Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Alternativt  (läst 11745 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bouldie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
Alternativt
« skrivet: 16 juli 2009, 16:09:23 »
Hej
Har tänkt att installera en 1215 Nibe och undrar o det är någon som kopplat in alternativ värmekälla till vpen?
Tänkte en vattenburen kamin.
Erik

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
    • Mixtum
SV: Alternativt
« Svar #1 skrivet: 16 juli 2009, 19:57:54 »
Se upp när du kopplar extern värmekälla till en värmepump. De tillåter ofta inte
högre temperatur än 50 grader på returen, resp. 60 grader på förvärmt varmvatten.
En ackumulatortank får du nog tänka dig i systemet för att det skall bli bra.
Se kopplingsförslag i skiss och läs "vedtank" istället för "soltank":

http://cid-10d274b219a9fa73.skydrive.live.com/self.aspx/Energi/solov%c3%a4rmepump.jpg

Kaminen jobbar mot tankens volym och värmepumpen får vila sig när den inte behövs.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Alternativt
« Svar #2 skrivet: 16 juli 2009, 22:05:36 »
Jag brukar förespråka luftburen extravärme, typ konvektorkamin och värmeflyttare samt lämpligt placerad rumsgivare. Anledningen är att värmer man vattnet så tappar VP:n i uteffekt och COP.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1483
  • CTC Ecoheat V3
SV: Alternativt
« Svar #3 skrivet: 16 juli 2009, 22:15:22 »
eller kanske en värmepump från CTC
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
    • Mixtum
SV: Alternativt
« Svar #4 skrivet: 16 juli 2009, 22:25:05 »
Nu måste nå'n, t.ex. Carl N, förklara för mig hur en värmepump kan fungera
så dumt att den går sämre ju mer "hjälp" den får.

Värmepumpen kan få "hjälp" på minst tre olika sätt:
1. förvärmning av varmvattnet
2. förvärmning av retur från radiatorerna
3. temperaturhöjning av brine som är på väg tillbaka till VP

Det är förstås systemets totala prestanda som är intressant, inte bara hur
värmepumpen reagerar.

Om man redan har vattenburet uppvärmningssystem så skall det naturligtvis
användas i första hand?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad 944_Driver

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 238
SV: Alternativt
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2009, 23:13:14 »
Nu måste nå'n, t.ex. Carl N, förklara för mig hur en värmepump kan fungera
så dumt att den går sämre ju mer "hjälp" den får.

Värmepumpar kan med den gas och tryck som används nu inte ge så höga temperaturer att man kan värma redan varmt vatten så mycket mera utan att pumpen börjar dra mera effekt. Ofta är COP kring 4,5-5 om pumpen värmer vatten kring 35C och bara 3 om vattnet är 50C istället. Någon annan kan säker skriva en mera utförlig förklaring.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
    • Mixtum
SV: Alternativt
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2009, 23:22:01 »
Hur kan det vara någon skillnad på att fortsätta värma det vatten pumpen själv värmt
jämfört med att börja från den temperatur någon annan redan hjälpt till med?

Nej, bättre förklaringar krävs!
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1313
  • CTC fårever ;)
SV: Alternativt
« Svar #7 skrivet: 17 juli 2009, 02:04:21 »
COP, Sobris.

Från forumets egen ordlista:

COP
COP är en förkortning av den engelska termen "Coefficient Of Performance". Översatt till svenska ungefär "Prestandakoefficient". COP är ett mått på bla en värmepumps effektivitet. Värdet fås fram genom att dividera den effekt pumpen ger ut med den effekt den förbrukar. Exempelvis om en pump ger 10kW värme ut och förbrukar 3kW el så blir COP 3.33. En låg framledningstemperatur och hög temperatur på kollektorsidan höjer COP mycket kraftigt, COP vid optimala förhållanden kan överstiga 6! se även konvertering.

min kursivering
« Senast ändrad: 17 juli 2009, 02:06:05 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002)+ 150 m (2013). Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 20000 kWh + 4 kbm ved. (Tidigare 43500 kWh+ 2m3 ved)

Utloggad claese

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
SV: Alternativt
« Svar #8 skrivet: 17 juli 2009, 07:37:39 »
Som Sobris skrivit.Om man behöver tex 50 grader så kommer ju pumpen att oavsett förvärmning att ändå hamna i intervallet med sämre verkningsgrad. Utformas systemet så att man i huvudsak klarar sig med 35 grader blir ju problemet mindre. Har själv sedan 80-talet 15 kvm solfångare, Thermia modul vp, vattenmantlad pelletskamin och kökspanna som laddar samma tankvolym som i stort sett utan avancerad styrutrustning. Tyvärr klarar sig inte huset på 35 grader och mycket skulle idag kunna förbättras men systemets driftsäkerhet och bevisad hållbarhet är väl värt ev energitapp.

Utloggad 944_Driver

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 238
SV: Alternativt
« Svar #9 skrivet: 17 juli 2009, 09:14:39 »
Hur kan det vara någon skillnad på att fortsätta värma det vatten pumpen själv värmt
jämfört med att börja från den temperatur någon annan redan hjälpt till med?

Nej, bättre förklaringar krävs!

Tänk att 'värmeelementet' i värmepumpen bara blir 70C varmt vid optimal drift utan att trycket ökar och kompressorn börjar gå tyngre. Då värmer det 35 gradigt vatten mycket bättre än vatten som är 50 grader. Ska du få samma effekt till det 50 gradiga vattnet måste 'elementet' vara 85C istället och då måste kompressorn jobba hårdare med större elförbrukning.

Tex så drar min pump 2800W i slutet av en varmvattenkörning medan en körning mot radiatorkretsen kan dra 2100W i nått läge med kallare vatten.

//Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 25520
  • Ägare av forumet
SV: Alternativt
« Svar #10 skrivet: 17 juli 2009, 09:24:19 »
Viist kan du ansluta en vedeldad värmekälla till värmepumpen, all energi som du tillför med vedeldningen är energi som värmepumpen inte behöver tillföra, du får alltså färre driftstimmar på värmepumpen och därför också en lägre elförbrukning.
Dock har föregående skribenter rätt i att en högre temp ger en sämre COP, men det hjälps ju upp av att värmepumpen kommer att gå mycket färre timmar.

Min enda invändning är att det aldrig lönar sig att elda med ved så länge värmepumpen på egen hand klarar av att värma huset (alltså utan eltillskott).
Det är mycket bättre att låt bli att köpa ved, och har du egen ved är det bättre att sälja den till någon annan och istället köpa el för pengarna.

Vill du elda bara för mysfaktorn så håller jag med CarlN, då är det bättre med en fristående braskamin, det blir billigare, även om inte heller det lönar sig.
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Gratis Offerttjänst vid värmepumpsköp? http://www.energioffert.se
Vill du logga din anläggning?: http://www.energibutiken.se/sv/2-datalogger
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1210.7 kW, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 30 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
    • Mixtum
SV: Alternativt
« Svar #11 skrivet: 17 juli 2009, 10:42:09 »
Alla utom "claese" tänker bara på att pumpen går sämre ju högre temperatur
den behöver åstadkomma och det är ju en självklar sak. Jag frågade efter hela
systemets prestanda.

Man kan verkligen fråga sig om en vanlig värmepump alls är lämpad att tillverka
bruksfärdigt varmvatten, men det är ju en annan fråga.

Att förvärmt varmvatten inte brukar få vara varmare än ca 60 grader och förvärmd
retur inte brukar få vara varmare än 50 grader är också kända begränsningar,
eftersom pumpen då tror att den själv har gjort något galet, larmar och stänger av sig!

Nej, bättre förklaringar krävs!

"claese", kan inte du utveckla lite t.ex. med en skiss på hur du kopplat?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
SV: Alternativt
« Svar #12 skrivet: 17 juli 2009, 11:11:01 »
Alla utom "claese" tänker bara på att pumpen går sämre ju högre temperatur
den behöver åstadkomma och det är ju en självklar sak. Jag frågade efter hela
systemets prestanda.

Man kan verkligen fråga sig om en vanlig värmepump alls är lämpad att tillverka
bruksfärdigt varmvatten, men det är ju en annan fråga.

Att förvärmt varmvatten inte brukar få vara varmare än ca 60 grader och förvärmd
retur inte brukar få vara varmare än 50 grader är också kända begränsningar,
eftersom pumpen då tror att den själv har gjort något galet, larmar och stänger av sig!

Nej, bättre förklaringar krävs!

"claese", kan inte du utveckla lite t.ex. med en skiss på hur du kopplat?

Vad menas med "hela systemets prestanda"?

Varför skulle inte en värmepump vara lämpad för att producera bruksfärdigt varmvatten?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
    • Mixtum
SV: Alternativt
« Svar #13 skrivet: 17 juli 2009, 11:23:13 »
Roland: Med "hela systemets prestanda"? , menar jag förstås hela systemets prestanda  ;)
Vi hade ju hjälp av en vattenmantlad kamin. Det kunde också ha varit solen, pelletspanna eller
annat....

Det går rykten om att en värmepump går sämre och sämre ju mer "hjälp" den får.
Det vill jag inte tro på utan vidare och jag är säker på att du är en av dem som kan
reda ut frågan.

En L/V-värmepump med utedel fungerar ju som en vanlig elpanna när det blir kallt.
Snacka om att den behöver hjälp!
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
SV: Alternativt
« Svar #14 skrivet: 17 juli 2009, 11:29:19 »
Det går rykten om att en värmepump går sämre och sämre ju mer "hjälp" den får.
Det vill jag inte tro på utan vidare och jag är säker på att du är en av dem som kan
reda ut frågan.

Det är bara att läsa på vilken teknisk beskrivning som hellst. Tillverkarna brukar ange tillförd/avgiven effekt vid olika framledningstemp (35 och 50 ºC) och det är väldigt samstämmigt att tillförd effekt ökar och avgiven minskar vid högre framledningstemp.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal