Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Från direkt el till luft/vatten eller bergvärme ??????????????  (läst 2612 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
Hallo, är helt oerfaren på VP-området.
Har fått in två offerter på bergvärme (BV) resp luft/vatten från installatörer för IVT och Thermia. IVT vill borra 200 m, Thermia 140m. Båda rekommenderar ett sk "minivattensystem" (MVS) med 4 fläktkonvektorer. Priserna skiljer sig framförallt åt för MVS, där Thermia är dubbelt så dyrt. Har följande frågor:
1. Hur länge håller ett hål för BV ?? Grannen säger 10år högst ????
    Har hört talas ochså om "permafrost"?????
2.  Är ett MVS något att satsa på ? Det mesta av rördragningen sker på vinden under ytter-
     taket. IVT vill installera något det kallar en arbetstank på 120l.
3.  Det blir långt mellan den nya VVB,n och där den gamla stod - 20m - huset är sån. "Det blir
     ju då till och spola" sa jag. "Helt oacceptabelt". Båda vill bygga in en returledning med cirk-
     pump. Är det något ?
4.  Thermia Optimum har varvtalsreglering. Har det något med arbetstanken, som de inte behö-
     ver, att göra ?
Är tacksam för synpunkter, det skiljer ju mycket mellan leverantörerna.
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
Det går att ta ut värme under hur lång tid som helst. Det som begränsar livslängden är korrosion av foderrör och slangarnas livslängd. Har sett uppgifter att man räknar med uppemot 100 års livslängd men det finns naturligtvis inte så gamla installationer än. Här på forumet har det förekommit skribenter med anläggningar från 1980-talet där borrhålet fortfarande fungerar som det skall göra.   

Permafrost kan man få vid jordvärmeslingor där man tar ut för mycket värme per m2 markyta. Det skall inte kunna inträffa vid riktig dimensionering.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
2. Med ett MVS så kan nog en arbetstank vara en god idé.
3. Jag antar att det är VVC (varmvattencirkulation) de syftar på. Alternativet är att behålla din gamla el-VVB och mata denna från VP:n. Din gamla får då varmhålla det vatten som VP:n värmer.
4. Det är cirkpumpen som varvtalsregleras på Thermia (ej att förväxla med en inverter som varvtalsreglerar själva kompressorn). Detta hjälper inte mot för lite vatten i värmesystemet, då bör man ha en arbetstank eller volymtank.

Är ditt totala energibehov 20 MWh inklusive hushållsel?
Eldar du med nått annat?

Annars så fattar jag inte varför IVT vill borra 200 m?
Det borde räcka med en 6 kW VP och 140 m borra gott och väl.
« Senast ändrad: 05 maj 2009, 18:43:46 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
Hej Roland och Carl N
1. Var väl det ja trodde - grannar gillar ju sällan, när man rör om i grytan.
2. Arbetstank behövs altså.
3. Ja, det handlar om VVC och att behålla VVB,n är en superbra ide, om den inte var från
    1974. Men man skulle kanske inspektera den och, om den håller, superisolera den. Då be-
    hövs ju ingen returledning heller.
    Alternativet är att ha bara VP,n i källaren och en ny VVB på den gamlas plats. Det gillar
    inte installatörerna, för det 20m emellan.

Annars är vi bara 2 pers i ett stort hus och det 20 MWh har förvånat många. Med en Normal-
familj med barn, som huset ju är byggt för, skulle förbrukningen säkert ligga på 28000-32000
KWh. Det gör det i alla fall lättare att räkna hem det hela.

Glömde förresten en grundläggande fråga:
Hos båda installatörerna är luft/vattenpump 20 000kr billigare än bergvärme. Mina undersök-
ningar av besparingar systemen emellan visar tyvärr allt mellan 500 KWh i den ena beräk-
ningen till 4500 KWh i installatörens glädjekalkyl till fördel för BV. Finns det där några matnyt-
tiga siffror?
Tack för era bemödanden!!!

Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
Är det inte så att du får konverteringsbidrag för bergvärme men inte luft/vatten?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
Glömde förresten en grundläggande fråga:
Hos båda installatörerna är luft/vattenpump 20 000kr billigare än bergvärme. Mina undersök-
ningar av besparingar systemen emellan visar tyvärr allt mellan 500 KWh i den ena beräk-
ningen till 4500 KWh i installatörens glädjekalkyl till fördel för BV. Finns det där några matnyt-
tiga siffror?
Tack för era bemödanden!!!

Om totalförbrukningen på 20 MWh stämmer så tror jag skillnaden till luft/vatten ligger närmare 500 kWh än 4500 kWh.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
Skillnaden beror på var huset ligger. I kustklimat med milda vintrar skiljer det inte så mycket mellan L/V och bergvärme. Är det inlandsklimat med kalla vintrar blir det större skillnad. Det är inte heller bara skillnaden i kWh som man skall ta hänsyn till. En L/V-pump kan behöva större huvudsäkring då den i princip går som elpanna när det är riktigt kallt ute, där kan det skilja 1000 kr/år. Sen är det problematiken med avfrostningar. En bergvärmepump är mer bekymmersfri. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
Det där med konverteringsbidrag har jag missat. Varför bara föt BV och inte för L/V.  Har bara kalkylerat med ROTbidraget. Går det att få båda konv.bidrag och ROT??

Oxelösund ligger direkt vid havet och jag har 25A-säkring, eftersom jag har maskinverkstad i garaget. Men nu säger Roland att det finns avfrostningsproblem med L/V och leverantören säger att det finns inga problem. Jag brukar misstro leverantörer.

BV låter för mig gedignare och jag skulle se det ochså lite som en investering i huset .
En fråga: ni skall köpa hus och kan välja mellan två likvärdiga. Det ena har L/L eller L/V uppvärmning  det andra BV men är 50 000kr dyrare. Vilket skulle ni köpa ??

Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
Det där med konverteringsbidrag har jag missat. Varför bara föt BV och inte för L/V.  Har bara kalkylerat med ROTbidraget. Går det att få båda konv.bidrag och ROT??

Oxelösund ligger direkt vid havet och jag har 25A-säkring, eftersom jag har maskinverkstad i garaget. Men nu säger Roland att det finns avfrostningsproblem med L/V och leverantören säger att det finns inga problem. Jag brukar misstro leverantörer.

När det blir som kallast och landets elförsörjningen är ansträngd drar en L/V-pump och direktel i princip lika mycket el. Bergvärmen behöver visserligen en del tillsatsel men värmepumpen går i alla fall. Jag kan tänka mig att man är villig att ge bidrag till dem som bidrar till att minska toppbelastningen en smällkall januari- eller februarimorgon men jag vet inte om det är så. Är det så finns det i alla fall en vettig förklaring.

Det kan bli problem med avfrostningen, det behöver inte bli det. Det är nog ett större problem för L/L-värmepumpar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
Går det att få båda konv.bidrag och ROT??

Jag tror det, ROT är ju skatteverket som administrerar och konverteringsbidraget ansöks hos länsstyrelsen.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad john_guld

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej!

Dom svar jag fått ang konverteringsstöd från Länsstyrelsen samt Skatteverket är att man inte kan söka bägge utan får välja det som är mest lönsamt.
Eller rättare sagt så här är det enligt boverkets hemsida:

Om du har fått något annat statligt eller kommunalt stöd till åtgärden
eller försäkringsersättning räknas det beloppet bort från stödet.

Mvh John
« Senast ändrad: 06 maj 2009, 17:06:54 av john_guld »
NIBE F1245 8kw jordvärme. Sydvästra Kronoberg.

Utloggad HWS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxelösund
  • Antal inlägg: 123
Hej!

Dom svar jag fått ang konverteringsstöd från Länsstyrelsen samt Skatteverket är att man inte kan söka bägge utan får välja det som är mest lönsamt.
Eller rättare sagt så här är det enligt boverkets hemsida:

Om du har fått något annat statligt eller kommunalt stöd till åtgärden
eller försäkringsersättning räknas det beloppet bort från stödet.

Mvh John

Alldeles rätt: det går inte att få dubbelt!
Långsträckt 1 1/2-plansvilla i Oxelösund. 200m² övre, 40m² nedre våning. Byggt 1975 - isoleringsstandart jämförbart med 1990talet. Har haft direktverk el. Total elåtgång då ca 20 000 KW/år. Konverterat till Optima 1100 med Kombimodul 300A/W samt installerat ett minivattensystem med Carrierfläktar Juli 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal