Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?  (läst 3022 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pegase

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« skrivet: 23 september 2009, 11:08:12 »
Hej.

Jag har sutteränghus i Nacka(Sthlm), 2 plan med total yta på 200 kvm från -75 och jag skall byta ut acktank och elradiatorerna till vattenburet med bergvärme. Dessutom skall jag på sommarhalvåret ha lite värme i nedre plan.

Jag har fått ett antal offerter och två offerterna har samma pump och ungefär samma peng men med olika lösningar . IVT Greenline HTPlus C7, borrhål 150 meter, foderrör 6 meter, 120 liter volymtank samt 13 nya va-radiatorer.

Alt 1. Med hjälp av en yttre cirkulationspump med bypass cirkulerar vv i huset. Då kan man säkerställa flödet över värmepumpen.  Alla radiatorerna skall ha termostatventiler.

Alt 2. Ingen yttre cirkulationspump, ingen bypass och inga termostatventiler förutom de radiatorer som sitter i rum med med mycket solljus. IVT´s pump jobbar mot hela systemets volym. På detta sätt slipper man elkostnaden för cirkulationspump och man får färre start/stopp (som sliter på kompressorn).

Vilket alternativ är att föredra? Båda hävdar att deras egen lösning är optimal!
 
En annan fråga. Bör kollektorröret var dubbelmantlad mellan borrhål och hus för att skydda från mekanisk åverkan?
Sutteränghus byggt 1975. 2 *100m2.
IVT Greenline C7 med 155 m aktivt borrdjup.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #1 skrivet: 23 september 2009, 11:31:18 »
Jag tycker alternativ 2 är bäst. Värmen ska man styra på VP:n, inte på radiatortermostater.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5317
  • Jag älskar värme!
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #2 skrivet: 23 september 2009, 11:41:46 »
Håller med Carl N och du behöver inget "extra" skydd ut, men se till att du inte har fullt av sten runt slangen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Utloggad pegase

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #3 skrivet: 24 september 2009, 16:53:20 »
Någon som vet hur många start/stopp per år som är normalt. Vad är det för skillnad mellan scrollkompressor och vanlig kompressor? Vad är det för bra med scrollkompressor förutom att den är tystare?
Sutteränghus byggt 1975. 2 *100m2.
IVT Greenline C7 med 155 m aktivt borrdjup.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2789
  • koppar är fint
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #4 skrivet: 24 september 2009, 19:43:30 »
Hej!
System med yttre cirkulationspump och en rejäl acktank borgar för att värmepumpen alltid får max flöde och man kan sänka kondensortemperaturen med längre livslängd, högre effektivitet och färre start och stopp som följd.
man ska sträva efter att ha så liten diff som möjligt på varma sidan, problemet blir då att flödet blir så högt att det blir sus i radiatorerna om man inte har en ack tank mellan värmepump och radiatorer.

De flesta värmepumpar( utan ack)går med en alldeles för hög diff och det gör att kompressorn slits extra hårt och hela systemet tappar effekt.

Termostater på radiatorerna är däremot inte nödvändigt, värmepumpen styr temperaturen via sin reglercentral, man kan ha termostater i de rum som har egen uppvärmning typ kamin, annars ska alla radiatorer vara fullt öppna.

Scrollkompressorn har lite bättre effektivitet, mindre vibrationer (inga fram och tillbakagående rörelser), men är också känsligare för onormala driftfall.
 kolvkompressorerna är mer robusta, går inte sönder lika lätt helt enkelt.
De nya kolvkompressorerna är väldigt effektiva och jag har sett anläggningar med
COP värden över fem.
Återförsäljare: Viessmann, Terrawatt, aquasol, aquaexpert
I mitt hus har jag:
¤ Terrawatt TW4,5, 2X400m ytjordvärme. ¤solfångare Aquasol BIG13. 500L VVB+500L Ack.¤ vattenmantlad kamin ¤ frikyla, funkar förvånansvärt bra med markvärme...
solceller på totalt 10,5kw

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #5 skrivet: 25 september 2009, 08:49:40 »
Hej!
System med yttre cirkulationspump och en rejäl acktank borgar för att värmepumpen alltid får max flöde och man kan sänka kondensortemperaturen med längre livslängd, högre effektivitet och färre start och stopp som följd.
man ska sträva efter att ha så liten diff som möjligt på varma sidan, problemet blir då att flödet blir så högt att det blir sus i radiatorerna om man inte har en ack tank mellan värmepump och radiatorer.

Tillverkarna själva (i alla fall Nibe) rekommenderar en tepmdiff på 5-10  ºC över kondensorn, hur förklarar du det?
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2789
  • koppar är fint
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #6 skrivet: 25 september 2009, 10:58:15 »
Hej!
System med yttre cirkulationspump och en rejäl acktank borgar för att värmepumpen alltid får max flöde och man kan sänka kondensortemperaturen med längre livslängd, högre effektivitet och färre start och stopp som följd.
man ska sträva efter att ha så liten diff som möjligt på varma sidan, problemet blir då att flödet blir så högt att det blir sus i radiatorerna om man inte har en ack tank mellan värmepump och radiatorer.

Tillverkarna själva (i alla fall Nibe) rekommenderar en tepmdiff på 5-10  ºC över kondensorn, hur förklarar du det?





Nibe säljer ju sådana system som inte klarar att hålla nere diffen, då är det ju lättare att rekomendera det som optimalt än att sälja en lösning som är dyrare att installera.
Det är ju basic kylteknik att ju lägre kondenseringstemp men kan hålla ju billigare blir driftkostnaden.
Mindre diff på varma sidan=lägre kondensering=högre effektivitet
Mindre diff på kalla sidan=högre förångning=högre effektivitet
Återförsäljare: Viessmann, Terrawatt, aquasol, aquaexpert
I mitt hus har jag:
¤ Terrawatt TW4,5, 2X400m ytjordvärme. ¤solfångare Aquasol BIG13. 500L VVB+500L Ack.¤ vattenmantlad kamin ¤ frikyla, funkar förvånansvärt bra med markvärme...
solceller på totalt 10,5kw

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 852
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #7 skrivet: 25 september 2009, 11:31:14 »
Thermia rekommenderar ju också 7-10 grader deltaT, och nog kan jag vräka upp VB-CP:n i full fart så att jag får ett deltaT på bara några grader. Nu går min VB-CP:n i 30% fart för att hålla 7-8 graders deltaT.
Det är ju konstigt av tillverkarna att rekommendera det om det Cougar säger är sant...
Eller är det så att den högre driftskostnaden av CP, mera oljud osv överväger en något sämre effektivitet?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009).
Albin panna med 1000liter Ack-tankar.
Enskild borrad brunn och avlopp.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5317
  • Jag älskar värme!
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #8 skrivet: 25 september 2009, 11:37:27 »
Jag trodde att den blandgas som användes i berg/mark VP kondenseras vid olika temperaturer med ett spann på ca 5 grader.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2789
  • koppar är fint
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #9 skrivet: 25 september 2009, 11:51:34 »
Thermia rekommenderar ju också 7-10 grader deltaT, och nog kan jag vräka upp VB-CP:n i full fart så att jag får ett deltaT på bara några grader. Nu går min VB-CP:n i 30% fart för att hålla 7-8 graders deltaT.
Det är ju konstigt av tillverkarna att rekommendera det om det Cougar säger är sant...
Eller är det så att den högre driftskostnaden av CP, mera oljud osv överväger en något sämre effektivitet?

problemet är ju att med en kompaktpump, eller en värmepump, utan acktank så går det ju inte att få ett sådant högt flöde utan brus i ledningarna då allt vatten som flödar genom värmepumpen också flödar genom radiatorerna.

jag menar inte att det är någon jättestor sak om man har en diff på 7-10gr men faktum kvarstår ...lägre är bättre.
Återförsäljare: Viessmann, Terrawatt, aquasol, aquaexpert
I mitt hus har jag:
¤ Terrawatt TW4,5, 2X400m ytjordvärme. ¤solfångare Aquasol BIG13. 500L VVB+500L Ack.¤ vattenmantlad kamin ¤ frikyla, funkar förvånansvärt bra med markvärme...
solceller på totalt 10,5kw

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2789
  • koppar är fint
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #10 skrivet: 25 september 2009, 11:57:34 »
Jag trodde att den blandgas som användes i berg/mark VP kondenseras vid olika temperaturer med ett spann på ca 5 grader.

kondenserindstemperaturen följer ju med vattentempen och blir högre och högre ju varmare vattnet blir.
Förångningstemperaturen följer med vattentempen på kalla sidan och blir lägre och lägre ju kallare vattnet blir.
skillnaden mellan förångningstempen och kondenseringstempen ( som man läser av i bar, men översätter till temp) ska hållas så låg som möjligt för att få en hög effektivitet på värmepumpen.
Återförsäljare: Viessmann, Terrawatt, aquasol, aquaexpert
I mitt hus har jag:
¤ Terrawatt TW4,5, 2X400m ytjordvärme. ¤solfångare Aquasol BIG13. 500L VVB+500L Ack.¤ vattenmantlad kamin ¤ frikyla, funkar förvånansvärt bra med markvärme...
solceller på totalt 10,5kw

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 852
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #11 skrivet: 25 september 2009, 12:11:51 »
<Cougar>Så då skulle du rekommendera mig att sätta deltaT så lågt som möjligt utan att jag får brus i ledningarna? Och då skulle jag tjäna på det även om CP:n drar 140W istället för 40W? Eller menar du att man bara tjänar på det om man har en arbetstank som VP:n får arbeta mot?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009).
Albin panna med 1000liter Ack-tankar.
Enskild borrad brunn och avlopp.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #12 skrivet: 25 september 2009, 12:43:17 »

Mindre diff på varma sidan=lägre kondensering=högre effektivitet
Mindre diff på kalla sidan=högre förångning=högre effektivitet

Men det gäller ju bara för köldmedier som är azeotroper eller bara består av en komponent. För köldmedier med glide och med hänsyn tagen till att det är radiatorernas medeltemperatur som bestämmer värmeavgivningen blir det annorlunda. Det faktum att köldmediet kommer in i kondensorn i överhettat tilstånd och vätskan måste vara lite underkyld bidrar också till att optimala temperaturdifferensen inte är noll.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #13 skrivet: 25 september 2009, 12:47:52 »
Oavsett vilket förklaringsmodell man använder så har flera av oss på forumet gjort empiriska tester och funnit att för låg tempdiff över kondensorn ( <5 ºC ) gör att värmepumpen tappar i uteffekt.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2789
  • koppar är fint
SV: Installation med yttre cirkulationpump eller ej?
« Svar #14 skrivet: 25 september 2009, 16:10:52 »

[/quote]

Men det gäller ju bara för köldmedier som är azeotroper eller bara består av en komponent. För köldmedier med glide och med hänsyn tagen till att det är radiatorernas medeltemperatur som bestämmer värmeavgivningen blir det annorlunda. Det faktum att köldmediet kommer in i kondensorn i överhettat tilstånd och vätskan måste vara lite underkyld bidrar också till att optimala temperaturdifferensen inte är noll.
[/quote]

När det gäller R407 så måste man ha en diff runt 6gr för att inte mätta för stor del av kondensorn, det är riktigt.
men för R404 och R290 tex är den ultimata diffen 4gr
På kalla sidan däremot så är det ultimata att ha en överhettning på 0, det är ju inte möjligt pga att kompressorn får vätskeslag då, men på en del värmepumpar sitter det "underkylare" som möjliggör att den faktiska överhettningen i förångaren blir 0gr även om överhettningen vid bulben är 5gr.
Återförsäljare: Viessmann, Terrawatt, aquasol, aquaexpert
I mitt hus har jag:
¤ Terrawatt TW4,5, 2X400m ytjordvärme. ¤solfångare Aquasol BIG13. 500L VVB+500L Ack.¤ vattenmantlad kamin ¤ frikyla, funkar förvånansvärt bra med markvärme...
solceller på totalt 10,5kw

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal