Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oekonomiska snÃ¥ldusch munstycken.  (läst 4392 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
Oekonomiska snåldusch munstycken.
« skrivet: 10 mars 2009, 19:56:46 »
En bekant hade problem med sina döttrar som ständigt duschade slut på varmvattnet. (Sent 70 tals hus) Så då ett reklamblad kom i brevlådan om det revolutionerande munstycket som skulle minska varmvatten förbrukningen så var köpet ett faktum.
-Nå hur fungerar det med snålduchen? frågade jag någon vecka senare. -Inge vidare svarade kompisen, nu duschar dom bara längre så det blir aldrig ledigt i badrummet. Och det tar evigheter innan man kan ta en snabbdusch. Då tänkte jag aldrig på det sista han sade utan jag skrattade bara år situationen.

Att jag kom på att ta upp detta nu, beror på att sett många inlägg om frågor kring dusch och bad. Dessutom har jag har ett badkar som jag kan fylla med extremt maximalt flöde om jag vill, och då får jag totalt mindre varmt i badkaret vid samma fyllnadsnivå. som om det får rinna måttligt fort. Beroende på skiktningen i beredaren som förstörs då lika mycket kallt vatten rusar in i beredaren och blandar om i princip hela vvb.
Så vad som händer med en snåldusch är att då det till slut kommer kallt vatten ur munstycket är hela beredaren fylld med iskallt vatten, (i stället för mera bara halvduschvarmt vatten.)
Och då blir dessutom återladdningstiden avsevärt längre.

Så en snåldusch är inte lösningen med långduschande ungdommar. Då är en PISKA betydligt effektivare. Eller en friflödesdusch. Då bara 1/3 av duschvattnet är njutbart.

Något att tänka på när reklambladen dimper ner.

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oekonomiska snåldusch munstycken.
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2009, 12:08:56 »
Jag har väl liknande erfareneheter, när jag och min fru bodde i lägenhet så installerade fastighetsägaren snålmunstycke i duschen. Frun blev vansinnig eftersom hon har tjockt hår, det gick helt enkelt inte få ur schampot ut håret med strilet. Jag skaffa raskt ett "vattenslösande" duschmunstycke från IKEA som funkar kanon, även på tjockt hår.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Oekonomiska snåldusch munstycken.
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2009, 16:51:09 »
Så en snåldusch är inte lösningen med långduschande ungdommar. Då är en PISKA betydligt effektivare..

Eller en myntautomat som på campingen
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Oekonomiska snåldusch munstycken.
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2009, 19:50:27 »
Man kan iofs fixa ett t-rör i panrummet och en ventil... kopplat till kallvattnet förstås...
Bara att öppna tills man hör ett illvrål sen blir det strax ledigt
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oekonomiska snåldusch munstycken.
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2009, 12:01:35 »
Det funkar ocksÃ¥ med att stänga ventilen pÃ¥ inkommande vatten till VVB:n.  >:D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Oekonomiska snåldusch munstycken.
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2009, 12:58:43 »
Jag märker på min Nibe med 160 vvb att det krävs många starter innan den toppat upp så lite som 2 hinkar maxat varmvatten. En toppning från tillslag 45 utan att man tillfört kalltvatten går fort och räcker länge innan nytt tillslag, Men så fort man tappar varmt och ersätter med +5,5 gradigt vatten då jäklar får den först jobba en rejäl stund och sedan pulsa på med starter upp till en stabil temp. Så det är inte undra på om många får funderingar på varför vv räcker olika länge, fast tempmätaren står på samma gradtal då man börjar ex duscha.

I huset jag växte upp i kunde man tappa upp ett bad (stor elberedare) och sedan medetsamma sedan duscha varmt, Men efter 45-60 min i badet då man skulle duscha kändes det väldigt kallt. Men då beroende på att det börjat jämna ut sig i beredaren.

Karl n... Bara du inte stänger för lite på kranen, så vv räcker till att duscha ändå. För då lär vvb'n vara utkyld innan det kommer kallt.. Haha!! Så då får en strypning motsatt verkan. Men klart att stänger man helt, så lär ingen stå längre än att mesta tvålen och schampot är borta.

Har man provat pÃ¥ riktigt kallt vatten pÃ¥ huvudet sÃ¥ inser man varför det är lätt att ge upp om man hamnat i isvatten.  Ã…ngermanälven utanför Vilhelmina före midsommar tömde badbyxorna pÃ¥ innehÃ¥ll, och jag fick sprickor i kraniet, och dÃ¥ var ALL tvÃ¥l och schampo kvar. Jag hoppade I men FLÖG upp sÃ¥ jag var nästan torr pÃ¥ kroppen. SÃ¥ de 30 Ã¥ren som passerat sedan den gÃ¥ngen har varit utan försök att stila pÃ¥ kusiner eller andra dÃ¥ man har kampingbadat där isflaken nyss slutat passera.   


Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!