Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur  (läst 2132 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beluga

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur
« skrivet: 26 april 2009, 23:18:19 »
Jag bor i ett nybyggt område där alla likadana hus har samma värmelösning. Jag har märkt på senare tid att vår pump startar mycket oftare än våra grannars. Tittar jag på framledningstemperaturen stämmer den inte alls med den värmekurva har. Jag har ingen innegivare och kurvan är satt till 20/35. Idag hade vi 23 grader här nere i skåne och framledningstemperaturen låg på 32,1. Så något är onekligen inte som det ska.
Jag funderar på att ringa en tekniker som får kolla på det, men ni kanske kan komma med några tips innan jag går den vägen. Övriga värden är
T1 32,0
V-system start 17,9
V-system stopp 22,0
T2 23,4
T3 57
V-vatten start 49
Extra v-vatten start 50
Extra v-vatten stopp 55
spetstopp 65
T6 52,6
T8 51,1
T9 49,4
V-vatten stopp 54
T10 46,8
T11 30,8
T12 21,1

Utloggad thalle

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 197
SV: IVT 290 + Optima 700 Hög framlednings temperatur
« Svar #1 skrivet: 27 april 2009, 10:59:45 »
Går den mot tappvarmvatten eller mot radiatorsystemet i lägena när T1 är över V-system stopp?
En läckande shunt eller växelventiler kan vara en felkälla...
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad beluga

• Nybörjare
  • *
« Svar #2 skrivet: 27 april 2009, 14:22:02 »
Den verkar mest gå emot varmvattnet. Jag gick in i fabriksmenyn och tittade. Stämmer den månadsstatistiken så har kompressorn endast gått 16h mot värmesystemet under april och då är det ju märkligt att det fortfarande håller en så pass hög temperatur.

Utloggad thalle

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 197
« Svar #3 skrivet: 27 april 2009, 15:29:28 »
Stämmer den månadsstatistiken så har kompressorn endast gått 16h mot värmesystemet under april
Den är inte helt att lita på...tyvärr...Ibland okej, ibland inte.

Låter som shunten skulle kunna läckam då borde även varmvattnet droppa i temp rätt fort...
Kolla så att denna är stängd, tryck in vredet och vrid.
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad beluga

• Nybörjare
  • *
« Svar #4 skrivet: 29 april 2009, 13:15:30 »
Allt verkar sitta som det ska. Hur som helst så sänkte jag varmvatten start/stopp med 3 gr vardera och det resulterade i att framledningstemperaturen gick ner med 10gr och ligge nu bara 2-3 grader över kurvan.

Huset jag bor i är byggt för ett år sedan och jag har bott här sen dess. I samband med inflyttning skulle en tekniker från IVT kommit och finjusterat efter en månad, men det har inte gjorts. Nu påtalade jag detta för bolaget, så det är på gång. Passar mig för att ändra nåt ner tills han har varit här. Tack fär hjälpen så långt i alla fall.

Utloggad mikaelanderlund

• Expert på värmepump
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 237
« Svar #5 skrivet: 29 april 2009, 21:11:52 »
Något är garanterat fel :D. Troligen en defekt växelventil. Varmvatten temperaturen ska inte påverka framledningstemperaturen.

Mikael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal