fungera, t.ex gick sönder eller strömavbrott, i ett sånt läge.

Så visst, jag har en "viss" isolering, frågan är om den räcker, eller om värmeförlusten om plattan ej är isolerad undertill ändå är för stor.

/Micke
Modulenthus -90, c:a 156m²+80m².
Nibe Fighter Twin (EVC 300 + VPF 2000) med precis 0,00kWh återvinning...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal