Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Avstängningskran till varmvatten ut från pumpen? + Ljudnivå på kompressor  (läst 3253 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
Installationen av bergvärme fortlöper som planerat. I går installerades pump och diverse rör till element. Skickliga och snabba rörkillar. Ytterligare en dags rördragning/elemeninstallation ska göras i morgon.

Dock fick jag ingen avstängningskran till varmvatten ut från pumpen. "Vi kan sätta dit en på torsdag om du vill ha en", sa installatören. Jag har funderat på saken och kan inte komma på någon bra anledning till att ha en sån avstängsningskran. Kan ni?

Sen undrar jag hur hög ljudnivå det ska vara när kompressorn går. Det rör sig om en Thermia Diplomat 12. Den låter genom hela huset, mycket högre än ett gammalt kylskåp.

Tack igen!

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
Avstängning på varmvattnet efter pumpen finns det inte något riktigt behov av bara du har avstängning före pumpen.
Ljudet är lite subjektivt, men resonans ljud kan förekomma och upplevas som störande.
En del av ljuden kan avhjälpas genom flexibla slangar mellan VP och rör, det förhindrar att ljuden sprids i huset.
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
Ok!

Den enda avstängning som finns är huvudkranen in i huset. Så när man stänger den blir man även utan dricksvatten. Problem där kanske. Det kan vara bra att ha möjligheten stänga allt vatten i värmesystemet men ändå ha vatten in i huset, inbillar jag mig.

Ljuden:
Kompressorn låter mycket högre än jag väntat mig, men det är inget speciellt irriterande ljud, så det kan jag leva med.

Tror att det är cirkpumpen på varma sidan som stör mest egentligen. Låter inte lika mycket, men ljudet har högre frekvens och hörs tydligt i hela undervåningen och på övervåningen när man ligger still och försöker somna. Låter som en irriterande mygga när man ska sova, eller som tinnitus. Vet inte om det fortplantar sig i elementstammarna kanske. Ska höra med installatören i dag. Jag testade att dra ner från läge tre till läge två på cirkpumpen, och då var det avsevärt mycket bättre. Har många element och mycket vatten i systemet, så jag vet inte om läge två funkar bra rent värmemässigt. Nån som har några tankar om det?


« Senast ändrad: 23 april 2009, 09:54:21 av Olof B »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
Hej!
Det ska sitta en kran på inkommande kallvatten till VVB:n i VP:n, det brukar vara en kombination backventil/avstängning/övertryck.

Cirkpumpen ska ställas in så att tempdiff över VP:n blir ca 7-8 ºC då kompressorn värmer radiatorerna, troligen är läge 3 för högt, läge 1 eller 2 brukar funka i de flesta hus med 2-rörsystem. Jag har bara sett att man behövt läge 3 i hus med 1-rörsystem (som har lite högre flödesmotstånd).
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
Tack för svaret!

Jag kan inte se nåt annat än kopparrör och stålomspunnen slang mellan värmepumpen och stora vattenledningen in i huset. Ska fråga installatören om någon timme.

Låter bra om jag klarar mig med läge 2 eller 1! Har tvårörssystem och 14 gamla och stora element + en ganska stor fläktkonvektor (Aermec UL 36).

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
    • Min hemsida
Citera
Ljuden:
Kompressorn låter mycket högre än jag väntat mig, men det är inget speciellt irriterande ljud, så det kan jag leva med.

Tror att det är cirkpumpen på varma sidan som stör mest egentligen. Låter inte lika mycket, men ljudet har högre frekvens och hörs tydligt i hela undervåningen och på övervåningen när man ligger still och försöker somna. Låter som en irriterande mygga när man ska sova, eller som tinnitus.

Hade samma problem själv och det avhjälptes med flexibla slangar. Kör cirkulationspumpen på läge 1. Helt tyst blir det dock inte, men numera så tänker man inte på det lilla ljud som hörs.
« Senast ändrad: 23 april 2009, 12:31:10 av Elmer »
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering på vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3163
Ok!

Den enda avstängning som finns är huvudkranen in i huset. Så när man stänger den blir man även utan dricksvatten. Problem där kanske. Det kan vara bra att ha möjligheten stänga allt vatten i värmesystemet men ändå ha vatten in i huset, inbillar jag mig.




Vad menar du med "även"? Det enda du blir av med, när du stänger huvudkranen är tappvattnet, värmesystemet påverkas inte av den kranen.
Värmesystemet är ett slutet system. Det finns bara en fyllnadsledning från kallvattensystemet via en stängbar backventil.


//Ronnie
« Senast ändrad: 23 april 2009, 12:52:33 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
Aha! Vi kanske pratar om två olika saker!

Jag menade vattnet in till varmvattnet, men var nog lite otydlig. Installatören är här nu, och han sa att de inte brukar sätta in nån sån om det inte redan fanns en. I mitt fall rör det sig om ett nytt pannställe (har flyttat från tvättstuga till garage). Jag har heller ingen avstängningskran på varmvatten ut från beredaren. Installatören är väldigt tillmötesgående och jag tror att han sätter dit en kran på endera stället (dvs kran på kallvatten in till beredaren eller varvmvatten ut). Men vad jag förstår klarar man sig bra utan. Känns dock bra att veta att man kan stänga av pump och beredare separat och fortfarande ha kallvatten i huset.



Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3163
Aha! Vi kanske pratar om två olika saker!

Jag menade vattnet in till varmvattnet, men var nog lite otydlig. Installatören är här nu, och han sa att de inte brukar sätta in nån sån om det inte redan fanns en. I mitt fall rör det sig om ett nytt pannställe (har flyttat från tvättstuga till garage). Jag har heller ingen avstängningskran på varmvatten ut från beredaren. Installatören är väldigt tillmötesgående och jag tror att han sätter dit en kran på endera stället (dvs kran på kallvatten in till beredaren eller varvmvatten ut). Men vad jag förstår klarar man sig bra utan. Känns dock bra att veta att man kan stänga av pump och beredare separat och fortfarande ha kallvatten i huset.




Ok, jag förstår!

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
Anledningen till att man sätter en backventil på ingående kallvatten till VVB:n är att annars finns en risk för att varmvatten kan gå bakvägen från VVB:n in i kallvattnet och det är detta man dricker. Jag tycker inte det är så fräscht att dricka vatten som är uppvärmt av VVB:n.

Denna backventil + avstängning + övertrycksventil finns med i installationsanvisningen.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad srick

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
(Ursäkta trådkapningen)

Jag har ju begärt att hela installationen av min bergvärmeanläggning skall göras med flexslang, går detta även att göra på cirkulationspumpen jag kommer behöva efter min arbetstank?

Sitter det förresten redan en cirk pump i min gamla varmvattenberedare jag skall använda som arbetstank kanske?

Vill minska alla risker för oljud..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20177
  • Alien snowman.
(Ursäkta trådkapningen)

Jag har ju begärt att hela installationen av min bergvärmeanläggning skall göras med flexslang, går detta även att göra på cirkulationspumpen jag kommer behöva efter min arbetstank?

Ja det går väl.

Citera
Sitter det förresten redan en cirk pump i min gamla varmvattenberedare jag skall använda som arbetstank kanske?

Nej, men du borde ha en gammal cirkpump i din gamla panna. Fast en ny cirkpump kostar inte så mycket pengar.
« Senast ändrad: 23 april 2009, 19:15:17 av Carl N »
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad srick

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
Ja i elkassetten borde det ju sitta en till radiatorerna.

Nu kanske jag tittat på über-cirkpumpar (Grundfos) och de låg på 3500+? Det är ju en faktor i det, är det värt att lägga extra pengar för att få en tyst CP eller blir de tillräckligt tysta med flexslang? Stomljud i radiatorsystemet låter inte det minsta skoj :/
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Olof B

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
Anledningen till att man sätter en backventil på ingående kallvatten till VVB:n är att annars finns en risk för att varmvatten kan gå bakvägen från VVB:n in i kallvattnet och det är detta man dricker. Jag tycker inte det är så fräscht att dricka vatten som är uppvärmt av VVB:n.

Denna backventil + avstängning + övertrycksventil finns med i installationsanvisningen.

Det ser ut så här:

KALLVATTEN IN ----------------------(dricksvatten)
                                    I
                                    I
                                    I
                                    I
                                    I--------------- 9 bars ventil (eller liknande) och slang till golvbrunn
                                    I
                                    I
                                    I
                             VARMVATTENBERDARE

Men jag har ingen avstängningskran. Installatören sa att det är högre tryck i KALLVATTEN IN och att det inte kan komma in varmvatten bakvägen i dricksvattnet. Stämmer detta? Bör jag propsa på att få en sådan kombinerad kran/backventil som du beskriver? Är helt rudis... :)


« Senast ändrad: 25 april 2009, 22:16:48 av Olof B »

Utloggad Keld

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 332
  • Say WHAT??
    • keld.eu

Denna backventil + avstängning + övertrycksventil finns med i installationsanvisningen.
O jag tror den är ett måste om du har komunalt vatten
160m hål artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal