0 medlemmar och 23 gäster tittar på detta ämne.
HEj! Har en villa fr 1997 med en autoterm 480, 240 kvm uppvärmningsbehov, drar ca 30 kW per år inkl hushållsel. Nu skall jag bygga ut 54 kvm, så det blir 305 kvm att värma upp i Stockholmsområdet, lite sugen på en Nibe 1245 eller IVT - någon som har några tips ? Tänkte inte snåla med borrhå¨l heller - vad är minimum ? Behöver dessutom ett frånluftsaggregat med det finns till båda två. Vilken är mest tystgående och så vill jag ha en helintegererad lösning pga platsbrist. /Olof
Fick mina jordslingor inkopplade i mitten av april och undrar lite hur många gånger pumpen ska starta för de ska vara optimalt ?
Citat från: NiklasH skrivet 09 maj 2010, 12:47:39Fick mina jordslingor inkopplade i mitten av april och undrar lite hur många gånger pumpen ska starta för de ska vara optimalt ?1 start per drifttimme på årsbasis.
Citat från: Lexus skrivet 09 maj 2010, 12:59:41Citat från: NiklasH skrivet 09 maj 2010, 12:47:39Fick mina jordslingor inkopplade i mitten av april och undrar lite hur många gånger pumpen ska starta för de ska vara optimalt ?1 start per drifttimme på årsbasis.Om jag kollar på pumpen nu står de 550 starter och 86 timmars drift varav varmvatten 6 h
Var inne på Nibe 1145 tråden och frågade men det är lika bra att jag kollar av här också. Vi är i färd med att skaffa bergvärmepump och jag är väldigt sugen på en 1245. Det viktigaste är att pumpen klarar av att hålla varmvatten till ett 300 liters bubbelbad + möjlighet till duschvatten för att tvätta ur hår m.m. i anslutning till badet (detta behov behövs max 2 ggr i månaden). Frågan är då om 1245:ans "tillfällig lyx" funktion räcker för att uppfylla dessa önskemål eller om det helt enkelt krävs en större varmvattenberedare. Alternativet är väl isåfall att köra på en 1145 men det blir väl ett antal tusenlappar dyrare? Vi är för övrigt en familj med 2 vuxna och 2 barn. Pumpen kommer stå i skymundan i källaren.
Citat från: Hassebo skrivet 09 maj 2010, 15:48:00Var inne på Nibe 1145 tråden och frågade men det är lika bra att jag kollar av här också. Vi är i färd med att skaffa bergvärmepump och jag är väldigt sugen på en 1245. Det viktigaste är att pumpen klarar av att hålla varmvatten till ett 300 liters bubbelbad + möjlighet till duschvatten för att tvätta ur hår m.m. i anslutning till badet (detta behov behövs max 2 ggr i månaden). Frågan är då om 1245:ans "tillfällig lyx" funktion räcker för att uppfylla dessa önskemål eller om det helt enkelt krävs en större varmvattenberedare. Alternativet är väl isåfall att köra på en 1145 men det blir väl ett antal tusenlappar dyrare? Vi är för övrigt en familj med 2 vuxna och 2 barn. Pumpen kommer stå i skymundan i källaren.Jag vet inte hur tillfällig lyx funkar på 1245 men gissningsvis höjer den VV-temp till 65 ºC?Om bubbelbadkaret är på 300 liter så kan du fylla det till max 220 liter om nån ska få plats utan att det svämmar över. Detta ska 1245:ans 180 liters beredare klara utan problem och ha en skvätt vatten över till en dusch tycker jag.
Nu när det inte behövs någon värme så har jag sänkt rumstermostaten till 15 grader för att vp inte ska köra någon värme.
Varmvattnet kör den några gånger per dygn och det går nu åt ungefär 3 kw per dygn. Är det skadligt för pumpen att gå så sällan?
Citat från: janus skrivet 27 maj 2010, 10:06:51Nu när det inte behövs någon värme så har jag sänkt rumstermostaten till 15 grader för att vp inte ska köra någon värme.Inget värmebehov? Under tisdagen hade du inte en grad över 12°. Idag är det väl inte mycket bättre. Men nog är det väl dåligt att det inte sker per automatik, så du slipper peta på regleringen för att den inte ska starta när det inte finns värmebehov.
Citat från: Lexus skrivet 27 maj 2010, 10:30:43Citat från: janus skrivet 27 maj 2010, 10:06:51Nu när det inte behövs någon värme så har jag sänkt rumstermostaten till 15 grader för att vp inte ska köra någon värme.Inget värmebehov? Under tisdagen hade du inte en grad över 12°. Idag är det väl inte mycket bättre. Men nog är det väl dåligt att det inte sker per automatik, så du slipper peta på regleringen för att den inte ska starta när det inte finns värmebehov. På 1245 finns det 2 sätt att fixa till detta, det enklaste är att ställa ner temperaturen för stopp av värme i 4.9.2 till den utetemp som stämmer bäst med ditt hus.Det andra sättet är att snickra ihop en egen framledningskurva i meny 1.9.7, men det kräver att man kan lite om detta.