Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kollektorrör med 40x3.7 slang??  (läst 3612 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peter72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
kollektorrör med 40x3.7 slang??
« skrivet: 11 september 2009, 15:30:58 »
är i färd med att gräva ned slang för jordvärme och skulle få köpa en oanvänd kollektorslang av en granne till bra pris, men efter jag rullat ut den märker jag att det inte är den vanliga dimensionen på 40x2.4 utan 40x3.7. Nu undrar jag om man förlorar effekt pga den tjockare slangen + att man inte får in lika mkt vätska i den. Ringde en värme firma som sa att det inte var några problem men vad tror ni

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kollektorrör med 40x3.7 slang??
« Svar #1 skrivet: 11 september 2009, 16:43:59 »
hej!
Plast isolerar ganska bra så det är inte jättebra att köra en PN10 slang som kollektor, men förlorar ganska mycket värmeupptagning.
Jag hade en jämförelse någonstans, kan inte hitta den nu men det var ganska stor skillnad, särskilt i ytjordvärme.

mitt råd är att köpa riktig kollektorslang, det är ju inte slangen som är den dyra biten i ett värmepumpsmontage..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kollektorrör med 40x3.7 slang??
« Svar #2 skrivet: 11 september 2009, 17:22:26 »
Håller med, köp en tunnare slang.
Den skall ligga där i minst 50 år och tjäna pengar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: kollektorrör med 40x3.7 slang??
« Svar #3 skrivet: 11 september 2009, 17:26:42 »
är i färd med att gräva ned slang för jordvärme och skulle få köpa en oanvänd kollektorslang av en granne till bra pris, men efter jag rullat ut den märker jag att det inte är den vanliga dimensionen på 40x2.4 utan 40x3.7. Nu undrar jag om man förlorar effekt pga den tjockare slangen + att man inte får in lika mkt vätska i den. Ringde en värme firma som sa att det inte var några problem men vad tror ni

Att det inte gÃ¥r i mer vätska i slangen spelar ingen roll. Att den är tjockare innebär att temperaturen pÃ¥ köldbäraren vid ett effektuttag pÃ¥ 15 W/meter, som väl är en rätt vanlig siffra för en jordvärme, blir ca 0,3 grader lägre än den skulle ha blivit med den tunnare slangen. Det gör att det kommer att gÃ¥ Ã¥t ca 0,6 % mer el. Det handlar alltsÃ¥ om en ökad  elkostnad pÃ¥ högst 50 kr/Ã¥r om det är normal villastorlek pÃ¥ pumpen. Kalkylen förutsätter att slangen är av polyeten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kollektorrör med 40x3.7 slang??
« Svar #4 skrivet: 11 september 2009, 17:27:42 »
Om Roland säger så, då stämmer det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad peter72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: kollektorrör med 40x3.7 slang??
« Svar #5 skrivet: 11 september 2009, 17:43:36 »
talade nyss med grannen och han sa att enligt ctc:s mätningar förlorar man mellan 1 o 2% i effekt

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: kollektorrör med 40x3.7 slang??
« Svar #6 skrivet: 12 september 2009, 09:47:35 »
talade nyss med grannen och han sa att enligt ctc:s mätningar förlorar man mellan 1 o 2% i effekt

Varje grad lägre köldbärartemperatur gör att pumpen drar 2-2,5 % mer el för samma levererade värmemängd men pumpens effekt sjunker ca 4 % per grad lägre temperatur men lägre förångartryck vid lägre köldbärartemperatur gör att den drar mindre el när den går. Nettoresultatet blir alltså 2-2,5 % mer el per grad lägre temperatur.

Det kommer till en faktor som jag inte tänkte pÃ¥ igÃ¥r. Köldbärarpumpen fÃ¥r arbeta mer i och med att slangen har mindre innerdiameter och därmed större strömningsmotstÃ¥nd. SvÃ¥rt att uppskatta vad det kan göra i ökad elförbrukning.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kollektorrör med 40x3.7 slang??
« Svar #7 skrivet: 12 september 2009, 10:00:59 »
talade nyss med grannen och han sa att enligt ctc:s mätningar förlorar man mellan 1 o 2% i effekt

Varje grad lägre köldbärartemperatur gör att pumpen drar 2-2,5 % mer el för samma levererade värmemängd men pumpens effekt sjunker ca 4 % per grad lägre temperatur men lägre förångartryck vid lägre köldbärartemperatur gör att den drar mindre el när den går. Nettoresultatet blir alltså 2-2,5 % mer el per grad lägre temperatur.

Det kommer till en faktor som jag inte tänkte pÃ¥ igÃ¥r. Köldbärarpumpen fÃ¥r arbeta mer i och med att slangen har mindre innerdiameter och därmed större strömningsmotstÃ¥nd. SvÃ¥rt att uppskatta vad det kan göra i ökad elförbrukning.   

En pump som pumpar mindre mängd media drar mindre energi, inte mer.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kollektorrör med 40x3.7 slang??
« Svar #8 skrivet: 12 september 2009, 11:02:34 »
En pump som pumpar mer media drar mindre energi om inte tryckfallet blir högre.
Och det blir det ju i detta fallet när innerdiametern minskar.

 skillnaden mellan en PN6 och en PN10 installation(samma längd slang) slutar nÃ¥gonstans pÃ¥ 8-10% sämre verkningsgrad i torrare mark sÃ¥som mull och sand och 3-5% sämre verkningsgrad i lera och vÃ¥tmark.
i sjö blir skillnaden 2% sämre verkningsgrad och det måste ju bara vara tryckfallet i KB pumpen som gör skillnaden där?

Detta är ifs gammla siffror(2002), möjligen har KB pumparna blivit mer effektiva mot tryckfall nu?

maxlängd på slang PN6 är 400m per slinga och 350m för PN10 för att kompensera för tryckfallet.
 AlltsÃ¥ om du beräknar att lägga 800m slang PN6 i tvÃ¥ slingor, lägg istället 3X350m
med PN10 så borde effektuttaget och tryckfallet vara detsamma som med PN6

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad peter72

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: kollektorrör med 40x3.7 slang??
« Svar #9 skrivet: 12 september 2009, 20:27:15 »
blir lite i valet o kvalet hur jag ska göra, det är dubbla 250m till en bättre beg ivt c5 greenline som jag gjort klart in till huset isolerat o klart, och eftersom det här är ett första skede av min konvertering till vattenburet (golvvärme i ien utbyggnad i 25kvadrat i 2 vån och varmvatten + lite till) så kommer jag att i framtiden troligen måste byta upp mig till en 7,5-8,5kw och då är det väl troligt att de där slingorna blir på gränsen man kanske ska satsa på dubbla 300m i allafall, fan det här blir stressigt ska ut på älgjakt imorgon och grävning ska ske på onsdag

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: kollektorrör med 40x3.7 slang??
« Svar #10 skrivet: 13 september 2009, 09:26:44 »

En pump som pumpar mindre mängd media drar mindre energi, inte mer.

Riktigt, jag tänkte omedvetet att flödet skulle vara detsamma i bägge fallen men så blir det ju inte i praktiken. Flödet minskar vilket, förutom att köldbärarpumpens elförbrukning minskar, gör att köldbärarens deltaT ökar. Om det i sin tur ökar eller minskar värmepumpens elförbrukning beror på vilken sida om optimalt deltaT man ligger. I vilket fall som helst kan effekterna av ändrat flödesmotstånd inte betyda mer än några tiotal kWh/år i värsta fall.

skillnaden mellan en PN6 och en PN10 installation(samma längd slang) slutar någonstans på 8-10% sämre verkningsgrad i torrare mark såsom mull och sand och 3-5% sämre verkningsgrad i lera och våtmark.
i sjö blir skillnaden 2% sämre verkningsgrad och det måste ju bara vara tryckfallet i KB pumpen som gör skillnaden där?


Konstiga siffror, vad är källan till dem? Värdena borde vara de omvända så att skillnaden mellan slangarna är högst vid sjöförläggnning. I sjön är det väldigt bra värmeövergång mellan slang och vatten. Slangväggen står då för en större del av värmeöverföringsmotståndet än om slangen ligger i mark med dålig värmeledningsförmåga. Ökas slangväggens tjocklek måste det ge en större försämring för sjöförlagd slang. Eller är det någon annan effekt som spelar in?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: kollektorrör med 40x3.7 slang??
« Svar #11 skrivet: 13 september 2009, 10:24:18 »
Roland-
Siffrorna som jag redovisade har jag tagit från en "lathund för dimensionering" och det är ett kopierat lösblad som jag har fått från antingen IVT, Terrawatt eller stiebel-eltron då det är dessa märken jag jobbar(de) med.

Att förlusten blir minst i sjöförläggning måste väll bero på att värmeöverföringen i vatten är så mycket bättre i vatten än torrare jord och då spelar den isolerande verkan som en tjockare slang får mindre roll, det är bara en teori då siffrorna ej är förklarade...

och som sagt detta var en jämförelse mellen PN6 och PN10 vid samma slanglängd, som jag skrev så kan man kompensera med kortare slanglängd per slinga och fler slingor för att få samma energiuttag.

Detta beräkningsunderlag togs fram då vissa komuner krävde PN10 vid ytjordvärme vill jag minnas..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!