Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mer vikter pÃ¥ slang i sjön efter v-pumpen för reducering av nedfrysning?  (läst 1524 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Jag ska lägga slangen i sjön o tror att jag förstått att brine blir kallare efter VVX o då gissar jag att isbildning kan bli ett problem om/ när isen fäster på slangen så kanske slangen får "ökad flytkraft" o då undrar jag hur mycket den bör viktas extra på den kalla sidan i förh. till den varma, eller om man hoppas att slangens flytkraft är lika stor hela längden? Någon med förslag på viktning av slang......? undrar njurunda i mitten på sverige

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt mÃ¥ste provas!
Tror inte du får nån påfrysning på slangen, om inte vattnet är väldigt grunt
Har hört nÃ¥t om att man ska ha minst 3kg var 3:e meter, alltsÃ¥ 1kg/m slang, sen gör det väl inget att ha lite extra  ;)


Utloggad njurunda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
Tackar Robbansson, då kör jag på det o viktar på lite extra i början eftersom det är långgrunt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!