Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Inställning av cirkulationspump.  (läst 6769 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
Inställning av cirkulationspump.
« skrivet: 21 juni 2009, 22:43:10 »
Tjenare!

Har precis flyttat in i ett hus med en Nibe 1215. Det var ett ganska högt vinande ljud ifrån elementen när jag flyttade in. Så efter lite lättare forskning kom jag fram till att jag skulle sänka flöde på cirkulationspumpen till värmebäraren för att få ner ljudet. Pumpen stod på max flöde, (läge 3) så jag vred ner den ett snäpp till mellan (läge 2) Vilket gjorde det tystare i huset men inte helt tyst. Hörs fortfarande om inte nått annat i huset väsnas. Har nu provat att vrida ner pumpen till läge 1 och kört så ett tag. Nu är det tyst om elementen så vidare man inte lägger örat emot. Men vilka följder kan det få att köra på för lågt flöde på cirkulationspumpen? Nu är det ju lite varmare ute men har ingen temp skillnad på vb ut och vb in. När kompressorn går skiljer det ca 7 grader som mest på tempen men det jämnas ut fort (1-2min) efter att kompressorn stannat. Kan jag behöva vrida upp cirkulationspumpen framåt vintern när det blir kallare ute? Bor i ett en planshus byggt 62 med 2 rörsystem och 11 st element. Har man ett vinande ljud som hörs väl ifrån elementen måste väl ändå flödet på värmebäraren vara för högt. Kan ju inte vara normalt att det ska låta så.

MVH Olof Karlsson
« Senast ändrad: 21 juni 2009, 22:51:06 av Quick »

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
    • Min hemsida
SV: Inställning av cirkulationspump.
« Svar #1 skrivet: 22 juni 2009, 01:20:02 »
Hmm...

Ser att ingen svarat på detta hittills, så jag gör ett försök.

Du bör ha 7-8 ºC tempdiff mellan fram- och returledning i slutet av en värmecykel.
Efter kompressorstopp närmar sej dessa 2 temperaturer varandra. Hur fort det går beror nog mycket på hur stor vattenvolym du har i ditt radiatorsystem (man brukar rekommendera 20 liter per kW på kompressorn).

Det är nog lite svårt att ställa in rätt tempdiff denna årstid. Skall nog göras när det är kallt ute.
Det första du skall kontrollera är att alla termostater är fullt öppna. Därefter kan du prova vilken hastighet som ger dej den bästa tempdiffen.
Blir det då för varmt i huset -> sänk värmekurvan. Blir det sedan för varmt i något enstaka rum kan du vrida ner termostaten i detta rum.

Man skall dock undvika att använda termostater eftersom dessa öppnar och stänger okontrollerat vilket resulterar i mindre radiatorvolym, vilket i sin tur ger högre returtemp. Kontentan av detta är att tempdiffen minskar.

Mvh/Micke
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Ridax

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborgs-området
  • Antal inlägg: 2542
    • GoPro labbande
SV: Inställning av cirkulationspump.
« Svar #2 skrivet: 22 juni 2009, 07:52:37 »
Du bör ha 7-8 ºC tempdiff mellan fram- och returledning i slutet av en värmecykel.
Efter kompressorstopp närmar sej dessa 2 temperaturer varandra. Hur fort det går beror nog mycket på hur stor vattenvolym du har i ditt radiatorsystem (man brukar rekommendera 20 liter per kW på kompressorn).
Borde vara ganska oberoende av vattenvolym och kompressoreffekt.  När kompressorn inte går längre så tillför VP inte någon värme till radiatorsystemet.  Så tämligen omedelbart så kommer in och utgående Vb att vara samma.  Det är bara under en kortare tid då kondensor kyls av temperatursensorers tröghet som gör att det fortfarande kan skilja lite en stund efteråt.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Göteborgs-området.

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
SV: Inställning av cirkulationspump.
« Svar #3 skrivet: 22 juni 2009, 17:31:56 »
Hur påverkar hastigheten/flödet på cirkulationspumpen inomhus klimatet då? Mer än ljudet. Pallar inte med det där vinade ljudet hela tiden. Kanske skulle ha den på tvåan som en bra kompromiss. Men kanske funkar lika bra på ettan. Men hur märker jag att jag har fel/lågt flöde på cirkulationspumpen? Blir inte klok på detta. Har lite svårt att förstå vilken skillnad flödet gör mer än att värmen kommer ut fortare.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20143
  • Alien snowman.
SV: Inställning av cirkulationspump.
« Svar #4 skrivet: 22 juni 2009, 20:33:54 »
Optimalt för VP:n är en tempdiff på 7-8 ºC då kompressorn värmer kåken. Värmeavgivningen från radiatorerna blir aningen lägre än med högre flöde men det kompenseras av att VP:ns COP blir bättre. Kan du ha cirkpumpen på lägsta fart så drar den lite mindre ström också. Så kör med läge 1 på cirkpumpen.

Kolla Elmers svar också angående termostater.
« Senast ändrad: 22 juni 2009, 20:37:10 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
SV: Inställning av cirkulationspump.
« Svar #5 skrivet: 22 juni 2009, 20:45:56 »
Alla termostater står öppna. Det har jag redan kollat. Temp diffen kollade jag i Lördagskväll/natt när det var runt 8 grader ute. Och då hade jag ju en vettig tempdiff. på runt 7-8 grader. Nu under dagarna går VP:n nästan aldrig. Men får väl kolla temp skillnaden sen framåt hösten vintern och se vad den ligger på då alltså. Men läge 3 borde vara alldeles för högt. Kanske att man behöver gå upp till 2:an när det blir kallare ute. Men vad får jag för symtom om jag har cirkulationspumpen för lågt ställd? Blir det kallt i huset? Behöver VP gå ofta? Ballar nått ur? Men som läget är nu ligger jag alltså bra till på läge ett. Har dock lite svårt att förstå hur ute tempen påverkar tempdiffen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20143
  • Alien snowman.
SV: Inställning av cirkulationspump.
« Svar #6 skrivet: 23 juni 2009, 07:36:52 »
Om tempdiffen går upp mot 10 ºC eller mer så kommer värmeavgivningen från radiatorerna sjunka så pass mycket att det blir lite kallare inne med samma kurva som innan. Men är tempdiffen 7-8 ºC nu så kommer den inte att öka när det blir kallt ute, snarare tvärtom, tempdiffen minskar oftast lite när det blir kallare (på grund av lägre KB-temp och högre framledningstemp).

Den som ställde in läge 3 på din VP visste inte vad han gjorde.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 852
SV: Inställning av cirkulationspump.
« Svar #7 skrivet: 23 juni 2009, 09:55:17 »
Det är nog allt för vanligt att CP:n lämnas på högsta varvtal vid allt för många installationer...vet inte hur många gånger jag har påtalat detta för husägaren. När man frågar om varför dom inte har provat sänka farten så är det nästan som om de blir livrädda att det kanske råkar bli lite svalt i rummet längst bort längst upp när det är som kallast ute. Men varför inte bara prova och om det då blir svalt så är det ju bara att höja farten igen.
Nu är det ju lite andra saker som gäller vid VP...deltaT på 7-10grader osv. Men vid ved/pellets/el panna så är det ju bara att köra lägsta möjliga fart.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009).
Albin panna med 1000liter Ack-tankar.
Enskild borrad brunn och avlopp.

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
SV: Inställning av cirkulationspump.
« Svar #8 skrivet: 23 juni 2009, 14:52:47 »
VP var igång och körde värme i morse när jag gick till jobbet så jag passade på att kolla. Och då hade jag en temp diff på 7grader exakt enligt displayn. Vilket är helt perfekt då. Nöjd man är när man får ett tystare hus och på samma viss optimerar VP på samma gång. Kan inte bli bättre. Dessutom gratis  ;D Så när som lite lärotid. Det är lite omständigt att inte VB fram och retur finns i samma meny. Är mycket tryckande när man ska kolla tempdiffen. Man vill ju gärna kolla några gånger och se om det ändrar sig under tiden kompressorn går.

Eftersom alla inställningar var samma som ifrån fabriken så antar jag att montören endast tryckt på startknappen och varit nöjd. Sen att jag har lite svårt att hålla fingrarna i styr och gärna vill veta hur saker och ting funkar så och få dom att funka bättre är ju en annan sak  ;D
« Senast ändrad: 23 juni 2009, 14:56:02 av Quick »

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 133
SV: Inställning av cirkulationspump.
« Svar #9 skrivet: 15 juli 2009, 21:45:42 »
Eftersom alla inställningar var samma som ifrån fabriken så antar jag att montören endast tryckt på startknappen och varit nöjd. Sen att jag har lite svårt att hålla fingrarna i styr och gärna vill veta hur saker och ting funkar så och få dom att funka bättre är ju en annan sak  ;D

Det var nog det enkla svaret på varför cp gick på högvarv...
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal