Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: påfyllning brine?  (läst 2012 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kåge watt

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 388
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
påfyllning brine?
« skrivet: 14 juli 2009, 14:06:09 »
Hallo!

Jag undrar om nån vet på ett ungefär hur länge man måste hålla på att efterfylla brine?

Pumpen har gått 60 tim.  Har väl fyllt på c:a 20 liter.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Årsmedeltemp -1,7gr

Utloggad mickemolle

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 280
SV: påfyllning brine?
« Svar #1 skrivet: 14 juli 2009, 19:27:20 »
Hej,

jag är ingen expert men när jag fyllde förra veckan så snurrade min dränkbara pump i 3 dagar innan jag beslutade mig för att koppla bort den. Har lite susningar i kb kretsen när den cirkulerar men förhoppningsvis blir jag av med den luften så småningom.

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad svenske kocken

• Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 5306
  • Jag älskar värme!
« Svar #2 skrivet: 14 juli 2009, 21:18:16 »
Dom flesta dänkpumpar har lite för dålig kapacitet för att få så hög hastighet på brinen att all luft följer med, och cirkpumpen är än sämre. Så har du kvar luft i systemet lär knappast cirkpumpen få med det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten samt en IVT 12 GR-N i ett annat hus

Utloggad Kåge watt

• Expert på värmepump
  • Antal inlägg: 388
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
« Svar #3 skrivet: 14 juli 2009, 22:43:29 »

Jag menar när man fyller på i expansionskärlet, men jag upptäckte att det blev lite bättre snurr

när jag ökade brinepumpen från 30 till 50 ( i servicemanualen på thermia/manuell test står det '

att man ska ställa brinepumpen på 1 men det börjar ju på 30! )
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Årsmedeltemp -1,7gr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal