Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?  (läst 10831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« skrivet: 27 februari 2005, 08:58:50 »
-9 grC i morse. Gick en runda ner i pannrummet för att kolla att allt var normalt. Men, eltillskott var inkopplat. Panik! Nu har visserligen eltillskottet bara varit inopplat 13 timmar totalt, varav 11 timmar för förhöjd vv-spets sedan maj-04. Men med tanke på att jag läser att vissa av er har pumpar som klarar både -15 grC och -20grC utan eltillskott, känns min anläggning lite klen? I offerten står att 96%av energitäckningen skall komma från värmepump och resterande från eltillskott. Vet någon statistik för ett normalår i Mälardalstrakten? Skall elpatronen gå in vid dessa temperaturer, baserad på en sådan dimensionering? Finns något man kan pilla på?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2005, 09:17:16 »
Du kan prova att söka månadsfördelning hos energibolagen specifikt för Mälardalen.

Min förbrukning för värme + varmvatten fördelar sig enligt
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2005, 11:19:01 »
Dum fråga, RLA, men dina förbrukningssiffor, är de hushållets totalförbrukning, eller värmeåtgång rensat från hushållsel? Vad är basen, offert eller verklig förbrukning?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2005, 11:24:57 »
Ingen dum fråga! jag var nog otydlig.
Dessa siffror är vårt förbrukning på värme + varmvatten= värmepumpen, mätt med separat mätare, hushållsel tillkommer, den är lite mera jämt fördelad över året.
Jag har koll på rullande 12 månader och det är så här det ser ut hos oss mest hela tiden!

Vad gäller eltillskott så vet jag inte vad det är för nå't 8)
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2005, 11:36:30 »
det hänger mycke på ditt radiatorsytem, när det gäller hur länge du klarar dig utan el.
jag har länge gissat på att min anläggning klarar -24 grader utan el. men i går kväl gjorde jag lite nya justeringar. Jag har nämligen lagt märke till att innegivaren kompenserar myckt mer nu efter det att jag bytt fönster & issolerat balkongdörrarna.
så nu gissar jag på att anläggningen klarar -30
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2005, 11:42:27 »
så nu gissar jag på att anläggningen klarar -30

Många blir gröna !!
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #6 skrivet: 27 februari 2005, 16:37:08 »
Grop
Kolla att din vp går 24 t/dygn vid sträng kyla innan tillskottet går in.
IVT kan va lite kinkig på det där. Kolla varje dag om du får en köldknäpp.
Nåt enstaka vp stopp kan va acceptabelt när pumpen nästan klarar av behovet, då kan det bli nåt stopp på natten när inget varmvatten används.
Men om det blir riktigt kallt då skall ALLTID vp gå 24 timmar.

Du har nog en rätt ok VP du har ju inga timmar att tala om än!!
Vilken temp den bör klara är ju helt beroende på vart i landet man bor!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #7 skrivet: 27 februari 2005, 18:47:48 »
Som jag förstår det är hålet varmast första året, kan inte det komma att påverka? Hur tvingar jag pumpen att gå utan att elpatronen kopplar in? Justerar tiden för elpatronsinkoppling? Jag har inte rört den inställningen, så jag antar att den står på fabriksintällda 60 min.
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #8 skrivet: 27 februari 2005, 18:58:09 »
Hålets temp sjunker mest första månaden sen avtar det .
men en liiiten sänkning ända upp till 5 år kan det va.
Jag har kört över 5 år, men den största sänkningen kom första vintern. sen är det nog mindre än en grad ytterligare sänkning..

Logga noga så att VP får 24 timmar vid riktig kyla. Fabriksinställningen kan va helt ok för dig.
Det som du lättast kan kolla är att VP fortsätter att gå sen elpatronen slagit av vid svinkyla. elpatronen går nån stund då och då...
Har man oflyt kan tempen fortsätta att stiga efter elpatronstopp så att stopptemp även för vp nås.
Så får det inte va!!!
hur man justerar?   jag har riktig erfarenhet  av en 25 kw pump med 25 kw extern elpannan där var det inte lätt!!!
Lättare dock på en villapump tror jag....

Tidsfördröjning, men även tillslagsdiff för både vp och tillskottsel...
kanske kombinerat med begränsning av elpatronseffekten. det kanske är den enklaste åtgätrden för att undvika "överpendling" alltså att returtempen fortsätter att stiga trots att elpatronen slagit av. Tillslut så mycket att stopptempen nås även för VP. Det är mycket olyckligt eftersom då behövs verkligen vp driften hela tiden!!

Ni andra med IVT några sådana problem?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #9 skrivet: 27 februari 2005, 19:14:22 »
så nu gissar jag på att anläggningen klarar -30

Många blir gröna !!

 ;D det är ju int bara pumpens förtjänst att jag har sÃ¥ "bra" siffror, största delan ligger pÃ¥ mina överdiminsionerade radiatorer som kostade mig hutlösa 5600:- hemkört & avpakat, & dÃ¥ pratar vi samtliga radiatorer :o




får jag stryk nu :-\
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #10 skrivet: 27 februari 2005, 19:48:47 »
efter det att jag bytt fönster & issolerat balkongdörrarna.
så nu gissar jag på att anläggningen klarar -30

Jag har en fd kompis som för att sänka energiförbrukningen satte in frigolitskivor mellan fönsterglasen. Om du provar detta tror jag att du kanske kan klara dig utan tillskott till -42 grader. Var det i Katrineholm du bodde...
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #11 skrivet: 27 februari 2005, 21:42:53 »
efter det att jag bytt fönster & issolerat balkongdörrarna.
så nu gissar jag på att anläggningen klarar -30

Jag har en fd kompis som för att sänka energiförbrukningen satte in frigolitskivor mellan fönsterglasen. Om du provar detta tror jag att du kanske kan klara dig utan tillskott till -42 grader. Var det i Katrineholm du bodde...

ja jag bor i Katrineholm. vi har nog haft - 13 grader som lägst i går 8)
men jag mins att det nån vinter för riktigt länge sedan var - 25 eller om det till o med var -28

7kw pump hade nog passat bättre i mitt hus, men nu är det som det är. hade inga bra eneriupgifter att gå på när jag dimensionera. (är ju ändå nästan ingen prisskilnad mellan en 7:a & 8,5)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2005, 22:34:17 »
CarMan
Var glad att du har "gammaldags" radiatorer. Nya är inte optimerade för vp.
Nya har för liten vattenvolym för att det ska va optimalt!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad benny hill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FramgÃ¥ng bestÃ¥r av en mängd smÃ¥ segrar
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2005, 09:24:59 »
Som jag förstår det är hålet varmast första året, kan inte det komma att påverka? Hur tvingar jag pumpen att gå utan att elpatronen kopplar in? Justerar tiden för elpatronsinkoppling? Jag har inte rört den inställningen, så jag antar att den står på fabriksintällda 60 min.

Grop, kolla så att tillskotts-timern verkligen står på 60 min (meny 8.1, du kommer åt den genom att hålla in "meny"-knappen i 10 sek.). Den lokala installatören hos oss har för vana att alltid ställa ner timern till 20 minuter vid installation för att få bort alla ev. temp-variationer inomhus. Det resulterade i att tillskottet gick in redan vid 2-3 minusgrader hos mig. Efter att jag ändrat tillbaka till 60 min så går tillskottet inte in förrän vid 12 minusgrader.
Du får testa dig fram eftersom alla hus är olika med tanke på isolering, tröghet mm. Är det så att du kan tänka dig att ta lite temp-diffar så kanske du kan stänga av tillskottet helt.
IVT HT C7 sen maj -04

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
SV: Vid vilken utetemp kopplar er elpatron in?
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2005, 10:43:25 »
Här skulle jag kunna skriva en avhandling, fylld med de märkligaste av sÃ¥väl ändringar i styr som  beteenden frÃ¥n pumpen......men för att lÃ¥ta bli detta och svara pÃ¥ frÃ¥gan sÃ¥ kan vi säga att det var -19 i morse, 21 grader varmt inne Ã¥ inte ens nära att elpatronen skulle gÃ¥ in...sÃ¥ det flyter pÃ¥ bra.....

Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!