Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Nyinstallation av IVT HT+ C9 - samlat till en tråd - frågor&funderingar!  (läst 8872 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
Hej

Har precis fått klar installationen av min IVT Greenline HT+ C9 med 180 meter borrhål (drygt 170 aktivt) med 120L volymtank med cp för golvvärmen.

Har några trådar om olika aspekter kring installationen men samlar nu allt som rör värmepumpen i en tråd, så långt det känns vettigt.

Förutsättningarna är hus i Stockholm/Ekerö byggt 1998 på 270m2 med vattenburen golvvärme i platta på mark varav 49m2 eluppvärmt garage.

Har två kanalfläktsystem som står för ventilationen med 14 Fresh 80 för luft in och 8 ventiler i kök och våtutrymmenför utsug. Den ena kanalfläkten suger 44m3/h och den andra 230m3/h. Ingen återvinning av värmen i ventilationsluften.

Tidigare hade jag en ES480 och förbrukade ca 45 000 - 48 000kWh/år inkl HH-el. Hoppas ju att det skall sjunka lite nu.

Installatationen har gått bra förutom några slarviga elledningsdragningar som installatören skall få rätta till.

Pannan tuffar nu och går och vi förbrukar ca 27kWh/dygn varav pannan står för 8kWh per dygn och HH-el således ca 19kWh/dygn. Känns ju bra men jag kommer från den mörka sidan så det kanske går att trimma lite.

Fabriksinställningen med kurva 4 ändrade installatören till kurva 2,5 +4? men det blev lite varmt så jag backade till 2,5 -3. Nu har vi drygt 22 grader inne med 23-24 i badrummmen och någon grad svalare i sovrummen. Kanske ska ändra finjusteringen till -2 eller -1? Hur mycket gör varje steg i grader?

Har separat elmätare till värmepumpen.

En undran och det gäller då momentanförbrukningen där jag observerat tre typiska momentanförbrukningssiffror:

1/ ca 3-4 watt
2/144-145 watt
3/ca 3500 watt

1:an misstänker jag är då pumpen står helt still, inga cp igång, bara display och lite annat krinskrams
2:an bör väl vara när den ena eller båda av mina cp-går (en intern och en på volymtanken)?
3:an på 3,5kW hade jag helst velat slippa se, det är när, tror jag, kompressorn drar igång, och iofs bara en kort stund, varför 3,5kW? och är det normalt.

Värmepumpsinstallatören kunde inte ge någon rimlig förklaring.

Återkommer med lite bilder om det kan vara intressant och lite värde från pumpen då kompressorn går.

Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Mr_Smith

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
    • Robotklippare.Nu
Har du separat elmätare till VP eller hur får du fram momentaneffekten?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i Småland. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhål är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7109

En undran och det gäller då momentanförbrukningen där jag observerat tre typiska momentanförbrukningssiffror:

1/ ca 3-4 watt
2/144-145 watt
3/ca 3500 watt

1:an misstänker jag är då pumpen står helt still, inga cp igång, bara display och lite annat krinskrams
2:an bör väl vara när den ena eller båda av mina cp-går (en intern och en på volymtanken)?
3:an på 3,5kW hade jag helst velat slippa se, det är när, tror jag, kompressorn drar igång, och iofs bara en kort stund, varför 3,5kW? och är det normalt.


1. Stämmer med min erfarenhet.
3. 3,5 kW under starten tycker jag är rimligt. Startströmmen är också högre än strömmen under normal drift då pumpen bör dra ca 2,5 kW. Det är också ett varmt borrhål så pumpen drar nu lite mer än vintertid.  

+ 4 i justering verkar högt. Prova med +1. Man bör ligga på plussidan, annars kan det bli lite svalt inne när det nätt och jämnt behövs värme. Det beror på IVT:s reglersystem som arbetar med till- och frånslagstemperatur. Utan lite + på finjusteringen tar det för lång tid att nå ner till starttemperaturen höst och vår, start ligger i normalfallet 2,5 grader under börvärdet. Prova med 2 +1 eller något liknande. Kan inte svar på vad en förändring gör i grader då jag har radiatorer. I och med att det är golvvärme kan man behöva minska på kopplingsdifferensen som normalt är 5 grader (till vid 2,5 grader under börvärdet och från vid 2,5 grader över börvärdet).

Man behöver också knäcka kurvan under ca -5 grader utetemperatur så att framledningstemperaturen minskar något när det är riktig kallt ute. I annat fall blir det lite för varmt inne när det är riktigt kallt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
Har du separat elmätare till VP eller hur får du fram momentaneffekten?

Japp, jag har en Kamstrup köpt i forumshoppen. Den ger TOTALEN sedan installation (går ej att nollställa och behövs ej heller), en visar MOMENTANFÖRBRUKNINGEN och den har en "TRIPPMÄTARE" som man kan starta och stoppa/nollställa efter eget tycke. En mycket bra investering.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190

En undran och det gäller då momentanförbrukningen där jag observerat tre typiska momentanförbrukningssiffror:

1/ ca 3-4 watt
2/144-145 watt
3/ca 3500 watt

1:an misstänker jag är då pumpen står helt still, inga cp igång, bara display och lite annat krinskrams
2:an bör väl vara när den ena eller båda av mina cp-går (en intern och en på volymtanken)?
3:an på 3,5kW hade jag helst velat slippa se, det är när, tror jag, kompressorn drar igång, och iofs bara en kort stund, varför 3,5kW? och är det normalt.


1. Stämmer med min erfarenhet. JA de verkar rimligt
3. 3,5 kW under starten tycker jag är rimligt. Startströmmen är också högre än strömmen under normal drift då pumpen bör dra ca 2,5 kW. Det är också ett varmt borrhål så pumpen drar nu lite mer än vintertid. STARTSTRÖMMEN, tänkte inte på det men så är det ju givetvis och därfär som den toppar på 3,5kW bara ett kort tag. 

+ 4 i justering verkar högt. Prova med +1. Man bör ligga på plussidan, annars kan det bli lite svalt inne när det nätt och jämnt behövs värme. Det beror på IVT:s reglersystem som arbetar med till- och frånslagstemperatur. Utan lite + på finjusteringen tar det för lång tid att nå ner till starttemperaturen höst och vår, start ligger i normalfallet 2,5 grader under börvärdet. Prova med 2 +1 eller något liknande. Kan inte svar på vad en förändring gör i grader då jag har radiatorer. I och med att det är golvvärme kan man behöva minska på kopplingsdifferensen som normalt är 5 grader (till vid 2,5 grader under börvärdet och från vid 2,5 grader över börvärdet).

OK, +4 ställde installatören in den på, sedan ändrade jag till -4 då det blev alldeles för varmt med +4 och tänkte stega mig upp ett steg på finjusteringen var tredje dag för att hitta en bra balans. Det är ju lite knepigt vid rådande temperatur och stora dag/nattvariationer. Tack för tipset om IVT:n reglerkaraktär :)

Man behöver också knäcka kurvan under ca -5 grader utetemperatur så att framledningstemperaturen minskar något när det är riktig kallt ute. I annat fall blir det lite för varmt inne när det är riktigt kallt.

OK, bra tips, sätter det på bevakningslistan för åtgärd till hösten.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
VÄRMEPUMP OCH DISKMASKIN PÅ VARMVATTENLEDNING!

En fråga som egentligen inte är IVT-specifik, men det blir så många trådar annars:

När vvs lades i grunden vid gjutningen rökte rörisarna nog något olämpligt. Bland alla märkligheter, som jag beskrivet i andra trådar, har man dragit kallvattnet till vänster och varmvattnet till höger upp under sikbänken i köket.

Bytte blandare och tänkte väl inte så mycket på den konstiga rörbockningen under diskbänken utan drog det snyggt och prydligt och TADA - varmvatten och kallvatten är skiftade i kranen.

Tänkte inte så mycket mer på det men idag så slog det mig att diskmaskinen nu får varmvatten istället för kallvatten. Kollade i manualen till diskmaskinen och den klarar 60 gradigt vatten så det borde ju vara ok. Värmepumpens varmvatteninställning är justerad från 51 default till 45 grader.

För wattjägaren inställer sig osökt frågeställningen, är detta bra ut energisynpunkt?

Diskmaskinen, en Bosch, är en effektiv rackare som diskar vanlig disk perfekt på snålprogrammet, 35 grader som nu kanske är 45 grader istället?.

Om jag hade kört på 55 eller tom 65 gradersprogrammet hade jag gissat att värmepumpen värmer vattnet till lägre kostnad än elpatronen i diskmaskinen, om den nu kan tillgodogöra sig det varma vattnet. Det kan ju kanske vara så att den iofs TÅL 60 gradigt vatten men att man inte sparar något dvs elpatronen jobbar i alla fall eller?

Vad tror ni?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7109
Det finns ännu mer att tänka på. Den diskmaskin vi har diskar med varmt vatten och sköljer sista gången med varmt vatten. Övriga sköljningar sker med kallt vatten om den är kopplad till det. Om det är disk och 3 sköljningar och lika mycket vatten till alla så är det bara halva vattenmängden som värms om den kopplas till kallvattnet. Kopplad till varmvattnet måste allt vatten värmas fast då sparar man in den värme som krävs för att värma upp diskgodset och maskinen vid sista sköljningen som ju är kallt före sista sköljningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1255
  • Jag älskar värmepumpar!
3. 3,5 kW under starten tycker jag är rimligt. Startströmmen är också högre än strömmen under normal drift då pumpen bör dra ca 2,5 kW. Det är också ett varmt borrhål så pumpen drar nu lite mer än vintertid. STARTSTRÖMMEN, tänkte inte på det men så är det ju givetvis och därfär som den toppar på 3,5kW bara ett kort tag. 

Vad drar det efter någon minut när den stabiliserat sig?
Du har ju ytterligare en cirkulationspump, den på kalla sidan. Kompressorn drar nog cirka 2,5kW, lite olika beroende på temperaturerna på kalla och varma sidan. Den drar nog mest när den kör tappvarmvatten, då är ju temperaturen högre.
Jag tror att du kan tvångsstyra cirkulationspumpen för kalla sidan i menyn. Då kan du ju kolla hur mycket hela VP exklusive kompressorn drar och sedan räkna av det från totalen för att få fram kompressorns ineffekt.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7109

Du har ju ytterligare en cirkulationspump, den på kalla sidan.

Jag tänkte att förbrukningen skulle vara över 200 W i fall 2 om den gick hela tiden. Men det slår mig att inre pumpen bör vara inställd att gå endast när kompressorn går så 145 W kan vara möjligt. 145 W för enbart pumparna på varma sidan plus pumpens elektronik låter mycket.

Man brukar man ställa köldbärarpumpen i läger kontinuerlig drift när anläggningen startas för att få bort luften ur systemet. Så det kan vara värt att kolla hur det är med det. Efter någon vecka skall kan man ställla köldbärarpumpen att gå enbart när kompressorn går.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
Det finns ännu mer att tänka på. Den diskmaskin vi har diskar med varmt vatten och sköljer sista gången med varmt vatten. Övriga sköljningar sker med kallt vatten om den är kopplad till det. Om det är disk och 3 sköljningar och lika mycket vatten till alla så är det bara halva vattenmängden som värms om den kopplas till kallvattnet. Kopplad till varmvattnet måste allt vatten värmas fast då sparar man in den värme som krävs för att värma upp diskgodset och maskinen vid sista sköljningen som ju är kallt före sista sköljningen.

Där ser man, det hade jag inte ens funderat på. Ska nog koppla om under diskbänken så det blir rätt i alla fall. 99% av alla diskningar går på ekonomiprogrammets 35 grader och olägenheten med att ha kallt och varmt i rätt läge på kranen är mest prio att fixa.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
3. 3,5 kW under starten tycker jag är rimligt. Startströmmen är också högre än strömmen under normal drift då pumpen bör dra ca 2,5 kW. Det är också ett varmt borrhål så pumpen drar nu lite mer än vintertid. STARTSTRÖMMEN, tänkte inte på det men så är det ju givetvis och därfär som den toppar på 3,5kW bara ett kort tag. 

Vad drar det efter någon minut när den stabiliserat sig?
Du har ju ytterligare en cirkulationspump, den på kalla sidan. Kompressorn drar nog cirka 2,5kW, lite olika beroende på temperaturerna på kalla och varma sidan. Den drar nog mest när den kör tappvarmvatten, då är ju temperaturen högre.
Jag tror att du kan tvångsstyra cirkulationspumpen för kalla sidan i menyn. Då kan du ju kolla hur mycket hela VP exklusive kompressorn drar och sedan räkna av det från totalen för att få fram kompressorns ineffekt.

Hmm, det blir till att köra lite tester i helgen. Återkommer med besked. Måste nog ha hit installatören alt en reparatör imorgon, mer om detta nedan.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190

Du har ju ytterligare en cirkulationspump, den på kalla sidan.

Jag tänkte att förbrukningen skulle vara över 200 W i fall 2 om den gick hela tiden. Men det slår mig att inre pumpen bör vara inställd att gå endast när kompressorn går så 145 W kan vara möjligt. 145 W för enbart pumparna på varma sidan plus pumpens elektronik låter mycket.

Man brukar man ställa köldbärarpumpen i läger kontinuerlig drift när anläggningen startas för att få bort luften ur systemet. Så det kan vara värt att kolla hur det är med det. Efter någon vecka skall kan man ställla köldbärarpumpen att gå enbart när kompressorn går.

Nyttig info, ska ta upp det omgående. Måste ringa installatören imorgon, mer om detta nedan.
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
IVT Greenline HT+ C9 går nu under smeknamnet "STENKROSSEN"

Mitt i kvällsgroggen kommer frugan och frågar om värmepumpen verkligen ska låta så mycket.

Går in och kollar och visst, den låter som en stenkross, seriöst illa och alla plåtar skallrar och vibrerar. Pannan står och tillverkar varmvatten och låter som den ska explodera vilken sekund som helst.

Testade att stänga av den och starta om men det hjälpte inte. Lät den hållas och såg varmvattentempen stiga till drygt 46 grader. Valt värde 45.

Kollade larmloggarna som jag kunde hitta men inget med dagens datum. Inget larm alls.

Låter den likadant vid nästa varmvattenkörning kanske jag ska stänga av den till jag får hit en reparatör, som jag ringer i vilket fall imorgon.

Några funderingar?
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Thomas59

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 190
Nu körde den ett stenkrosspass igen. Låter verkligen illa. Börvärde varmvatten 45 grader men den knatade på till 48. Momentaneffekten var hela tiden ca 3,2kW så teorin med startström stämmer i alla fall inte i detta fall. Den ligger stadigt på 3,2kW.

Har iofs noterat att momentaneffekten stiger stegvis då kompressorn startar ungefär som jag skulle gissa att den gör med mjukstart men det har den väl inte?

Nåja, den kan väl inte mer än totalhaverera - eller explodera Sc:,h
Villa i ett plan byggd 1998 Stockholm/Ekerö 270m2 varav garage 50m2
Uppvärmning:IVT Greenline HT+ C9/180meter, golvvärme i betongplatta.
Garage: Direktvärme El
Årsförbrukning: ???kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7109
Nu körde den ett stenkrosspass igen. Låter verkligen illa. Börvärde varmvatten 45 grader men den knatade på till 48.

Den stannar vid börvärde plus halva kopplingsdifferensen som i standardinställningen är 5 grader om jag minns rätt. Det betyder att den skall stanna vid 47,5 grader och starta vid 42,5. Kolla inställningen av kopplingsdifferensen i läge servicemeny. Sen blir det några tiondelar varmare än stoppvärdet efter det att pumpen har stannat.

Citera
Momentaneffekten var hela tiden ca 3,2kW så teorin med startström stämmer i alla fall inte i detta fall. Den ligger stadigt på 3,2kW.

Har iofs noterat att momentaneffekten stiger stegvis då kompressorn startar ungefär som jag skulle gissa att den gör med mjukstart men det har den väl inte?

Ingående köldbärare är har säkert hög temperatur. Databladen brukar ange elförbrukningen vid KBin noll grader. Tänk på att elförbrukningen ökar med 2-3 % för varje grad varmare köldbärare. 

Undrar om pumpens fötter är rätt injusterade, det skall inte skramla.

Vill du tillhöra eliten i Wattjägarligan skall du fylla tomrummet ovanför varmvattenberedaren med mineralull. Förlusterna från varmvattenberedaren är ungefär 150 W.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal