Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1245 eller Nibe 1145?  (läst 2715 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Nibe 1245 eller Nibe 1145?
« skrivet: 31 augusti 2009, 22:02:10 »
Jag hade besök av en Nibe installatör idag,och jag har tänkt att värma poolen med bergvärme.
Så väljer jag 1245-8 med inbyggd varmvattenberedare på 180liter,så kunde det blir problem med pool-uppvärmningen.Han menade att den skulle skifta för ofta mellan att värma poolen och varmvatten,om det förbrukades en del vatten.
Idag har jag bara en 120liter vv beredare,och det funkar än så länge,men det har ökat sakta men säkert med vv förbrukningen.
Han rekommenderade en 1145-8 med en separat varmvattenberedare på 300liter,kan det vara ett klokare val? Sc:,h
 

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Nibe 1245 eller Nibe 1145?
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2009, 22:04:55 »
Jo, har du större vvb kommer den ladda längre, och med poolstyrningen kanske du sparar in några starter på det, iochmed att den inte går över till poolladdning för än varmvattnet är fullt. Vill du kan du ta en större ändå, men dom är rätt skapligt mycket dyrare (19k mot 13k på rinkaby).
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 eller Nibe 1145?
« Svar #2 skrivet: 01 september 2009, 07:38:19 »
Jag hade besök av en Nibe installatör idag,och jag har tänkt att värma poolen med bergvärme.
Så väljer jag 1245-8 med inbyggd varmvattenberedare på 180liter,så kunde det blir problem med pool-uppvärmningen.Han menade att den skulle skifta för ofta mellan att värma poolen och varmvatten,om det förbrukades en del vatten.
Idag har jag bara en 120liter vv beredare,och det funkar än så länge,men det har ökat sakta men säkert med vv förbrukningen.
Han rekommenderade en 1145-8 med en separat varmvattenberedare på 300liter,kan det vara ett klokare val? Sc:,h

Jag förstår inte resonemanget riktigt, VP:n får ju värma varmvattnet precis lika mycket (total tid) med en större VVB, fast med kanske lite färre växlingar.
Att VP:n växlar mellan att värma VVB och pool är väl inget problem, den är byggd för detta då det är precis samma sak att den växlar mellan VVB och husvärmning på vintern? ???

LÃ¥ter skumt, känns nästan som att installatören försöker lura pÃ¥ dig extra grejor.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1245 eller Nibe 1145?
« Svar #3 skrivet: 01 september 2009, 16:18:45 »
Jag hade besök av en Nibe installatör idag,och jag har tänkt att värma poolen med bergvärme.
Så väljer jag 1245-8 med inbyggd varmvattenberedare på 180liter,så kunde det blir problem med pool-uppvärmningen.Han menade att den skulle skifta för ofta mellan att värma poolen och varmvatten,om det förbrukades en del vatten.
Idag har jag bara en 120liter vv beredare,och det funkar än så länge,men det har ökat sakta men säkert med vv förbrukningen.
Han rekommenderade en 1145-8 med en separat varmvattenberedare på 300liter,kan det vara ett klokare val? Sc:,h

Jag förstår inte resonemanget riktigt, VP:n får ju värma varmvattnet precis lika mycket (total tid) med en större VVB, fast med kanske lite färre växlingar.
Att VP:n växlar mellan att värma VVB och pool är väl inget problem, den är byggd för detta då det är precis samma sak att den växlar mellan VVB och husvärmning på vintern? ???

LÃ¥ter skumt, känns nästan som att installatören försöker lura pÃ¥ dig extra grejor.  Sc:,h

Jag instämmer helt med ditt resonemang!Det blir några tusenlappar extra om jag väljer 1145-8+vv beredare.
Det blir en 1245-8 om det blir bergvärme.

Utloggad zapata

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Isobutan 600......
SV: Nibe 1245 eller Nibe 1145?
« Svar #4 skrivet: 01 september 2009, 20:24:56 »
Jag litar aldrig pÃ¥ rörkrökare  ;D
Nibe 1115 8.5:a Strömsnäs KW300 varmvattenslinga, solslinga. Radiatorer total uteffekt 20 kwh + golvärme 20m² värmer 240 m² Kurvlutning 4 parallel 1 Temp:21,5º Delta T 8-10 grader
Markkollektor 440+220 meter i siltjord.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!