Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Grunvattenvärme ur 70m borrat hål!  (läst 719 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jorthu

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 73
Grunvattenvärme ur 70m borrat hål!
« skrivet: 08 september 2009, 21:08:45 »
Hej, jag är ny i detta forum och har förmodligen en fråga som har besvarats 100tals ggr men:
Jag har ett 70m borrat hål för dricksvatten som jag inte använder längre, går den att använda till grundvattenvärme eller bergvärme och hur isåfall?
En pump finns ju redan nere i hålet och en slang för att leda upp vattnet. Är det bara att installera en värmepump med växlare och koppla in till mina vattenburna element? Jag vill även värma upp tappvarmvattnet på något sätt. Var gör man av returvattnet? Kan man leda ner det i samma hål? Om vatten-reservoaren på 70m djup är låt oss säga 4m djupt med gott flöde kan man kanske hämta vattnet från det djupaste stället och returvattnet hamnar ju då på "toppen" av reservoaren. Möjligen är jag ute och cyklar men upplys mej isåfall.

Mvh  Jörgen

Utloggad Barkis

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 141
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Grunvattenvärme ur 70m borrat hål!
« Svar #1 skrivet: 10 september 2009, 22:42:26 »
Man brukar ha två brunnar, en att ta vattnet ifrån och en annan att returnera i men det kanske finns alternativ
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal