Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: En slö Diplomat  (läst 5293 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tri-X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
En slö Diplomat
« skrivet: 01 mars 2005, 18:24:30 »
I morse var det -20 och tillskottet (3kw) hade gått i fyra timmar under natten. Integralen låg på 750. Eftersom jag kör på kurva 34 så räcker det med c:a 44 graders framledningstemp vid -20. Tycker att Vp borde klara det. Men det verkar som om tillskottet går in redan vid -17. Vad beror det på?
Installerade vp i juli och hittils har det funkat bra. men vi har ju inte haft någon kyla att tala om. Totalt antal timmar 2500, tillskott 3kw 40 timmar, 6kw 6 timmar.
D8, Brine in -1, ut -3. 3-4graders diff på varma sidan.
Thermia Diplomat 8, 160 meter borrhål, 3 meter till berg, Dåligt isolerat 30-talshus med tvåglasfönster, 120m2+60m2 delvis ouppvärmd källare. Sundsvall. 2 vuxna och två barn. Förr c:a 35 000 kwh.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • No more oil!
SV: En slö Diplomat
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2005, 19:13:04 »
Vid minus 20 behövs nog lite mer än de kW pumpen klarar. Hyffsat stort och dåligt isolera hus. Sen tappar du en liten aning pga taskig brine-temp men det är nog bara några % totalt.  Jag skulle känna mej rätt nöjd.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Snorkeljohn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 101
SV: En slö Diplomat
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2005, 20:08:02 »
Det är som PerF säger. Ditt hus behöver mer effekt än vad värmepumpen kan leverera. Ett stort gammalt hus kan dra ansenliga mängder energi :o

Jag tycker du skall känna dig nöjd ändå. det är väl inte så många dagar per år som är kallare än -17 i Sundsvall. Framledningstemperaturen är som vi säger här i "Götet" "Gött mos" och dina element är väl av dinosarietyp.

Det enda att fundera över är brinetempen. Är inte den ganska låg?
Villa i Göteborg 135kvm + 80kvm källare. Thermia D8 TWS 177m aktivt borrdjup.

Utloggad Tri-X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
SV: En slö Diplomat
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2005, 21:42:06 »
Visst är brinetempen lite låg. Men elementen är ordentligt stora!  Men det känns inte som jag kan göra så mycket åt temperaturen i borrhålet. Tyvärr installerades allting innan jag egentligen visste vad det handlade om? Det är på senaste månaderna som jag har lärt mig allt om värmepumpar här på forumet!!! Men en sak fattar jag fortfarande inte. Det verkar ju som om min vp inte orkar upp i mer än c.a 40-41 grader till elementen. Nu funkar det ju ändå hyfsat eftersom jag råkar ha stora element och kan köra på en låg kurva. Men,hade jag kört på kurva 40 så hade ju tillskottet gått in redan vid ett par minusgrader. Kan det verkligen stämma? Borde man inte kunna skrämma upp den till, typ 50 grader, utan att tillskottet går in. Jag vet, det är ett jäkla tjat om tillskott. Men det är ni som har satt ribban. ;)
Thermia Diplomat 8, 160 meter borrhål, 3 meter till berg, Dåligt isolerat 30-talshus med tvåglasfönster, 120m2+60m2 delvis ouppvärmd källare. Sundsvall. 2 vuxna och två barn. Förr c:a 35 000 kwh.

Utloggad fila

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
SV: En slö Diplomat
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2005, 22:13:47 »
Prova att sänka hasigheten på cirk pumpen. Delta T på varma sidan ska ligga på mellan 7-10 grader på
Diplomaten (enl Thermia).
Thermia Diplomat 12, 230m2 + 70 källare. (källare bara delvis uppvärmd) Byggår 1905. Tidigare 1,5kbm olja + 32000kWh inkl hushålls el.(Gammal Luft-Vatten pump). Första året med D12 = 23500Kwh inkl hh. Besparing ca 23 -25 000:- sköna slantar.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • No more oil!
SV: En slö Diplomat
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2005, 22:20:29 »
Det verkar ju som om min vp inte orkar upp i mer än c.a 40-41 grader till elementen. Nu funkar det ju ändå hyfsat eftersom jag råkar ha stora element och kan köra på en låg kurva.

Dina radiatorer avger hela pumpens effekt vid 40-41 grader, dvs när skillnaden mellan rumstemperatur och radiatortemperatur är ungefär 20 grader. Det finns ingen effekt kvar att höja temperaturen mer. Det ska du vara glad för och beror just på att du har stora radiatorer! Det ger bra verkningsgrad (COP) på pumpen.  ;D Hade du haft mindre radiatorer hade pumpen orkat upp längre innan all effekt avges men det skulle ge sämmre verkningsgrad.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Tri-X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
SV: En slö Diplomat
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2005, 22:34:51 »
Prova att sänka hasigheten på cirk pumpen. Delta T på varma sidan ska ligga på mellan 7-10 grader på
Diplomaten (enl Thermia).

Jag har testad det, Diffen ökade med ett par grader men jag kunde inte se någon effekt på förbrukningen.
Har blivit lite klokare på hur pumpen fungerar i varje fall Sc:,h
Thermia Diplomat 8, 160 meter borrhål, 3 meter till berg, Dåligt isolerat 30-talshus med tvåglasfönster, 120m2+60m2 delvis ouppvärmd källare. Sundsvall. 2 vuxna och två barn. Förr c:a 35 000 kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7181
  • gsg..... gåre så gåre
SV: En slö Diplomat
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2005, 22:48:10 »
Förr c:a 35 000 kwh.   

Jag hade 28-30´ i årsförbrukning... min klarar ca -20 den ger ca 7,5 kw.

Så den jobbar nog som den ska.... men som vi brukar säga här helt ok för sundsvall men inte hade det gjort ont med ett snäpp större VP särskilt med dina fina radiatiatorer...  min orkar upp till 41 grader fram det är som PerF säger det ska man va jätteglad för det ger enorm verkningsgrad!!!!

Enligt gängse normer har du en rejäl värmepump!!!
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra. Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 3 vuxna och 2 barn i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far. IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hellerby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: En slö Diplomat
« Svar #8 skrivet: 02 mars 2005, 07:57:45 »
Efter en fin stund tillsammans med min Diplomat-10 igår kväll gick jag och la mig med precis samma huvudbry som Tri-X.
Det är förvisso kallt ute, -18 grader, men jag får ändå inte detta att gå ihop. Titta på mina siffror här:

Jag kör rumsbör 21, oknäckt kurva 37 med en beräknad framledningstemp på 50 grader (bör).
Brine ut 0 grader, in +2 grader.

Pumpen had precis stannat efter att snyggt och prydligt ha arbetat av alla gradminuter på integralen, det var då (endast) -15 grader ute.
När pumpen startade (defaultintegralstartvärde -60 gradminuter) så hade framledningstemp hunnit sjunka till 41 grader så underskottet på integralen hann byggas på rejält innan den började bromsas upp (-200), detta samtidigt som temperaturen sjönk till -18 grader.
Hur som helst lyckades pumpen inte pressa upp framledningstemp till mer än 49 grader med en hela tiden konstant retur på 45 grader.
Då börvärdet på framledningstemp var 50 grader ökade integralen sakta men säkert varpå tillskottet klev in innan natten så sakta led mot sitt slut.

Jag har inga problem med att tillskottet går in vid -18 grader, men jag förstår inte varför pumpen inte kan värma upp vattnet till radiatorerna mer än till 49 grader?
När det har varit varmare ute har jag åtminstone sett 50 i framledningstemp, men jag ser inte varför den inte skulle kunna använda dess hela spektrum upp till 55 grader? Jag har nog fastnat i något konstigt resonemang, men det känns som att Tri-X är inne på samma spår. Snälla, hjälp oss sprida lite mer ljus över detta!

Mvh,
/Andreas

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • No more oil!
SV: En slö Diplomat
« Svar #9 skrivet: 02 mars 2005, 09:44:32 »
Hur som helst lyckades pumpen inte pressa upp framledningstemp till mer än 49 grader med en hela tiden konstant retur på 45 grader.
Då börvärdet på framledningstemp var 50 grader ökade integralen sakta men säkert varpå tillskottet klev in innan natten så sakta led mot sitt slut.

Du är inte ensam om dessa funderingar men det är egentligen ganska enkelt när alla bitar faller på plats. Sluttemperaturen som vi kan kalla den bestämms bla av den sammanlagda storleken på ytan på radiatorerna. Radiatorerna fungerar som en stor kylare och deras förmåga att avge energi bestämmer hur varmt vattnet kan bli vid en viss effekt.

En radiator avger olika mycket effekt beroende på hur mycket varmare den är än sin omgivning. Exvis avger en typ och storlek 1kW när den är 30 grader varmare än omgivningen. Vid 20 grader varmare avger den kanske 700W.

Om vi då har 10 sådana radiatorer i ett hus så kommer en värmepump på 10kW att orka värma upp vattnet till 50 grader om rumstemperaturen är 20 grader. Är rumstemperaturen 18 grader stannar det på 48 grader osv. Stoppar vi nu in flera radiatorer, säg 4 st, så ökar vi den effektavgivande ytan och då kommer 10kW att avges redan vid 40 grader. Jfr 10*1kW=10kW och 14*700W=~10kW.

Så, så länge det finns effekt över från pumpen, dvs radiatorvattnet är inte tillräckligt varmt för att radiatorerna ska avge all effekt, så kommer temperaturen att stiga. Ta vår radiator på 1kW vid +30. Vid +20 avgav den 700W och därför finns det 300W kvar att värma vattnet med. Men ju varmare vattnet blir desto mer effekt avger radiatorn och till slut finns inget kvar att öka temperaturen med. Gäller alltså i systemet med 10 radiatorer.


