Köpa värmepump?
Spara pengar
Polarpumpen har stort sortiment och låga priser, besök oss!
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
SMS-styrning för din luftvärmepump.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Ivt Greenline HT plus E7 som inte når stopptemp på returen för golvvärmen  (läst 7949 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimmyk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
Hej!

Har problem med att pumpen inte orkar få upp returtempen i golvvärmen till stopp tempen.

Huset är byggt 2007 med god isolering bra u-värde på fönstren. Boyta 170kvm samt 46kvm garaget. Innetemperatur 21grader och temp i garaget 10grader. Golvvärme i båda planen samt i garaget.

Interncirkulationspump i värmepumpen är en Wilo Rs 25/6-3P  går i läge 1 (46w) samt en extra cirkulationspump för golvärmen en Grundfos uvs 25-40 130 som går i läge 3 (45w). Bypass finns inkopplat på denna finns en strypningskran, denna står full öppen.

Värmedeltat ligger kring ca 7 grader med denna inställningen, vid -5grader ute.

Hur ska jag göra för att få pumpen att orka höja temperaturen i värmebäraren ut och därigenom även få en högre returtemp?
Är något fel inställt eller fel installerat.

//Jimmy

 

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569
Att höja temperaturen på värmebäraren, är inget man bör eftersträva.

Däremot kan du minska diffen (start/stopp) i meny 1.4 om ditt värmesystem är trögt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
Vad är det för värden på de temperaturer som går att läsa av när pumpen har gått ett tag? Gick pumpen bättre förra vintern?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jimmyk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
Vad är det för värden på de temperaturer som går att läsa av när pumpen har gått ett tag? Gick pumpen bättre förra vintern?

Hej!

Den togs i drift i dec 2007, Pumpen gick sämre förra vintern, där av var installatören här och installera den extra cirkulationspumpen i golvvärmen. Pumpen hade då gått en del på tillskotts el.

idag på morgonen

Kb in ligger på ca +2
Kb ut ligger på ca -1

Värmebäre ut 37
Värmebärare in 30

Stopp temp 34,5

ute temp -3,4


Under dagen när temperaturen ute stigit noll

Kb in 5,2
kb ut 1,9

Värmebärare ut 39,1
värmebärare in 31,7

Stopp temp 33,8

Vid denna tempen har pumpen inga problem att orka få upp tempen i systemet, utan det är när det börjar bli några minus ute som det känns som pumpen inte orkar få upp tempen i systemet.

Några förslag?

//Jimmy

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
VP:n orkar helt enkelt inte få upp temperaturen mer, du få ett läge där VP:ns maximala uteffekt = golvvärmens avgivna effekt.

Behöver du mer värme för att få varmt i huset?
I så fall behöver elpatron gå in och stötta.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad jimmyk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
VP:n orkar helt enkelt inte få upp temperaturen mer, du få ett läge där VP:ns maximala uteffekt = golvvärmens avgivna effekt.

Behöver du mer värme för att få varmt i huset?
I så fall behöver elpatron gå in och stötta.

Det du menar är att pumpen är för lite för mitt hus? skulle de ha satt in en 9kw pump istället?. Känns ju inte helt bra att tillskotts värmen skall gå in redan vid -5 grader. Installatören har varit här och blockerat tillskotts värmen ned till -18grader.

//Jimmy

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 20160
  • Alien snowman.
Det där beror påvar du bor? Brukar det bli neråt -18 ºC där du bor så verkar den för klen.
NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
---------------------------------------------------------------------
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569
Vad är problemet exakt?

Är problemet att du får för varmt i huset?
Är problemet att pumpen går dygnet runt utan att stanna?
Hur återvinner du energi från ventilationsluften?
Kör du kurva 3.8?
Hur många drifttimmar har du registrerat i meny 7?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112
Är det inte höga värmebärartemperaturer för att vara golvvärme? Det är snudd på vad radiatorsystemet i mitt hus behöver.


Känns ju inte helt bra att tillskotts värmen skall gå in redan vid -5 grader.

Det beror på var man bor. På många ställen i södra Sverige skulle det fungera bra. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569
Är det inte höga värmebärartemperaturer för att vara golvvärme? Det är snudd på vad radiatorsystemet i mitt hus behöver.

Visst är det så. Jag har raddar, med kurva 3,2 och finj. -5.

Om man räknar rumstemp 21°, medel u-värde 0,35 w/m²K och 50% luftväxling utan återvinning, så är effektbehovet 6 kW vid -5° i Jimmys hus.

Utloggad jimmyk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
Vad är problemet exakt?

Är problemet att du får för varmt i huset?
Är problemet att pumpen går dygnet runt utan att stanna?
Hur återvinner du energi från ventilationsluften?
Kör du kurva 3.8?
Hur många drifttimmar har du registrerat i meny 7?

Hej!

Bor 8 mil norr om Göteborg så det brukar inte vara allt för många dagar på ett år med många minus.
Värmen i huset känns bra, ca 21grader
Problemet har varit att eltilskotten gick in mycket innan, de spärrade tillskottet ned till -18grader.
Ingen återinning av frånluften, Ivt kom fram till att de inte tyckte att det var värt investeringen samt att det inte var en bra kombination ihop med frikyla.
Kör kuran på 3,2 ingen finjustering gjord.
Pumpen har sedan slutet på dec 2007 gått 2756h 18% vv 82%rad
Tillskott 199h 28%vv 72% rad (den mesta av tilskottet gick i dec o jan innan det var blockerat för värme.

Ner till en temperatur om -5 grader fungerar systemet mycket bra, värmepumpen behöer inte gå alls många timmar per dygn för att upprätthålla värmen i huset. Det är vid temperaturer om -5grader och nedåt som värmepumpen går mycket, upp till 18h per dygn för att upprätthålla värmen. Det är vid dessa tillfällen som jag observerat att det känns som pumpen inte orkar höja tempen tillräckligt på värmebäraren ut. Deltat krymper och pumpen når inte stopptempen för returvattnet.

Huset är byggt i tvåvåningar var av andravåningen har en takhöjd om 5meter. Huset har 40 fönster var av 10st är från golv till "tak".

//Jimmy

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569
Med ventilationsåtervinning menar jag återvinning frånluft/tilluft d.v.s. FTX-system. Det system du nämner, är återvinning frånluft till brine VBX-system. Det senare ger inget lägre effektbehov.

IVT:s återvinningssystem VBX kan mycket väl vara ekonomisk vid frikyla, då kostnaden för frånluftsfläkt, cirkulationspump och backventil ändå belastar din ekonomi.

Ser nu att jag förväxlade stopptemp med börvärde, och dina uppgifter stämmer väl med kurva 3,2. Har du rumsgivare ansluten till pumpen? En fördel om returtempen fastnar mellan börvärde och stopptemp. Utan rumsgivare kan det orsaka övertemp.

Ser inte att du har något problem med värmepumpen eller värmesystemet. Tvärtom!

Utloggad jimmyk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
Med ventilationsåtervinning menar jag återvinning frånluft/tilluft d.v.s. FTX-system. Det system du nämner, är återvinning frånluft till brine VBX-system. Det senare ger inget lägre effektbehov.

IVT:s återvinningssystem VBX kan mycket väl vara ekonomisk vid frikyla, då kostnaden för frånluftsfläkt, cirkulationspump och backventil ändå belastar din ekonomi.

Ser nu att jag förväxlade stopptemp med börvärde, och dina uppgifter stämmer väl med kurva 3,2. Har du rumsgivare ansluten till pumpen? En fördel om returtempen fastnar mellan börvärde och stopptemp. Utan rumsgivare kan det orsaka övertemp.

Ser inte att du har något problem med värmepumpen eller värmesystemet. Tvärtom!


Värmepumpen styrs av utomhusgivare.

Var ska jag sätta en inomhus givare?? hur mycket kostar denna givare? måste jag ha givare på båda planen och i garaget?

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3569
En rumsgivare a 250 kr i centrum av husets nedre plan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7112

Pumpen har sedan slutet på dec 2007 gått 2756h 18% vv 82%rad
Tillskott 199h 28%vv 72% rad (den mesta av tilskottet gick i dec o jan innan det var blockerat för värme.

Ner till en temperatur om -5 grader fungerar systemet mycket bra, värmepumpen behöer inte gå alls många timmar per dygn för att upprätthålla värmen i huset. Det är vid temperaturer om -5grader och nedåt som värmepumpen går mycket, upp till 18h per dygn för att upprätthålla värmen. Det är vid dessa tillfällen som jag observerat att det känns som pumpen inte orkar höja tempen tillräckligt på värmebäraren ut. Deltat krymper och pumpen når inte stopptempen för returvattnet.

Det verkar som om pumpen skulle gå högst 3400 timmar ett normalår. Med drifttiden per år och med tanke på att huset ligger i Göteborgstrakten skall tillsatsel inte behövas förrän vid betydligt lägre temperatur än -5.  Går pumpen inte mer än 18 timmar per dygn vid -5 finns det kapacitet kvar. Märkligt att den då inte kan nå stopptemperaturen.   

Jag tror att pumpen inte är rätt inställd. Golvvärmen gör att systemet är trögt. Skulle tro att tillsatstimern hinner räkna ner innan returtemperaturen har nått upp till stopptemperaturen och att det är därför tillsatsen har gått in, inte pga av pumpen är för klen. Kontrollera vad det är för tid inställd på tillsatstimern. Standardinställningen är 60 minuter, har man golvvärme kan man öka till 200 minuter.

Tillägg: En inomhusgivare kommer nog inte att hjälpa, den kan om det vill sig illa förvärra situationen. Systemet måste fungera bra utan inomhusgivare först, därefter kan man koppla in en inomhusgivare.
« Senast ändrad: 23 november 2008, 20:19:06 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (+0,5 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi luft luft, luft vatten, toshiba polar, värmepump luft luft
 

AirPatrol
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Lär dig allt om värmepumpar!

Online just nu!

SimplePortal 2.3.3 © 2008-2010, SimplePortal