Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur klarar man sig...?  (läst 2129 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CocoBill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla/Sverige
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur klarar man sig...?
« skrivet: 25 februari 2005, 19:04:53 »
Efter en lång tid av att bara läsa är det dags att skriva något.
Det kom borrkillarna imorse och började borra. I anbudet för en Thermia Diplomat 8 hade jag borrdjup pÃ¥ 120 m totalt men efter ”konsultationer i november” här pÃ¥ forumet bestämde jag mig till 150 m. De lyckades borra bara 114 m idag och fortsätter pÃ¥ mÃ¥ndag.
Det blev ca 10 m blandning av lera och sand, ca 6 m kalk berg (efter det riktig berg) och 18 m foder rör. Efter ca 60 m började vatten strömma ut i stora mängder (hoppas att det är bra tecken?).
Vad tror ni hur klarar jag mig?
HH
PS. Frågor om inställningar kommer om två veckor när värmepumpen blir på plats! 
Thermia Diplomat 8, ca 150 m borra, 1 ½  plans hus byggt 1954, boyta 110 m2 + källare 70 m2,  9 sektionsradiatorer, 4 panelradiatorer, 1 kompaktradiator

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur klarar man sig...?
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2005, 19:31:24 »
Kul att det händer nåt!

Vatten i stora mängder låter bra, likaså ditt tilltagna djup.

Du borde få en anläggning som sparar bra med pengar. (beror dock i lika hög grad på ditt radiatorsystem)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Hur klarar man sig...?
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2005, 17:22:57 »
Om dom ojar sig för att det går sakta. Dom kanske tom vill avbryta i förtid, så stå på dig.
Det går nämligen mycket sakta att borra om dom kommer på mycket vatten..

Men försök få fullt djup!!
Lycka till.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CocoBill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla/Sverige
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur klarar man sig...?
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2005, 08:42:00 »
De avbröt borrning i fredags och ska fortsätta idag. Jag var tvungen att gå till jobbet imorse innan de kom så de ska borra utan någon kontroll. Men de lämnade slangen hemma hos mig och den är på 150 m + 80 cm (enligt markeringar på slangen) och fylld med vätska. Jag markerade ändar och ska kontrollera är det samma slang och rätt längd när jag kommer hem.
Eller ska jag gÃ¥ hem pÃ¥ direkten? 
HH
Thermia Diplomat 8, ca 150 m borra, 1 ½  plans hus byggt 1954, boyta 110 m2 + källare 70 m2,  9 sektionsradiatorer, 4 panelradiatorer, 1 kompaktradiator

admin

  • Gäst
admin
SV: Hur klarar man sig...?
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2005, 08:49:31 »
Jag skulle nog ha stannat hemma, men du har ju tur som inte är lika "paraniod" som mig ;D ;D ;D


Utloggad CocoBill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla/Sverige
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur klarar man sig...?
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2005, 12:01:53 »
Borrarna ringde för ca 10 minuter sedan och meddelade att slangen är pÃ¥ plats. Nu är det kört att Ã¥ka hem och kolla läget. Men jag skriver hur det har gÃ¥tt när jag kommer hem. 
HH
Thermia Diplomat 8, ca 150 m borra, 1 ½  plans hus byggt 1954, boyta 110 m2 + källare 70 m2,  9 sektionsradiatorer, 4 panelradiatorer, 1 kompaktradiator

Utloggad CocoBill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kumla/Sverige
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur klarar man sig...?
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2005, 20:25:40 »
Det blev 148 m.
Så mycket visar markäringar på slangen att det finns i hållet.
Undrar varför det är ca 15 cm av foder rör ovanför marken. Sedan kommer någon plastlock över och slangarna går igenom. Borde inte allt vara ca 1 m i marken.  Värmepumpen kommer att installeras om 10 dagar. Man fixar kanske detta då?
HH
Thermia Diplomat 8, ca 150 m borra, 1 ½  plans hus byggt 1954, boyta 110 m2 + källare 70 m2,  9 sektionsradiatorer, 4 panelradiatorer, 1 kompaktradiator

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur klarar man sig...?
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2005, 23:41:00 »
Hos grannen såg det likadant ut när borrarna åkt. Grävningen gjorde granne själv men foderröret kapade rörpularn med vinkelkap. Jag var lite fundersam över vart allt glödande metallspån skulle ta vägen men dom hade en liten finurlig pryl som såg till att kollektorn skyddades under kapningen. Den bestod av två metallrör som resp kollektorslang passade i och sedan ett stopp så att inte rören skulle åka ner i hålet. I botten på metallrörem satt en gummiplatta som passade precis i foderröret.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!