Så, 55 grader eller högre kommer man inte upp till om inte radiatorsystemet är vad vi i VP-sammanhang kallar "underdimensionerat". "Underdimensionerat" innebär att den sammanlagda radiatorytan inte klarar att avge hela pumpens effekt innan de är mer är 35 grader varamare än en rumstemperatur på 20 grader eller totalt 55 grader.
 
« Senast ändrad: 02 mars 2005, 09:53:08 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad hellerby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: En slö Diplomat
« Svar #10 skrivet: 02 mars 2005, 10:13:56 »
Bra förklarat PerF!

Det låter ju väldigt rimligt och självklart så här i efterhand när poletten trillat ned. Kan man uttyda något om tempdiffen på 4 grader mellan framledning (49 grader) och retur (45 grader) som ju verkar ganska konstant. Kan tycka att den är något låg. Jag har fått tips i en annan tråd att trimma in tempfallet över varje radiator för sig, så att inte någon radiator längs ut på slinga ligger med ett tempfall på 10-15 grader samtidigt som en radiator nära pumpen endast har ett fall på någon enstaka grad. Min förhoppning är att jag i slutändan kan minska kurvlutningen, men jag är osäker på sambandet mellan det totala tempdiffen och verkningsgrad. Någon kommentar?

Mvh,
/Andreas



Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • No more oil!
SV: En slö Diplomat
« Svar #11 skrivet: 02 mars 2005, 10:24:07 »
Min förhoppning är att jag i slutändan kan minska kurvlutningen, men jag är osäker på sambandet mellan det totala tempdiffen och verkningsgrad. Någon kommentar?

Tempdiffen i sig bör vara den av tillverkaren rekommenderade för att få optimal funktion i kondensorn. Den är ju trots allt dimmensionerad för en viss diff.

När det gäller trimmningen av radiatorerna ska man se till att allt är så öppet som möjligt så man inte behöver köra ut högre temp för att slippa få kallt i ett rum med strypt radiator. Med fullt öppet och tillräckligt varmt i alla rum börjar man strypa ner de rum/slingor som är för varma.  Har man stor obalans får man kanske också ta en funderare om man ska byta radiator i nåt rum. Tempdiffen justerar man sedan med cirkulationspumpens hastighet. På så vis kan man kanske vinna ett par grader på framledningen och därmed få bättre verkningsgrad på pumpen.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/år  Efter 13,8MWh/år
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Tri-X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
SV: En slö Diplomat
« Svar #12 skrivet: 02 mars 2005, 12:10:52 »
Nu ska ni få höra. Kollade med min installatör idag och han tyckte att jag kunde prova att ställa cirkulationspumpen på läge ett. Eftersom tempdiffen endast är tre-fyra grader på varma sidan så är det för lite. 7-8 grader ska tydligen vara optimalt för  D8.  Trots att jag gulllade lite med pumpen igår kväll så blev den inte tillräckligt het,  "bara"  40grader. Verkar som den fixar 13-14 minus. Sen är det stopp.
Återstår att se om jag måste höja kurvan nu när jag sänker pumphastigheten.
Annars är det väl bara att skaffa en rumsgivare och att täta fönstren så kanske vp klarar några minusgrader till? Bra ändå att pumpen verkar vara rejäl.

Thermia Diplomat 8, 160 meter borrhål, 3 meter till berg, Dåligt isolerat 30-talshus med tvåglasfönster, 120m2+60m2 delvis ouppvärmd källare. Sundsvall. 2 vuxna och två barn. Förr c:a 35 000 kwh.

Utloggad hellerby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: En slö Diplomat
« Svar #13 skrivet: 02 mars 2005, 12:50:25 »
13-14 minus är väl rätt ok temp innan tillsats går in. Jag har en Diplomat-10:a och kan gå till -15, kanske -16, men inatt då det var -18 några timmar gick tillsatsen in en timma.

Hur mycket blev deltatempen efter att du satt cirkulationspumpen på läge 1. Vad hade du förut?

/Andreas

Utloggad Tri-X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
SV: En slö Diplomat
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2005, 14:13:02 »
Vet inte. Åkte hem på lunchen och ställde om den. Återkommer. Spännande  att se vad som händer. Hoppas det blir kallt i natt också så jag kan jämföra. Snart får jag ta ner en stol i pannrummet. Synd det är så kallt där bara... Varm choklad i stället för en öl ;D
Thermia Diplomat 8, 160 meter borrhål, 3 meter till berg, Dåligt isolerat 30-talshus med tvåglasfönster, 120m2+60m2 delvis ouppvärmd källare. Sundsvall. 2 vuxna och två barn. Förr c:a 35 000 kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal